TEST Fiat Multipla Natural Power 1,6 - Na plný plyn
Multipla Natural Power
figuruje v ceníku českého importéra jako třetí alternativa vedle základní benzinové šestnáctistovky a turbodieselu 1.9 Multijet. Ze všech tří je nejdražší – ve srovnání se základní zážehovou verzí o rovných 100 tisíc, proti turbodieselu 1.9 Multijet 88 kW pak o 40.000,-. Na výběr je ve dvou úrovních výbavy, stejně jako ostatní motorizace; základní Active za 485 tisíc, zahrnující posilovač řízení, elektrická přední okénka a zpětná zrcátka, dálkové centrální zamykání, 2 airbagy, ABS, šest sedadel a tónovaná okna, případně o 35 tisíc dražší, standardně pětimístnou Dynamic, přidávající hodnotnější čalounění, posuvné zadní prostřední sedadlo, manuální klimatizaci, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, mlhovky a přední boční airbagy. Pouze pro Dynamic je možné zvolit provedení N1 s odpočtem DPH za 455.075,- (náš případ), ta ovšem interiér připraví o obě prostřední sedačky a přidá ohavnou kovovou mříž. Aspoň že mezi předními je bez příplatku objemná praktická chladnička.
Mezi nemnohé konkurenty patří Citroën Berlingo 1.4i CNG, který v osobní pětimístné verzi bez klimatizace vyjde na 553.200,-, Opel Combo Tour 1.6 CNG ve spartánsky vybavené verzi Essentia stojí 556.900,-.
Multipla Natural Power
je továrně upravenou verzí základní benzinové šestnáctistovky, přizpůsobenou provozu na stlačený zemní plyn. Upravený podvozek má zvýšenou světlost a ztužené pérování kvůli zástavbě tří velkých a těžkých tlakových zásobníků pod podlahu. V motoru je provedeno několik úprav, souvisejících s odlišným kompresním poměrem při provozu na zemní plyn. Na uživatele jsou nakladeny jen minimální změny – kromě dvou plnících otvorů pod společným víkem a poněkud komplikovaného tankování zemního plynu přibyl na palubní desce jeden spínač a ukazatel z LED diod, zhruba (a dost nepřesně) indikující množství zbývajícího plynu. Zmíněným tlačítkem se zapíná/vypíná benzinový pohon, jinak vůz vždy, pokud je to možné, jede na plyn. Pouze při startování proudí do motoru benzín.
Vzhled
byl v případě Multiply již milionkrát prodiskutován. Dříve značně provokující design přídě i zádě byl faceliftem zcivilizován – dle našeho názoru bohužel - zůstaly však originální proporce takřka kvádrové karoserie a také extrémně bohaté prosklení. Multipla svou koncepcí dodnes slouží za vzor využití obestavěného prostoru a podle nás jí to neubralo na půvabech.
Uvnitř
Interiér
Ergonomie
multiply tradičně nečiní problém. Vzpřímenější poloha řidiči vyhovuje, brzy si oblíbí lepší výhled přes okolní auta. Trochu zvykání chce umístění jeho sedačky zcela vlevo, bezprostředně u dveří, což spolu s neobvyklými proporcemi karoserie zpočátku komplikuje odhad rozměrů vozu, hlavně šířky. Tvar a pozice sedačky umožňuje absolvovat stovky kilometrů bez zvýšené únavy, jinak podařenému volantu by slušela možnost podélného posuvu. Výhrada směřuje ke slabé vratné pružině plynového pedálu, o který si tak nelze opřít nohu a je nutné hledat různé dočasné náhradní polohy nepříjemným zapíráním holeně o kraj přístrojové desky. Naopak chválíme skvěle umístěnou řadicí páku.
Výhled
je díky obřím oknům a geometricky tvarované karoserii vysoce nadprůměrný, skóre bohužel kazí málo účinné světlomety a stěrače, které navíc při jízdě vyšší rychlostí viditelně vibrují. Zpětná zrcátka dostávají pochvalu za velké vykrývací plošky mrtvých úhlů, jejich celková účinná plocha je však také nevalná. I zde se nachází přístrojová deska uprostřed; v tom problém není, je skutečně blíže ose pohledu. Mohla však být aspoň o kousek větší a přehlednější. Škoda také palubního počítače, obraného o většinu obvyklých funkcí a intuitivní ovládání.
Ovládání
CNG
je zkratka pro stlačený zemní plyn – 98% metan CH4. Je to ekologičtější a také levnější alternativa široce rozšířeného kapalného propan-butanu LPG, ovšem má proti němu několik citelných nevýhod. Zatímco přestavba na LPG je záležitostí do 50 tisíc korun a je možné ji dodatečně uplatnit prakticky na jakýkoliv benzinový automobil (test Porsche Cayenne Turbo LPG si můžete přečíst zde – odkaz) bez větších zásahů do interiéru a konstrukce, tlakové láhve na stlačený zemní plyn zaberou mnohem více místa a také úpravy motoru jsou poněkud rozsáhlejší. Proto jsou oficiální přestavby na CNG zatím spíše řídkou výjimkou, citelně dražší než LPG. Při koupi nového automobilu je většinou nutné připočítat 100 tisíc korun ke srovnatelné benzinové motorizaci, verze na CNG bývají dražší než turbodiesely.
Z těchto důvodů je také dosud velmi řídká síť plnících stanic na stlačený zemní plyn. Poměrně nákladné zařízení v ČR veřejně provozují zatím prakticky výhradně plynárny. Přesto lze už dnes skoro v každém velkém českém městě CNG natankovat, na západ od našich hranic již dokonce u klasických benzinek a samoobslužně. Cena za kilogram v ČR i v Německu se v současné době pohybuje zhruba mezi 20 a 26 korunami, přičemž mezi jednotlivými regiony se ceny plynu mohou lišit o desítky % (platí pro ČR i Německo).
Jízda
s Multiplou je v mnoha ohledech překvapivým zážitkem. Řidiče pozitivně zaskočí nečekaně snadné ovládání a jednoznačná odezva na pohyby volantem i pedály, posádku zase komfortní pérování a přitom malé boční náklony. Zvýšená pohotovostní hmotnost se totiž postarala o mnohem plavnější jízdu a pod podlahou umístěné těžké tlakové nádoby zase o snížení těžiště. Již standardní Multipla nabízí kvalitní jízdní vlastnosti, její plynová alternativa jde s komfortem a stabilitou ještě mnohem dál. Samozřejmě částečně na úkor manévrovatelnosti, ovšem pohotovostní hmotnost, lehce překročivší půl druhé tuny, se podobá dnešním standardním minivanům. Posilovací kúru by si zasloužily mdlé a ztuha ovladatelné brzdy.
Když motor spaluje stlačený zemní plyn, o něco ztichne a produkuje také mnohem méně emisí, což je i cítit; zcela chybí charakteristický zápach, linoucí se za vozidlem s LPG. Vzhledem k tomu, že na rozdíl od některých novějších konstrukcí, například Opelu Zafira, vznikla Multipla na CNG úpravou původně benzinového motoru, na plyn vykazuje citelně nižší výkony, což je bolestně cítit na jízdní dynamice. Ani nenaloženému vozu se totiž příliš nechce pružně zrychlovat a předjíždění je třeba rozmýšlet předem. Rozdíl je subjektivně větší, než papírový úbytek. Ovšem k běžnému ježdění to stačí a na dálnici vůz udrží díky otáčkám motoru rychlost i do mírného stoupání. Ani ve městě to není příliš velký problém, ovšem milovníci občasného sportování budou nejspíš zklamáni. Anebo musí několik vteřin před dupnutím na plynový pedál přepnout tlačítkem na benzinový pohon.
Závěr
Do pomalu se rozšiřující rodiny vozidel na zemní plyn přibyl další hodnotný kousek, nabízející výborné užitné vlastnosti za solidní, konkurencí nedostiženou cenu. Na českém trhu totiž jinde velký vůz na CNG pod půl milionu nepořídíte. Jeho praktickou využitelnost zatím poněkud snižuje zmenšená benzinová nádrž a zatím velmi řídká síť plnících stanic. Přesto ale díky standardizaci natankujete už CNG běžně po celé Evropě. Ušetříte svou peněženku a ještě více životní prostředí, což jsou dva čím dál důležitější argumenty.
První cena vozu | 385.000,- (1.6 16V 76 kW, Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 485.000,- (1.6 16V Natural Power 76/68 kW, Active) |
Základní cena testovaného vozu | 520.000,- (1.6 16V Natural Power 76/68 kW, Dynamic) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 581.500,- (1.6 16V Natural Power 76/68 kW, Dynamic) |
Plusy
- vynikající využití obestavěného prostoru, pohodlí a prostor pro cestující
- jízdní vlastnosti a komfort pérování
- snadné ovládání
- dynamika při jízdě na benzin
- prodejní cena a základní výbava
- přímé provozní náklady
Minusy
- místy horší zpracování
- silně omezená využitelnost provedení N1, malý zavazadelník
- dynamika při jízdě na plyn
- příliš krátké zpřevodování a hluk od motoru ve vyšších rychlostech
- řídká síť plnicích stanic CNG a omezení pro plynové automobily