Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost vs. Opel Astra ST 1.4 Turbo

Svět motorů
Diskuze (332)
Převaha Škodovky na českém trhu je sice výrazná, cesta k ideálnímu kompaktnímu kombi však určitě nemusí vést jen ve stopách koncernu VW. My jsme si vzali na mušku novou astru a postavili proti ní časem prověřenou třetí generaci focusu.

Ford Focus a Opel Astra jsou dlouholetými konkurenty, kteří soupeří o přední příčky na evropském trhu. Na golf sice jejich prodeje nestačí, o druhou pozici v rámci kompaktní třídy ale svádějí lítý boj. V letošním roce má po delší době astra ve statistikách nad focusem dokonce mírně navrch. Poslední generace se velmi zlepšila nabídkou vnitřního prostoru a chválu sklízí i za jízdní vlastnosti. Podaří se jí tedy focus porazit?

DOJEM

Styl, co zaujme

Astře ani focusu nelze upřít dynamické linie, které ve srovnání s konzervativním golfem nebo octavií na první pohled upoutají. Rozměry ani jeden z vozů nevybočuje ze zvyklostí nižší střední třídy. Focus na délku měří 4560 mm, Astra ST je o 142 mm delší. Opel více narostl do výšky (1510 mm), ford zase do šířky (1823 mm). Z praktického pohledu potěší focus nižší nakládací hranou (59 vs. 61 cm), nepříliš dobře však u něj působí příliš široké spáry mezi díly karoserie. Mezi páté dveře a střechu strčíte malíček. Astra má slícování pečlivější a s tlumenějším dozvukem se u ní zabuchují i dveře. Vychytávkou fordu jsou však výsuvné plastové chrániče dveřních hran. Nabízejí se za příplatek 3000 Kč.

CENA A VÝBAVA

Žádné holobyty

U obou modelů patří 110kW turbomotory k výkonnějším v nabídce a nejsou dostupné v základních výbavách. Astru 1.4 Turbo můžete mít od druhé úrovně Enjoy (444 900 Kč), která už zahrnuje například tempomat, kožený multifunkční volant, palubní počítač či elektrické ovládání zadních oken. Stále se však připlácí za mlhovky, parkovací senzory, automatickou klimatizaci či litá kola. Náročnější zákazníky uspokojí stupně Dynamic (492 900 Kč) a Innovation (502 900 Kč), které umožňují dokoupit světlomety LED (samostatně za 35 000 Kč, v paketu s navigací za 40 000 Kč) a přidávají další komfortní či sportovně orientované prvky výbavy. Ford nabízí motor 1.5 EcoBoost až ve výbavě Titanium za 449 990 Kč. Příplatků je však také více než dost včetně parkovacích senzorů, bixenonů, mlhovek a vyhřívaných sedadel. Za navigaci se doplácí 40 400 Kč. Na podobné peníze vyjdou sportovně laděné provedení STLine (449 990 Kč) a ST-Line Red & Black (459 990 Kč). Proti specifikaci Titanium jim však chybí tempomat a levnějšímu z nich i elektricky ovládaná zadní okna.

Pořizovací náklady
  Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost/110 kW Opel Astra ST 1.4 Turbo/110 kW
Základní cena 449 990 Kč (Titanium) 444 900 Kč (Enjoy)
Cena verze Světa motorů 449 990 Kč (Titanium) 444 900 Kč (Enjoy)
Výbava verze Světa motorů Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojeníUSB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická klimatizace Ano 15 000 Kč
Bixenony/světlomety LED 31 900 Kč/Ne Ne
Vyhřívání před./zad. sedadel 11 900 Kč/Ne 14 400 Kč/Ne
Zad./zad. a před. park. senzory 7900 Kč/12 400 Kč 13 200 Kč/17 200 Kč
Litá kola S (16") 7000 Kč (16")
Navigace 40 400 Kč 15 000 Kč
Dešťový a světelný senzor 5 400 Kč 5 500 Kč
Tempomat Ano Ano
Bezklíčkové startování Ano Ne
Metalíza 13 900 Kč 14 400 Kč
Porovnání cen 449 990 Kč (100 %) 444 900 Kč (o 2 % horší)
POŘADÍ 2. 1.

PROSTOR A POHODLÍ

Umění hospodařit

S využitím vnitřního prostoru minulá generace astry bojovala ne zrovna úspěšně, novinka se však velmi zlepšila. Pokud by neexistovala octavia, ani bychom nevěděli, že to jde ještě lépe. Focus na tom tak slavně není. Na nabídce místa v interiéru focusu se nepříznivě podepisuje kratší karoserie a také příliš bujaré tvary hluboké palubní desky. Podstatně méně prostoru je v podélném i vertikálním směru. Mírný náskok má focus jen v šířce interiéru měřené v loktech a ramenou.

Podle oficiálních údajů ford ztrácí objemem zavazadelníku (540 l vs. 490 l). Námi naměřené hodnoty však ukazují, že na tom není vůbec zle. Proti astře je totiž vyšší (49 vs. 45 cm) i výrazně širší (115 vs. 106 cm) a jen nepatrně kratší (103 vs. 106 cm). Testovali jsme provedení s lepicí sadou, které nabízí objem o 14 litrů větší. Jsou do něho však započítána vybrání pod podlahou, takže výška kufru se s dojezdovou rezervou nijak nezmenší. Astra disponuje velkým prostorem pod podlahou, omezují ho však výztuhy. Využitelnost obou zavazadelníků je podobná, focusu jsme tedy dali stejnou známku jako opelu.

Čekání za vylepšení

Oba vozy vyznávají ovládání palubních systémů pomocí dotykových obrazovek. Focus na tento způsob přešel s faceliftem, astra s příchodem současného modelu K. Ford využívá systém označovaný Sync2, který není zrovna vzorem dokonalosti. Už to ví i výrobce a představil modernější verzi Sync3. Ta se začíná objevovat ve větších modelech, přičemž focus a c-max se jí dočkají od poloviny září. Největší nedostatek „dvojky“ představují titěrná dotyková tlačítka, což v kombinaci s ne zrovna nejlepší citlivostí ovládání za jízdy velmi komplikuje. Snadno se lze ztratit i v nepřehledném menu navigace.

Dobrou zprávou je, že spousta věcí má ovládání zdvojené a nastavovat klimatizaci či ladit rádio lze stále také klasickými tlačítky. Kromě toho mají vyšší verze i dostatečně intuitivní ovládání na volantu.

Celkově působí palubní deska focusu bytelným dojmem, což navozuje pocit bezpečí. Široký středový panel nicméně ubírá místo v oblasti nohou a řidič musí sedět více vzadu. Pohodlnou pozici si díky širokým možnostem nastavení volantu najde každý, přináší to však zmiňovaný problém s místem vzadu.

Jednoduchost vítězí

Palubní deska v astře řidiče neobklopuje. Někomu se tak bude zdát prostředí méně útulné, objektivně vzato však opel nabízí daleko více prostoru. Optimální pozice za volantem se hledá snadno. Lépe navíc funguje i dotykové ovládání, které má rychlou odezvu a přehledně uspořádané menu. Testovanému systému bez navigace zůstala čtyři hardwarová tlačítka a otočný ovladač hlasitosti rádia. Zorientujete se v nich rychleji než ve vrcholném rozhraní Navi 900, kde je tlačítek sedm a otočné ovladače dva. Připomínku máme jen k malému a od řidiče daleko umístěnému tlačítku výstražných světel.

Naměřené hodnoty
  Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost Opel Astra ST 1.4 Turbo
PROSTORNOST
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 171/1 179/8
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 94-104/99 97-107/104
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 0-10/0 0-14/6
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 147/147 147/144
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 137/129 132/134
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 52 x 50/47 x 50 52 x 48/47 x 53
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 64 x 50 64 x 52
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 81 x 110 92 x 103
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 59/190 61/186

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Skutečná plichta?

Výkon 110 kW bývá typický pro dvoulitrové turbodiesely, zážehovým motorům na to pak stačí zhruba o půl litru menší objem. Právě přeplňované zážehové jednotky 1,4 a 1,5 litru byly předmětem našeho testu. Obě mají téměř shodné papírové parametry. Focus 1.5 EcoBoost nabízí 110 kW při 6000 ot./min a 240 N.m při 1600-4000 ot./min, Astra 1.4 Turbo produkuje rovněž 110 kW při 5000-5600 ot./min a 245 N.m při 2000-4000 ot./min.

V případě astry se jedná o zcela nový motor, který nemá s stejně označovanou verzí v minulé generaci nic společného. Novinkou je hliníkový blok, který proti dříve používanému litinovému ušetří 10 kg, především je však motor vybaven přímým vstřikováním. Focus 1.5 EcoBoost má rovněž celohliníkový motor a přímé vstřikování. Po nastartování se kultivovanějším chodem projevuje ford, při jízdě jsou rozdíly minimální. Focus má však měkčeji zabírající spojku a hladčeji jdoucí řazení, rozjezdy s ním jsou tedy příjemnější. Ve zrychlení i pružnosti jsou si agregáty téměř rovnocenné. Proti papírovým předpokladům se astra probouzí k životu o něco níže než focus, který výrazněji ožívá až u 2000 ot./min.

Rozdíl jen ve spotřebě

Nepatrně lepší pružné zrychlení předvedla astra, rozdíl v měřených disciplínách však nepřekročil 0,2 s. Stejně těsně naopak zvítězil focus při zrychlování z 0 na 100 km/h: 8,8 vs. 9,0 s. Subjektivně není rozdíl postřehnutelný a významně se neliší ani zpřevodování šestistupňových manuálů, ve 130 km/h točí oba vozy shodně 2900 ot./min.

Odlišnosti panují až ve spotřebě, kdy se jako výrazně úspornější ukazuje astra. Na dálnici činí skóre 6,3 vs. 6,7 l/100 km. Ve městě se rozdíl zvýší na litr, přičemž astrou lze jezdit kolem sedmi. Celkový průměr dosahuje u astry 6,6 l/100 km, u fordu 7,3 l/100 km.

Údaje o testovaných vozidlech
  Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost Opel Astra ST 1.4 Turbo
ZÁKLADNÍ ÚDAJE OD VÝROBCE
Motor, ventilový rozvod přepl. benzin R4, DOHC přepl. benzin R4, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1499 1399
Největší výkon (kW/ot. za min) 110/6000 110/5000-5600
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 240/1600-2400 245/2000-4000
Převodovka 6° manuální 6° manuální
Délka x šířka x výška (mm) 4560 x 1823 x 1492 4702 x 1809 x 1510
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2648, 1559/1549 2662, 1544/1558
Standardní pneumatiky 205/55 R16 205/55 R16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1350/625 1322/643
Nej. hmotnost nebrzděného/brzd. přívěsu (kg) 675/1500 640/1403
Objem zavazadl. prostoru základní/maximální (l) 490/1516 540/1630
Objem nádrže paliva (l) 55 48
Nejvyšší rychlost (km/h) 210 215
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 9,1 8,7
Emise CO2 (g/km) 128 127
Spotř. paliva (město/mimo město/kombin.) (l/100 km) 7,1/4,7/5,6 7,2/4,5/5,5
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. rychl. stupeň (60-100 km/h) (s) 6,4 6,4
Pružnost na 5./6. rychl. stupeň (80-120 km/h) (s) 8,6/11,2 8,4/11,1
Otáčky na nej. rychl. stup. při 130 km/h podle GPS (ot./min) 2900 2900
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 36,2 39,1
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 45,8/86,0/124,6 46,7/85,5/124,1
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 7,3 6,6

JÍZDA

Astra před focusem?

Focus si už od svého představení v roce 1998 nese pověst výborně jezdící předokolky. S příchodem třetí generace se však ford zaměřil daleko více na komfort. Zejména s příplatkovým sportovním podvozkem se ale stále drží na vrcholu i z pohledu ovladatelnosti.

Současná astra si na největšího konkurenta vyšlápla ve velkém stylu a na naladění podvozku si dali konstruktéři opravdu záležet. Na změny směru tak reaguje s větší hravostí a rychleji než focus, velmi málo se naklání a na limitu se prakticky nedostavuje nedotáčivost. Při odlehčení plynu v zatáčce či jízdě zcela bez plynu naopak přichází lehká přetáčivost.

Ford se při běžném cestování chová velmi příjemně a příliš se nenaklání. V přímé konfrontaci s astrou je však těžkopádnější. Nejvíce to vyniklo při vyhýbacím manévru, kde měla stabilizace hodně práce, aby focus v nedotáčivém smyku srovnala zpět do požadovaného směru. V případě testovaných vozů focusu trochu uškodily 16“ pneumatiky. Ty neposkytují tak dobrou odezvu jako sedmnáctky obuté na astře.

Komfortní jednoznačnost

Přejezd nerovností zvládá focus s velkou grácií. Kočičí hlavy i příčné retardéry přejíždí velmi tiše, aniž by to dával posádce znát otřesy. Skvěle se navíc vypořádá také s jízdou po rozbité okresce, kde záď nemá tendenci uskakovat. Tupých rázů se dočkáte až na velkých výmolech, ostrých se v běžných případech podvozek zcela vyvaruje. Komfortnější auto byste mezi kompakty hledali jen těžko.

Astra si počíná na nerovnostech také velmi slušně, na focus však nestačí. Od podvozku se přenáší nejen více hluku, ale posádce dává častěji pocítit i tupé rány. Občas se na sérii větších příčných nerovností dočkáte i rázu. V žádném případě však neplatí, že by astra byla nepohodlná, její počínání je velmi podobné octavii na stejně velkých kolech.

ZÁVĚR

Současná astra se velmi povedla a focus poráží především díky prostornějšímu interiéru, nižší spotřebě a špičkovým jízdním vlastnostem. Konečný výsledek je však velmi těsný. Ford naopak boduje výborným jízdním komfortem, velmi dobrou ovladatelností na rozbitých silnicích a účinnějšími brzdami. Pohonné jednotky jsou rovnocenné, přičemž dynamika je na poměry rodinných kombi více než solidní.

Hodnocení
Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. Ford Focus kombi Opel Astra ST
DOJEM
Design 2,00 2,00
Dílenské zpracování 2,50 1,50
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 2,50 1,50
Sedadla 1,50 2,00
Zavazadelník a variabilita 2,00 2,00
Ovládací prvky 2,50 2,00
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 1,50 1,50
Pružnost 1,50 1,50
Spotřeba 2,00 1,50
JÍZDA
Řazení 1,50 2,00
Řízení 1,50 1,50
Brzdy 1,50 2,50
Ovladatelnost 2,00 1,50
Jízdní komfort 1,00 2,00
CELKEM
Průměr celkem 1,82 1,79
Závěrečné pořadí 2. 1.
Pořadí
  Opel Astra ST 1.4 Turbo Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost
Plusy Znamenité jízdní vlastnosti Výborný komfort
  Prostorný interiér Pohodlná sedadla
  Úspornější motor Příjemně sladěné ovládací síly
Mínusy Drobné rezervy v komfortu pérování Méně prostorný interiér
  Občas mírně zadrhávající řazení Vyšší spotřeba
  Průměrná účinnost brzd Výrazné spáry karoserie
Průměr celkem 1,79 1,82

Autor: Martin Jeník

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 15 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším kombi nižší střední třídy s podobně výkonným motorem a požadovanou výbavou dle Světa motorů je Hyundai i30 kombi 1.6 GDI/99 kW Go Czech! za 349 990 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 367 490 Kč. Za cenu od 367 491 Kč do 402 489 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Svět motorů
Diskuze (332)
10. 8. 2016 12:38
Re: Vyrovnaní soupeři, jasný vítěz
Tím jsem chtěl říct, že to není specifické pro model. Jak jsem napsal, značí to třídu a generaci (v rámci dané linie). Tedy druhé generace A3, Leonu a Octavie jsou A5, protože mají PQ35 stejně jako Golf Mk5. ;-) A zatímco Golf měl oficiálně šestou generaci, ostatní ne, takže skočili z A5 (druhá generace) na A7 (třetí generace). Například Octavie tak byly A4, A5 a A7. Nediv se tedy, že lidé spíš používají G5 a OII než A5, když mluví o konkrétním modelu.

Ve většině tříd je to jednoduché, mají jen jedno uložení motoru, jednu platformu, byť má třeba varianty. Výjimkou je střední, kdy Passat B8 a A4 B8 stejnou platformu nemají. Dokonce jsou to i prakticky dvě různé generace aut (Audi nemělo B5.5 a šlo rovnou na B6, kde se právě Audi a VW rozešly, protože B6 u VW už byla jiná platforma). Fabie je asi další výjimkou, protože v první generaci dostala platformu budoucího Pola, ale v dalších dvou už ne, což musí vytvořit bordel. Phaeton a první generace Continentalů byly další (deriváty D3 značené jako D1).

PQ35 oproti A5 přidává navíc informaci o uložení motoru (Q = napříč, L = podél). Zatímco Passat B6 měl PQ46 (což byl derivát PQ35 Golfu 5, chceš-li A5), A4 B6 měla PL46.
10. 8. 2016 08:17
Re: papírová kouzla, životnost a servis
Nechci branit Opel, neni to moje auto, ale nenapadlo te, ze se mohla automobilka od stredoveku Omegy, zlepsit co se kvality tyka >:D ?
Avatar - miromen
10. 8. 2016 00:34
Re: 235 pneu
Tvl ty si připad. >:D
O čem to tu vubec pišeš ? A proč mě zatahuješ do nějakych 17" o kterych vubec nepišu ?
Avatar - miromen
10. 8. 2016 00:31
Re: Vyrovnaní soupeři, jasný vítěz
Samozřejmě včera ještě hral. :-O
Jinak to mi povidej , nahradit G6 se zdal byt těžkym ukolem. Ale dodnes by to v tehle třidě byl modry oval a nebyt vyšši ceny tak bych určitě šel omrknout FL giuliettu.
Avatar - rohYpnol
9. 8. 2016 23:21
Re: Vyrovnaní soupeři, jasný vítěz
věkový rozdíl nehraje dnes zásadní roli. Golf VI je v mnohém lepší než Golf VII :-!