TEST Ford Mustang 5.0 Ti-VCT V8 Bullitt – Hledá se filmová hvězda. Zn. Hlučná a levná
Design, interiér
Bullittův případ má mezi automobilovými fanoušky status legendárního filmu. Přestože byl natočen již v roce 1968, dodnes je mnohými považován za snímek s nejlepší automobilovou honičkou v historii kinematografie. Z dua soupeřících aut - tmavě zeleného Fordu Mustang a černého Dodge Charger, si vydobyl slávu hlavně první jmenovaný, a tak ho americký výrobce pravidelně oživuje.
Nejnovější edice Mustangu pojmenovaná po hlavním hrdinovi známého filmu, komisaři Franku Bullittovi, přišla letos jakožto oslava 50 let od premiéry detektivního filmu se Stevenem McQueenem v hlavní roli. Stejně jako dřívější reinkarnace z let 2001 a 2008 se inspirovala vzhledem filmového exempláře a jak jsme během týdenního redakčního testování zjistili, nejenže skvěle vypadá, ale také skvěle jezdí!
Zkrátka cool auto
Než se však s Bullittem povozíme, je čas si ho pečlivě prohlédnout, protože v tomto případě máme před sebou kus opravdu krásného automobilu. Můžete namítat, že retro styl je už překonaná záležitost, jenže k Mustangu to tak nějak patří. Navíc celkové zpracování sice jasně přiznává inspiraci originálem z šedesátých let, ale zároveň působí moderně.
To už platí pro výchozí Mustang, testovaný Bullitt je ale ještě opticky zajímavější. Jeho karoserie je vyvedena v tmavě zelené metalíze Dark Highland po vzoru originálního Mustangu z Bullittova případu, v níž to Fordu neskutečně sekne. Zkrátka je cool jak kdysi Steven McQueen. Edici Bullitt si bez příplatku můžete objednat i v černém laku, odkazujícím na černý Dodge Charger, kterého Bullitt ve filmu pronásleduje, ale kdo by to dělal? Osobité auto by v takovém případě hned ztratilo část svého kouzla.
Tmavě zelená karoserie ale není jediné unikum edice. Vlastně strohý vzhled nijak nedává najevo svoji speciálnost, leda tak jednoduchým nápisem na zádi. To je mimochodem jediný emblém na celé karoserii. Jinak se Mustang Bullitt přísně přibližuje filmovému vozu ze slavné honičky, ať už jednoduchou maskou bez ozdobení cválajícím ořem nebo leštěnými, černými koly v retro pětipaprskovém vzhledu. Kdo chce více pobuřovat výrazným stylem okolí, musí sáhnout třeba po excentrickém Fordu Mustang Shelby GT350.
Retro styl s moderními prvky
Také vnitřek do jisté míry evokuje originální Mutsang z šedesátých let, mimo jiné základním tvarem palubní desky. Jinak je to ale moderna se vším všudy, s osmipalcovou dotykovou obrazovkou multimediálního systému SYNC 3 a digitálním přístrojovým štítem. V tomto ohledu však nutno podotknout, že bohužel, protože standardně dodávaná digitální obrazovka před řidičem k autu moc nesedí, byť je mezi různými nabízenými grafikami i lehce retro. Stejně bychom ale u tohoto typu auta raději brali tradiční analogové budíky, které by mu seděly více a vlastně působily i hodnotněji. Netřeba dodávat, že ovládání palubního počítače je podobně jako u jiných Fordů zbytečně složité. V menu je třeba schované i vypínání stop-start systému.
ford testy sportovni kupe |
Ono celkově se snaží být Mustang uvnitř luxusní, ať už krásnými kovovými „kolébkovými“ spínači nebo použitím měkčených plastů, přesto jsou některé detaily lacinější. Zkrátka důkaz toho, že někde se šetřit muselo, aby se Mustang mohl prodávat za takovou cenu, začínající se čtyřválcem 2.3 EcoBoost (213 kW) na 1.134.990 Kč.
Ani samotný Bullitt není drahý, navzdory omezené produkci. Stojí 1.419.990 korun a přitom vedle exkluzivní vizáže dostanete i navigaci, hudební systém Bang & Olufsen s 12 reproduktory o výkonu 1.000 W, diodové světlomety s automatickým přepínáním tlumených a dálkových světel nebo adaptivní tempomat.
Co však nepůsobí ani trochu lacině, je krásná hlavice řadicí páky. Je to jednoduchá bílá koule, která jakoby vypadla z kulečníkového stolu. Přestože občas lehce klouže v rukou, dokazuje, že složitějších tvarů netřeba. Taková hlavice by se nám líbila v každém autě.
Tento detail je spolu s nápisem Bullitt před spolujezdcem a na volantu nebo zeleným prošíváním kontrastujícím s černým koženým čalouněním poznávacím znakem edice, jinak je to vlastně „starý známý“ Mustang. Sedí se relativně vysoko, což je jedním z důkazů, že Mustang s délkou 4.784 mm, šířkou 1.916 mm a výškou 1.381 mm není žádný drobek. Už základní sedačky ale skvěle obejmou tělo, navíc standardně disponují funkcí vyhřívání i ventilace. Komu by pak výchozí opora nestačila, může zvolit za 48.800 korun sedadla od Recara. U těch se ale vyhřívání a ventilaci budete muset vzdát.
Zadní sedačky jsou pak čirou nouzovkou, v tomto pohledu opravdu sedí konfigurace 2+2. Místa pro kolena je tu málo, stejně tak nad hlavou – cestující navíc sedí už vlastně pod zadním oknem, což prostor dost omezuje. Kdo by to ale u sporťáku řešil, to je spíše důležitá hodnota objemu zavazadlového prostoru, zda stačí i pro bagáž na nějaká ta delší dobrodružství. S udávaným objemem 408 litrů musíme říct, že stačí. V tomto ohledu rozhodně nezklame.
Motor, jízdní vlastnosti
Silný motor. S jedním ale
Naopak technikou v útrobách může Mustang Bullitt lehce zklamat. Ne, nechte mně to vysvětlit a nepište hned do diskuze, že Bullitt má přece plnotučný atmosférický osmiválec, navíc vylepšený, a ne přeplňovaný čtyřválec 2.3 EcoBoost (213 kW), s nímž se Mustang také prodává.
Ano, je pravda, že Mustang Bullitt je poháněn pořádným pětilitrem s hliníkovým blokem, který je navíc proti tomu výchozímu dále vylepšen. Dočkal se otevřeného sání, 87 mm škrticí klapky a řídicí jednotky z Shelby Mustang GT350. Jenže v evropské specifikaci se jednotka o objemu 5038 cm3 také dočkala filtru pevných částic, který potenciál výrazného zvýšení výkonu zase umazal. Výsledkem je tak u evropské specifikace výkon 338 kW, což rozhodně není málo, jenže je to zároveň jen o 7 kW více než u výchozího osmiválcového Mustangu. Závidíme tak americkým zákazníkům, kteří evropské emisní normy Euro 6c řešit nemusí, a tak „jejich“ Bullitt má hned 358 kW.
ford testy sportovni kupe |
Ono ani při rozjezdu nepůsobí Mustang Bullitt nijak zázračně rychle. Neviňme však filtr pevných částic jako spíše dlouhé zpřevodování, které do určité míry tupí elán motoru. Jenže pak si všimnete narůstajících čísel na tachometru a uvědomíte si, že tohle rozhodně není pomalé...
Navíc si rychle zvyknete na atmosférický charakter motoru, který je v éře přeplňování osvěžující. Začnete si dovolovat vytáčet agregát do stále vyšších otáček a zjistíte, jak se mu to líbí. Lineární nárůst síly je v dnešní době opravdu něco nevídaného, od dvou tisíc otáček je už zátah opravdu silný. Výkonová křivka mimochodem vrcholí v 7250 otáčkách, přičemž v takhle vysokých otáčkách se rádi budete pohybovat.
A to i díky naprosto fantastickému zvuku. Není snad zážehového osmiválce, který by nezněl příjemně, Mustang Bullitt je však v tomto pohledu (respektive poslechu) opravdu vyjímečný hráč.
Bullitt do vínku dostal aktivní dvoustupňovou regulaci výfuku, díky níž si lze upravit hlasitost zvuku auta. Navíc je tu i tichý režim, který motor nastartuje bez charakteristického štěknutí, to když zrovna jste Frankem Bullittem, vyrážíte za padouchy a nechcete se prozradit startujícím pětilitrem.
Ten o své síle dá pořádně vědět už při startování, hlasitým štěknutím a následně nádherným burácením, které je samozřejmě nejhlasitější v závodním režimu. Jenže pozor, hutný zvuk uslyší hlavně okolí, a to mnohdy i pěkně daleko od vás, zatímco vy si budete uvnitř užívat decentně utlumeného zvuku. Opravdu, osmiválec uvnitř Mustangu sice uslyšíte, zvuk však není nepříjemně hlučný, a tak vás neruší ani na delších cestách. Jestli ale budete jezdit v „závodnickém“ režimu, vězte, že okolí vás moc chápat nebude a dočkáte se od kolemjdoucích často pohoršujících pohledů. Vy ale budete rozesmátí od ucha k uchu.
A to i kvůli skvělému řazení, které si budete vychutnávat. O skvěle se držící kouli řadicí páky už řeč byla, samotné řazení navíc potěší svojí přesností, příjemnou tuhostí a krátkými drahami. Méně zkušení řidiči ocení i funkci automatických meziplynů (tedy automatického srovnávání otáček pro podřazování), kterou lze samozřejmě vypnout.
Stará škola
Ford se sice snaží jízdní vlastnosti tohoto pony caru kontinuálně vylepšovat, a tak nejnovější generace dostala do vínku třeba zadní integrální nápravu místo tradiční tuhé nebo třeba příplatkové elektromagnetické tlumiče, přesto všechno v něm cítíte jeho původní charakter, který někomu může připomínat dinosaura.
Ano, nový Mustang už umí více než obstojně zatáčet, a tak by při případném remaku Bullitta nebylo potřeba tolik úprav auta jako při tvorbě původního snímku, v němž Mustang pro potřeby natáčení honičky dostal upravený motor, brzdy i zavěšení, přesto v oblouku stále ucítíte jeho těžkopádnost. Mustang se v oblouku hodně naklání, záď je poněkud nervózní, a tak elektronika s vozem musí často pracovat. Ostatně není divu, není to nijak malé a s hmotností 1.818 kilogramů ani nijak lehké auto.
Přestože tak Mustang ani náhodou není tak kousavý jako třeba BMW M4, jeho chování je čitelné i díky vcelku komunikativnímu (byť ne tak strmému) řízení, musíte se s jeho hmotností naučit pracovat, abyste si jeho schopnosti užili. Ono s ním můžete mít někdy hodně ruce práce, jenže ona vás ta práce s autem bude bavit, a tak třeba houpavý charakter karoserie brzy začnete brát za typickou vlastnost Mustangu a jinak byste si ho ani neuměli představit. Od chirurgické přesnosti pro co nejrychlejší průjezd zatáčkou jsou tu přece jiné sporťáky...
ford testy sportovni kupe |
Navíc vás nadchne, jak Mustang umí fungovat v každodenním životě. I díky příplatkovému adaptivnímu podvozku MagneRide s elektromagnetickými tlumiči za 53.000 korun je neskutečně pohodlný. Nestačíte se divit, jak si Mustang umí poradit s jednotlivými nerovnostmi na českých silnicích. Hravě zvládne i jízdu na pražských kočičích hlavách.
A tak si uvědomíte, že Mustang sice umí krouhat zatáčky a klidně by zvládl automobilovou honičku jak vystřiženou z Bullittova případu, přesto tak nějak cítíte, že nejraději má pohodovou jízdu. Takovou tu „americkou,“ kdy se spíše kocháte a jen necháváte polechtávat osmiválec, než abyste ho ždímali do poslední kapky benzinu. To najednou zjistíte, že se s Mustangem dá jezdit i za skvělých devět litrů na 100 kilometrů. Počítejte ale spíše s dvanácti, což byl náš průměr, ale i s dvaceti, když na to šlápnete.
A tak si vlastně Mustang uchovává nejen retro vzhled dávného předchůdce, ale i jeho charakter, byť inovovaný do moderních časů, aby nadchl i zájemce o pořádné svezení.
Závěr
Závěr
Ford Mustang Bullitt je automobil, který se z objektivního hlediska hodnotí velice těžko. Buď se do tohoto pony caru zamilujete a budete ho chválit do nebes, když jeho slabší stránky nebudete považovat za negativum, ale typický charakter, nebo ho budete považovat za dinosaura dávné doby a podivovat se nad jeho příliš hlučným, až teatrálním motorem, nebo nad jízdními vlastnostmi, které i přes stálé vylepšování pořád dávají najevo, že Mustang se pořád cítí nejlépe na rovinkách.
Buď jak buď, musíte uznat, že je vlastně levný. Ani ne za 1,5 milionu korun dostanete pořádně silný sporťák s bohatou výbavou, který navíc nepotkáte na každém rohu, na český trh zamířilo jen pár (asi 10) kousků Bullittu. A co víc, v té tmavě zelené to Mustangu neskutečně sekne! Neberte ho tedy jen jako specialitu pro filmové fanoušky, nadchne všechny.
Takže, jaké je hodnocení? Vlastně jako vždycky, pro milovníky Mustangu je to jasných pět hvězd, my dáváme 4,5, vzhledem k těm jízdním vlastnostem a interiéru, který přece jen dává najevo, že se někde šetřit muselo. Celkově vzato je to ale parádní auto, které se Fordu povedlo. Jestli chcete být cool jako Steve McQueen, je k tomu Mustang Bullitt rozhodně dobrým prostředkem.
ford testy sportovni kupe |
Nejlevnější verze modelu | 1.134.990 Kč (2.3 EcoBoost/213 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.419.990 Kč (5.0 Ti-VCT/338 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.419.990 Kč (5.0 Ti-VCT/338 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.483.690 Kč (5.0 Ti-VCT/338 kW) |
Plusy
- Neskutečný styl
- Skvělý osmiválec
- Přesné řazení
- Slušný komfort
- Vzhledem ke schopnostem atraktivní cena
- Bohatá výbava
Minusy
- Těžkopádnější chování v zatáčkách
- Lacinější prvky v interiéru
- Americká verze je výkonnější
Foto: Ondřej Kroutil