Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Fiat Sedici
Fiat Sedici
Fiat Sedici
Fiat Sedici
34 Fotogalerie

TEST Fiat Sedici 2,0 MultiJet 4x4 – Sedící, dobře jezdící

Zatímco designový facelift Fiatu Sedici představoval jen obvyklé přepudrování v poločase životní dráhy, pod kapotou se udála velká změna.

Fiat představil model Sedici již v roce 2006, ale na český trh jej uvedl až v roce 2008. Měli jsme tedy vlastně necelé dva roky na to, abychom si zvykli na sourozence Suzuki SX4. Ten je u českých prodejců japonské značky od jara 2006.

Modernizované Sedici je, stejně jako dříve, k dispozici ve dvou úrovních výbavy, s pohonem 4x2 nebo 4x4, se zážehovým nebo vznětovým motorem. Benzinový motor o objemu 1,6 litru byl posílen o 9 kW na 88 kW. Starý osmiventilový turbodiesel 1,9 JTD o výkonu 88 kW byl nahrazen modernějším 2,0 JTD s výkonem 99 kW. Podstatnější je ovšem nárůst točivého momentu z 280 na 320 Nm a radikálně vylepšená kultura projevu nového motoru.

fiat nizsistredni mpv testyfiat nizsistredni mpv testy | acz
 

K redakčnímu testu dorazil Sedici s novým turbodieselem v kombinaci s nejvyšším stupněm výbavy Emotion a pohonem všech čtyř kol. Jedná o provedení, jehož základní cena je 509.900,- Kč.

Decentní změny

Jestliže budete chtít odhalit modernizovaný Fiat Sedici jen podle karoserie, pak se musíte zaměřit pouze na přední partie. Přepracovaná příď nyní nese menší a výraznější masku chladiče s chromovanou povrchovou úpravou. Neobvyklou jednodílnou masku tak nahradilo běžnější uspořádání, jistý sportovní šmrnc přídi ovšem dodává tvar nárazníku v černé barvě. Přední mlhovky se přesunuly blíže k okrajům karoserie a dostaly stříbrné rámečky. Na dalších částech karoserie se modernizace nijak nepodepsala a kromě přídě je tedy nové Sedici identifikovatelné již jen podle nových 16palcových litých kol.

Něco je jinak?

Interiér se na první pohled tváří, jakoby se ho modernizace nijak nedotkla. To je vlastně pravda, až na nový přístrojový štít s integrovaným displejem palubního počítače a středovou část palubní desky, kde jsou nově tvarované výdechy ventilace. Nový je panel autorádia a také ovládání klimatizace.

fiat nizsistredni mpv testyfiat nizsistredni mpv testy | aczVše ostatní zůstává nezměněno. Palubní desce i výplním dveří stále vládnou tvrdé plasty, které mají na dotyk příjemnou povrchovou úpravu a naštěstí jsou kvalitně vyrobeny a slícovány, takže posádku neděsí ani mimo silnice žádnými pazvuky. Řidič si i nadále musí vystačit pouze s výškově stavitelným volantem, což ale vhledem k židlovému posazu nemusí být tak velký problém jako u osobních vozů.

Fiat posádce nabízí vyšší sezení a bohaté prosklení kabiny, díky němuž je z vozu dobrý výhled. Pouze pohled šikmo vpřed omezuje rozdělený A-sloupek, za který se dokáže schovat i osobní automobil. Cestující na předních sedadlech mají dostatek prostoru ve všech směrech a podobně jsou na tom i pasažéři na zadním sedadle. Posádce Fiatu nabízejí příjemně tuhé sedáky a opěradla přijatelný komfort i při delších cestách.

V případě prostoru pro zavazadla se vzhledem k minimálnímu rozsahu modernizace nic nemění. Základní objem je stále 270 litrů a sklopením zadních sedadel je možné jej zvětšit až na 1045 litrů.

fiat nizsistredni mpv testyfiat nizsistredni mpv testy | aczPříjemným prvkem při přepravě větších nákladů jsou skládací zadní sedadla (nejprve opěradlo, přes něj pak i sedák), po jejichž složení vznikne téměř rovná podlaha. Daní za pohon všech čtyř kol je nákladová hrana ve výšce 750 mm a podlaha ve výšce 680 mm nad vozovkou.

Mamma mia!

Jen pro pořádek si připomeňme starý turbodiesel 1,9 JTD a jeho účinkování pod kapotou Sedici. Motor obtěžoval cestující na současné poměry poměrně silným hlukem pronikajícím do interiéru prakticky za všech podmínek. Jeho sladění s šestistupňovou manuální převodovkou nebylo příliš šťastné a především při rozjezdu vyvolával dojem, že není schopen automobil utáhnout. Vynikal v podstatě pouze hospodárným zacházením s palivem.

Nyní jeho místo zaujal nový agregát 2,0 JTD a na neduhy spojované s předchozím motorem můžete zapomenout. Odhlučnění pohonné jednotky je na zcela jiné úrovni a Sedici je nyní i při jízdě po dálnici při rychlostech okolo 110 až 120 km/h příjemně tichým vozem. Hluk od motoru začne k posádce pronikat až při rychlostech nad 130 km/h. Podobné je to i s hlukem od kol. Ten do interiéru proniká ve větší míře jen při vyšších rychlostech na nekvalitním povrchu nebo v lehkém terénu.

Reakce na sešlápnutí akcelerátoru připomínaly u starého provedení s motorem 1,9 JTD pomalý malotraktor, zatímco modernizovaný Sedici s novým agregátem 2,0 JTD vyráží nadšeně kupředu. Nová pohonná jednotka je konečně důstojným partnerem pro šestistupňovou manuální převodovku.

Nový dvoulitrový turbodiesel vedle výrazné dynamiky nabízí i velmi slušné zacházení s palivem. Při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h na šestý rychlostní stupeň hlásí otáčkoměr 1950 min-1 a při rychlosti 130 km/h točí motor přibližně jen 2300 min-1. Sedici si v těchto režimech řekne o 4,8 l na 100 km, resp. 7,8 l nafty na 100 km. Průměrná spotřeba po týdenním testu byla 5,4 l/100 km, což shodou okolností odpovídá údaji, který výrobce uvádí pro kombinovaný provoz.

I s novým motorem, který vyniká svou živostí, se Sedici snaží svého řidiče přesvědčit, že nejvhodnějším stylem jízdy je pohodové tempo v rámci povolených rychlostních limitů. Podvozek je naladěn především na komfortní jízdu. Agresivnější jízdní styl podporuje s mnohem menším nadšením než nový motor, snad proto, že pohon zadních kol se připojuje, až když je nejhůř. Přejezdy malých nerovností zvládá Fiat bez rázů obtěžujících cestující. S většími dírami je to horší podobně jako se zpětnou vazbou od kol ve volantu, kterou úspěšně eliminuje elektrický posilovač řízení.

fiat nizsistredni mpv testyfiat nizsistredni mpv testy | acz
 

Testovaný Fiat Sedici byl vybaven pohonem všech kol, jehož dodavatelem je automobilka Suzuki. Ovladačem na středovém tunelu může být zvolen stálý pohon dvou nebo čtyř kol, nebo automatický režim, rozdělující točivý moment podle aktuálních jízdních podmínek – zadní náprava se připojuje, jakmile začíná ta přední prokluzovat. Jednoduché řešení pohonu znamená nižší cenu, ale taky méně zábavy v terénu.

Povedlo se!

Fiatu se použitím nového turbodieselu 2,0 JTD podařilo zbavit vznětové Sedici všech jeho neduhů, jejichž příčinou byl starý motor. Nyní dává toto juniorské SUV smysl i s turbodieselem, který mu propůjčuje velmi dobré dynamické vlastnosti a zároveň přijatelnou spotřebu paliva. Navíc se cestující nemusí bát hlasitého klapotu pronikajícího do interiéru, protože odhlučnění je nyní na velmi dobré úrovni.

Sedici si zachovalo všechny své dosavadní přednosti - povedený design, prostorný interiér, dobré jízdní vlastnosti, možnost volby pohonu všech kol i slušné jízdní pohodlí. Slabiny se omezují na jednodušší řešení pohonu 4x4, výškově stavitelný volant a horší výhled šikmo vpřed.

Kdo hledá dostupnějšího Yetiho s dobrým turbodieselem, u Fiatu najde.

První cena vozu339.900,- Kč (Sedici Dynamic, 1,6 16V 4x2, 88 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací448.900,- Kč (Sedici Emotion 2,0 MultiJet 4x2, 99 kW)
Základní cena testovaného vozu509.900,- Kč (Sedici Emotion 2,0 MultiJet 4x4, 99 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků536.300,- Kč (Sedici Emotion 2,0 MultiJet 4x4, 99 kW)

Plusy

  • Výkonný a dobře odhlučněný motor
  • Optimální zpřevodování
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Přesné řízení a řazení
  • Prostorný interiér
  • Líbivý a pomalu stárnoucí design

Minusy

  • A-sloupek karoserie je příliš silný, omezuje výhled šikmo vpřed
  • Jednoduché řešení pohonu všech kol
  • Pouze výškově stavitelný volant
  • ESP je za příplatek jen v dražším provedení