Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Doblo WorkUp 2,0 MJ (99 kW) - Valník šikula

Aleš Jungmann
Diskuze (11)
Malý valníček je sice spíše okrajovým užitkovým vozem, umí však překvapit svou civilností.

Fiat to s profesionály umí, nabízí jim totiž celou paletu užitkových automobilů. Ducato, Fiorino, Scudo a Doblo tvoří opravdu silný kvartet.

Neodolali jsme a vyzkoušeli trochu okrajovou, zato velmi praktickou verzi WorkUp, kterou na stránkách Fiatu naleznete poněkud skrytou pod Doblem Van. Ano, Doblo je nabízeno nejen jako osobní Combi, ale také jako dodávka, samotný podvozek a speciální bonus: jako valníček. Pokrývá tak snad všechny možné tužby živnostníků.

Plocha pro tři

Valník nabízí s ložnou plochou o rozměru 2300 x 1818 milimetrů, na kterou se pohodlně vejdou tři europalety nebo až 33 klasických přepravek na ovoce. Určitě bychom vymysleli řadu dalších možných náplní korby, myslím však, že bude stačit suché číslo: ložná plocha má obsah 4,2 metru čtverečního. Všechny tři hliníkové stěny lze (na sobě nezávisle) velice jednoduše a lehce sklopit, přičemž nechybí ani praktické skládací stupačky pro lepší vyhoupnutí se na korbu. Nákladová hrana je v nezatíženém stavu 89 centimetrů nad zemí.

fiat testy nakladni fiat testy nakladni  

Za kabinou je umístěna masivní, 1,5 metru vysoká ocelová zástěna s oky pro bezpečné uchycení vyššího nákladu. Úchyty jsou přirozeně i na okrajích ložné plochy. Zajímavostí je vnější uzamykatelný (za příplatek), zezadu přístupný prostor pro tyčovité předměty do délky dvou metrů uprostřed pod korbou.

Užitečná hmotnost Dobla WorkUp je rovná tuna včetně řidiče, což samozřejmě poněkud limituje možné využití malého valníčku. Pro běžné využití však, troufám si říci, docela dobře stačí.

fiat testy nakladni fiat testy nakladni  

Velkým plusem je nezávisle zavěšená zadní náprava. Má u užitkového valníčku smysl? Rozhodně ano! Auto je krásně stabilní nejen v nenaloženém stavu, ale vlastně pořád. Neskáče, neotřásá se a ani ve vysokých rychlostech záď neputuje po dálnici zleva doprava.

Nosnost tzv. Bi-linku (jak se této zadní nápravě říká) je hodně slušných 1450 kg. Pro menší užitečné zatížení slouží jednodušší a levnější verze zadní nápravy nazvaná Standard. Ta nemá diagonální výztuhy a používá se zejména u kratších verzí. V osobním Combi najdeme složitější verzi speciálně naladěnou pro přepravu osob.

fiat testy nakladni fiat testy nakladni  

Užitkáč? Chováním tedy ne!

Otevřete velké dveře a posadíte se na sedadlo řidiče. Vida, sedák není moc vysoko a tak si uvnitř nepřipadáte nijak užitkově, cítíte se jako v běžném MPV. Kabina jasně odkazuje na osobní verzi, protože ve výbavě jsme měli například výškově i podélně stavitelný volant nebo tempomat.

Ten je na delších cestách výborným pomocníkem živnostníka. Stačí jen nastavit správnou rychlost, zařadit šestku a pohodlně se uvelebit ve velkém sedadle s loketní opěrkou. Tady bych měl jednu výtku, levý loket tlačil tvrdý plast. A vlastně ještě jednu: nebylo kam si položit velkou lahev s pitím, pokud jste ji nechtěli poslepu hledat v přihrádce nad hlavou.

Jistě, základní holé provedení tak přívětivé není, ale ceny příplatkové výbavy i její rozsah jsou na užitkové auto velmi dobré.

fiat testy nakladni fiat testy nakladni  

Dvoulitrový turbodiesel s tunu a půl těžkým valníčkem dokáže sympaticky zacvičit, za což může i dobře odstupňovaná šestistupňová převodovka. S tou se dobře spolupracuje, páka nedrhne a dráhy jsou na užitkové auto decentní. Rozdíl oproti osobním MPV je v utlumení motoru. Dvoulitr totiž kolem dvou tisíc otáček poměrně hodně duní a vyšší míra utlumení a tedy i akustické pohody na palubě by se hodila. Mimo tyto „hlučné“ otáčky je však poměrně klid.

Motor dobře táhne od 1.500 otáček, kde nabízí nejvyšší dostupný moment 320 Nm. K otáčkám nejvyššího výkonu (99 kW při 3.500 ot.) se nemá cenu příliš přibližovat, síla motoru se za třemi tisíci mění spíše ve zvuk. To trochu komplikuje předjíždění, vadnutí agregátu musíte vyřešit včasným přeřazením.

fiat testy nakladni fiat testy nakladni  

Naměřená dálniční spotřeba je docela příznivá. Při stovce jsem na otáčkoměru odečetl rovné dva tisíce a palubní počítač ukázal hodnotu 6,5 l/100 km. Zrychlení na reálnou dálniční stotřicítku znamená růst otáček o 600 min-1 a spotřeby na 7,8 litru.

Udržování stotřicítky není ani s lehčím nákladem problém, byť v této rychlosti už se necítíte příliš jistě kvůli řízení, ze kterého se rychle vytrácí přesnost.

Po městě se spotřebu v přijatelných mezích snažil držet start-stop systém, výsledkem byla hodnota 8,5 litru nafty. Nutno poznamenat, že častý neduh těchto systémů, tedy ne úplně stoprocentní funkčnost, se objevil i zde. Jednou prostě elektronika zapomněla či spíše nestihla motor nastartovat.

fiat testy nakladni fiat testy nakladni  

Závěr

Valníček umí udělat mnoho užitečné práce, v českých podmínkách si však musíte dát pozor na náklad, který necháte na korbě. Při cestě na smetiště se asi bát nemusíte, ale s nákladem ovoce bych delší parkování bez dozoru nedoporučoval.

Autu by se docela hodily parkovací senzory, i přes dobrý výhled přes mřížovanou část přepážky není přesné zacouvání mezi ostatní vozy lehké a bude nějakou chvíli trvat, než se vám dostane do krve.

Líbí se mi komfort jízdy i výkonný motor, byť pro běžné použití by asi nebylo od věci ušetřit zhruba 35 tisíc a nepohrdnout slabším MultiJetem 1,6 o výkonu 75 kW.

Plusy

  • Výkonný motor
  • Jízdní vlastnosti
  • Užitná hmotnost
  • Komfort ovládání i jízdy

Minusy

  • Odhlučnění interiéru
  • Jen plastové výplně dveří
  • Ovládání rádia
  • Pouze dvoumístná kabina

Aleš Jungmann
Diskuze (11)
Fiat Doblo WorkUp 2,0 MJ (99 kW)
Cena základní sestavy 447 168 Kč
Výbava základní sestavy Pneumatiky 195/60 R16C LI 99, odkládací přihrádka nad čelním sklem, ochranné prahy bočních dveří, černé ochranné lišty, Euro 5B, posilovač řízení, výškově i podélně stavitelný volant, okna v elektrice, elektrické zamykání, plechová dělicí přepážka prosklená, kit FIX+GO, zvuková izolace přepážky, zadní příčník, snížené uzamykatelné hrdlo palivové nádrže, zásuvka 12V, ABS, airbag řidiče, příprava na rádio s reproduktory, zvýšená užitečná hmotnost, posilovač řízení Kč
Cena testované sestavy 538 378 Kč
Výbava testované sestavy Manuální klimatizace, autorádio s CD a MP3, Blue and Me, automatická klimatizace, uzamykatelná úložná skříňka, výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní a loketní opěrkou, stop+start, klips pro uchycení dokumentů na palubní desce, tempomat, automatická dvouzonová klimatizace, DO centrálního zamykání, lakovaná zpětná zrcátka, nárazníky v barvě vozu, kožený volant a hlavice řadicí páky, přední mlhovky a.j. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1959
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 99 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 179
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.6
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 2505
Rozměr pneu: 195/60 R16
Fiat Doblo WorkUp 2,0 MJ (99 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4965
b) šířka (mm): 1872
c) výška (mm): 2050
d) rozvor (mm): 3105
e) rozchod vpředu (mm): 1510
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1180
k) šířka vpředu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
16. 9. 2013 19:38
Re: Cena
Cena je divna protoze u Makra tohle auto stoji s valnikem a je tam napsane neco od 200 tis. Teda mozna je to 290 tis. Nevim, na zacatku je proste 2 >:D
Avatar - lango
12. 7. 2012 10:52
Re: dodávky
:-) souhlas
Avatar - lango
12. 7. 2012 10:52
Re: Mínus
:yes:
Avatar - lango
12. 7. 2012 10:51
Re: Cena
Ta cena je základní bez aktuální slevy .

Cena 1.3 je 319 bez DPH a 1.6 346 bez DPH a to prý nejsou konečné ceny.
2. 6. 2012 10:14
Re: Mínus
:yes: