Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost Handy – Ručně ovládané ticho

Ondřej Šuch
Diskuze (112)
Těsně před příchodem faceliftovaného Mondea jsme vyzkoušeli stávající provedení s úpravou pro ruční řízení.

Největší překvapení? Ani v kombinaci se zážehovým turbomotorem a šestistupňovým automatem nejde o přehnaně drahou ani žíznivou volbu.

Prolog

Svět je báječné místo. Mám nejlepší ženu na světě, neméně skvělého tchána a navzdory prastarým fórům i tchyni. Proč to, u všech všudy, cpu na začátek testu? Protože, když jsem při jedné návštěvě nabízel tchánovi svezení s testovacím Mondeem Handy, a dával mu klíčky (importére, promiň), koukal na mě s chápavostí vrány, která čte návod na iPhone.

Tchán totiž nedávno přišel o obě nohy. Na jeho proslulém smyslu pro humor to nic nezměnilo, možnosti řídit se mu ale ze dne na den zúžily na páčku elektrického vozíku. No jen si to zkuste představit – řízení vás baví celý život a z čista jasna už prostě jaksi nemůžete. Rok bez volantu a naráz vám zeť řekne: „Jeď se projet!“

ford testy strednitrida ford testy strednitrida  

Přesun za volant Mondea byl dílem okamžiku. Vhodnou polohu za volantem nebylo těžké nalézt a pak už jsem vnímal jen trefné poznámky k vozu, motoru, řízení… Následující řádky tak berte jako směs obvyklého přídělu testotextu s lehounce osobním vkladem člověka s miliony kilometrů bez nehod.

Předfacelift

Designem se zabývat nebudeme – faceliftované provedení už probouralo brány autosalonů a testy zveřejníme záhy. Důležitější je v našem případě pohon – tedy relativně neobvyklá kombinace přeplňovaného zážehového dvoulitru s dvouspojkovou převodovkou Powershift.

Kdo se někdy svezl s předchůdcem, tedy nepřeplňovaným agregátem 2,3 Duratec a klasickým automatem, zůstala mu jistě do očí vypálená výhradně dvouciferná hodnota spotřeby a to i okamžité. Redakční kolega Mihálik to v tři roky starém testu málem odnesl rezignací na cokoli v modrém oválu, my ostatní jsme se jen utvrdili v dojmu, že Mondeo = turbodiesel.

A pak přišel Ecoboost. Jeho cílem je podle výrobce „zefektivnění procesů zážehových motorů pro dosažení jejich lepších dynamických vlastností při nižší spotřebě paliva“. Hezká slova, ale jak se chová čtyřválec 2,0 SCTi v praxi?

Papírové hodnoty vypadají povzbudivě: S maximálním výkonem 149 kW a točivým momentem 300 Nm dostupným od 1750 otáček se mezi konkurencí neztratí a poměrně těžkému vozu by mohl být důstojným partnerem.

ford testy strednitrida ford testy strednitrida  

Po nastartování padá první obava: i start při okolní teplotě 0°C není hlučný, při opatrné úvodní jízdě se motor chová kultivovaně a ani vytáčení nehrozí praskáním bubínků posádky.

Do přibližně 1600 min-1 se neděje zhola nic a vůz by za sebou neutáhl ani houpacího koně. Následný zátah pocítí posádka naopak znatelně, i když kopanec ve stylu starších TDI to bohudíky není. Mohutný zátah vydrží motoru až do zásahu omezovače, tam se ale soudný člověk často nepustí.

Šestistupňová dvouspojková převodovka Powershift na kvalitě svezení jen přidává. Na šestý stupeň při 130 km/h točí motor jen 2800 min-1, v městském provozu při ustálené padesátce je elektronika ochotna zařadit a podržet pátý stupeň.

Změna rychlostních stupňů probíhá poměrně svižně, pro úspornou jízdu se ale vyplatí použít sekvenční řazení – v automatickém módu drží někdy převodovka vyšší otáčky, než je nutné. Výsledkem střízlivé jízdy po městě je spotřeba okolo desetilitrové hranice, ustálená jízda stokilometrovou rychlostí pak přinese hodnotu 7,5 l/100 km.

ford testy strednitrida ford testy strednitrida Kombinace motoru a převodovky tak má překvapivý výsledek – poměrně rychlá změna převodů bledne před lehkým zpožděním, které nastane kvůli potřebě zvýšení otáček a náběhu turba. Jinými slovy – při potřebě podstatného zrychlení je s tím potřeba počítat a kombinace pauza+prudký zátah turba nás už po týdnu nerozházela.

Mondeo není autem pro sportovní jízdu s častými výlety otáčkoměru doprava, ale nadstandardně rychlé přesuny na běžných silnicích zvládá skvěle – mimo jiné i díky podvozku, který tlumí nerovnosti a současně podrží v zatáčkách. Osmnáctipalcová kola jsou z tohoto pohledu optimálním kompromisem.

Ručně stručně

Zástavba ručního řízení je součástí programu Ford Handy, který umožňuje v několika modelech provést úpravy pro nejrůznější stupně postižení. Možností a variant přestavby je řada a proto je nejvhodnější nechat si je provést skutečně na míru. Úpravy se netýkají totiž jen řízení. Je možné pořídit si zvedací a otáčecí přední sedačky, přídavné přesedací desky, pomocný mechanismus na nakládání vozíku, ale také třeba speciální dětské bezpečnostní sedačky. V našem případě šlo o páku, která umožňovala ovládání plynového a brzdového pedálu levou rukou. Zástavba nijak neomezuje klasické nožní ovládání a zachovává tak vozu potřebnou univerzálnost.

Funguje to jednoduše: pohybem dolů se přidává plyn, pohybem dopředu se brzdí. Páka se automaticky vrací do neutrální polohy, ovládání ale kupodivu umožňuje brzdění i akceleraci současně. Členové redakce bez tělesného postižení se s ovládáním sžívali relativně jednoduše, nejčastější „aktivitou“ bylo udržování obou nohou v pohotovosti pro případný zásah. Nezvyklost ovládání je také pro běžného řidiče jedinou komplikací – samotný mechanismus funguje na čistě mechanické bázi a naprosto spolehlivě.

ford testy strednitrida ford testy strednitrida  

Ve finále jsme vůz nechali otestovat již zmíněnému bývalému aktivnímu řidiči, který je po amputaci obou nohou odkázán na invalidní vozík. Díky širokému úhlu otevření předních dveří proběhlo přesednutí bez problémů, asistentovi pak naložení vozíku do zavazadlového prostoru ulehčilo ocelové rameno s navijákem a elektrickým dálkovým ovládáním.

Nalézt vhodnou polohu za volantem bylo dílem okamžiku, bezklíčové startování tlačítkem řidič mimořádně kvitoval. Zprvu opatrné první stovky metrů sloužily k seznámení s ovládáním, po krátkém zácviku si řidič začal zvykat a troufat si na vyšší rychlost a složitější manévry. Největším problémem byl i v tomto případě zvyk a někdy i nevědomé zrychlování – řidič ale uznal, že kinematika páky je logická a v nouzi pomáhá případnému tlaku na brzdu i setrvačnost.

V podstatě jediným problémem se tak paradoxně nestalo samotné ovládání, ale vůz samotný – ani velmi jemné ovládání páky nedokázalo eliminovat výše zmíněnou prodlevu turbodmychadla, což vedlo k zpočátku značně neplynulé jízdě. I tento nekomfort by ale bylo jistě možno odstranit delším zácvikem a plně tak využít přednosti, které motor s převodovkou má.

ford testy strednitrida ford testy strednitrida  

První cena vozu 582.990,- (1.6 Duractec 81 kW Core)
První cena vozu s testovanou motorizací 819.990,- (2.0 EcoBoost SCTi 149 kW Ghia)
Základní cena testovaného vozu 709.990,- (2.0 EcoBoost SCTi 149 kW Powershift Enterprise)
Cena testovaného vozu 770.890,- (2.0 EcoBoost SCTi 149 kW Powershift Enterprise)

Cena přestavby 72.250,-

Plusy:

  • Tichý, pružný a výkonný motor
  • Spotřeba při běžné jízdě
  • Podvozek a tlumení nerovností
  • Kvalita sedadel
  • Zavazadlový prostor

Minusy:

  • Prodleva turbodmychadla
  • Neúsporné chování převodovky v automatickém modu
  • Vyšší spotřeba při rychlé jízdě
Ondřej Šuch
Diskuze (112)
Ford Mondeo 2,0 SCTi
Cena základní sestavy 709 990 Kč
Výbava základní sestavy Střešní ližiny s hliníkovou povrchovou úpravou, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie elektricky ovládaná a vyhřívaná, s osvětlením prostoru pod zrcátky, elektricky sklápěná, s pamětí polohy pro 4 individuální nastavení včetně sklápění skla při zařazení zpětného chodu, stěrače přední, automatické s dešťovým senzorem a nastavitelným seřízením citlivosti, automatické světlomety včetně předních mlhových světel, bixenonové světlomety, automatické nastavení sklonu, ostřikovače světlometů, sedadla s potahy kůže/látka, 16" x 6.5 kola z lehkých slitin s 24 paprsky a pneumatikami 215/55, Stereorádio/CD Sony - funkce RDS EON, PTY, MP3, kódování proti krádeži „Keycode“, DSP, zásuvka pro připojení externího přehrávače, 8 HiFi reproduktorů, ovládání na volantu Kč
Cena testované sestavy 770 890 Kč
Výbava testované sestavy Dálkově ovládané dvojité centrální zamykání (4 900,-), parkovací asistent - přední + zadní čidla (12 900,-), Sada Business - tempomat, audiosystém Sony – stereorádio/6CD s integrovaným měničem na 6 CD, 8 HiFi reproduktorů, Bluetooth® handsfree s USB portem (13 100,-), Sada Style - 17" x 7.5 kola z lehkých slitin D2YER, střešní ližiny - s hliníkovou povrchovou úpravou (pouze u kombi), zadní tmavě tónovaná skla Privacy (15 500,-), metalický lak (14 500,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 149 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 232
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.7 / 6 / 7.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 542 / 1733
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1586 / 709
Rozměr pneu: 205/50 R17
Ford Mondeo 2,0 SCTi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4830
b) šířka (mm): 1886
c) výška (mm): 1512
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1579
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1126
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 99
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 965
k) šířka vpředu (mm): 1448
l) šířka vzadu (mm): 1433
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
2. 9. 2019 01:40
THE PALACE OF lATE; HIS ROYAL HIGHNESS EGWE UDOBAKA THE FORT
THE PALACE OF lATE; HIS ROYAL HIGHNESS EGWE UDOBAKA THE FORTH
Hello!!! Whoever it may be concerned*…..
I am his Royal Highness King Chijoke Ubaka the forth of Orafite land in Anambra State Nigeria.
……………………..Contacts……………………
Contact Email……………chijokeubaka@gmail.com
Whatsapp contact …………… ((((+2348135835635)))
INTRODUCTION
We have a problem in this palace since my father his Royal Highness Egwe Udobaka the 3rd of Orifte land died. He had five wives and 17 children both men and women. My mother is the 3rd Queen and she is the one who has the first son for the king which is me Chijoke Ubaka. For this reason my father made me the crown prince of the kingdom but now that the king my father is dead I have taken the throne of the kingdom but has never had peace because of the first and second Queen who have their sons after me. Bringing me problems that it is their sons who are suppose to be the king for they are the first and second Queen in the palace. For this reason after I have taken the throne of the kingdom I have never rest from their troubles. This has made me to decide that I will look for someone who is trustworthy and God fearing that we can do invest togother abroad for my mum is afraid that they will kill me. Since the Treasure of the kingdom is in my control I want to transfer 5.5 million dollars abroad to investment there so that I can take my mum, two brothers and one sister along with me and start a new life. Life is more important than the throne. Please contact me as soon as possible lets make a deal and I and my family move out from here. Contact us with the whatsapp number above for more information as well as the email address calls video calls.
Note: video calls will be done so that we talk out everything.
THANKS
Waiting to hear from you soon.
1. 9. 2019 16:28
Koupit řidičský průkaz / cestovní pas online Whatsapp (+4672
KOUPIT VYSOKOU KVALITU SKUTEČNÉ USA, KANADSKÉ, UK, AUSTRÁLNÍ, NEMECKÉ, ČÍNSKÉ
PASSPORTS, USA ZELENÁ KARTA, OSVĚDČENÍ O OSVĚDČENÍ O OSVĚDČENÍ
Whatsapp .... (46722970084) ... ((www.buydocsonline247.com))
snap chat ....... whytegarret19

EU / USA / UK / CANADIAN, LICENCE ŘIDIČE, ID KARTY, VISAS ETC
Whatsapp ........ (((46722970084))) Partner-

snap chat ....... whytegarret19

www.buydocsonline247.com

Nabízíme pouze originální vysoce kvalitní průkazy totožnosti a cestovní pas, vízum, řízení
Licence, ID KARTY, oddací listy, diplomy atd. Kupujte nyní vysoko
kvalita-Máme nejlepší HOLOGRAMY A DUPLICATING STROJE S více než
13 milionů dokumentů z oběhu po celém světě.
-ID skenování-ano ...
-HOLOGRAMS: IDENTICAL
-BAR KÓDY: SKENOVÁNÍ IDS
-UV: ANO
-Passports


FAKE IDS S RYCHLÝM DOPRAVEM - E-MAILOVÁ PODPORA
Falešné průkazy přes státní řidičské průkazy a státní průkaz
dostupné karty. Zahrnuje státní řidičský průkaz hologramu a magnetický proužek
nebo čárový kód na zádech. 2 pracovní den expediční objednávka (poštovné a
zacházení). NEJLEPŠÍ autentické falešné ID na webu.
Stejná kvalita, vysoké rozlišení, jaké používá Ministerstvo motorových vozidel.
Pošlete aktuální .JPG nebo .GIF aktuální licence s obrázkem
a změny v NAME, DOB, LICENCI #, RESTRICTIONS atd.
vyrábíme nejlepší falešné ID online, prodáváme falešné ID z Velké Británie / EU, falešné ID z Kanady,
Falešné ID v Austrálii a falešné ID pro mnoho dalších zemí z falešných
pasy k padělání řidičských průkazů k padělání bankovních výpisů, které máme
pokryté potřeby identifikace. Naše falešná ID zahrnují všechny bezpečnostní funkce
jako jsou originální hologramy, ultrafialové vodoznaky, hlubotisk,
speciální papír, fluorescenční barviva, RFID čipy, čárové kódy odpovídající
vaše podrobnosti a další. Naše falešná ID jsou totožná se skutečnou věcí ne
jiné stránky vám nabídnou tuto kvalitu jsme nejlepší.
nová identita chrání vaše soukromí a bere zpět vaši svobodu ..

.........................
20. 10. 2010 09:42
Re: MONDEO
>:D >:D >:D
19. 10. 2010 22:27
Re: MONDEO
Vlakem... >:D
19. 10. 2010 22:26
Re: MONDEO
:yes: