TEST Fiat 500 1,2 (51 kW) vs. Ford Ka 1,2 (51 kW)
Investici 300 tisíc korun do 3,5 m dlouhého třídveřového auta si dnes může dovolit stále jen majetnější skupina obyvatel. Stylové hatchbacky Fiatu a Fordu se skvěle hodí jako nákupní městská a příměstská taška, dokáží svou majitelku důstojně reprezentovat, a když na to příjde, bez problému s nimi můžete vyrazit na občasnou dálkovou trasu.
Design je u tak stylových aut rozhodující kategorií, ale přesto jsme se rozhodli porovnat tvrdá data a naše jízdní dojmy a ukázat tak, jaké další argumenty byste měli při výběru brát v úvahu.
Karoserie
Stejné technické základy (podvozek, hnací ústrojí, základní rozměry) daly konstruktérům Fordu relativně málo tvůrčí svobody při navrhování nového Káčka, ale výsledek je přesto celkem jiný než ikona Fiatu.
Absolutně nekonfliktní vnější design Fiatu i po více než roce na trhu budí všude pozornost. Ve městě je to očekávatelné, protože malý Fiat v koloně aut nelze přehlédnout. Jenže i na dálnici máte auru knihkupce Dalibora Vrány z filmu Vrchní prchni. Najednou ani spěchajícím řidičům luxusních limuzín nevadí, že je brzdí někdo, kdo si dovoluje cestovat rychlostí na povoleném limitu v levém pruhu.
fiat ford testy minivozy srovnavacitesty |
Ford stylizoval své druhá Ka do sportovna. Tváří se o poznání agresivněji, kineticky vytažená přední světla připomínají Fiestu, ale druhé boční okno nás vrací k příbuznému z polských Tych. Rozměry Fordu jsou všemi směry o něco větší a vzadu je větší rozchod kol než vpředu. Silueta je téměř jednoprostorová, přechod krátké kapoty do čelního skla prakticky plynulý. Nebýt designových prolisů na bocích a rychle rostoucí spodní linie oken, byl by to obrovský nafouknutý bobek.
Interiér
Konkurovat originalitou přístrojové desce Fiatu je hodně těžké. Lakované díly jeho interiéru dodávají na prémiovosti, ačkoliv měkčené plasty tady nenajdete. Kvalita jednotlivých dílů i finální sestavy je u obou vozů bezchybná. Řidič Fiatu se potýká s ergonomickým prohřeškem, které pilot Fordu nezná – kruhový přístrojový štít s průměrem 14 cm sice sdružuje úplně vše, ale není právě přehledný. Jsou tu ale i společné problémy: středový výčnělek s řadicí pákou překáží pravé noze většiny řidičů, sedadlo má sice výškově seřiditelný sedák, ale mění se jen výška jeho zadní části.
fiat ford testy minivozy srovnavacitesty |
V oblasti vnitřní prostornosti obou konkurentů se povedlo získat ve prospěch posádky maximum. Dvoučlenné osazenstvo snadno zapomene, že auto, ve kterém sedí, má jen 3,6 m na délku. Můžete dokonce nabýt (správného) dojmu, že podobně prostorné interiéry měly ještě nedávno auta o třídu větší.
Snadné nastupování umožňují opravdu velké boční dveře. Jste-li už uvnitř, budete mít pocit většího místa ve Fordu. Jeho střecha je více klenutá (a o něco vyšší) než ve Fiatu, čelní sklo Ka má větší výšku a pouští dovnitř více světla. Fiat ctil tradici a pohled skrze malou plochu čelního skla vám neustále připomíná, že cosi takového už kdysi po silnicích jezdilo. Interiér ve výši loktů má trochu překvapivě širší Fiat (1360 mm proti 1330 mm ve Fordu), ale jde více o šikovné tvarování bočních výplní. Ford se chlubí vykrojením přístrojové desky před spolujezdcem, které uvolňuje místo, které ve Fiatu není. Navíc Fiat zde nemá uzavíratelnou schránku, Ford ano.
Nouzová zadní místa jsou limitována výškou nad sedákem 870 mm (u obou vozů) a délkou v podélném směru. Průměrný dospělý se zde usadí, ale mnoho pohodlí si neužije. Díky více klenuté střeše a výše umístěným bočním oknům se budete lépe cítit ve Fordu.
fiat ford testy minivozy srovnavacitesty |
Nafouknutá záď Ka může být příčinou menší roztomilosti Fordu, ale těží z toho jeho zavazadelník s 224 l. Také maximální objem je větší u Fordu. Fiat má v zádi sice menší objemy, ale ty jsou snáze přístupné. Výška prahu od země je 700 mm nad zemí u nezatíženého vozu, u Fordu je nutno zvedat náklad do výše 770 mm.
Jízda
Ještě než se budeme věnovat konkrétním poznatkům, musíme připomenout, že máme před sebou velmi lehká auta. Obě mají pohotovostní hmotnost menší než 900 kg, což se dnes už příliš často nevidí. Díky tomu se jízdní dynamika aut se základním motorem 1,2 (51 kW, 102 Nm) dá porovnávat s mnoha auty nižší střední třídy se základní motorizací (zrychlení z 0 na 100 km/h kolem 13 s). Jen ta spotřeba bude v případě našeho dua výrazně nižší (mezi 5 a 6 l/100 km).
fiat ford testy minivozy srovnavacitesty | Neškodný charakter designu pětistovky jakoby se přenášel i do jízdních vlastností. Auto s rozvorem 2,3 m naladili podvozkáři na měkkou notu. Výsledek je takový, že při spíše pomalejší jízdě je mini od Fiatu (na standardních pneumatikách) docela pohodlné, ale ve vyšších rychlostech a v zatáčkách ztrácí řidič jistotu a jízda po nerovném povrchu žádá už poměrně dost korekcí řízení.
Ford je tužší, zadní náprava dostala stabilizátor. Tlumiče odvádějí práci ukázkově, ponoření kol do děr je provázeno dobře utlumeným rázem. Lepší chování na silnici je v našem případě dáno i podstatně širšími a nízkoprofilovými pneumatikami. Za ty se ale běžně připlácí, nemáte-li nejvyšší výbavu Titanium.
Vše má ale i druhou stranu mince. Fiat je díky standardnímu obutí 175/65 R14 schopen jezdit se spotřebou o půl litru nižší. Ve 100 km/h žádá dokonce jen 4,8 l/100 km, ve 130 km/h pak asi 6,2 l/100 km. Aniž byste se museli moc snažit, nebude problém jezdit za méně než 6 l/100 km.
Ceny
Už zaznělo, že ceny stylových miniaut neodpovídají jejich velikosti a jsou do značné míry nezávislé na cenové válce, která se odehrává na českém trhu ve třídě malých aut. Na oba vozy si připravte přinejmenším 300 tisíc. Základní ceny jsou o něco nižší, ale jak u Fiatu, tak u Fordu bude nutno připlácet za položky, které většina zákazníků neoželí.
Fiat sice má v základním provedení příkladnou bezpečnostní výbavu (a 5 hvězd od Euro NCAP), ale za klimatizaci musíte zaplatit navíc 26 tisíc. Ford Ka Titanium s akční cenou necelých 260 tisíc Kč se chlubí klimatizací, ale nemá boční, ani hlavové airbagy a za rádio dáte minimálně 11.500,-Kč.
Ceny a výbava [Kč] | ||
Model | FIAT 500 | FORD KA |
Stupeň výbavy | Pop | Titanium |
Základní cena | 268.900,- | 259.900,- |
Čelní airbagy | S | S |
Boční airbagy | S | 8.000,- |
Hlavové airbagy | S | 6.000,- |
ABS | S | S |
Stabilizační systém | 20.000,- | 16.500,- |
Manuálně regulovaná klimatizace | 26.000,- | S |
Automaticky regulovaná klimatizace | 35.500,- | 10.000,- |
Autorádio s CD | S | 11.500,- |
Centrální zamykání s d.o. | S | S |
Elektricky ovládaná okna vpředu | S | S |
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním | S | S |
Kola z lehkých slitin 15´´ | 14.000,- | 16.500,- |
Mlhové světlomety | S | S |
Vyhřívání předních sedadel | N | 6.000,- |
Palubní počítač | S | S |
Parkovací senzory vzadu | 8.000,- | 12.000,- |
Kůží potažený věnec volantu | 4.000,- | 3.200,- |
Ke stylovému autu patří stylové doplňky. Obě značky nabízí širokou škálu výbav a příslušenství, které umožní dealerům vydělat něco víc a zákazník může odjet s autem svých snů. Chvályhodné je, že mnoho z prvků stojí jen jednotky tisíc korun a cena tak není překážkou k individualizaci.
Závěr
Který ze stylových minihatchbacků je lepší? Ford svého příbuzného překonává v oblasti jízdních vlastností, velikostí zavazadlového prostoru a snad i prostorností interiéru. Fiat je objektivně lepší ve spotřebě a jízdním pohodlí při běžné jízdě.
Je to ale vůbec správně položená otázka? Síla image pětistovky je obrovská, a tak bychom se nedivili, kdyby majitelé Fiatu při rozhodování prostě a jednoduše hodili všechny zjištěné poznatky za hlavu, akceptovali méně praktický interiér, menší kufr i vyšší cenu pětistovky, a pak už se jen těšili na toho svého malého fiátka.
Děkujeme za zapůjčení vozů importérovi značky www.fiat.cz Fiat a prodejci www.fordchar.cz Ford Charouz.
fiat ford testy minivozy srovnavacitesty |
Fiat 500 1,2 Pop
První cena vozu | 283.900,-Kč (Fiat 500 1,2, 51 kW, Pop) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 283.900,-Kč (Fiat 500 1,2, 51 kW, Pop) |
Základní cena testovaného vozu | 283.900,-Kč (Fiat 500 1,2, 51 kW, Pop) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 320.400,-Kč (Fiat 500 1,2, 51 kW, Pop) |
Plusy
- Stylový design karoserie
- Originální a kvalitně zpracovaný interiér
- Přesné řazení
- Ostré brzdy s rychlým nástupem
Minusy
- Nepřehledný přístrojový panel
- Horší komfort jízdy na špatném povrchu
- Nekomunikativní řízení
- Omezený prostor pro pravou nohu řidiče
- Málo místa na zadních sedadlech
- Volant stavitelný pouze výškově
Ford Ka 1,2 Titanium
První cena vozu | 219 990,-Kč (1.2 Ambiente, 51 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 219 990,-Kč (1.2 Ambiente, 51 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 259 990,-Kč (1.2 Titanium, 51 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 360 690,-Kč (1.2 Titanium, 51 kW) |
Plusy:
- Dobré jízdní vlastnosti
- Dobré tlumení nerovností
- Přesné řízení a řazení
- Tichý interiér
Mínusy:
- Sedadla bez bočního vedení
- Omezený prostor pro pravou nohu řidiče
- Ceny jsou nebezpečně blízko 3dv.Fiestě
- Málo místa na zadních sedadlech
- Volant stavitelný pouze výškově