Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Citroën Jumpy Travel L2H1 2.0 HDi AT - Nejsilnější proměna

Ladislav Černý
Diskuze (3)
Citroën Jumpy nastoupil s lehkou modernizací. Do testu jsme zvolili verzi, která do AutoProfi ještě nepřišla.

Model Jumpy se více než furgon prodává jako osobní provedení. To lze volit jako tzv. Kombi Multispace nebo Travel. My jsme vyzkoušeli Travel s šestistupňovou automatickou převodovkou, která je spřažena s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 120 kW.

Změna tváře

Příď Jumpy obdržela více chromu, který byl použitý na zvýraznění příslušnosti ke značce. Maska chladiče se nově chlubí masivnějším znakem Citroënu, sahajícím téměř až ke kapotě motoru. Za francouzsky šarmantní považujeme plynulé napojení chromu vodorovných žeber masky na přední světlomety. Vytváří to dojem propojených „očí“.

Na zádi nastala drobná změna. Původní označení výrobce velkými písmeny na levé straně výklopné stěny se přestěhovalo do středu pod logo a je vyvedeno v menší velikosti písma. Pojmenování Jumpy kleslo cca o dvacet centimetrů níže na úroveň vnějšího madla pátých dveří. Změny jsou to drobné, nicméně přinesly oživení.

Automatická novinka

Samočinná převodovka neměla v řadě Jumpy své místo. Transport osob, požadavky na vyšší pohodlí nejen řidiče a technický pokrok v samočinných ústrojích odstartovaly vstup automatického řazení do modelu Jumpy. Podíváme-li se na rozdíl hmotností, samočinné ústrojí o šesti stupních je pouze o 24 kg těžší než přímo řazená převodovka se stejným počtem převodů. To tedy není žádný problém ve srovnání s tím, kolik komfortu navíc samočinné řazení přináší.

Během jízdy nás mile překvapila rychlost změn jednotlivých stupňů a velmi plynulá jízda i s plynovým pedálem téměř na podlaze. Ústrojí navíc vhodně volilo řazení, takže jsme použili sekvenční volbu převodů jen výjimečně. Výslednou spotřebu v testu 7,8 l/100 km považujeme za velmi zdařilou, kladný podíl na ní má konstrukce motoru s jedním turbodmychadlem a klidný styl jízdy. Výrobce udává rozdíl spotřeby mezi automatickou a přímo řazenou převodovkou se stejným motorem ve výši jednoho litru v kombinovaném režimu, v městském prostředí však má samočinné ústrojí působit navýšení žízně o 1,4 l/100 km.

Zdařilý interiér

Díky velkému rozsahu nastavení volantu jsme se na sedadle řidiče s loketními opěrkami posadili velmi pohodlně, což považujeme za základ pro toho, kdo by několik hodin denně provozoval rozvážkovou službu či transport z letiště. Snadno čitelný přístrojový štít zvláštní pozornost nevyžadoval. Řadicí páka na výstupku desky je dnes již samozřejmostí, příjemná hlavice jako u Jumpy však ne. V zimě však chromování řadicí páky bude studit, navíc nebylo schéma řazení na ní kvůli chromovanému provedení příliš zřetelné. To však řidič při každodenním používání stejného vozidla řešit rozhodně nebude.

Plnohodnotná sedadla

Na rozdíl od vozidel MPV nabízí Jumpy všechna sedadla plnohodnotná. Díky základu furgonu má i dostatek místa ve vertikálním směru, tudíž si může dovolit vyšší umístění sedadel tak, aby průměrný cestující měl pravý úhel v kolenou, a tedy nejpohodlnější pozici.

Přístup ke třetí řadě samostatných sedadel zajišťovalo sklopné pravé sedadlo prostřední řady. Komfort, o kterém si MPV zatím mohou zdát, tvořila možnost individuálního nastavení sklonu opěradel i bezpečnostní pásy zabudované do prostředních sedaček, nikoliv přicházejících různými cestami ze stropu. Variabilitu použití podtrhoval odkládací stoleček vzniklý po sklopení opěradla prostředního sedadla. Jumpy pro přepravu osob se také umí proměnit v „dodávku“. Po vyjmutí sedadel druhé i třetí řady však v interiéru zůstane hodnotné plasto-velurové obložení, které asi nikdo nebude ničit převozem pohybujících se těžkých předmětů.

L2H1

Jumpy Travel se nabízí jen v delším provedení L2. Příčina je jasná, aby zůstal dostatek místa také pro zavazadla za třetí řadou sedadel. Pod kryt uložíte 770 l tašek, zatímco ve verzi L1 jen 327 litrů, což by pro transport přibližně šesti cestujících z letiště bylo málo.

Verze Travel dostala do standardu například šest airbagů, stabilizační systém ESP a protiprokluzový pomocník ASR, zadní parkovací asistent, tempomat a dvouzónovou automatickou klimatizaci včetně chlazené schránky spolujezdce. Samozřejmost provedení pro přepravu osob tvoří levé boční posuvné dveře, ale přístup ke třetí řadě sedadel je umožněn jen pravým sklopným sedadlem druhé řady. Příjemný standardní prvek pro řidiče potřebujícího komunikovat tvoří paket Bluetooth, obsahující také zobrazování textových zpráv na displeji. Rádio s CD a MP3 přehrávačem pomáhají navodit příjemnou atmosféru ve vozidle, pouštět vlastní hudbu také umožňuje vstup pro USB.

Další možnosti

Jumpy poskytuje za příplatek automatickou signalizaci podhuštění s označením příslušné pneumatiky a protiprokluzový systém Grip Control, který funguje na principu mezinápravové elektronické uzávěrky. Řidič může voličem na palubní desce nalevo od volantu vybrat ze čtyř režimů podle podmínek (normální, terén, sníh nebo písek), v nichž se vůz nachází.

Grip Control k nejsilnějšímu motoru 2.0 HDi/120 kW za skromných 3500 korun bez DPH však není dostupný k automatické převodovce.

Výbavu Exclusive lze doplnit novým paketem Direct Access, určeným pro časté nastupování do třetí řady sedadel. U tohoto uspořádání sedmi či osmi míst bylo v druhé řadě zrušeno pravé křeslo.

Plusy

  • Jemnost řazení
  • Omlazený vzhled
  • Osm samostatných křesel

Minusy

  • Nesklopné levé sedadlo druhé řady
  • Nárůst spotřeby ve městě

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 HDI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1997
Vrtání x zdvih (mm) 85 x 88
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 120/3750
Točivý moment (N.m/ot. za min) 340/2000
Převodovka šestistupňová automatická
Servisní interval (roky/km) 2/30 000
Pohon předních kol
Brzdy kotoučové/kotoučové
Nejvyšší rychlost (km/h) 170
Spotřeba paliva (l/100 km) 9,0/6,8/7,6
Délka/šířka/výška (mm) 5143/1895/1980
Rozvor (mm) 3122
Provozní hmotnost (kg) 2047
Celková hmotnost (kg) 2810
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem zavazadlového prostoru (m3) 0,77
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 545 900

Ladislav Černý
Diskuze (3)
Avatar - pallas
8. 7. 2015 16:45
Re: Ano, civilizovaná dodávka je vždy lepší než MPV
Nissan NV200 je vo veľkosti Berlinga. Jumpy je iná kategória.
4. 4. 2013 00:05
Ano, civilizovaná dodávka je vždy lepší než MPV
Za rozumnější peníz bych to i bral kdyby to nebyl Francouz. Při pohledu se mi ale vybaví moje bývalé MPV Peugeot 806 se stejně pohodlnými sedadly u kterých byly za chvíli zničené z nástupní strany dolní boční díly sedáků, haprovala veškerá elektronika a tím myslím elektronika všeho Made in France. Pak jsem raději přešel na spolehlivější dodávku VW Transporter s nezničitelným primitivním dieselem 2,4 D.
Každému mohu doporučit brát civilizovanou dodávku místo MPV. Nejsou sice tak hezké, ale an rozdíl od MPV nevychází z osobních aut původně nižší hmotnosti, ale jsou konstruovány na větší zatížení a to je velice podstatné skoro u všech dílů.
Nyní mám opět civilizovanou dodávku NISSAN NV200 s benzínovým motorem a kupodivu papá méně než tato dodávka Jumpy. Inu taky místo dvou tun má o 600 kg méně po těle, ale vzhledem ke krabicovějším parametrům, především kratšímu čumáku skýtá skoro stejný vnitřní prostor jako Jumper v základní délce i když japonec je celkově o pár desítek cm kratší. Francouzi dělají i dodávky na elaganci a pohodlí místo praktičnosti. Každému kdo myslí prakticky bych doporučil dodávku měřit od opěradla předního sedadla. Dopředu by mělo být co nejméně a dozadu co nejdále. Ne aby bylo tohle opěradlo pomalu uprostřed vozidla!
18. 3. 2013 09:35
grip control
........protiprokluzový systém Grip Control, který funguje na principu mezinápravové elektronické uzávěrky.........

Jakozto velkeho fandy zn Citroen me tesi, ze kuci francouzsky zacaly konecne pouzivat dve ruzne napravy pro pravou a levou cast vozu >:D