Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Kona 1.0 T-GDI – Konečně pořádné rodinné auto

Hyundai Kona 1.0 T-GDI 7DCT
Hyundai Kona 1.0 T-GDI 7DCT
Hyundai Kona 1.0 T-GDI 7DCT
Hyundai Kona 1.0 T-GDI 7DCT
57 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (60)

Druhá generace crossoveru Kona je větším a dospělejším autem, které je kvalitně smontované, řidiči nabízí hromadu skvělých tlačítek místo přísné orientace na displej a podvozek skvěle zvládá rozbité cesty. Jenže litrovému tříválci s dvouspojkovou převodovkou v určitých situacích trestuhodně chybí plynulost.

Design, interiér

Nošovický crossover segmentu B-SUV ve mě vždycky vyvolával trochu rozporuplné pocity. Nikdy jsem nepřišel na chuť designu první generace před faceliftem ani po něm, protože působil, jako kdyby každý prvek auta navrhoval někdo úplně jiný a pak to splácali dohromady, jako když pejsek s kočičkou pekli dort.

V interiéru ale byla kona docela dobrá, navíc vnější design člověk zevnitř nevidí. A hlavně, schopnosti toho auta byly dobré, takže jsem se po první zkušenosti s elektromobilem za volant divokého „enka“ a později téměř dvousetkoňové N Line docela těšil.

Hyundai Kona 1.0 T-GDI 7DCTHyundai Kona 1.0 T-GDI 7DCT | Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert

Představení druhé generace tohoto crossoveru do značné míry vyřešilo „problém“ s designem. Sice se mi ani teď nelíbí, ale aspoň to působí, jako by návrháři dostali podrobnější zadání stran toho, jak má vůz zvenčí vypadat. Takže už nejsou různé svítilny „každý pes, jiná ves“ a příď auta nevypadá, jako by měla na hlavě nataženou punčochu s výřezy na oči.

Jedním dechem je však třeba dodat, že těch lamp je tu pořád hromada. Svítící linka oddělující kapotu od nárazníku slouží jen coby denní svícení a obrysovka – schválně v jednotném čísle, protože vypadá jako jedno světlo, byť je ve skutečnosti složené ze tří segmentů, z nichž ty postranní můžou svítit vyšší intenzitou jako DRL – a hlavní světlomety spolu s blinkry jsou o patro níž v nárazníku.

Vzadu je situace podobná. Linka napříč zádí je obrysovkou a brzdová světla spolu s blinkry a couvačkami – správně párovými, takže ať se blížíte z kterékoliv strany, nepřekvapí vás kona couvající z řady zaparkovaných aut – jsou v rozích nárazníku. Za povšimnutí tu stojí spíš třetí brzdové světlo, které je co do šířky docela krátké, ale zajímavě protažené pořádně daleko do spoileru.

Hyundai Kona 1.0 T-GDI 7DCTHyundai Kona 1.0 T-GDI 7DCT | Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert

Líbí se mi také, že se automobilka Hyundai nezbavila specifického způsobu ovládání světel, kdy je možné manuálně zapnout obrysovky a vůz přitom nechá svítit denní světla na plnou intenzitu. Vyřeší to lehký déšť či šero, kdy se hodí svítit i vzadu, ale na plné potkávací světlomety to ještě není, a poslouží to i těm, kteří chtějí jezdit osvětleni i vzadu za každé situace. Jen při tom přijdete o automatické rozsvěcení světel.

Fošna jako všude

Po usednutí za volant okamžitě vnímám oproti minulé generaci dvě zlepšení. Jednak tu je víc místa a přístrojový štít není utopený tak hluboko v kapličce. Pořád na něj musím sklápět zrak docela nízko kvůli vysokému posazu za volantem – ten však řada lidí vyhledává – ale už to není tak moc, jako dřív.

Hyundai Kona 1.0 T-GDI 7DCTHyundai Kona 1.0 T-GDI 7DCT | Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert

Oba displeje tu tvoří lehce prohnutou „desku“ na palubovce a já si začínám říkat, že to můžu v testech přestat zmiňovat, když téměř každé nové auto má displeje umístěny tímto způsobem, a budu jen vyzdvihovat ta auta, která si zachovají displeje oddělené s aspoň nějakým náznakem kapličky přístrojů. Tahle „fošna displejů“ přestala být inovativní už dávno a dnes si jsou kvůli ní auta uvnitř mnohem víc podobná než dřív. Nehledě na docela velkou šanci, že vám věnec volantu bude zakrývat kus centrální obrazovky.

Hned o patro níž však musím velmi chválit. Hyundai si zachovává hromadu fyzických tlačítek k ovládání infotainmentu, klimatizace i dalších důležitých funkcí auta, a navíc jsou tu hned dvě tlačítka, jedno na volantu a druhé pod displejem, jejichž funkci si můžete nastavit.

Kombinace šedivého plastu a bleděmodrého podsvícení sice v určitém stupni šera znamená, že nápisy na tlačítkách nejsou dobře čitelné, ale pořád to jsou tlačítka, a tak se interiér kony používá podstatně snáz, než kdyby bylo veškeré ovládání nacpané do displeje. Navíc mají zdejší tlačítka výborně naladěnou tuhost a haptickou odezvu, takže je radost je mačkat.

Video placeholder
Hyundai Kona zpoza volantu • Zdroj: Marek Bednář/Auto.cz

Líbí se mi také čalounění sedaček v rámci paketu Eco. Na různých místech interiéru se tu využívá recyklovaných materiálů, třeba koberec je 100% z recyklovaného PET, ovšem co je důležitější, je „Eco třívrstvý semiš“ na středních částech potahů sedaček. Je velmi příjemný k sezení i na dotek, a hlavně, nepotí se v něm záda, i když zrovna „moje“ provedení není vybaveno ventilací sedaček. Jen síťovina na hlavových opěrkách je trochu nepříjemná.

Konečně stojí za zmínku slušná prostornost na zadních sedačkách, které výrazně pomohlo natažení rozvoru o 6 cm ve srovnání s předchůdcem, kufr o 90 litrů větší než dřív i třeba takové drobnosti, jako nastavitelná výška pásu či možnost přepínání, zda bude port USB ve středové konzoli i datový, nebo jen nabíjecí.

Trochu nevýhodou může být, že uzavíratelná schránka v loketní opěrce je vážně malá, naopak držáky nápojů se dají schovat, a tak máte mezi sedačkami prostor i na něco většího.

Motor, jízdní vlastnosti

Zatímco kolega dříve konu testoval s téměř dvousetkoňovou šestnáctistovkou, já dostal na týden „na hraní“ litrový tříválec s výkonem zhruba polovičním, ovšem se stejnou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

A tady právě začínají problémy. Motor trpí znatelným turbolagem a převodovce v určitých situacích, typicky když dojíždíte krokem ke křižovatce, ale úplně nezastavíte a chcete se rozjet, trvá tak sekundu a půl, možná dvě, než zareaguje a dá se do pohybu. Následně samozřejmě nemáte k dispozici skoro žádný výkon, protože se ještě nenadechlo turbo, ale čím víc tisknete plynový pedál, tím větší kopanec dostanete o chvíli později.

Plynulost je vážně bídná a není vůbec příjemné zůstat trčet v křižovatce či kruhovém objezdu, kde jste chtěli využít mezery v jinak hustém a souvislém proudu aut. Tehdy působí prodleva ústrojí jako věčnost a bude to chtít hodně zvykání, aby se s tím člověk naučil pracovat.

Hyundai Kona 1.0 T-GDI 7DCTHyundai Kona 1.0 T-GDI 7DCT | Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert

Za jízdy už takové problémy nejsou, převodovka umí řadit hladce, byť v určitých situacích motor podtáčí, výkon je k běžné jízdě dostatečný a sporťákem tohle auto nikdy být nemělo. Špatné není ani odhlučnění; vítr obtékající karoserii sice slyšet je, ale motor je utlumený poměrně dobře.

Musím pochválit také odpružení, které si dokáže perfektně poradit s nástrahami rozbitých a stokrát přes sebe zalátaných okresek. Při dynamické jízdě je znát měkčí naladění podvozku, které ovšem neznamená drncání, hlučnost na nerovnostech či snad problémy s hlídáním pohybů kol.

 Kia NiroŠkoda KaroqMG ZS
ProvedeníStyleTop SelectionExclusive
Motor1,6 GDI HEV1,5 TSI1,0 TGI
Zdvihový objem [cm3]1.5801.498999
Největší výkon [kW/min]95/-110/5.000-6.00082/5.200
Točivý moment [N.m/min] 265/-250/1.500-3.500160/1.800-4.700
Převodovka6st. DCT7st. DSG6st. aut.
Max. rychlost [km/h]160210170
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,39,012,4
Komb. spotřeba [l/100 km]4,4-4,76,1-6,57,2
Emise CO2 [g/km]100-107139-148163
Objem zavazadlového prostoru [l]451521-588/1.605-1.810448/-
Pohotovostní/celková hmotnost [kg]1.474-1.565/1.9401.416-1.629/1.9401.339/1.730
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu [kg]1.010/6001.900/750-
Rozměry d x š x v [mm]4.420 × 1.825 × 1.5854.390 × 1.841 × 1.6084.323 × 1.809 × 1.653
Rozvor [mm]2.7202.6382.585
Cena od [Kč]839.980840.900534.900

Vyplašená elektronika

Co se naopak vývojářům nepodařilo dost dobře odladit, je hlídací a asistenční elektronika. Problém je zejména ve sledování pozornosti řidiče, které je velmi přecitlivělé. Stačí se chvíli dívat na přístrojový štít, nebo se i pořádně rozhlížet při příjezdu do křižovatky, aniž by člověk zastavil, a už mi auto nadává, že se nedívám na cestu.

Kontroverzní „eurohlásítko“ nejvyšší dovolené rychlosti jde vypnout bohužel jen jako komplet s čtením dopravních značek, a ještě se to musí dělat skrz displej. Zde však přichází vhod dříve zmíněná nastavitelná tlačítka na volantu a středové konzole, která mohou učinit nastavování elektroniky snazší.

Geniální řešení kona nabízí pro sledování čar na silnici a aktivní vedení v jízdním pruhu. Tyto dvě funkce mají na volantu vlastní tlačítko, kterým se dají nezávisle na tom, zda je aktivní adaptivní tempomat, vypínat a zapínat. A když už jsem zmínil tempomat, můžu dodat, že i ten funguje zhusta bezproblémově, stejně jako to aktivní vedení v jízdním pruhu.

Hyundai Kona 1.0 T-GDI 7DCTHyundai Kona 1.0 T-GDI 7DCT | Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert

Bezdrátové zrcadlení smartphonu funguje bez výhrad, přístrojový štít je dobře čitelný. Stejně tak sedačky na to, v jaké jsme třídě, nabízejí dobrou oporu těla. Drobně horší to je s výhledem šikmo dopředu kvůli plastovým trojúhelníčkům u zrcátek.

Konečně – spotřeba. Tady mě řada z vás osočí z nepoctivého testování, neboť číslo 7,8 l/100 km po téměř čtyřech stovkách ujetých kilometrů je docela vysoké. Berte to ale jinak – je to blízko horní hranice, kam se lze dynamickou, ale plynulou jízdou dostat. Lehkou nohou není problém spotřebu stlačit pod sedm litrů.

Závěr

Nová kona je sice o dost dražší než její předchůdkyně, na rozdíl od ní to však už je plnohodnotné rodinné auto s dostatečným prostorem na zadních sedačkách i v zavazadelníku. Cenu si dále obhajuje také bohatou výbavou a bytelným dílenským zpracováním interiéru.

Dokonalá však není, vývojáři pohonného ústrojí by měli výrazně zapracovat na plynulosti. Jen drobnou polehčující okolností jim může být, že kombinace dvouspojky a „foukaného“ tříválce se často chová podobně nepříjemně i u produktů konkurence. Přesto kvůli téhle vlastnosti nemůžu s hodnocením jít nad čtyři hvězdičky.

Kona jako model boduje také na dnešní dobu docela širokou nabídkou pohonů. Je tu tenhle tříválec, který je možné mít i s manuální převodovkou, silná šestnáctistovka, která zase může mít pohon všech kol, hybrid i ryze elektrická verze. A to patří k důvodům, proč ty čtyři hvězdičky dám koně i rád.

Nejlevnější verze modelu509.990 Kč (Kona 1.0 T-GDI, 88 kW, 6st. man., Comfort)
Základ s testovaným motorem584.990 Kč (Kona 1.0 T-GDI, 88 kW, 7st. DCT, Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků669.990 Kč (Kona 1.0 T-GDI, 88 kW, 7st. DCT, Style)
Testovaný vůz s výbavou757.890 Kč (Kona 1.0 T-GDI, 88 kW, 7st. DCT, Style)

Plusy

  • Prostornost
  • Bytelné zpracování
  • Tlačítka v interiéru

Minusy

  • Nepříjemné a trhavé rozjezdy, pokud člověk nezastavil

Hyundai Kona 1.0 T-GDI
Cena základní sestavy
669 990 Kč
Výbava základní sestavy
Airbag řidiče a spolujezdce (vypínatelný), Boční airbagy předních sedadel + okenní airbagy pro přední a zadní sedadla, Středový airbag pro přední sedadla, Antiblokovací systém ABS, stabilizační systém ESC, Asistent pro rozjezd do kopce HAC a pro sjíždění ze svahu DBC, multikolizni brzda MCB, Elektrická parkovací brzda s funkcí Auto Hold, Dětská pojistka v zadních dveřích (manuální), Změna jízdního režimu "shift by wire", Kamerové sledování únavy řidiče DSM, Posilovač řízení, Výškově a podélně nastavitelný volant, Solární čelní okno + solární přední skla, Zadní tmavá skla + tmavé zadní vyhřívané okno, Čelní sklo s akustickou fólií, Projektorové Full LED přední světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel (HBA), Automatické světlomety (světelný senzor), Zadní kombinované LED svítilny, Elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Střešní ližiny, Chromovaná lištka kolem bočních oken, 17'' kola z lehké slitiny, Dojezdová rezerva, zvedák, klíč na kola, sada nářadí, Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, Elektrická bederní opěrka v sedadle řidiče, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Dělená zadní opěradla v poměru 4:2:4, Polohovatelné hlavové opěrky pro všechna sedadla, Zadní středová opěrka rukou s držáky nápojů, Vyhřívaní předních a zadních sedadel, Kapsa na opěradle sedadla řidiče a spolujezdce, LED osvětlení interiéru, Ambientní osvětlení interiéru vpředu, Středová opěrka rukou pro přední sedadla s úložným prostorem, Dvojitá podlaha zavazadlového prostoru, Fixační síť zavazadlového prostoru, Háčky na uchycení fixační sítě, Kůží potažený volant, vyhřívaný, Dvouzónová automatická klimatizace, Automatické odmlžování oken, Digitální přístrojový panel s 12,3'' barevným displejem, Samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, Upozornění na nízkou hladinu kapaliny v ostřikovačích, Inteligentní adaptivní tempomat s funkcí úplného zastavení a opětovného rozjezdu, Volič jízdních režimů Drive Mode, Aktivní sledování mrtvého úhlu (BCA), aktivní upozornění na projíždějící vozidla při couvání RCCA, varování před projíždějícími vozy při vystupování SEW, Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LKA a sledování únavy řidiče DAW vč. upozornění na rozjezd vozidla vpředu LVDA, Monitorování tlaku v pneumatikách TPMS, Tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti ISLA, Omezovač rychlosti, Autonomní nouzové brzdění FCA 1.5 s detekcí chodců a cyklistů, Přední a zadní parkovací senzory, Zadní parkovací kamera, Aktivní asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LFA, Asistent jízdy po dálnici HDA 1.5, Automatické stěrače (dešťový senzor), Elektricky ovládané 5. dveře s bezdotykovým otvíráním, 12V zásuvka v přední loketní opěrce, Bezdrátové nabíjení mobilních telefonů (pouze pro kompatibilní přístroje podporující standard (Qi), Integrovaná navigace s 12,3" displejem, s RDS, DAB a MP3 přehrávačem, USB a funkce Android Auto a Apple CarPlay, Live Services, Bluelink, Automatické tísňové volání Ecall, Bluetooth handsfree, Inteligentní klíč a startování tlačítkem, Imobilizér, Ovládání zamykání dveří na dveřích řidiče, Digitální klíč - odemykání vozu mobilním telefonem
Cena testované sestavy
757 890 Kč
Výbava testované sestavy
ECO – interiérový designový paket (+5.000 Kč), Černé lakování střechy (+15.000 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
3 / 4
Zdvihový objem (ccm):
998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
88 / 6000 - 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
172 / 1500 - 4000
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
12
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 5.8
Emise CO2:
132
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
407 / 1241
Objem nádrže (l):
47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1395 / 355
Rozměr pneu:
215/55 R18
Hyundai Kona 1.0 T-GDI schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4350
b) šířka (mm):
1825
c) výška (mm):
1570
d) rozvor (mm):
2660
e) rozchod vpředu (mm):
1591
f) rozchod vzadu (mm):
1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
1100 / 880
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
980 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
910
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
930
k) šířka vpředu (mm):
1490
l) šířka vzadu (mm):
1460
délka sedáku vpředu (mm):
510
délka sedáku vzadu (mm):
510
výška opěradla vpředu (mm):
650
výška opěradla vzadu (mm):
630
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano
Vstoupit do diskuze (60)