Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Sandero 1,5 dCi (63 kW) – Kolik stojí nízká spotřeba?

Ondřej Pavlůsek
Sandero převzalo od Logana štafetu žádané Dacie. Jak si rozumí jednoduchá nízkonákladová technika s vyspělým turbodieselem, který se dá koupit i v podstatně dražších Renaultech?

Dacia Sandero ve svém základním provedení s benzinovou čtrnáctistovkou představuje jednu z nejlevnějších cest k novému vozu, ale má cenu zajímat se i o její nejdražší verzi s turbodieselem, jejíž cena se blíží hranici 300 tisíc korun?

Pětidveřový hatchback Sandero v současné nabídce rumunské automobilky hraje roli nejmenšího a stále ještě nejnovějšího osobního modelu. Veřejnost jej nejprve poznala v roce 2007 jako jihoamerický Renault a teprve o rok později dorazil i do Evropy pod značkou Dacia. V současnosti může zájemce o tento model u českých dealerů vybírat z výbav Access, Ambiance a Arctica music, které doplňuje do stylu off-roadu lehce laděné Sandero Stepway.

dacia malevozy testy dacia malevozy testy
 

Nabídka pohonných jednotek obsahuje dva zážehové čtyřválce o objemech 1,4 a 1,6 litru, které jsme testovali krátce po uvedení Sandera na český trh. Pro zájemce o vznětový motor je k dispozici čtyřválcový turbodiesel 1,5 dCi ve dvou stupních nastavení výkonu. První verze nabízí 50 kW (70 k) a kromě výbavy Acess

je dostupná pro všechny verze Sandera. Druhá verze, které se nyní budeme věnovat, má výkon 63 kW (85 k) a díky skutečnosti, že je možné ji získat jen ve spojení s nejvyšším stupněm výbavy Arctica music za základní cenu 288.900,- Kč, se určitě nestane nejprodávanějším zástupcem Dacie na českém trhu. Jde v podstatě o motorický vrchol řady Sandero. Co tedy fakticky dostáváte?

Jednoduše a levně

Strategií Dacie je nabídnout velké a robustní auto za nízkou cenu. Tuto linii sleduje i Sandero, ale i levné se auto se lépe prodává, když zákazníky neodpuzuje svým vzhledem. To samozřejmě věděli i designéři tohoto hatchbacku a přes minimalizaci nákladů na výrobu se jim podařilo navrhnout sympatický automobil. Dacia se nesnaží zákazníky nalákat na levná designová cingrlátka, ale působí poctivým a robustním dojmem.

Stejně působí i interiér Sandera. Ani v nejvyšším stupni výbavy Arctica music se Dacia nesnaží zákazníky opíjet rohlíkem a nabízím jim slušně zpracovaný a prostorný interiér pro pět cestujících. Palubní desce i výplním dveří vládnou tmavé plasty s doplňky ve stříbrné barvě. Rozmístění ovládacích prvků a tvarování některých dílů sice zcela neodpovídá dnešním standardům, ale v Dacii rozhodně nebudete zamyšleně dumat nad tím k čemu který ovladač slouží. Všechny jsou sice v dosahu řidiče, včetně standardně montovaného rádia a klimatizace, ale negativní sklon středové konzoly patří ke slabinám tohoto vozu, protože ovládání těchto prvků znesnadňují.

dacia malevozy testy dacia malevozy testy K nalezení vhodné polohy pro řízení slouží pouze výškově stavitelný volant a sedadlo, které je kromě podélného směru možno seřizovat i výškově. Přední i zadní sedadla sice vynikají nad konkurencí minimální snahou o boční vedení, ale nabízejí příjemný kompromis mezi tuhostí a měkkostí. Po 10 tisících najetých kilometrech má řidičovo sedadlo již znatelnou vůli v uložení.

Hlavní předností interiéru Sandera je v dané cenové kategorii velikost. S celkovou úrovní interiéru budou spokojení především řidiči, kteří přesedají z Favoritů a Felicií. Kdo okusil úroveň Fabie, bude mít přinejmenším zpočátku pocit, že se vrací kvalitativně zpět…

Zavazadlový prostor má v základním uspořádání objem 320 litrů a po sklopení opěradel druhé řady se zvětší na 1200 litrů. Délka prostoru pro zavazadla v základním uspořádání je u podlahy 800 mm a po sklopení opěradla se při posunutí sedadla spolujezdce co nejvíce dopředu může prodloužit až na 1700 mm.

Svižně i úsporně

Důvodem proč utratit za Sandero téměř 300 tisíc korun se může stát jedině motor 1,5 dCi s výkonem 63 kW (85 k). Maloobjemový turbodiesel se vstřikováním common-rail pochází z produkce Renaultu. Vyznačuje se klidným chodem, ochotou spolupracovat v celém spektru otáček od 1500 do 4000 min-1 a velmi nízkou spotřebou. Tato pohonná jednotka nemá s vozem, jehož pohotovostní hmotnost je 1090 kg, příliš mnoho práce. Dacia se tak chová překvapivě svižně a především řidiče vozů prémiových značek tento levný Rumun překvapuje svými akceleračními schopnostmi.

Vedle schopnosti držet krok s mnohem dražšími a výkonnějšími vozy potěší především spotřeba paliva. Při reálné rychlosti 100 km/h si motor řekne o pouhých 3,9 litru nafty na 100 kilometrů (otáčky motoru přibližně odpovídají 2750 min-1), při rychlosti 130 km/h se spotřeba zvýší na stále sympatických 5,7 litru. Během testu, kdy se Sandero pohybovalo v pražských ulicích, po okresních cestách a okusilo i dálnici D1, hlásil palubní počítač téměř neuvěřitelnou průměrnou spotřebu 4,3 litru paliva na 100 km, což je dokonce o 0,3 litru méně než uvádí výrobce u spotřeby v kombinovaném provozu.

dacia malevozy testy dacia malevozy testy Po motoru si zaslouží chválu i pětistupňová manuální převodovka za odstupňování a přesnost. Trochu horší je to se spojkou, která je hodně měkká a zabírá až ve své horní poloze. Jízdní vlastnosti Dacie Sandero jsou zaměřeny na komfort. Ten je posádce poskytován i na rozbitých cestách a hatchback se i na vozovce plné děr pohybuje s lehkostí, kterou mu mohou závidět i mnohem dražší vozy. Králem se cítí při překonávání zpomalovacích retardérů, které jakoby ani neexistovaly. Při rychlém průjezdu ostřejší zatáčkou ovšem dochází k velkým náklonům karoserie. Těžší pohonná jednotka jízdu se Sanderem poněkud uklidňuje ve srovnání se zážehovými motorizacemi. Překážkou k rychlejší jízdě a lepší ovladatelnosti je velmi nepřímé řízení s malou citlivostí a špatnou zpětnou vazbou.

Dacii asi nikdo nebude chválit za odhlučnění interiéru. K cestujícím proniká klapot vznětového motoru a turbodmychadlo je důkladně informuje o své činnosti. Při jízdě po dálnici se od rychlosti 120 km/h začíná výrazně projevovat i aerodynamický hluk.

Závěr

Koupě Dacie znamená pořád ještě kompromis. Vždyť za 315 tisíc dnes pořídíte slušně vybavený Megane se zážehovým motorem nebo Clio Grandtour se slabším dCi…

Sandero s motorem 1,5 dCi (63 kW) má smysl pro ty, kdo chtějí jezdit za málo a moc se neohlíží po všem ostatním. Tím ostatním je myšlena nejen aktuální cena nejdražší motorizace, ale také špatně odhlučněný interiér, podvozek stavěný hlavně na špatné cesty a ne na dálnice, nepřímé řízení a horší ovladatelnost nebo jednoduše zařízený interiér. Z vlastních luhů a hájů útočí Megane také pro Dacii zatím nedosažitelnou bezpečnostní úrovní.

dacia malevozy testy dacia malevozy testy
 

První cena vozu 179.900,- Kč (Sandero Access, 1,4, 55 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací 288.900,- Kč (Sandero Arctica music, 1.5 dCi, 63 kW)
Základní cena testovaného vozu 288.900,- Kč (Sandero Arctica music, 1.5 dCi, 63 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 311.400,- Kč (Sandero Arctica music, 1.5 dCi, 63 kW)

Plusy

  • Úsporný motor
  • Komfortní podvozek
  • Prostorný interiér
  • Cena/užitná hodnota

Minusy

  • Materiály a řešení použitá v interiéru
  • Špatné odhlučnění interiéru
  • Pouze výškově stavitelný volant
  • Nepřímé řízení
Ondřej Pavlůsek
Dacia Sandero 1,5 dCi
Cena základní sestavy 288 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS s brzdovým asistentem (AFU), airbag řidiče, airbag spolujezdce s možností odpojení, tříbodové bezpečnostní pásy na předních sedadlech - výškově nastavitelné, tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech, tři výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na zadních sedadlech, elektronický imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, hydraulický posilovač řízení, otáčkoměr, multifunkční displej (hodiny, ukazatel počtu ujetých kilometrů, stavu paliva a teploty chladicí kapaliny), palubní počítač, kontrolka špatně zavřených dveří, výškově nastavitelný volant, světlomety nastavitelné z místa řidiče, mlhové světlomety, přední stěrače s cyklovačem (2 rychlosti), elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, topení a ventilace (4 rychlosti), recirkulace vzduchu, klimatizace, centrální zamykání, „Pack Electrique“ (dálkové ovládání centrálního zamykání + el. ovládaná okna v předních dveřích), postupné zhasínání vnitřního osvětlení, tónovaná skla, stropní světlo, zapalovač, vyjímatelný popelník, tři stropní madla, osvětlení zavazadlového prostoru, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělitelné opěradlo zadního sedadla v poměru 1/3 : 2/3, odkládací schránka spolujezdce (8 l), odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, držák nápojů na středové konzole, autorádio/přehrávač CD MP3, lem přední masky chromovaný, boční ochranné lišty v barvě karosérie, kola 15" Kč
Cena testované sestavy 311 400 Kč
Výbava testované sestavy Boční airbagy vpředu (+4.500,-Kč), disky kol z lehké slitiny 15" (+9.000,-Kč), metalický lak (+9.000,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1900 - 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 167
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 4.2 / 4.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 1200
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1090 / 455
Rozměr pneu: 185/65 R15
Dacia Sandero 1,5 dCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4020
b) šířka (mm): 1746
c) výška (mm): 1534
d) rozvor (mm): 2588
e) rozchod vpředu (mm): 1480
f) rozchod vzadu (mm): 1469
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano