TEST Dacia Sandero 1,5 dCi (63 kW) – Kolik stojí nízká spotřeba?
Dacia Sandero ve svém základním provedení s benzinovou čtrnáctistovkou představuje jednu z nejlevnějších cest k novému vozu, ale má cenu zajímat se i o její nejdražší verzi s turbodieselem, jejíž cena se blíží hranici 300 tisíc korun?
Pětidveřový hatchback Sandero v současné nabídce rumunské automobilky hraje roli nejmenšího a stále ještě nejnovějšího osobního modelu. Veřejnost jej nejprve poznala v roce 2007 jako jihoamerický Renault a teprve o rok později dorazil i do Evropy pod značkou Dacia. V současnosti může zájemce o tento model u českých dealerů vybírat z výbav Access, Ambiance a Arctica music, které doplňuje do stylu off-roadu lehce laděné Sandero Stepway.
Nabídka pohonných jednotek obsahuje dva zážehové čtyřválce o objemech 1,4 a 1,6 litru, které jsme testovali krátce po uvedení Sandera na český trh. Pro zájemce o vznětový motor je k dispozici čtyřválcový turbodiesel 1,5 dCi ve dvou stupních nastavení výkonu. První verze nabízí 50 kW (70 k) a kromě výbavy Acess
je dostupná pro všechny verze Sandera. Druhá verze, které se nyní budeme věnovat, má výkon 63 kW (85 k) a díky skutečnosti, že je možné ji získat jen ve spojení s nejvyšším stupněm výbavy Arctica music za základní cenu 288.900,- Kč, se určitě nestane nejprodávanějším zástupcem Dacie na českém trhu. Jde v podstatě o motorický vrchol řady Sandero. Co tedy fakticky dostáváte?
Jednoduše a levně
Strategií Dacie je nabídnout velké a robustní auto za nízkou cenu. Tuto linii sleduje i Sandero, ale i levné se auto se lépe prodává, když zákazníky neodpuzuje svým vzhledem. To samozřejmě věděli i designéři tohoto hatchbacku a přes minimalizaci nákladů na výrobu se jim podařilo navrhnout sympatický automobil. Dacia se nesnaží zákazníky nalákat na levná designová cingrlátka, ale působí poctivým a robustním dojmem.
Stejně působí i interiér Sandera. Ani v nejvyšším stupni výbavy Arctica music se Dacia nesnaží zákazníky opíjet rohlíkem a nabízím jim slušně zpracovaný a prostorný interiér pro pět cestujících. Palubní desce i výplním dveří vládnou tmavé plasty s doplňky ve stříbrné barvě. Rozmístění ovládacích prvků a tvarování některých dílů sice zcela neodpovídá dnešním standardům, ale v Dacii rozhodně nebudete zamyšleně dumat nad tím k čemu který ovladač slouží. Všechny jsou sice v dosahu řidiče, včetně standardně montovaného rádia a klimatizace, ale negativní sklon středové konzoly patří ke slabinám tohoto vozu, protože ovládání těchto prvků znesnadňují.
dacia malevozy testy K nalezení vhodné polohy pro řízení slouží pouze výškově stavitelný volant a sedadlo, které je kromě podélného směru možno seřizovat i výškově. Přední i zadní sedadla sice vynikají nad konkurencí minimální snahou o boční vedení, ale nabízejí příjemný kompromis mezi tuhostí a měkkostí. Po 10 tisících najetých kilometrech má řidičovo sedadlo již znatelnou vůli v uložení.
Hlavní předností interiéru Sandera je v dané cenové kategorii velikost. S celkovou úrovní interiéru budou spokojení především řidiči, kteří přesedají z Favoritů a Felicií. Kdo okusil úroveň Fabie, bude mít přinejmenším zpočátku pocit, že se vrací kvalitativně zpět…
Zavazadlový prostor má v základním uspořádání objem 320 litrů a po sklopení opěradel druhé řady se zvětší na 1200 litrů. Délka prostoru pro zavazadla v základním uspořádání je u podlahy 800 mm a po sklopení opěradla se při posunutí sedadla spolujezdce co nejvíce dopředu může prodloužit až na 1700 mm.
Svižně i úsporně
Důvodem proč utratit za Sandero téměř 300 tisíc korun se může stát jedině motor 1,5 dCi s výkonem 63 kW (85 k). Maloobjemový turbodiesel se vstřikováním common-rail pochází z produkce Renaultu. Vyznačuje se klidným chodem, ochotou spolupracovat v celém spektru otáček od 1500 do 4000 min-1 a velmi nízkou spotřebou. Tato pohonná jednotka nemá s vozem, jehož pohotovostní hmotnost je 1090 kg, příliš mnoho práce. Dacia se tak chová překvapivě svižně a především řidiče vozů prémiových značek tento levný Rumun překvapuje svými akceleračními schopnostmi.
Vedle schopnosti držet krok s mnohem dražšími a výkonnějšími vozy potěší především spotřeba paliva. Při reálné rychlosti 100 km/h si motor řekne o pouhých 3,9 litru nafty na 100 kilometrů (otáčky motoru přibližně odpovídají 2750 min-1), při rychlosti 130 km/h se spotřeba zvýší na stále sympatických 5,7 litru. Během testu, kdy se Sandero pohybovalo v pražských ulicích, po okresních cestách a okusilo i dálnici D1, hlásil palubní počítač téměř neuvěřitelnou průměrnou spotřebu 4,3 litru paliva na 100 km, což je dokonce o 0,3 litru méně než uvádí výrobce u spotřeby v kombinovaném provozu.
dacia malevozy testy Po motoru si zaslouží chválu i pětistupňová manuální převodovka za odstupňování a přesnost. Trochu horší je to se spojkou, která je hodně měkká a zabírá až ve své horní poloze. Jízdní vlastnosti Dacie Sandero jsou zaměřeny na komfort. Ten je posádce poskytován i na rozbitých cestách a hatchback se i na vozovce plné děr pohybuje s lehkostí, kterou mu mohou závidět i mnohem dražší vozy. Králem se cítí při překonávání zpomalovacích retardérů, které jakoby ani neexistovaly. Při rychlém průjezdu ostřejší zatáčkou ovšem dochází k velkým náklonům karoserie. Těžší pohonná jednotka jízdu se Sanderem poněkud uklidňuje ve srovnání se zážehovými motorizacemi. Překážkou k rychlejší jízdě a lepší ovladatelnosti je velmi nepřímé řízení s malou citlivostí a špatnou zpětnou vazbou.
Dacii asi nikdo nebude chválit za odhlučnění interiéru. K cestujícím proniká klapot vznětového motoru a turbodmychadlo je důkladně informuje o své činnosti. Při jízdě po dálnici se od rychlosti 120 km/h začíná výrazně projevovat i aerodynamický hluk.
Závěr
Koupě Dacie znamená pořád ještě kompromis. Vždyť za 315 tisíc dnes pořídíte slušně vybavený Megane se zážehovým motorem nebo Clio Grandtour se slabším dCi…
Sandero s motorem 1,5 dCi (63 kW) má smysl pro ty, kdo chtějí jezdit za málo a moc se neohlíží po všem ostatním. Tím ostatním je myšlena nejen aktuální cena nejdražší motorizace, ale také špatně odhlučněný interiér, podvozek stavěný hlavně na špatné cesty a ne na dálnice, nepřímé řízení a horší ovladatelnost nebo jednoduše zařízený interiér. Z vlastních luhů a hájů útočí Megane také pro Dacii zatím nedosažitelnou bezpečnostní úrovní.
První cena vozu | 179.900,- Kč (Sandero Access, 1,4, 55 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 288.900,- Kč (Sandero Arctica music, 1.5 dCi, 63 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 288.900,- Kč (Sandero Arctica music, 1.5 dCi, 63 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 311.400,- Kč (Sandero Arctica music, 1.5 dCi, 63 kW) |
Plusy
- Úsporný motor
- Komfortní podvozek
- Prostorný interiér
- Cena/užitná hodnota
Minusy
- Materiály a řešení použitá v interiéru
- Špatné odhlučnění interiéru
- Pouze výškově stavitelný volant
- Nepřímé řízení