Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus Combi 1,8 TDCi vs. Peugeot 308 SW 1,6 HDi (80 kW) – Kombisouboj

Aleš Jungmann

Ač se na první pohled zdá, že mají mnoho společného, každý z nich je jiný. Spojuje je velikost zavazadlového prostoru, k tomu ostatnímu ale přistupují po svém. Je lepší klasika v podobě Fordu nebo dravost v případě Peugeotu?

Tento srovnávací test není tak docela obyčejným porovnáním dvou dieselových kombíků nižší střední třídy. Dnes půjde také o to, zda se v tomto segmentu stále vyplatí sázet na klasiku (Focus Combi) nebo je moudré dát přednost dravému a trochu excentrickému mládí (Peugeot 308 SW).

Stojí před námi dva bezpochyby výborné rodinné vozy, navíc ve velmi žádaných vznětových motorizacích. Než ale začneme hodnotit drobnosti typu místo na zadních sedadlech či objem zavazadelníku, zastavme se na chvíli a pomalu, pozorně oba vozy prozkoumejme zvenčí.

Již na první pohled je totiž vidět zřejmě nejzásadnější rozdíl mezi dnešními konkurenty - ten je v přístupu designérů k oběma vozům. Zatímco ti francouzští se nebáli expresivních linií, designéři Fordu se při faceliftu drželi spíše při zemi. Jistě, proč také měnit něco, co funguje. Při pohledu zepředu nás na první pohled zaujme velká, rozšklebená tlama , která je v posledních letech pro Peugeot typická. Na Focus přejedou naše oči až po instinktivním průzkumu jeho rivala a zde se jim dostane uklidňujícího, jakoby moudrého pohledu Fordových světlometů. V konzervatizmu Focus pokračuje i na zádi, kde ale není výsledek tak přesvědčivý. Pokud k sobě oba dva vozy postavíme záděmi, Ford nezapře své morální stáří a německý původ, který ctí v prvé řadě funkci.


 

Uvnitř vítězí francouzská škola

V podobném duchu se průzkum obou vozů ponese i v případě, že se vydáme do interiérů. Oba vozy se mohou pochlubit promyšleně navrženým vnitřním prostorem, kvalita materiálů je ale přeci jen o kus lepší u Peugeotu. Ten i zde útočí na dynamičtěji založené řidiče, palubní deska je členitější, živější a působí mladším dojmem. Subjektivní hodnocení ovlivnila jistě maximální výbava s níž „lev“ do souboje vstoupil, ale bez ohledu na pozlátko je Francouzovi třeba přiznat vzdušnější a místy až luxusní atmosféru, kterou tvoří vkusné detaily.

Oproti Focusu zde ovšem nalezneme drobné prohřešky v ergonomii, zejména ovládání audio soustavy by mohlo mít větší tlačítka. Jejich počet není u této konkrétní verze, vybavené satelitní navigací, také příliš optimální.

Co je u obou vozů příkladné je vnitřní šířka interiéru ve výši loktů vpředu i vzadu. U Fordu jsme naměřili 144 cm vpředu a 148 cm vzadu, Peugeot 308 SW je na tom dokonce ještě o něco lépe se svými 149, resp. 148 centimetry. Ani délka opěradel a sedáků se nedá označit jako podměrečná, a tak se v obou vozech pohodlně usadí i lidé větších postav v první i ve druhé řadě. V interiéru vyhrál Peugeot i díky posuvným sedadlům s polohovatelnými opěradly ve druhé řadě nebo díky výdechům klimatizace pro zadní cestující ze středové konzole.

Pod kapotou hučí...

...nikoliv Niagára ale dvě čtyřválcové vznětové pohonné jednotky, každá ovšem s jiným objemem a výkonem. Ve Focusu hlasitě tluče srdce 1,8 TDCi o objemu 1753 cm3 a nejvyšším výkonu 85 kW, Peugeot jsme testovali s agregátem 1,6 HDI (1560 3) o výkonu 80 kW. Slabší z obou agregátů nás potěšil lineárnějším zátahem a to přes větší spektrum otáček. Výrazná výkonová špička Fordu zase na druhou stranu umožňuje, pokud s ní majitel vozu umí zacházet, rychleji vyrazit vpřed například při předjížděcím manévru. Že během něho budete nuceni vždy změnit převodový stupeň je druhou stranou mince. Ani při podřazování nemá řidič snadnou úlohu, ne vždy se nám povedlo strefit se do relativně úzkého pásma využitelných otáček. S ním je problém také při rozjezdu, kdy je potřeba výrazněji (nad 3000 ot./min) vytočit agregát, aby při se přeřazování z jedničky na dvojku motor nedusil. Pohonná jednotka Peugeotu těmito nešvary netrpí, navíc přidává ještě o něco kultivovanější chod.

Papírově se rozdíly ve výkonech obou vozů nezdají být markantní, při provozu je ale znatelně živější Focus. Důvodem je hmotnost, protože dle technického průkazu s sebou musí francouzský vůz tahat přes dva metráky navíc. Provozní hmotnost Fordu Focus Combi (1351 kg) mu dává více dynamiky než objemově menší a výkonově slabší motor 1570 kg těžkému Peugeotu 308 SW. To se pochopitelně musí projevit i na jízdních vlastnostech, kde Peugeot na tradičně perfektní Focus ztrácí. Větší náklony, menší jistotu v zatáčkách i rozpačitější překonávání příčných nerovností ze strany 308 SW jsme čekali, rozdíl mezi oběma vozy ovšem nebyl až tak propastný. Od komfortně naladěného podvozku Peugeotu to bylo velmi příjemné překvapení. Na sportovnější a preciznější Ford Focus to ovšem nestačilo.

K našemu překvapení točí oba motory při reálné rychlosti 130 km/h shodně 2700 otáček za minutu. Překvapivé to je z důvodu chybějící šestky v převodovém ústrojí Focusu, jehož majitel se tak při dálničních přesunech musí spokojit s pátým převodovým stupněm. Předchozí zkušenost s velkými skoky mezi jednotlivými převody ale tuto vlastnost vysvětluje.

Při nejvyšší povolené dálniční rychlosti je o jednu desetinu střídmější agregát Peugeotu, který spotřebuje 6,4 litru nafty na 100 kilometrů. Ford se ovšem nenechal zahanbit a při reálné rychlosti 100 km/h ukázal, v čem je jeho síla. Při stovce se odběr pohonných hmot zmenšil na vynikající 4,8 litru nafty na 100 km, otáčky pátého převodového stupně se v tu chvíli pohybovaly na hodnotě 2100 ot./min. Peugeot, i když na svého konkurenta v tomto ohledu ztrácí, se za svých 5,2 l / 100 km rozhodně nemusí stydět. Otáčky motoru jsou v tomto případě rovny dvěma tisícům za minutu. Dlužno podotknout, že Ford stál na základních plechových kolech s pneumatikami o rozměru 205/55 R16, zatímco Peugeot využíval služeb příplatkových sedmnáctipalcových kol o rozměru pneu 225/45 R17.

Zavazadloví přeborníci

Kočárek, jízdní kola, velké tašky s věcmi...to všechno se do rodinného kombi prostě musí vejít a proto přikládáme několik čísel o velikosti a přístupnosti zavazadlového prostoru.

Ihned po otevření pátých dveří Peugeotu nás zaujala nízko položená nákladová hrana. Ta je ve výšce 55 centimetrů, což je o čtyři cm méně než u Fordu a patří k současné špičce. U Fordu Focus Combi se konec otevřených pátých dveří nachází v přijatelných 197 centimetrech, zatímco u Peugeotu by si měli dát vysocí lidé pozor – páté dveře se zastaví o sedm centimetrů níže nad vozovkou.

Francouzský vůz má také o něco větší vstup do zavazadlového prostoru, v celkové délce interiéru (od čelního skla ke konci zavazadelníku) ovšem ztrácí na v tomto ohledu přesně třímetrový Ford Focus Combi sedm centimetrů. Velikost zavazadelníků vypadá na první pohled velmi nevyrovnaně: Focus udává základní velikost 482 litrů, jeho konkurent 573 litrů. Roletka je u Fordu umístěna 49 cm nad úrovní podlahy, u Peugeotu ovšem o osm centimetrů výše. Po sklopení zadních sedadel se situace opakuje: klasicky uspořádaný Focus dokáže většinu klientů uspokojit velikostí zavazadelníku 1525 l, zatímco Peugeot nabízí možnost vyjmutí sedadel z auta a vynikající objem až 1736 litrů.

Devizou Focusu je pravidelný tvar zavazadlového prostoru, díky kterému byl převoz jízdního kola (odmontované přední kolo) naležato jednodušší než ve francouzském voze. V Peugeotu sice také vznikne po sklopení zadních sedadel rovná ložná plocha, v jejím povrchu jsou ale různé otvory a výstupky (sloužící systému posunu sedadel), které manipulaci s rozměrnějším nákladem mohou znepříjemnit.

Konečné účtování

Oba automobily uspokojí potřeby české rodiny do posledního detailu. Otázkou ovšem zůstává, za kolik peněz to tedy bude. Vzhledem k tomu, že testovaný Focus byl ve výbavovém stupni Trend, zatímco Peugeot nás ve stupni Premium Plus hýčkal v podstatě maximální možnou výbavou, nebylo srovnání těchto dvou konkrétních vozů úplně korektní.

Místo toho tedy vezměme nejlevnější Peugeot 308 SW s tímto agregátem a srovnejme vybrané prvky příplatkové a sériové výbavy v tabulce. V případě ceny Fordu Focus Combi 1,8 TDCi ve výbavě Trend se jedná o cenu akční, konkurenční Peugeot nabízí akční devadesátitisícovou slevu pouze na hatchback a to při koupi nejslabšího agregátu 1,4 VTi ve verzi Confort Pack.




















Akční ceny a výbava Ford Focus Combi 1,8 TDCi Trend Peugeot 308 SW 1,6 HDi (80 kW) Confort Pack
Základní cena 454.990,- 503.976,-
Čelní airbagy S S
Boční airbagy S S
Hlavové airbagy S 10.000,-
Tempomat 12.000,- 10.000,-
Stabilizační systém S 15.000,-
Manuálně regulovaná klimatizace S S
Automaticky regulovaná klimatizace 10.800,- 11.000,-
Autorádio s CD S S
Metalický lak 13.900,- 12.000,-
Výškově i podélně nastavitelný volant S S
Centrální zamykání s d.o. S S
Elektricky ovládaná okna vpředu S S
Elektricky ovládaná okna vzadu 8.900,- 8.000,-
Elektricky ovládaná zrcátka S S
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním S nelze
Kola z lehkých slitin (R16) 24.000,- 16.000,-
Kožený volant 3.000,- nelze
Vyhřívání předních sedadel 10.800,- 5.000,-
Bi-xenonové světlomety 32.900,- nelze
Parkovací senzory vzadu 12.900,- nelze

Výsledek našeho srovnávacího testu je tak poměrně jednoznačný. Cenová výhodnost Fordu Focus Combi je natolik velká, že patrně překoná i výhrady proti méně kultivovanému motoru s úzkým spektrem využitelných otáček, pouze pětistupňové převodovce či strohému designu exteriéru i interiéru (oproti Peugeotu). Ford za to nabídne lepší svezení, bohatší bezpečnostní výbavu v základu a také nižší spotřebu paliva.

Ford Focus Combi 1,8 TDCi Trend






První cena vozu 394.990,-Kč (1,4 16V (59 kW), Trend, akční cena)
První cena vozu s testovanou motorizací 454.990,-Kč (1,8 TDCi (85 kW), Trend, akční cena)
Základní cena testovaného vozu 454.990,-Kč (1,8 TDCi (85 kW), Trend, akční cena)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 481.390,-Kč (1,8 TDCi (85 kW), Trend, akční cena)

Plusy

  • kvalitně zpracovaný a prostorný interiér

 

  • velký a snadno přístupný zavazadlový prostor

 

 

  • sportovní jízdní vlastnosti

 

 

  • účinné a nevadnoucí brzdy

 

 

  • velmi nízká spotřeba paliva

 

 

  • velká sedadla a ergonomie ovládání

 

 

  • tuhá karoserie

 

 

  • všechny bezpečnostní prvky již v základní výbavě

 

Minusy

  • pouze pětistupňová převodovka, nevhodné zpřevodování

 

  • vysoké příplatky proti stejně výkonné benzinové verzi

 

 

  • úzké pracovní pásmo motoru, nelineární nástup

 

Peugeot 308 SW 1,6 HDi (80 kW) Premium Pack






První cena vozu 439.900,-Kč (308 SW Confort, 1.4 16V VTi, 70 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 572.700,-Kč (308 SW Confort Pack, 1.6 HDi, 80 kW)
Základní cena testovaného vozu 592.592,-Kč (308 SW Premium Pack, 1.6 HDi, 80 kW, akční cena)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 610.592,-Kč (308 SW Premium Pack, 1.6 HDi, 80 kW, akční cena)

Plusy

  • kvalita použitých materiálů

 

  • prostor v interiéru

 

 

  • kultivovaný motor

 

 

  • komfortní sedadla

 

 

  • celkové odhlučnění vozu

 

 

  • komfortně naladěný podvozek

 

 

  • nízká spotřeba paliva

 

 

  • šestistupňová převodovka

 

Minusy

  • vysoké ceníkové ceny, nutnost platit za hlavové airbagy navíc

 

  • méně schopný podvozek při dynamické jízdě

 

 

  • velikost a rozměry tlačítek na palubní desce

 

Aleš Jungmann
Model Ford Focus Combi 1,8 TDCi Peugeot 308 SW 1,6 HDi
Cena základní sestavy 454 990 Kč 592 592 Kč
Cena testované sestavy 481 390 Kč 610 592 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1753 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4000 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1900 - 1900 240 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.4 / 5.3 6.8 / 4.4 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 482 / 1525 573 / 1736
Objem nádrže (l): 53 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1351 / 599 1570 / 580
Rozměr pneu: 205/55 R16 225/45 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4468 4500
b) šířka (mm): 1839 1815
c) výška (mm): 1503 1566
d) rozvor (mm): 2640 2708
e) rozchod vpředu (mm): 1535 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1531 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1100 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900 710 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950 970
k) šířka vpředu (mm): 1440 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480 1480
délka sedáku vpředu (mm): 500 490
délka sedáku vzadu (mm): 470 470
výška opěradla vpředu (mm): 660 620
výška opěradla vzadu (mm): 580 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano