Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Doblo Malibu 1,6 MPI - osobní náklaďáček (12/2002)

Před několika léty se změnil postup v navrhování malých užitkových automobilů. Dříve vzal výrobce osobní automobil nižší střední třídy, "usekl" karosérii za předními dveřmi a nasadil automobilu na záda krabici, ve které mělo být co možná nejvíce místa...

Vznikla tak užitková verze osobního automobilu, s velkým prostorem pro náklad a často i s vyšší užitečnou hmotností. Karosérie měla typický hrb, daný přechodem přední části střechy osobního automobilu do nákladní zvýšené nástavby. Dvojčata Citroen Berlingo a Peugeot Partner byly průkopníky ve své třídě, protože byly od počátku konstruovány jako užitkové automobily a současně byla vyvíjena osobní verze pro 5 cestujících. Touto cestou bylo dosaženo nejen lepšího estetického ztvárnění dodávek, ale zejména výhodnější využití prostoru, jak pro posádku, tak pro náklad. Z osobních verzí užitkových automobilů se stala zajímavá alternativa pro podnikatele a zákazníky, kteří tráví aktivně svůj volný čas. Díky velkému vnitřní prostoru pro zavazadla a také pro větší vnitřní šířku, umožňující pohodlné cestování třem pasažérům na zadních sedadlech, se staly konkurencí karosériím kombi nebo malým MPV. Do vkusu právě popsané skupiny zákazníků se chtěl trefit Fiat, když uvedl osobní verzi modelu Doblo. My jsme měli možnost vyzkoušet Fiat Doblo Malibu, který se vedle nesporných užitných vlastností, snaží přesvědčit a upoutat také svým atraktivním vzhledem.

A nutno říci, že se mu to také během našeho testu dařilo. Pozornost poutá už výška 1,81 m, protože tento automobil ční výrazně nad všemi zaparkovanými automobily na ulicích. Tmavá skla, atraktivní modrá metalíza v kombinaci s maskou, klikami a dalšími díly lakovanými nastříbno, učinily z této "dodávky" elegána, za kterým se otočil každý druhý kolemjdoucí. Mohutná přední maska chladiče, ve stříbrné barvě, dodala automobilu ještě více mohutnosti a solidnosti, ale každému se toto řešení nemusí líbit. Pohled zepředu opticky odlehčuje plastový pás dělící masku chladiče i světlomety na horní a spodní část. Vzduch však směřuje k chladiči jen otvory ve spodní části masky. Ta horní je zaslepena a je tak jen designérským prvkem, dodávajícím Doblu charakteristický vzhled. Přední světlomety jsou umístěny poměrně vysoko, nad dělícím plastovým pásem a také díky tomu se jeví vozovka v noci lépe osvětlena než je běžné. Přední blatníky mají "sportovně-decentní" rozšíření, podobné tomu u legendární Lancie Delta Integrale. Z bočního pohledu je evidentní užitkový původ vozidla, ač se designéři snažili výšku a "krabicovitost" automobilu zamaskovat plastovými lemy blatníků, nárazníky lakovanými v barvě vozu a již zmíněnými stříbrnými doplňky. Praktické řešení najdeme na posledním zadním sloupku karosérie, který ukrývá zadní skupinové svítilny a obklopuje je rozměrným plastovým dílem, zabraňujícím drobným oděrkám exponovaných míst v městském provozu. Při pohledu zezadu vyniká až funkcionalistický design Dobla: kolmá záď, minimální zaoblení boků vozu, obdélníková boční okna a zadní pár posuvných dveří. Kontrastem k těmto ostrým tvarům jsou stříbrné kliky dveří, s kulatým plastovým vybráním pro snazší uchopení. Celkově zajímavý dojem z Dobla Malibu dotvářejí hliníkové disky kol s pneumatikami 175/65 R15.

Uvnitř čeká posádku příjemný interiér. Kvalitně zpracovaná a hodnotně působící přístrojová deska, vznikla z "laciné" přístrojové desky dodávky, použitím sytě modrých součástí z plastu příjemného na dotek. Centrální část soustřeďuje tradiční kruhové ovládací prvky ventilace a topení a další funkce jsou ovládány netradičně upořádanou skupinou spínačů. Jsou mezi nimi i spínače elektrického stahování bočních oken, které bychom zřejmě intuitivně hledali ve výplních dveří. Praktická je další 12 V zásuvka vpravo od řadící páky. Překvapivá je bílá podkladová barva přístrojového panelu s klasickým uspořádáním ukazatelů. Cestující sedí v Doblu vzpřímeněji než v osobním automobilu, ale posaz je to příjemný a současně řidiči poskytuje výborný přehled o situaci kolem automobilu, což jsme ocenili v hustém městském provozu. Také rozměrná vnější zpětná zrcátka plní svou funkci výborně.

Místa je na všech sedadlech více než dost a vzhledem k rozměrným posuvným bočním dveřím, na obou stranách, je i nástup na zadní sedadla velmi snadný. Objemná záď ukrývá nadstandardní základní zavazadlový prostor 750 l který lze rozšířit sklopením zadních sedadel až na 3000 l. Využitelnost maximálního objemu zavazadlového prostoru poněkud snižoval jinak zvukově výborný subwoofer Blaupunkt GT 12 S. V automobilu byla nainstalována hudební aparatura Blaupunkt tvořená autorádiem Woodstock (příjem digitálního vysílání, přehrávání formátů MP3 z CD i MMC karet), zesilovači GTA 2100 a GTA 4100 a 8 reproduktory Velocity v ceně 49.500,- Kč, která se bohužel stala během jednoho mrazivého úterního dopoledne terčem útoku nenechavců v centru Prahy a my jsme tak museli náš test předčasně ukončit. Proto také ve fotogalerii chybí některé fotografie (například zav. prostoru), které jsme nestihli dofotit.

Doblo je dodáváno se dvěma motory: zážehovou 1,6 MPI a vznětovou 1,9 JTD. My jsme jezdili s Doblem Malibu 1,6 MPI jehož čtyřventilový motor dával výkon 76 kW (103 k) při 5750 ot. /min. Točivý moment má maximum 145 Nm až při 4000 ot. /min, ale už kolem 2000 otáček je k dispozici přes 80 % maxima momentu a počáteční reakce na sešlápnutí plynového pedálu je proto dobrá. Z 0 na 100 km/h zrychlí toto Doblo za 12,6 s (dle údaje výrobce) a nejvíce jede 168 km/h. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 8,6 l/100 km a my můžeme hodnotu jen potvrdit, neboť během našeho testu činila spotřeba 9,5 l/100 km s převahou městského provozu.

Jízdní vlastnosti Dobla nezapřou užitkový původ vozu, který má vpředu nápravu McPherson a vzadu tuhou nápravu s listovými pružinami. Tento fakt způsobuje neklid nezatíženého automobilu na vozovce, který může řidič očekávat při přejezdu nerovností. Jakmile však naložíte posádku, nebo náklad, komfort je srovnatelný s dnešním standardem osobních automobilů. Tvrdší odpružení umožnilo menší náklony v ostřeji projížděných zatáčkách, než bychom od takového automobilu očekávali.

Naše setkání s Doblem Malibu bylo příjemným svezením v praktickém automobilu, který lze doporučit také podnikatelům, protože jej lze zakoupit i ve verzi s možností odpočtu DPH. Jeho velký a variabilní prostor a atraktivní vzhled je vyváženým kompromisem mezi rodinným osobním automobilem a užitkovou dodávkou.

Cena základní sestavy 522 000 Kč
Výbava základní sestavy posilovač řízení, mlhovky, otáčkoměr, dálkově ovládané centrální zamykání, el. ovl. předních oken, metalický lak, nárazníky v barvě vozu, nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, výškově nastavitelný volant, autorádio s CD přehrávačem, airbagy řidiče a spolujezdce, slitinová kola, posuvné boční dveře na obou stranách Kč
Cena testované sestavy 625 452 Kč
Výbava testované sestavy základní + ABS (+34.038,- Kč), klimatizace (+42.000,- Kč), vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (+4.868,- Kč), vyhřívané sedadlo řidiče (+3.050,- Kč), boční airbagy (+13.408,- Kč), parkovací senzory (+6.088,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 76 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 168
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.1 / 7.2 / 8.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 750 / 3000
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1360 / 470
Rozměr pneu: 175/65 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4159
b) šířka (mm): 1714
c) výška (mm): 1810
d) rozvor (mm): 2566
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1496
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne