Test: Fiat Doblo Maxi 1.6 MultiJet - Přes čtyři kubíky
Zájemce o dodávku Doblo má těžké rozhodování. V nabídce se nachází šest moderních motorů Euro 5, přičemž prostřední turbodiesel 1.6 MultiJet kromě šestistupňové přímo řazené převodovky umí okusit chuť pětistupňové robotizované MTA.
Všechny mají smysl
Střední užitkový fiat obdržel jako základní pohonnou jednotku 1.4/70 kW. V žádném případě se nejedná o motorizaci za účelem dosažení co nejnižší tzv. „ceny od“, ale smysluplný motor pro městské použití Dobla. Vozidlo za skromných 209 900 korun bez daně nabízí 3,4 m3 nákladového prostoru. Za značný přídavek 77 500 korun obdržíte tuto čtrnáctistovku osazenou turbodmychadlem, naladěnou na 88 kW a v převodovce navíc šestku. Spotřeba obou agregátů je téměř shodná, vozidla se výrazně liší dynamikou.
Silnější čtrnáctistovka s šestistupňovým přímo řazeným ústrojím je k mání i ve verzi CNG, která jezdí cca za 1,1 Kč/km. Skvostné.
Prim v motorech však hrají turbodiesely. Spotřebou přibližně o dva litry na sto kilometrů menší ve srovnání se zážehovými agregáty oprávněně lákají. Základní dvanáctistovku (1248 cm3) 1.3 MultiJet/66 kW o pěkném točivém momentu 200 N.m dostanete za 239 900 korun bez daně, tedy jen o 30 000 korun dráže než základní zážehovou čtrnáctistovku a o značných 47 500 Kč bez DPH levněji než přeplňovaný 1.4 T-Jet/88 kW.
Testovaný střed
Nejžádanější pohonnou jednotku tvoří turbodiesel 1.6 MultiJet. Podává výkon 77 kW a maximum točivého momentu 290 N.m nabízí už při 1500 min-1. Cena? Převyšuje již třísettisícovou hranici: 305 300 Kč bez DPH. Testovaný automobil v prodloužené karoserii L2 byl ohodnocen částkou 320 480 korun. Za patnáct tisíc nabobtnal nákladový prostor o 0,8 m3. Vozidlo mělo pevnou přepážku mezi nákladovým prostorem a místem pro cestující.
Za velmi lidových 990 korun lze navíc získat sklopitelné sedadlo spolujezdce a suma 1900 korun je vstupenkou k dělené přepážce s otočnou pravou částí. V součtu 2890 korun je ohodnoceno další zvětšení nákladového prostoru o 0,4 m3. Zároveň samotný řidič hravě převeze uvnitř vozidla předměty dlouhé 3400 mm, zatímco bez prodloužení přes sedadlo spolujezdce máte k dispozici 2170 mm.
Připraveno
Nízká nákladová hrana, na kterou plynule navazuje plechová podlaha osazená šesti oky, spolu s příkladným přístupem do něj zejména zezadu nabízejí maximum, co lze od malého furgonu očekávat. Křídlové dveře bylo možné otvírat do úhlu 180°. Díky šířce 123 cm mezi podběhy se do Dobla vešly dvě europalety. Ty mají smysl zejména tehdy, nakládají-li se těžká břemena. Fiat se schopností pojmout 1000 kg je ve své kategorii naprostým unikátem. Jedno vylepšení bychom však určitě volili. Za 1490 korun (u vyšší verze SX standardně) lze získat kobercem obložený ložný prostor, což je zejména kvůli ochraně podlahy proti korozi důležité. Fiat totiž ručí proti prorezivění karoserie po dobu osmi let, což není mezi konkurencí nejdelší hodnota.
Kabina stejná
Přední část vozu je totožná pro užitkové cargo i osobní panoramu. To bylo na pracovišti hned vidět. Bohatě dimenzovaná sedadla s bočním vedením poskytnou pohodlí každému cestujícímu. Všestranně stavitelný volant s tlustým věncem byla radost držet, stejně jako hledět na pohlednou přístrojovou desku. Výtku si zaslouží zcela plastové výplně dveří bez jediného kousku tkaniny. Zejména v létě nemusí být zcela příjemné mít opřená předloktí o plast.
Nad hlavami cestujících se po celé šířce interiéru nacházela odkládací polička, do které se snadno vešly i objemnější předměty. K uložení drobností sloužil téměř bezpočet prohlubní a kapes. Rozhodně jsme dlouho nevymýšleli, kam odložit mobil a další věci včetně dokumentace či PET láhví s nápojem.
Pružný čtyřválec
K silným rysům vozidla patřil šestnáctistovkový turbodiesel. Po nastartování běžel jako po másle a leckdo by nevěřil, že pod kapotou pulzuje nafta. Díky nízkému kompresnímu poměru 16,5 : 1 motor nedrnčel ani po nastartování během chladných rán. Ruku v ruce s kultivovaností potěšil průběh tahu čtyřválce. K solidní práci se sbíral již od 1300 min-1, tudíž při jízdě po rovině či z mírného kopce nebyl problém jet s extrémně nízkou spotřebou a otáčkami 1200-1400 min-1. Výsledek v testu činil 5,4 l/100 km, přestože jsme se tempem kromě dopravních předpisů neomezovali. K nízké průměrné žízni přispěla také šestistupňová převodovka, která ve spojení s převodem diferenciálu požadovala při rychlosti 120 km/h jen 2500 otáček motoru. Vůz by jistě snesl ještě delší stálý převod, ale primárně patří spíše do městského prostředí.
Plusy
- Skvělé užitečné zatížení
- Úsporný motor
- Pohodlná sedadla
Minusy
- Celoplastové výplně dveří
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 1.6 MultiJet |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 1598 |
Chlazení | kapalinou |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Nej. výkon (kW/min-1) | 77/4000 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 290/1500 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Délka/šířka/výška (mm) | 4740/1832/1880 |
Rozvor (mm) | 3105 |
Provozní hmotnost (kg) | 1370 |
Celková hmotnost (kg) | 2370 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 4,2 |
D/š/v nákladového prostoru (mm) | 2170/1714/1305 |
Šířka mezi podběhy (mm) | 1230 |
Nákladový práh nad vozovkou (mm) | 545 |
Výška/šířka bočních dveří (mm) | 1175/700 |
Výška/šířka zadních dveří (mm) | 1250/1231 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 164 |
Spotřeba (l/100 km) | 6,2/4,6/5,2 |
Emisní norma | Euro 5 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Cena (Kč bez DPH) | 320 480* |
* rámci zvýhodnění |