Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Dacia Duster
Dacia Duster
Dacia Duster
Dacia Duster
45
Fotogalerie

TEST Dacia Duster LPG – Plyn nepatří jen do sporáku

Rumunská automobilka Dacia zařadila přímo do své nabídky modely spalující LPG. Jedním z nich je i Duster s motorem 1,6 16V v kombinaci s pohonem předních kol.

Stále rostoucí ceny paliv znepříjemňují život řidičům a v podstatě i automobilkám. Řada z nich se proto snaží přilákat zákazníky do svých showroomů prostřednictvím modelů na alternativní paliva. K sázce na jistotu stále patří přestavby na LPG a zájemci o ně mohou v Čechách v současnosti vybírat ze zhruba 35 modelů oficiálně nabízených automobilkami.

Nejširší paletu modelů na LPG na českém trhu nabízí Fiat, jemuž je v patách Hyundai. S ohledem na počet modelových řad je od letošního roku na podobné úrovni i Dacia. V její nabídce figuruje trojice modelů. Prvním z nich je Sandero LPG s motorem 1,2 16V (53 kW) za cenu od 209.900 Kč. Následuje Logan MCV s osmiventilovou šestnáctistovkou (60 kW) za 229.900 Kč. Vrcholem v nabídce LPG od Dacie je Duster s motorem 1,6 16V (75 kW) s cenou od 299.900 Kč.

suv dacia lpg testysuv dacia lpg testy | acz 

Bez viditelných změn

Nebýt nepřehlédnutelných polepů Dacia LPG na bocích testovaného Dusteru, pak by nikoho ani nenapadlo, že se právě tento vůz pohybuje díky spalování alternativního paliva LPG (z angličtiny Liquefied Petroleum Gas, nebo-li zkapalněný ropný plyn, který je tvořen směsí plynů propanu a butanu a menším množstvím vyšších uhlovodíků).

Pokud si odmyslíme polepy, pak v případě exteriéru skutečně neexistují prakticky žádné indicie, naznačující přítomnost pohonu na plyn. Ten lze odhalit pouze pohledem pod záď vozu, kde má své místo nádrž, nebo po odklopení krytu víčka palivové nádrže, kde je chytře ukryto i hrdlo pro plnění LPG. V interiéru je jedinou novinkou přepínač s indikátorem stavu LPG umístěný na středovém tunelu za manžetou řadicí páky.

Za základ pro přestavbu na LPG od společnosti Landi Renzo slouží Duster se zážehovým motorem 1,6 16V v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem pouze předních kol, ve druhém stupni výbavy s označením LS Cool. Důvodů pro tuto volbu je několik. Tím hlavním je skutečnost, že toroidní nádrž na LPG je umístěna pod zádí vozu, kam by se u verze s pohonem všech kol nevešla kvůli složitější konstrukci zadní nápravy. Dalším důvodem může být skutečnost, že verze spalující LPG je především ekonomickou volbou, pro kterou je druhý stupeň výbavy ideálním řešením.

V každém případě zájemci o kombinaci LPG s pohonem všech kol u Dacie nepochodí. Rozměrově i cenově nejbližší možností je Fiat Sedici 4x4 1,6 LPG, který v současnosti přijde minimálně na 350.500 Kč.

suv dacia lpg testysuv dacia lpg testy | acz 

Levný už na pohled

Z pohledu cestujících se Duster LPG od svých sourozenců spalujících benzin nebo naftu prakticky nijak neliší. Plasty použité na palubní desku a obložení dveří působí v současnosti ještě lacinějším dojmem než při uvedení Dusteru na trh v roce 2010. Beze změn jsou i staré známé nedostatky v ergonomii středového panelu s ovládáním ventilace a pro někoho nepřijatelným umístěním ovládání stahování oken nad ním.

Sedadla s minimálním náznakem bočního vedení nabízejí příjemný kompromis mezi tuhostí a měkkostí. Zadní cestující mají k dispozici širokou plochou lavici, která je schopna v příčném i podélném směru nabídnout prostor i třem dospělým.

Díky umístění nádrže na LPG pod záď se nijak nezměnil tvar ani objem zavazadlového prostoru. Ten nabízí rovnou podlahu, pravidelné tvary a u verze s pohonem předních kol základní objem 475 litrů, který lze složením druhé řady sedadel zvětšit až na 1636 litrů.

Jednoduché ovládání

Rozdíl mezi konvenčním benzinovým Dusterem a verzí na LPG postřehne prakticky jen řidič. Zážehová šestnáctistovka při startování vždy využívá benzin, což hlásí indikátor umístěný za řadicí pákou rozsvícenou oranžovou kontrolkou, které dělá společnost blikající zelená kontrolka. Po dostatečném prohřátí motoru oranžová kontrolka zhasne, zatímco zelená kontrolka informující o LPG začne svítit.

suv dacia lpg testysuv dacia lpg testy | acz 

Pětice diod navíc informuje o zásobě plynu v nádrži. V případě testovaného vozu ovšem po celou dobu testu svítila pouze dvě okénka, přestože na plyn bylo ujeto přes 300 km.

V případě vyprázdnění nádrže na LPG se na indikátoru rozbliká červená kontrolka namísto zelené a systém sám přepne na benzin, o jehož stavu již informuje tradiční palivoměr v přístrojovém štítu. Součástí indikátoru je i dotykový přepínač, jímž může řidič sám zvolit zdroj paliva pro motor.

Jízda jako vánek

V případě některých pohonných jednotek lze jejich projev srovnávat s uragánem, ale to rozhodně neplatí u 1,6litrového čtyřválce v Dusteru. Zde je nejblíže srovnání s vlahým podvečerním vánkem.

Pro LPG mají automobilky ve zvyku udávat o jeden nebo dva kilowatty nižší výkon, což je i případ Dusteru, jehož šestnáctistovka má na benzin 77 kW, zatímco na LPG 75 kW. V obou případech je tohoto výkonu dosahováno při 5750 min-1. V podstatě stejná situace se opakuje i u točivého momentu, který je 148, resp. 145 Nm při 3750 min-1.

suv dacia lpg testysuv dacia lpg testy | acz 

Skutečnost, že se Duster pohybuje díky spalování LPG odhalují výrazně vlažnější reakce na sešlápnutí plynového pedálu a silná nechuť k výraznější akceleraci. Při jízdě na LPG je potřeba nepospíchat a předvídat.

V případě snahy o dynamičtější styl jízdy je třeba motor udržovat mezi 3000 až 4000 min-1 a neustále pracovat s řadicí pákou pětistupňové manuální převodovky. Ta má delší, ale poměrně přesně vymezené dráhy. Pružnost mezi čtvrtým a pátým stupněm je velmi slabá.

Při snaze udržet na dálnici naprosto běžné rychlosti od 110 km/h do 130 km/h je třeba počítat se skutečností, že i táhlejší stoupání je třeba absolvovat na čtvrtý rychlostní stupeň. Rychlost 130 km/h na pátý rychlostní stupeň znamená, že se ručička otáčkoměru usadí u hodnoty 3500 min-1 a při rychlosti 100 km/h otáčky klesnou na 2750 min-1.

Řízení s hydraulickým posilovačem má sice větší převod, ale na druhou stranu alespoň poskytuje řidiči jisté informace o dění pod předními koly. Podvozek je naladěn vysloveně komfortně, ale i díky širokému rozchodu kol a použitým pneumatikám nabízí Duster nezáludné jízdní vlastnosti s nepříliš velkými náklony při ostřejších průjezdech zatáčkami.

suv dacia lpg testysuv dacia lpg testy | acz 

Potenciální majitelé Dusteru LPG s velkou pravděpodobností nebudou řešit dynamické vlastnosti a mnohem více je bude zajímat ekonomika provozu. Při nákupu nového vozu je mezi konveční benzinovou verzí a provedením na LPG rozdíl rovných 20.000 Kč.

Dacia Duster LPG nemá ve standardní výbavě palubní počítač a nelze si jej objednat ani za příplatek. Podle údajů výrobce je spotřeba LPG v kombinovaném cyklu 8,9 litru na 100 km, zatímco u benzinu je uváděno 7,1 litru na 100 km. Při těchto spotřebách jsou náklady na 1 km jízdy zhruba 1,65 Kč u LPG a 2,70 Kč u benzinu s ohledem na aktuální ceny paliv.

Na jednu náplň nádrže LPG o objemu 34 litrů lze ujet přes 350 km a následně je k dispozici ještě 50litrová benzinová nádrž, s níž se celkový dojezd přibližuje 1000 km.

Volba rozumu

Hlavní předností jsou samozřejmě nízké provozní náklady, které budou hlavním důvodem pro pořízení právě tohoto modelu. Přestavba na LPG přitom nijak nezmenšuje objem zavazadlového prostoru. Vzhledem k tomu, že je Duster LPG nabízen samotnou automobilkou, je zachována i záruka na tři roky nebo do 100.000 km.

Nedostatky jsou až na nepřesný ukazatel množství LPG a nemožnost kombinovat LPG s pohonem všech kol identické jako u konvenčních verzí Dusteru a k těm největším patří ergonomie některých ovladačů, lacině působící plasty v interiéru a hluk při rychlostech nad 100 km/h.

suv dacia lpg testysuv dacia lpg testy | acz 

První cena vozu259.900 Kč (1,6 16V/77 kW Access)
První cena vozu s testovanou motorizací299.900 Kč (1,6 16V LPG/75 kW LS Cool)
Základní cena testovaného vozu299.900 Kč (1,6 16V LPG/75 kW LS Cool)
Cena testovaného vozu vč. příplatků328.400 Kč (1,6 16V LPG/75 kW LS Cool)

Plusy

  • Jízdní pohodlí na špatných cestách i v lehkém terénu
  • Prostorný interiér
  • Podélný prostor uvnitř vpředu i vzadu
  • Neošizený prostor pro zavazadla
  • Kapota motoru s plynovou vzpěrou (ale bez zvukové izolace)
  • Minimalistická cena, tříletá záruka
  • Neznatelné přepínání mezi jednotlivými pohonnými látkami
  • Nízká cena LPG resp. nízké náklady na ujetý kilometr
  • Velký dojezd (benzin + LPG)

Minusy

  • Laciné materiály a jednoduchá konstrukční řešení
  • Ergonomie ovládacích prvků v interiéru
  • Malé a nepříliš výkonné stěrače
  • Špatný výhled šikmo vzad
  • Vysoká spotřeba na dálnici
  • Hluk za jízdy v rychlostech nad 100 km/h
  • Volant seřiditelný jen výškově
  • Nespolehlivý ukazatel množství LPG
  • LPG k dispozici pouze ve spojení s 4x2