Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën Grand C4 Picasso vs. Peugeot 5008 – Rodinné priority

Ondřej Láník
I když mají tato dvě rodinná MPV z Francie stejný technický základ i řadu detailů, jejich charaktery, stejně jako obchodní zacílení, je odlišné. V čem je lepší Citroën a v čem novější Peugeot?

Když se uprostřed letošní zimy v redakci potkala dvě sedmimístná MPV stejné barvy, vypadalo to na regulérní srovnávací test. Záhy jsme zjistili, že to jediné v čem se tito přímí konkurenti neshodují, jsou pohonné jednotky a převodovky, a tak z regulérního srovnání sešlo. Ale nedalo nám to, a tak se k zajímavé dvojici vracíme alespoň v duelu dvou francouzských MPV-koncepcí.

Samostatný test velkého C4 Picassa 1,6 HDi (80 kW) s automatizovanou převodovkou jsme zveřejnili v březnu 2010, test letošní novinky Peugeotu 5008 2,0 HDi (110 kW) s manuální šestistupňovou převodovkou přišel na řadu už v polovině února 2010.

Největší proti velkému

Zatímco Citroën se už řadu let profiluje jako výrobce rodinných velkoprostorových aut, příbuzný Peugeot zůstával dlouho při zdi a nabízel buď velká MPV (806, 807) nebo konvenční kombi, byť často s bohatě prosklenou střechou. Letos se ale úděl luxusnější značky z dua PSA zlomil a na trhu se objevilo technické dvojče Grand C4 Picassa – rodinný Peugeot 5008.

Grand C4 Picasso je snad nejtypičtějším příkladem velkého rodinného auta za rozumné peníze. V jeho případě hraje stejně důležitou roli nabízená hodnota, originální design i neobvyklá technika. Hodnotu představují ve třídě maximalistické vnější rozměry a jim odpovídající vnitřní prostor. Originální design zastupuje obrovské čelní sklo nebo řešení přístrojové desky. A konečně neobvyklou techniku třeba pneumatické odpružení zadní nápravy nebo vrstvená boční skla.

Peugeot 5008 je jiný. Jeho design působí noblesněji kvůli asi nejploššímu čelnímu sklu ve třídě. Paradoxem naopak je o 51 mm nižší karoserie ve srovnání s Citroënem. Rozvor i šířka jsou takřka shodné, délka Peugeotu je o 6 centimetrů kratší než v případě rekordmana z příbuzné stáje.

Srovnání vnějších rozměrů
Model Peugeot 5008 Citroën C4 Grand Picasso
Délka [mm] 4529 4590
Šířka [mm] 1837 1830
Výška [mm] 1639 1690
Rozvor [mm] 2727 2728

I když Grand C4 Picasso už spěje k poločasu svého životního cyklu, nenajdete na jeho karoserii ani náznak počínajících vrásek. Vzadu jsou od počátku výroby originální a ne zrovna levné trubicové diody, silueta připomíná ideál kategorie MPV, stejně tak jako bezpečnostní výbava a výsledek testů Euro NCAP.

Bezpečnostní i designový standard lva je taky velmi vysoký. Zadní svítilny jsou rozměrově překvapivě subtilní, ale o to výraznější po rozsvícení. I tady přišly ke slovu efektní trubice, i když drobnější a jinak uspořádané.

citroen peugeot testy mpv srovnavacitesty citroen peugeot testy mpv srovnavacitesty  

Vnější vzhled prozrazuje příbuzenství obou modelů snad jen na vnějších zrcátkách, která jsou identická. Překvapilo nás, že efektní bezklíčový uzávěr palivové nádrže Citroënu jeho mladší příbuzný nepřevzal. Odemykání nádrže klíčem je přece v tak noblesní společnosti dávno pasé.

Jste řidič nebo pilot?

Kdo zná podobnost stylu interiérů vozů konkurenční skupiny VW, bude překvapen, jak radikálně odlišné řešení dodává ve svých dvojčatech skupina PSA. Nejvíce rozdílů zaznamená řidič.

Zatímco v Picassu se přístrojová deska řídí pravidlem, že všichni pasažéři mají mít stejný přístup k informacím, v Peugeotu je tím jediným informovaným řidič, na kterého je ostatně zacíleno i v dalších oblastech (znáte z TV-reklamy).

citroen peugeot testy mpv srovnavacitesty citroen peugeot testy mpv srovnavacitesty Před řidičem v Citroënu je multifunkční volant s pevným středem a vnějším průměrem věnce 378 mm. Přístrojový štít se přesunul doprostřed pod čelní sklo a místo středové konzoly je v přístrojové desce jedna z mnoha odkládacích schránek. Panely automatické dvouzónové klimatizace jsou rovnou dva a své místo našly ne ve středu, ale na okrajích přístrojové desky. Citroënáři zřejmě milují slunce, protože standardem napříč modelovou řadou se v posledních letech stává obrovské čelní sklo. První Xsara Picasso s trendem začala, druhé C4 Picasso trend vyhrotilo. Naštěstí lze alespoň část extrémně velké čelní plochy zatemnit velkými clonami.

V Peugeotu jezdí na místě řidiče piloti. Nižší stavba karoserie, vysoká středová konzole a posaz velmi podobný tomu v běžném osobním autě dělají z osoby za volantem kapitána vesmírné lodi. Volant má větší průměr (385 mm) i větší sklon, stejně jako čelní sklo, připomínající velké kupé. Všechny prvky jsou tam, kde je čekáte, ovládání základních funkcí je intuitivní, což však rozhodně neplatí o neobvykle umístěných ovladačích v Picassu. Ale i v Peugeotu můžete začít tápat. Například když zabrouzdáte do skupiny tlačítek na středové konzole. Jsou mezi nimi prvky ovládající navigaci nebo jinak skvělý průhledový displej – dočasnou specialitu Peugeotu.

Pět nebo sedm?

Rodinné vozy se kupují pro rodiny, a tak se z první řady postupně vydejme do té druhé a třetí. Citroën Grand C4 Picasso je na českém trhu vždy sedmimístný, u Peugeotu 5008 se za třetí řadu připlácí 16.000,-Kč.

Bez velkého přehánění konstatujeme, že interiér Citroënu je o půl třídy větší než u Peugeotu. Z části jde o subjektivní pocit, ale chybějících 5 centimetrů výšky karoserie Peugeotu se jednoduše někde musí projevit.

Na předních místech Picassa je nad sedáky extrémních 1070 mm prostoru a ve druhé řadě pořád ještě celý 1000 mm. Peugeot má nejen nižší střechu, ale i výše umístěná sedadla, takže vpředu je nejvýše 1010 mm ke stropu a vzadu jen 910 mm.

Na první pohled jsou přední sedadla Citroënu jiná než v Peugeotu, tedy máme další důkaz o odlišnosti dvou technicky příbuzných dvojčat. Jiná jsou svým charakterem, připomínají spíše křesla, mají měkčí čalounění, ale i výraznější tvarování. To ale neznamená, že by sezení na kapitánském můstku v Peugeotu bylo nepohodlné. Naopak! Jen tolik nepřipomíná francouzskou sedadlovou školu jako v Citroënu.

citroen peugeot testy mpv srovnavacitesty citroen peugeot testy mpv srovnavacitesty  

Další dvojčatové pozastavení se týká hlavových opěrek. Špičková sedadla v Picassu sice mají všestranné nastavení, ale ta naše jsou jednodušší a nemají – na rozdíl od Peugeotu – seřiditelný sklon rozevíratelné hlavové opěrky.

Druhá a třetí řada už je velmi podobná v obou vozech, i když ne zcela identická. Odlišnosti se týkají detailů tvarování a materiálu čalounění. Identický je systém manipulace se sedadly.

Sedáky druhé řady v Citroënu jsou uloženy ve voze asi o 30 mm níže než v Peugeotu, a proto nepodpírají stehna dospělých tak dobře.

Rozdílná výška karoserie obou vozů se promítá i do komfortu nastupování. Kritický rozdíl jsme zaznamenali u druhého páru dveří. Po otevření dveří u Citroënu totiž vzniká otvor dlouhý 1160 mm a vysoký 900 mm, kdežto v nižším Peugeotu je výška nástupního profilu jen 830 mm, což už hraje roli, zejména pokud se soukáte do třetí řady.

Myšlenka sedmimístného MPV s cenou pod půl milionu korun je velmi lákavá, ale kdykoli vás něco podobného chytne, dobře zvažte, zda jste nepodlehli emocím, které bývají s nákupem nového vozu spojeny. Obsazení interiéru MPV nižší střední třídy sedmi dospělými je nouzové řešení, šesté a sedmé místo je vhodné jen pro menší děti. Sedmimístné uspořádání současně znamená eliminaci jinak obrovského zavazadelníku na nouzový objem pro dvě užší tašky.

Pět a k tomu velký kufr

citroen peugeot testy mpv srovnavacitesty citroen peugeot testy mpv srovnavacitesty Rozumná míra obsazení srovnávaných MPV nižší střední třídy by se dala shrnout do kódu 5+všechna zavazadla.

Vnitřní šířka ve druhé řadě činí v obou případech více než 1500 mm, a to už je dost i pro tři dospělé. Těm jsou k dispozici tři samostatná sedadla, která lze navíc například podélně nevzájemně přesadit, aby si ramenatější postavy nevadily. V této chvíli přijde vhod i zcela plochá podlaha. Nezbytná variabilita se podepsala i na konstrukci sedadel, a tak velkým postavám asi nebude vyhovovat relativně krátké opěradlo (590 mm) a podprůměrná délka sedáku (460 mm). Na obranu obou Francouzů ale dodáváme, že jde o jedno z velkorysejších řešení v rámci třídy.

Požadavky na rodinný ideál splňuje beze zbytku objem obou přibližně stejně velkých zavazadelníků. Jsou-li sedadla třetí řady pod podlahou a sedadla druhé řady posunuta vzad, dostanete jámu, která má v případě Citroënu délku 970 mm, minimální šířku 1170 mm a výšku po kryt 550 mm a u Peugeotu pak 960 mm, 1180 mm, resp. 550 mm.

Po sklopení druhé řady sedadel do podlahy vzniká téměř rovná ložná plocha s minimální délkou 1800 mm, případně více, podle polohy dvou předních sedadel.

A rozdíl mezi dvěma zavazadelníky? Ten poznáte až ve chvíli, kdy se rozhodnete nakládat až po střechu. I tady Peugeot prohrává souboj praktičnosti kvůli nižší výšce.

Plavba nebo jízda?

Když dojde na jízdní vlastnosti, začíná Citroën ztrácet plusové body, které nasbíral díky své objemné karoserii. S Grand Picassem se po silnicích opravdu pluje, řidič je úspěšně odloučen od okolního dění a to jak v žádoucích disciplínách (hluk od kol, motoru) tak i těch méně vítaných (cit a převod řízení). To vše by bylo v pořádku, kdyby se na českých silnicích neobjevovaly díry, se kterými ve Francii nepočítali. Na nich dochází k přenosu nepříjemných rázů od kol do karoserie a čím větší kola si na Picasso pořídíte (lze až 18palcová), tím horší to je.

citroen peugeot testy mpv srovnavacitesty citroen peugeot testy mpv srovnavacitesty  

To Peugeot je z jiné školy. Nezapírá svůj francouzský původ, podvozek je přiměřeně komfortní, i když není zatížen, ale malé i větší nerovnosti zvládají tlumiče, silentbloky a další tlumicí prvky náprav většinou úspěšně pohltit. Subjektivně hodnotíme peugeotovu nižší a kompaktnější karoserii jako tužší, a to se logicky odráží na poslušnosti vozidla na povely řidiče nebo na vnitřním hluku za jízdy.

Lepší setup má řízení 5008, které řidiči umožňuje nejen takřka sportovní pozici za volantem, ale i obstojnou zpětnou vazbu od předních kol. Místo občas kousavých brzd Citroënu s problematickým dávkováním, dostanete u Peugeotu neméně radikální a snáze ovladatelný účinek.

Závěr

Co vybrat? Pokud jste dočetli až sem, je vám asi jasné, že vše závisí na prioritách vaší rodiny.

Peugeot uspokojí průměrnou českou rodinu 2+2 a potěší tatínka-pilota. Citroën je z trochu jiného těsta, není sice tak silný v kramflecích za jízdy, ale bohatě to vynahrazuje maximalistickou nabídkou vnitřního prostoru pro cestující i zavazadla.

Velmi dobře vybavené sedmimístné verze lze se základní zážehovou šestnáctistovkou v obou případech koupit za méně než 500 tisíc Kč, maloobjemový turbodiesel se vejde v obou případech do 540 tisíc Kč.

citroen peugeot testy mpv srovnavacitesty citroen peugeot testy mpv srovnavacitesty  

Citroën Grand C4 Picasso

Plusy

  • Asi vůbec největší interiér ve třídě
  • Velmi dobré odhlučnění
  • Množství odkládacích prostor v interiéru
  • Velká přední sedadla
  • Špičková variabilita uspořádání
  • Dobrý výhled z vozidla
  • Bezklíčový přístup do palivové nádrže
  • Originální prvky příplatkové výbavy (vzduchové odpružení zadní nápravy, vrstvená skla)
  • V pětimístném uspořádání gigantický objem zavazadelníku

Minusy

  • Slabé tlumení velkých nerovností, rázy od kol
  • Omezený kontakt řidiče s vozidlem
  • Velké množství tlačítek na volantu
  • Seskupení řady informací do displeje s jednodušší grafikou
  • Třetí řada sedadel je vhodná pouze pro děti

Peugeot 5008

Plusy

  • Přirozená poloha řidiče za volantem
  • Nádech luxusu v interiéru
  • Lepší jízdní vlastnosti, řízení i brzdy
  • Špičková variabilita uspořádání
  • Snáze přizpůsobitelné hlavové opěrky vpředu
  • Originální prvky příplatkové výbavy (průhledový displej)
  • V pětimístném uspořádání gigantický objem zavazadelníku

Minusy

  • Nižší karoserie zmenšuje využitelný objem interiéru
  • Obtížnější nastupování menšími vstupními profily (kvůli nižší střeše)
  • Výška nad zadními sedadly připomíná spíše kombi než MPV
  • Třetí řada sedadel je vhodná pouze pro děti
Ondřej Láník
Model Grand C4 Picasso Peugeot 5008
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000 110 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750 - 1750 340 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.7 / 5.3 7.6 / 4.9 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 672 / 1951 679 / 1754
Objem nádrže (l): 60 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1539 / 711 1668 / 642
Rozměr pneu: 215/55 R16 215/50 R17
Grand C4 Picasso
Peugeot 5008
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4590 4529
b) šířka (mm): 1830 1837
c) výška (mm): 1690 1639
d) rozvor (mm): 2728 2728
e) rozchod vpředu (mm): 1505 1532
f) rozchod vzadu (mm): 1539 1561
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 790 / 1010 800 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 960 690 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1070 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000 910
k) šířka vpředu (mm): 1520 1490
l) šířka vzadu (mm): 1530 1530
délka sedáku vpředu (mm): 490 510
délka sedáku vzadu (mm): 460 460
výška opěradla vpředu (mm): 620 650
výška opěradla vzadu (mm): 590 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano