Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus Kombi 2,0 TDCi Powershift – Kinetické stěhování

Ondřej Láník
Diskuze (56)
Je hezčí, pohodlnější, úspornější, ale jeho zavazadelník je menší než u předchůdce. Jak velký to bude problém při jeho návratu do Octavia Combi-klasse?

Zatímco některým automobilkám trvá budování modelové řady rok či dva, Ford bez dlouhého otálení poslal na trh nový Focus hned ve třech klíčových karosářských variantách. Po testech pětidveřového Focusu 1,6 EcoBoost1,6 TDCi jsme vyzkoušeli nejpraktičtější karosářskou variantu – kombi. Jaké role se toto malé Mondeo zhostí na trhu, kterému nekompromisně vládne Škoda Octavia Combi?

Velký, ale ne přerostlý

Třetí generace Focusu kombi se proti předchůdci snížila o 2 mm (teď měří 1505 mm), natáhla o 88 mm (4556 mm) a zúžila o 16 mm (1823 mm), přičemž rozvor náprav narostl o 8 mm (2648 mm).

Srovnání s aktuálním hatchbackem znamená zejména nárůst do délky o 198 mm (4556 mm) a zvýšení o 21 mm (1505 mm).

To vše jsou rozměry ve třídě obvyklé. V nižší střední jsou delší (Astra Sports Tourer, 4698 mm), resp. vyšší kombi (Hyundai i30 CW 1565 mm), ale taky prodloužené platformy s delšími rozvory (Peugeot 308 SW, 2708 mm). Focus kombi tedy vybočuje jen úctyhodnou šířkou (1858 mm).

Jestliže jsme u Astry Sports Tourer psali, že aspiruje na titul nejhezčí kombi nižší střední třídy, pak si to stejné myslíme o pár měsíců později o Fordu Focus Kombi. Jeho silueta velmi dobře maskuje skutečný vnitřní objem vyhrazený pro posádku i zavazadla. Karoserie je oproti hatchbacku usedlejší, tvarově jednodušší a osloví i konzervativněji smýšlející klientelu, která zadním partiím krátkého Focusu nepřišla na chuť.

ford testy nizsistredni ford testy nizsistredni  

Milé je, že přes všechnu tu kinetickou modernu nezapomněli u Fordu na praktičnost. Zadní nárazník snad proto dostal v exponovaných místech tmavé nelakované plasty. Neméně chvályhodné je výrazné vykrojení víka zavazadelníku, jehož spodní hrana je jen 610 mm nad zemí u nezatíženého vozidla. Lépe to umí jen Peugeot 308 SW (560 mm).

Litry a centimetry

Důvod, proč Fordu platit 34 tisíc korun navíc ve srovnání se stejně motorizovaným hatchbackem, najdete od B-sloupku dozadu.

Druhá řada sedadel si prostorově polepšila. Týká se to vertikálního prostoru nad sedákem, který je o slušných 60 mm větší, díky zvýšené, resp. neklesající střeše. Sedáky přitom zůstávají nadprůměrných 380 mm nad podlahou, takže i dobře rostlým cestujícím se sedí pohodlně, sedadlo dává stehnům vydatnou podporu. V podélném směru se téměř nic nemění a když, tak jen v řádu jednotek centimetrů. Tísnit se zde tak jako v Astře Sports Tourer nebudete, ale opodstatnění střední třídy pochopíte, když se posadíte do nadprůměrného zadního oddílu Mondea.

Na předních místech se nic nemění. Složitě tvarovaná a objemná přístrojová deska okrádá posádku o pocit vzdušnosti interiéru, řidiči snad dodává pocit lepšího splynutí s vozem, ale spolujezdec bude proklínat asymetrickou středovou konzoli, která překáží jeho levé noze.

ford testy nizsistredni ford testy nizsistredni  

Zavazadelník je pro výběr kombi klíčovým parametrem. Poslední dvě generace Focusu kombi spoluutvářely měřítka v této disciplíně, a tak přijít s něčím lepším bylo dost obtížné. Jedno je jisté už na začátku kufrové analýzy: Objem není to, čím bude Ford ohromovat. S dojezdovou rezervou pod podlahou dává náš Focus k dispozici 476 l, což je o pár jednotek méně než nabízel předchůdce (482 l). Taky maximální objem se decentně zmenšil z 1525 l na současných 1502 l.

Znamená to snad automaticky, že jde o špatný výsledek? Rozhodně ne. Do úvahy je totiž nutno brát praktickou použitelnost přepravního prostoru, v níž lze Fordu vytknout jen málo co.

Zavazadelník je dobře přístupný, má pravidelný tvar a hladké kolmé stěny. Při transportu nadměrných zavazadel oceníte nejmenší vnitřní šířku 1140 mm mezi stěnami (podběhy z nich nevystupují!). Ta je mimochodem taky menší než u předchůdce (1180 mm). Základní objem má u dna délku 1000 mm, výška po rolovací kryt je 490 mm.

Sklápění sedadel se děje dvoufázově. Nejprve je dobré překlopit sedáky, za nimi sklopená opěradla pak vyrobí téměř dokonale rovnou ložnou plochu s přepravní délkou nejméně 1680 mm.

Nejen majitelé Octavií a Superbů Combi ocení jedním dotykem se odsouvající kryt zavazadelníku, praktické jsou však i háčky a uzavíratelné háčky po stranách, resp. čtyři úchytná oka v podlaze.

Vstříc flotilám

Dvoulitrový turbodiesel spojený s dvouspojkovou převodovkou Powershift známe dobře z Mondea, S-Maxe nebo Galaxy. Focus Kombi s touto motorizací směle překonává šestisettisícovou cenovou metu, což poptávku omezuje prakticky jen na firemní klientelu. Testujeme provedení se 103 kW, které se na český trh dostane až během podzimu. Prozatím musíte vzít za vděk verzí se 120 kW.

Co má zájemce o jediný momentálně dostupný automat ve Focusu čekat? Z větších Fordů si dobře pamatujeme na problematické sladění motoru a dvouspojkové převodovky, ale zde jako by problémy zmizely mávnutím kouzelného proutku. O něco lehčí auto (1570 kg) a 103kW verze motoru 2,0 TDCi si rozumějí celkem dobře, jistá zaváhání se občas vyskytnou v městském provozu při rozjezdech a přeřazování v nízkých rychlostech.

Malým zklamáním pro nás byla spotřeba. Auto, které bude trávit na dálnicích asi většinu života, jezdí ve 130 km/h se spotřebou 6,7 l/100 km. To není úplně špatné, ale od motoru se slušnou zásobou točivého momentu a s automatem, který má z principu malé ztráty, jsme čekali trochu víc. Pod 5 l/100 km spadne odběr jen, když budete opatrnější na plyn a budete se držet do rychlostí 100 km/h.

ford testy nizsistredni ford testy nizsistredni Zvuk motoru odpovídá běžnému standardu této objemové kategorie. Kabina je od motoru dobře izolovaná, včetně volantu, voliče automatu a podlahy. Nad 3000 min-1 ale hluk roste nad únosnou mez. Naštěstí lze jízdu do rychlosti 130 km/h absolvovat s otáčkovým pásmem do 2500 min-1.

Manuální volbu rychlostního stupně můžete zadat neobvyklým kolébkovým ovladačem na řadičce. Převodovka reaguje na povely rychle, ale jde pouze o částečnou náhradu obvyklejších páček pod volantem.

Hmotu prodloužené zádi více než vyvažuje velký turbodiesel vpředu, přesto patří Focus k nejagilnějším kombi na trhu. Jeho podvozek dostal mezigeneračně komfortnější charakteristiku, a tak i prázdné vozidlo, do něhož lze instalovat přibližně půl tuny užitečného zatížení, výborně tlumí malé i velké nerovnosti, posádku za jízdy hýčká a řidiče těší. Přesto nejsme sami, kdo cítí, že minulý Focus byl ještě o stupeň agilnější…

Vyvážený poměr vitamínů

Ano, Focus přišel o pár objemových litrů v zavazadelníku, ale zásadní problém to není. Úbytek v absolutních číslech úspěšně vyvažují praktická řešení – pravidelný tvar stěn, rovná plocha po sklopení opěradel, nízký práh nebo samočinně odvíjené rolo.

Pozornost Fordu se ve třetí generaci zaměřila na design a další ladění jízdních vlastností. Vzhled už není tak přísně užitkový, jízda ubrala na agilitě a přidala na pohodlí.

Dvoulitrový turbodiesel s Powershiftem zajišťuje autu suverénní chování na dálnici i když jste plně naložení, minimalistickou spotřebu, ale nečekejte.

Cenovka vyhnaná daleko za 600 tisíc je dobrý důvod ke zvážení některého zážehového EcoBoostu. Jen ten automat zatím k jinému motoru u Fordu nepořídíte…

ford testy nizsistredni ford testy nizsistredni  

TR>

První cena vozu 393.990,- Kč (1,6 Ti-VCT 77 kW, Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací

TD>

641.990,- Kč (2,0 TDCi 103 kW, Titanium)
Základní cena testovaného vozu 641.990,- Kč (2,0 TDCi 103 kW, Titanium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků

TD>

694.990,- Kč (2,0 TDCi 103 kW, Titanium)

Plusy

  • Více místa nad zadními sedáky
  • Nízký práh zavazadelníku nad vozovkou
  • Nadprůměrná šířka zavazadelníku
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Dobré tlumení nerovností

Minusy

  • Zavazadelník s menším objemem než u předchůdce
  • Proti motorům 1,6 EcoBoost extrémně vysoká cena
  • Málo místa pro nárty zadních cestujících
  • Omezená šířka prostoru pro nohy u spolujezdce
Ondřej Láník
Diskuze (56)
Ford Focus Kombi 2,0 TDCi Powershift
Cena základní sestavy 641 990 Kč
Výbava základní sestavy Automatická dvouzónová klimatizace, přední a zadní okna - elektricky ovládaná s funkcí stažení / vytažení jedním stisknutím, globální otevírání / zavírání oken dálkovým ovladačem, palubní počítač s informačním systémem ECOmode, čtyřřádkový informační displej, úprava jasu ukazatelů přístrojové desky, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Startovací tlačítko Ford Power + dva pasivní klíče dálkového ovládání, imobilizér, funkce denního svícení, přední mlhová světla, zadní světla s LED diodami, tempomat a nastavitelný omezovač rychlosti, Sada Viditelnost - automatické stěrače s dešťovým senzorem, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním, zpožděné zhasínání předních světlometů, samočinná aktivace světlometů při snížené viditelnosti, asistent pro rozjezd do svahu HSA, elektrický posilovač řízení (EPAS) s variabilním účinkem, systém Stop-Start, regenerativní dobíjení akumulátoru, Ford Easy Fuel - bezzátkový systém doplňování paliva s detekcí správné palivové pistole, systém stranového přesměrovávání točivého momentu TVC, kotoučové brzdy na všech kolech, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy řidiče a spolujezdce, stropní airbagy 1. a 2. řady sedadel, elektronický stabilizační systém ESP + protiprokluzový asistent TA + bezpečnostní brzdový asistent EBA, ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBD), aktivace varovných světel při nouzovém brzdění, varování při sníženém tlaku v pneumatikách (DDS), ISOFIX úchyty pro upevnění dětských sedaček na vnějších zadních sedadlech, varovný signál nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče a spolujezdce, rozsvícených světel a otevřených dveří, Sada Audio 3 (rádio s CD přehrávačem s možností přehrávat MP3 soubory, vstupy USB a AUX pro externí přehrávač (vč. možnosti připojení přehrávače iPod), 6 reproduktorů, dálkové ovládání na volantu- Bluetooth handsfree a hlasové ovládání (v angličtině), multifunkční informační displej), volant - kožený, čtyřramenný, nastavitelný ve 4 směrech, řadicí páka - kožená hlavice, kuřácká sada (zapalovač + popelník), prémiová středová konzola - loketní opěrka s velkou úložnou přihrádkou (5 l), ruční brzda ve tvaru Z, dva držáky nápojů, odkládací přihrádka, dvě elektrické zásuvky 12 V, prémiová stropní konzola s držákem na brýle, rozptýlené osvětlení interiéru, prémiové čalounění stropu, podlahové rohože - velurové (přední a zadní), Vnitřní kliky dveří s hliníkovou povrchovou úpravou, prémiové osvětlení interiéru LED diodami, osvětlení prostoru pro nohy u řidiče a spolujezdce, Vnější zpětná zrcátka - elektricky ovládaná s integrovanými blikači, vyhřívaná, v barvě karoserie, 16“ x 7.0 kola z lehkých slitin s 10 paprsky „Y“, pneu 215/55 R16. Kč
Cena testované sestavy 694 990 Kč
Výbava testované sestavy Sada Exclusive - čalounění kůže/látka (střed sedadla látka, boky kůže), vyhřívaná přední sedadla, sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v 6 směrech (+31.900,-Kč), metalický lak (+13.900,-Kč), Sada City - zadní parkovací senzory, přední a zadní okna - elektricky ovládaná s funkcí stažení / vytažení jedním stisknutím, globální otevírání / zavírání oken dálkovým ovladačem- vnější zpětná zrcátka - elektricky sklopná, s osvětlením prostoru pod zrcátky (+8.000,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.4 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 476 / 1502
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1570 / 480
Rozměr pneu: 215/55 R16
Ford Focus Kombi 2,0 TDCi Powershift
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4556
b) šířka (mm): 1858
c) výška (mm): 1505
d) rozvor (mm): 2648
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1559
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1475
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
8. 9. 2011 11:59
Re: Porovnanie
Já jsem zase slyšel, že motor s 8V se plní hůř, ale díky turbu to stačí. A ušetříš na každým motoru spoustu součástek při výrobě a možná i nějaký problém v provozu.

A už vyřešili to zanášející se sítko v přívodu oleje k turbu?
8. 9. 2011 11:57
Re: Porovnanie
Milenius: napsat, že tuhost kastle je podružná nebo že mají všichni v podstatě stejný zavěšení spíš ukazuje na to, že věci rozumíš pouze se svého pohledu.

Ford má IMHO podvozky jednoznačně nejlepší ne snad ve slalomu, ale spíš kombinací komfortu odpružení a jízdních vlastností. Focus I byl super a tvrdej, Focus II byl komfortnější a už to nebylo ono, jestli je tohle ještě komfortnější a ještě míň "agilní", pak to jen potvrdilo moje rozhodnutí z loňska, kdy jsem přešel na VW, protože řízení už nebyl rozdíl.
Avatar - igor77
3. 8. 2011 22:26
Re: Re:
jasně, a nejvíc toyotu
Avatar - Ronault.
3. 8. 2011 21:57
Re: Porovnanie
Ne, nepřečetl, špatně napsal... Mea Culpa. Chtěl jsem říci, že nový HDI má taky 8V, stejně jako 1,6 TDCi a vyrábí se delší dobu, takže v 308 už by po faceliftu měl být zcela jistě.
Ty motory jsou totiž konstrukčně skoro totožné, rozdíly jsou jen ve vodní pumpě a filtru pevných částic, nic víc, takže podezřívám novináře z překlepu.

V PSA totiž zjistili, že pro přeplňované motory je postačující 8V technologie, neb plnění zajistí kvalitně turbo. Renault sice tvrdí, že 1,6 dCi je 16V právě proto... takže komu věřit, to je těžko říci. Každopádně jelikož Ford tyto motory od PSA "bere", tak těžko bude mít 308 pořád ještě 16V.
Avatar - Guttalax
3. 8. 2011 17:59
fokusík
;-) Po octávií,Fábií je to nejprodávanější auto.K tomu není co dodat. Jen tak dál . Lidi prostě kupují osvědčenou kvalitu. :-!