TEST Fiat Panda 1.2 Dynamic - Neříkej mi Gingo! (10/2003)
Nejmenší třída automobilů byla vždy doménou italského Fiatu.V krizi, ze které se automobilka snaží všemožně dostat nemohli manažeři italské firmy přijít s ničím lepším, než s nástupcem legendárních malých Fiatů 500, 600, 126, Panda, Cinquecento a Seicento. Nový design mikroautomobilu má cosi z automobilů třídy MPV a něco z SUV, ale přitom je určen zejména do města. Automobil byl poprvé představen veřejnosti na jaře, nejprve pod interním kódem 169 a později na autosalonu v Ženevě, kde dostal jméno Gingo. Označení sériové podoby malého Fiatu bylo ale nakonec změněno na staronové jméno Panda. Důvody k tomu byly údajně dva. Prvním byly stížnost konkurenčního Renaultu, jehož malé Twingo má foneticky velmi podobný název a protože jsou oba vozy přímí konkurenti (postarší Twingo zřejmě díky Pandě začne výrazněji ztrácet), neponechali Francouzi nic náhodě. Další důvod pro rychlou změnu jména dodali marketingoví specialisté Fiatu. Průzkumy mezi budoucími zákazníky ukázaly, že staronové jméno je na významných trzích velmi dobře vnímáno a že 90% italské veřejnosti jméno Panda dobře zná. Panda oslavila světovou premiéru před měsícem ve Frankfurtu a krátce nato se začala prodávat i v České republice. Promyšlená konstrukce, výborně využitý obestavěný prostor a příznivá cena budou hlavními lákadly pro zákazníka.
Fiat Panda navazuje na styling, který do fiatových řad přineslo Stilo. Italský šarm je doplněn německy hranatými rysy na přídi. Sebevědomý výraz novinky je utvářen předními obdélníkovými světlomety s čirým krycím sklem, nízkou obdélníkovou maskou s velkým logem a nárazníkem se třemi vstupy. Vyvážené proporce šířky (1578 mm) a výšky (1540 mm) dělají Pandu opticky stabilnější. Délka 3,5 m byla zřejmě výzvou pro konstruktéry Fiatu, neboť nám opět ukázali jak lze na minimálním půdorysu pohodlně přepravovat čtyři dospělé pasažéry. Panda je auto té nejmenší třídy a tak 2299 mm dlouhý rozvor v praxi vyhání každé z kol do koutů karosérie. Oba převisy jsou velmi malé (ten zadní měří je 526 mm). Boční profil je originálně navržen; třetí boční okno má menší výšku než klenutý oblouk hrany skel ve dveřích. Přes bohaté prosklení má Panda velmi tuhou karosérii. Kolmá záď plně odpovídá požadavkům: je krátká, je v ní rozměrné zadní okno se stěračem, koncová sloupová světla jsou dobře viditelná a současně jsou méně zranitelná při parkování. Kolem celého vozu je pás z černého plastu (příplatek 1500,- Kč), který zabraňuje poškození lakovaných nárazníků při městských pojížďkách a parkování.
V interiéru Pandy vládne modrá barva sedadel a béžový tón plastů na přístrojové desce a výplních dveří. Kvalita materiálů použitých v interiéru je překvapivě vysoká a přestože se v této cenové kategorii měkčených plastů hned tak nedočkáme, subjektivní pocity z pobytu v Pandě jsou příjemné. Ve voze při jízdě nic nedrnčí a také slícování dílů bylo u našeho vozu až překvapivě přesné. Přední sedadla nevypadají příliš pohodlně, avšak i přes méně výrazné tvarování se v nich sedí dobře. Příjemná poloha za volantem se najde velmi snadno. V dražší výbavě Dynamic (249.000,- Kč) je standardem výškově nastavitelný volant i elektrický posilovač řízení Dualdrive. Z tohoto prvku výbavy budou mít radost řidičky, neboť tlačítkem na přístrojové desce lze posilovač přepnout na městský režim City a pak lze volantem otáčet snad až příliš lehce i jedním prstem. Běžný posilovací účinek je vhodným kompromisem mezi snadnou ovladatelností a dostatečným kontaktem s vozovkou při vyšších cestovních rychlostech. Přístrojová deska je rozdělena rozměrnou středovou konzolí, která obsahuje "joystickovou" snadno uchopitelnou řadicí páku s krátkými drahami a jakoby ledabyle rozmístěné ovladače topení, ventilace a elektrického ovládání oken. Nahoře je tento díl zakončen až překvapivě účelově hranatým tvarem, ve kterém je místo pro originální rádio Fiat, nebo plastovou vložku s dodatečně montovaným radiopřijímačem. V kapličce před řidičem najdeme od verze Dynamic všechny přístroje, které známe i z větších a dražších aut. V naší Pandě byl i chytrý palubní počítač, jehož základní funkce byly doplněny mnoha možnostmi dalších nastavení elektroniky vozu. Vnitřní šířka interiéru miniautomobilu 1310 mm/1270 mm je tak akorát pro dva průměrně vzrostlé cestující, více ramenatí se již budou tísnit. Na délku je prostor vzhledem k rozvoru omezený, ale stále ještě dostatečný. Dva vpředu jsou vskutku stále v pohodě a díky vyšší stavbě a výše umístěným sedadlům lze i na zadních sedadlech na kratší vzdálenosti cestovat. Starší korejský konkurent Deawoo Matiz nabízí vzadu o několik centimetrů více místa. Mezi předními sedadly je jen úzká mezera pro páku ruční brzdy, ovládání výškově stavitelného sedáku, zapalovač a dva držáky nápojů s přenosným popelníkem. Pravému kolenu řidiče překáží středová konzole a zpočátku, než si zvyknete vhodně umístit pravou nohu, vás bude střední díl přístrojovky dost tlačit. Výhled z auta je všemi směry dobrý a dokonce ani třetí zadní boční okno není jen pro parádu. Při zavírání dveří se ozývá hodnotně znějící "mlasknutí", které jsme dosud znali jen z větších vozů.
Zavazadlový prostor v krátké zádi je přístupný výklopnou stěnou, která se otevírá poměrně nepohodlně klíčem. Po otevření víka je třeba ručně zvednout krycí plato, které ve zvednuté poloze drží samo. Krátký a hluboký zavazadelník má objem 206 litrů a lze jej zvětšit(na 775 l) sklopením opěradel. Sedadlo je standardně ve výbavě Dynamic dělené (na snímcích je testovaný model, který ještě úplně neodpovídal specifikaci pro ČR) a za příplatek 5000,- Kč je i posuvné. Sedák po sklopení zůstává na místě, takže nevznikne rovná ložná plocha. Ani nakládací hrana není v úrovni dna kufru. Pod dnem kufru je užší dojezdová pneumatika rozměru 135/80 R13, když ty standardní pneu mají o 2 cm větší šířku. Všechny pneumatiky nesou logo firmy Continental a pocházejí z Otrokovic.
Jízda s Pandou je příjemným překvapením, protože si jen výjimečně uvědomíte, že jedete s malým vozem za čtvrt milionu. Malá kola vás sice ponoří do každé díry, ale vůz je vhodně odpružen a interiér je pečlivě odhlučněn. Při jízdě po dálnici je vůz stabilní a do rychlosti 110 km/h i přijatelně tichý, výše již převládá aerodynamický hluk. Průjezdy zatáčkami jsou provázeny větším náklonem, ale Panda se drží velmi dlouho své stopy než se projeví přirozená nedotáčivost. Velký rejd a krátký rozvor poskytl Pandě průměr otáčení 9,1 m a výbornou manévrovatelnost na malém prostoru.
Pohon Pandy mají zatím na starost dva osvědčené osmiventilové zážehové čtyřválce. Základem je motor 1108 cm3 (40 kW), dodávaný do nejlevnějšího provedení s cenou 214.900,- Kč. My jsme testovali silnější motor o objemu 1242 cm3 o výkonu 44 kW/5000 ot./min. Tichý agregát má maximum točivého momentu 102 Nm již ve 2500 ot./min, ale ožívá teprve v horní polovině otáčkového spektra. I při živé jízdě, kterou lze s 860 kg těžkou Pandou snadno provozovat nepřesáhla spotřeba osmilitrovou hranici, mimo město jsme při snaze o minimální spotřebu jeli za 5,5 litru, běžně lze jezdit za šest litrů na 100 km. Panda má snad nejmenší palivovou nádrž, jakou jsme v poslední době zaznamenali - pouze 35 litrů, takže dojezd na jednu nádrž není bohužel příliš velký.
Na jaře 2004 přijde na trh ještě očekávaný diesel 1.3 16V Multijet (51 kW), který bude zatím vrcholem motorové nabídky. Očekává se také odvozené SUV (4x4). V sousedním Polsku se má ročně vyrábět 200.000 kusů Pand.
Panda přinesla mnoho nového do třídy nejmenších automobilů a posunuje opět měřítka. Podle nás jde o horkého kandidáta na titul Auto roku a zaděláno má taktéž na obchodní úspěch, který snad pomůže značce z ekonomických problémů.