Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo
41 Fotogalerie

TEST Ford Mondeo 2,0 SCTi EcoBoost Handy – Ručně ovládané ticho

Těsně před příchodem faceliftovaného Mondea jsme vyzkoušeli stávající provedení s úpravou pro ruční řízení.

Největší překvapení? Ani v kombinaci se zážehovým turbomotorem a šestistupňovým automatem nejde o přehnaně drahou ani žíznivou volbu.

Prolog

Svět je báječné místo. Mám nejlepší ženu na světě, neméně skvělého tchána a navzdory prastarým fórům i tchyni. Proč to, u všech všudy, cpu na začátek testu? Protože, když jsem při jedné návštěvě nabízel tchánovi svezení s testovacím Mondeem Handy, a dával mu klíčky (importére, promiň), koukal na mě s chápavostí vrány, která čte návod na iPhone.

Tchán totiž nedávno přišel o obě nohy. Na jeho proslulém smyslu pro humor to nic nezměnilo, možnosti řídit se mu ale ze dne na den zúžily na páčku elektrického vozíku. No jen si to zkuste představit – řízení vás baví celý život a z čista jasna už prostě jaksi nemůžete. Rok bez volantu a naráz vám zeť řekne: „Jeď se projet!“

ford testy strednitridaford testy strednitrida | acz 

Přesun za volant Mondea byl dílem okamžiku. Vhodnou polohu za volantem nebylo těžké nalézt a pak už jsem vnímal jen trefné poznámky k vozu, motoru, řízení… Následující řádky tak berte jako směs obvyklého přídělu testotextu s lehounce osobním vkladem člověka s miliony kilometrů bez nehod.

Předfacelift

Designem se zabývat nebudeme – faceliftované provedení už probouralo brány autosalonů a testy zveřejníme záhy. Důležitější je v našem případě pohon – tedy relativně neobvyklá kombinace přeplňovaného zážehového dvoulitru s dvouspojkovou převodovkou Powershift.

Kdo se někdy svezl s předchůdcem, tedy nepřeplňovaným agregátem 2,3 Duratec a klasickým automatem, zůstala mu jistě do očí vypálená výhradně dvouciferná hodnota spotřeby a to i okamžité. Redakční kolega Mihálik to v tři roky starém testu málem odnesl rezignací na cokoli v modrém oválu, my ostatní jsme se jen utvrdili v dojmu, že Mondeo = turbodiesel.

A pak přišel Ecoboost. Jeho cílem je podle výrobce „zefektivnění procesů zážehových motorů pro dosažení jejich lepších dynamických vlastností při nižší spotřebě paliva“. Hezká slova, ale jak se chová čtyřválec 2,0 SCTi v praxi?

Papírové hodnoty vypadají povzbudivě: S maximálním výkonem 149 kW a točivým momentem 300 Nm dostupným od 1750 otáček se mezi konkurencí neztratí a poměrně těžkému vozu by mohl být důstojným partnerem.

ford testy strednitridaford testy strednitrida | acz 

Po nastartování padá první obava: i start při okolní teplotě 0°C není hlučný, při opatrné úvodní jízdě se motor chová kultivovaně a ani vytáčení nehrozí praskáním bubínků posádky.

Do přibližně 1600 min-1 se neděje zhola nic a vůz by za sebou neutáhl ani houpacího koně. Následný zátah pocítí posádka naopak znatelně, i když kopanec ve stylu starších TDI to bohudíky není. Mohutný zátah vydrží motoru až do zásahu omezovače, tam se ale soudný člověk často nepustí.

Šestistupňová dvouspojková převodovka Powershift na kvalitě svezení jen přidává. Na šestý stupeň při 130 km/h točí motor jen 2800 min-1, v městském provozu při ustálené padesátce je elektronika ochotna zařadit a podržet pátý stupeň.

Změna rychlostních stupňů probíhá poměrně svižně, pro úspornou jízdu se ale vyplatí použít sekvenční řazení – v automatickém módu drží někdy převodovka vyšší otáčky, než je nutné. Výsledkem střízlivé jízdy po městě je spotřeba okolo desetilitrové hranice, ustálená jízda stokilometrovou rychlostí pak přinese hodnotu 7,5 l/100 km.

ford testy strednitridaford testy strednitrida | aczKombinace motoru a převodovky tak má překvapivý výsledek – poměrně rychlá změna převodů bledne před lehkým zpožděním, které nastane kvůli potřebě zvýšení otáček a náběhu turba. Jinými slovy – při potřebě podstatného zrychlení je s tím potřeba počítat a kombinace pauza+prudký zátah turba nás už po týdnu nerozházela.

Mondeo není autem pro sportovní jízdu s častými výlety otáčkoměru doprava, ale nadstandardně rychlé přesuny na běžných silnicích zvládá skvěle – mimo jiné i díky podvozku, který tlumí nerovnosti a současně podrží v zatáčkách. Osmnáctipalcová kola jsou z tohoto pohledu optimálním kompromisem.

Ručně stručně

Zástavba ručního řízení je součástí programu Ford Handy, který umožňuje v několika modelech provést úpravy pro nejrůznější stupně postižení. Možností a variant přestavby je řada a proto je nejvhodnější nechat si je provést skutečně na míru. Úpravy se netýkají totiž jen řízení. Je možné pořídit si zvedací a otáčecí přední sedačky, přídavné přesedací desky, pomocný mechanismus na nakládání vozíku, ale také třeba speciální dětské bezpečnostní sedačky. V našem případě šlo o páku, která umožňovala ovládání plynového a brzdového pedálu levou rukou. Zástavba nijak neomezuje klasické nožní ovládání a zachovává tak vozu potřebnou univerzálnost.

Funguje to jednoduše: pohybem dolů se přidává plyn, pohybem dopředu se brzdí. Páka se automaticky vrací do neutrální polohy, ovládání ale kupodivu umožňuje brzdění i akceleraci současně. Členové redakce bez tělesného postižení se s ovládáním sžívali relativně jednoduše, nejčastější „aktivitou“ bylo udržování obou nohou v pohotovosti pro případný zásah. Nezvyklost ovládání je také pro běžného řidiče jedinou komplikací – samotný mechanismus funguje na čistě mechanické bázi a naprosto spolehlivě.

ford testy strednitridaford testy strednitrida | acz 

Ve finále jsme vůz nechali otestovat již zmíněnému bývalému aktivnímu řidiči, který je po amputaci obou nohou odkázán na invalidní vozík. Díky širokému úhlu otevření předních dveří proběhlo přesednutí bez problémů, asistentovi pak naložení vozíku do zavazadlového prostoru ulehčilo ocelové rameno s navijákem a elektrickým dálkovým ovládáním.

Nalézt vhodnou polohu za volantem bylo dílem okamžiku, bezklíčové startování tlačítkem řidič mimořádně kvitoval. Zprvu opatrné první stovky metrů sloužily k seznámení s ovládáním, po krátkém zácviku si řidič začal zvykat a troufat si na vyšší rychlost a složitější manévry. Největším problémem byl i v tomto případě zvyk a někdy i nevědomé zrychlování – řidič ale uznal, že kinematika páky je logická a v nouzi pomáhá případnému tlaku na brzdu i setrvačnost.

V podstatě jediným problémem se tak paradoxně nestalo samotné ovládání, ale vůz samotný – ani velmi jemné ovládání páky nedokázalo eliminovat výše zmíněnou prodlevu turbodmychadla, což vedlo k zpočátku značně neplynulé jízdě. I tento nekomfort by ale bylo jistě možno odstranit delším zácvikem a plně tak využít přednosti, které motor s převodovkou má.

ford testy strednitridaford testy strednitrida | acz 

První cena vozu582.990,- (1.6 Duractec 81 kW Core)
První cena vozu s testovanou motorizací819.990,- (2.0 EcoBoost SCTi 149 kW Ghia)
Základní cena testovaného vozu709.990,- (2.0 EcoBoost SCTi 149 kW Powershift Enterprise)
Cena testovaného vozu770.890,- (2.0 EcoBoost SCTi 149 kW Powershift Enterprise)

Cena přestavby 72.250,-

Plusy:

  • Tichý, pružný a výkonný motor
  • Spotřeba při běžné jízdě
  • Podvozek a tlumení nerovností
  • Kvalita sedadel
  • Zavazadlový prostor

Minusy:

  • Prodleva turbodmychadla
  • Neúsporné chování převodovky v automatickém modu
  • Vyšší spotřeba při rychlé jízdě