Test: Citroën Jumpy Travel L2H1 2.0 HDi AT - Nejsilnější proměna
Model Jumpy se více než furgon prodává jako osobní provedení. To lze volit jako tzv. Kombi Multispace nebo Travel. My jsme vyzkoušeli Travel s šestistupňovou automatickou převodovkou, která je spřažena s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 120 kW.
Změna tváře
Příď Jumpy obdržela více chromu, který byl použitý na zvýraznění příslušnosti ke značce. Maska chladiče se nově chlubí masivnějším znakem Citroënu, sahajícím téměř až ke kapotě motoru. Za francouzsky šarmantní považujeme plynulé napojení chromu vodorovných žeber masky na přední světlomety. Vytváří to dojem propojených „očí“.
Na zádi nastala drobná změna. Původní označení výrobce velkými písmeny na levé straně výklopné stěny se přestěhovalo do středu pod logo a je vyvedeno v menší velikosti písma. Pojmenování Jumpy kleslo cca o dvacet centimetrů níže na úroveň vnějšího madla pátých dveří. Změny jsou to drobné, nicméně přinesly oživení.
Automatická novinka
Samočinná převodovka neměla v řadě Jumpy své místo. Transport osob, požadavky na vyšší pohodlí nejen řidiče a technický pokrok v samočinných ústrojích odstartovaly vstup automatického řazení do modelu Jumpy. Podíváme-li se na rozdíl hmotností, samočinné ústrojí o šesti stupních je pouze o 24 kg těžší než přímo řazená převodovka se stejným počtem převodů. To tedy není žádný problém ve srovnání s tím, kolik komfortu navíc samočinné řazení přináší.
Během jízdy nás mile překvapila rychlost změn jednotlivých stupňů a velmi plynulá jízda i s plynovým pedálem téměř na podlaze. Ústrojí navíc vhodně volilo řazení, takže jsme použili sekvenční volbu převodů jen výjimečně. Výslednou spotřebu v testu 7,8 l/100 km považujeme za velmi zdařilou, kladný podíl na ní má konstrukce motoru s jedním turbodmychadlem a klidný styl jízdy. Výrobce udává rozdíl spotřeby mezi automatickou a přímo řazenou převodovkou se stejným motorem ve výši jednoho litru v kombinovaném režimu, v městském prostředí však má samočinné ústrojí působit navýšení žízně o 1,4 l/100 km.
Zdařilý interiér
Díky velkému rozsahu nastavení volantu jsme se na sedadle řidiče s loketními opěrkami posadili velmi pohodlně, což považujeme za základ pro toho, kdo by několik hodin denně provozoval rozvážkovou službu či transport z letiště. Snadno čitelný přístrojový štít zvláštní pozornost nevyžadoval. Řadicí páka na výstupku desky je dnes již samozřejmostí, příjemná hlavice jako u Jumpy však ne. V zimě však chromování řadicí páky bude studit, navíc nebylo schéma řazení na ní kvůli chromovanému provedení příliš zřetelné. To však řidič při každodenním používání stejného vozidla řešit rozhodně nebude.
Plnohodnotná sedadla
Na rozdíl od vozidel MPV nabízí Jumpy všechna sedadla plnohodnotná. Díky základu furgonu má i dostatek místa ve vertikálním směru, tudíž si může dovolit vyšší umístění sedadel tak, aby průměrný cestující měl pravý úhel v kolenou, a tedy nejpohodlnější pozici.
Přístup ke třetí řadě samostatných sedadel zajišťovalo sklopné pravé sedadlo prostřední řady. Komfort, o kterém si MPV zatím mohou zdát, tvořila možnost individuálního nastavení sklonu opěradel i bezpečnostní pásy zabudované do prostředních sedaček, nikoliv přicházejících různými cestami ze stropu. Variabilitu použití podtrhoval odkládací stoleček vzniklý po sklopení opěradla prostředního sedadla. Jumpy pro přepravu osob se také umí proměnit v „dodávku“. Po vyjmutí sedadel druhé i třetí řady však v interiéru zůstane hodnotné plasto-velurové obložení, které asi nikdo nebude ničit převozem pohybujících se těžkých předmětů.
L2H1
Jumpy Travel se nabízí jen v delším provedení L2. Příčina je jasná, aby zůstal dostatek místa také pro zavazadla za třetí řadou sedadel. Pod kryt uložíte 770 l tašek, zatímco ve verzi L1 jen 327 litrů, což by pro transport přibližně šesti cestujících z letiště bylo málo.
Verze Travel dostala do standardu například šest airbagů, stabilizační systém ESP a protiprokluzový pomocník ASR, zadní parkovací asistent, tempomat a dvouzónovou automatickou klimatizaci včetně chlazené schránky spolujezdce. Samozřejmost provedení pro přepravu osob tvoří levé boční posuvné dveře, ale přístup ke třetí řadě sedadel je umožněn jen pravým sklopným sedadlem druhé řady. Příjemný standardní prvek pro řidiče potřebujícího komunikovat tvoří paket Bluetooth, obsahující také zobrazování textových zpráv na displeji. Rádio s CD a MP3 přehrávačem pomáhají navodit příjemnou atmosféru ve vozidle, pouštět vlastní hudbu také umožňuje vstup pro USB.
Další možnosti
Jumpy poskytuje za příplatek automatickou signalizaci podhuštění s označením příslušné pneumatiky a protiprokluzový systém Grip Control, který funguje na principu mezinápravové elektronické uzávěrky. Řidič může voličem na palubní desce nalevo od volantu vybrat ze čtyř režimů podle podmínek (normální, terén, sníh nebo písek), v nichž se vůz nachází.
Grip Control k nejsilnějšímu motoru 2.0 HDi/120 kW za skromných 3500 korun bez DPH však není dostupný k automatické převodovce.
Výbavu Exclusive lze doplnit novým paketem Direct Access, určeným pro časté nastupování do třetí řady sedadel. U tohoto uspořádání sedmi či osmi míst bylo v druhé řadě zrušeno pravé křeslo.
Plusy
- Jemnost řazení
- Omlazený vzhled
- Osm samostatných křesel
Minusy
- Nesklopné levé sedadlo druhé řady
- Nárůst spotřeby ve městě
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.0 HDI |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Objem válců (cm3) | 1997 |
Vrtání x zdvih (mm) | 85 x 88 |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 120/3750 |
Točivý moment (N.m/ot. za min) | 340/2000 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Servisní interval (roky/km) | 2/30 000 |
Pohon | předních kol |
Brzdy | kotoučové/kotoučové |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 170 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,0/6,8/7,6 |
Délka/šířka/výška (mm) | 5143/1895/1980 |
Rozvor (mm) | 3122 |
Provozní hmotnost (kg) | 2047 |
Celková hmotnost (kg) | 2810 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 750 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 2000 |
Objem zavazadlového prostoru (m3) | 0,77 |
Objem nádrže paliva (l) | 80 |
Cena (Kč bez DPH) | 545 900 |