Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Kona Electric 65,8 kWh Power – Tenhle elektromobil mě nemá rád

Lukáš Volšický
Diskuze (50)

Nový elektrický Hyundai Kona už jezdí po českých silnicích a nám se poprvé dostal do rukou ve výkonnější verzi Power. Je to příjemný elektromobil pro každý den, tedy pokud nemáte kus se softwarovou vadou, který vás zřejmě nemá rád.

Design, interiér


Prvotní Hyundai Kona byl před koncem svého životního cyklu v Česku velmi oblíbeným crossoverem se silou rozdrtit veškerou konkurenci až na domácí Škodu Kamiq. A není překvapením, že když korejská značka před více než jedním rokem oficiálně představila novou generaci, všichni od ní měli velká očekávání. Automobilka s novinkou změnila styl vývoje, a zatímco u předchůdce vyvinula nejprve spalovací verze a následně až elektrický derivát, u nejmodernějšího pokračovatele tomu bylo naopak.

V budoucnu se s novým vývojovým trendem budeme setkávat ještě častěji, protože u moderních elektromobilů jsou nutná zásadní technická řešení, s nimiž jsme se u spalovacích aut nikdy moc nesetkávali. A ve výsledku se na českém trhu objevila novinka cílící na širokou skupinu zákazníků, protože disponuje různými typy pohonu – čistě spalovacím, hybridním, plug-in hybridním a elektrickým. A všechny modely vypadají jako ten do zásuvky.

Už v úvodu se přiznám, elektrické hyundaie mám docela rád, a to nejsem nadšenec do elektromobility. Oblíbil jsem si hlavně technicky pokročilejší modely Ioniq 5 a Ioniq 6, ale jak jsem při několikadenním životě s nejmodernější elektrickou konou zjistil, bohužel ne všechny hyundaie nemají rády mě. Nebudu lhát, když okamžitě přiznám, že mi elektrická kona doslova lezla krkem, ale hlavním viníkem není ona sama, ale stále otravnější evropská legislativa.

Futurističtější, větší a prostornější

Než se však dostaneme k tomu, proč jsem chvíli oslavoval závěr své poslední jízdy s novou Konou Electric, pojďme začít pozitivně. Korejské automobilky nám v posledních letech ukazují, že umí vyvinout originálně vypadající modely a nejnovější kona je ideálním důkazem. Minimálně její tvář vypadá futuristicky, a když si ve tmě prohlížím tenkou svítící horizontální linii, začínám si říkat, že se mi vážně líbí. Stejnou linii pak najdeme i na zádi, pochopitelně červenou.

Osvětlení elektrické kony zakládá na dnes už tradičních pixelech, jež Hyundai poprvé uvedl na elektromobilu Ioniq 5, u něhož až neuvěřitelně povedeně zkombinoval futurismus s osmdesátkovými retro prvky. Hyundai Kona Electric na našich silnicích vypadá jako elektromobil, co k nám přijel z nedaleké budoucnosti. Běžně v Česku nepotkáte o moc futurističtějších aut.

Hyundai Kona Electric 65,8 kWh Power Hyundai Kona Electric 65,8 kWh Power

Důležitou informací je i mezigenerační nárůst rozměrů, protože nově se z kompaktního crossoveru stalo spíše malé SUV. Druhá generace kony je o 150 milimetrů delší, o 20 milimetrů širší a o 10 milimetrů vyšší než předchůdce, přičemž rozvor náprav je delší o 60 milimetrů a celkem dosahuje 2660 milimetrů. Prodloužení zvětšilo zejména prostornost zadních sedadel a zavazadlový prostor je nejlepší v segmentu – základní objem je 466 litrů.

Ovládání tlačítky i dotykem

Všechen futurismus okamžitě zmizí, když usednete za volant. Elegantní kabina nejnovější Kony Electric je prostorná a pocitově vzdušná, ale to nejlepší je, že si zachovává klasické ovladače. Nejmodernější výbavu ovládáte kombinaci klasických mechanických tlačítek a dotykového ovládání na centrální obrazovce infotainmentu, která je spojena s digitálním přístrojovým štítem. U nejlevnějšího elektromobilu pak Hyundai vynechává virtuální zpětná zrcátka, takže si na něj rychle zvyknou i staromilci.

Pro každou funkci tu najdete odpovídající čudlík a nový infotainment po prvotním načtení funguje plynule a jednoduše se v něm orientuje. A budete jej používat často, protože v něm najdete i nastavení bezpečnostních a asistenčních systémů. Vše je intuitivní a relativně přehledné, i když kvůli aktivaci/deaktivace vyhřívání volantu a sedadel musíte sklonit hlavu na nejnižší panel na úrovni držáků na nápoje, kde najdete i ovladač jízdních režimů – zpravidla však budete jezdit na ten nejekonomičtější.

Ergonomicky je interiér zvládnutý skoro na jedničku, avšak to největší „ale“ nastává až při jízdě. Nová Kona Electric je totiž dokonalou ukázkou toho, kam až zašla nejnovější evropská legislativa hlídající bezpečnost. Teď konečně nastává ten okamžik, abych vás seznámil s mým největším problém s touto novinkou, aniž bych věděl, jak jej vlastně řešit.

Hyundai Kona Electric 65,8 kWh Power Hyundai Kona Electric 65,8 kWh Power

Nová evropská legislativa naživo

Hyundai Kona Electric je jedním z prvních evropských aut, v nichž se můžete naplno setkat s blížící se novou evropskou legislativou. Už od letošního roku je pro všechny nově homologované modely povinností aktivní hlídání pozornosti a únavy řidiče. Od příštího roku se pak stane povinností pro všechny nově prodané vozy v Evropě.

Bohužel, tato konkrétní testovaná kona zřejmě trpěla softwarovou chybou s přecitlivělými asistenty, kdy se až nesnesitelné pípání upozorňující na vaše „nevhodné chování za volantem“ ozývalo nezvykle často. Stačilo se dlouze zakoukat do infotainmentu nebo zrcátek a okamžitě začala „křičet“. Stejně tak neustále upozorňovala na únavu řidiče a automaticky znovu aktivovala dříve manuálně vypnutý asistent pro vedení v pruzích. Zkušenosti mých kolegů s více kusy však potvrzují, že se jedná o problém tohoto jediného vozu.

Všechny ostatní nové elektrické kony, které naší redakci prošly rukama, byly výrazně benevolentnější a hlásily nestandardní situaci až v opravdu krajních situacích. Nenormální chování tohoto vozu současně potvrzují i naše zkušenosti s jinými modely na trhu, kde tyto asistenty maximálně jednou pípnou a ukáží vám odpovídající ikonku.

Video se připravuje ...

Motor, jízdní vlastnosti


I nový Hyundai Kona Electric nabízí dvě výkonnostní specifikace, stejně jako předchůdce. Standardem je základní model Eco se synchronním elektromotorem s permanentním magnetem o 115 kW, 255 newtonmetrech a vysokonapěťovým lithium-polymerovým akumulátorem s kapacitou 48 kWh. Nám se však do prvního testu elektrické kony dostala výkonnější verze Power s větším akumulátorem o kapacitě 64,8 kWh a silnějším elektromotorem o 160 kW. Točivý moment je bez navýšení.

Tou nejdůležitější informací je, že ani výkonnější elektrická kona není elektromobilem, který vás má ohromit až zdrcujícím zrychlením a následně nasměrovat na nejbližší nabíječku. I když v elektromobilech nejčastěji cestuji v nejekonomičtějším jízdním režimu Eco, charakteristickém jemnou reakcí na plyn a nejnižší možnou spotřebou elektrické energie, ani v „ostřejších“ módech není trhačem asfaltu.

Elektrická kona je nastavená na normální klidnou jízdu, jaká má v elektromobilech největší smysl. A navíc to zvládá i s příjemným komfortem. Reakce na plyn je okamžitá, akcelerace svižná a lineární. Se stálým redukčním převodem nepolevuje ani na dálnicích, ale na zasněžených okreskách jsem si s maximálním točivým momentem už od nulových otáček musel hlídat trakci poháněných předních kol. Pro méně zkušené řidiče je tu naštěstí k dispozici i účinný protiprokluzový systém, který zasahuje bez zbytečného otálení. Speciální režim pro jízdu na sněhu pak omezuje výkon i sílu rekuperace.

Hyundai Kona Electric 65,8 kWh Power Hyundai Kona Electric 65,8 kWh Power

A tu mám v elektrických hyundaiích nejraději, protože s ní během jízdy můžete pracovat tak, jak zrovna potřebujete. Pomocí pádel pod volantem si jí můžete nastavit v čtyřech úrovních (0, 1, 2 a 3), přičemž je k dispozici i systém i-Pedal pro maximální účinek a akceleraci i deceleraci ovládanou pouze pedálem plynu. V režimu 0 je rekuperace úplně vypnutá a kona efektivně plachtí, na jedničku, dvojku a trojku si pak zvyšujete intenzitu brzdění elektromotorem.

Zimní dojezd a nabíjení

S elektrickou konou jsem se poprvé seznamoval v klimatických podmínkách, jež pro elektromobily nejsou nejpříznivější a jsou daleko od normovaných laboratorních podmínek. Kona Electric v mých rukách musela projít zkouškou mrazem s nejvyšší denní teplotou lehce pod nulou. Hyundai sice uvádí, že na největších 19“ kolech má jezdit za přibližně 16,6 kWh/100 km, ale realita v zimních měsících je bohužel horší.

S častým dálničním cestováním se moje výsledná spotřeba dosahovala zhruba 22 kWh/100 kilometrů a můj reálný dojezd na jedno nabití byl přibližně 350 kilometrů. Oficiálně udávaným parametrem je přitom kombinovaný průměrný dojezd 454 kilometrů v cyklu WLTP. S menšími sedmnáctipalcovými koly si pak můžete výrazně přilepšit, protože slibují až 514 kilometrů v cyklu WLTP. I v zimě byste tak měli překonat i hranici 400 reálných kilometrů.

400 voltů a maximálně 102 kilowatt

Hyundai nás sice u pokročilejších elektromobilů Ioniq 5 a Ioniq 6 i dnes fascinuje výkonnou 800voltovou architekturou za lidové peníze, ale nová Kona ji bohužel nemá. Nejnovější druhá generace zakládá na slabší 400voltové technice a přináší vychytávky jako vyhřívaný kryt nabíjecího portu nebo praktickou funkci V2L, neboli vehicle-2-load. Elektromobil z Nošovic tak můžete využít jako externí zdroj elektřiny pro napájení grilu nebo domácnosti při výpadku proudu.

Se slabší elektrickou architekturou je bohužel spojen i nižší nabíjecí výkon – i na rychlonabíječkách budete elektrickou konu nabíjet maximálně 102 kW. Dnes už to nijak neoslní a v zimních měsících, kdy jsou dobíjení elektromobilů obecně pomalejší vlivem okolních teplot, tak můžete na nabíječkách strávit výrazně více času, než byste možná chtěli. Při střídavém nabíjení z wallboxu výkonem až 10,4 kW nabijete akumulátor z 10 a 100 procent za 6 hodin a 25 minut.

Hyundai Kona Electric 65,8 kWh Power Hyundai Kona Electric 65,8 kWh Power

Ale zpátky na rychlonabíječku. Hyundai slibuje, že i se 102 kW můžete akumulátor s kapacitou 64,8 kWh nabít z 10 na 80 procent za 41 minut, ale v zimě je realita bohužel jiná. Když jsem elektrickou konu připojil ke 150 kW stojanu PRE kvůli rychlému dobití z přibližně 60 procent, už mi nabíjecí křivka nešla na ruku. Uznávám, že nabíjení z tohoto stavu není moc efektivní, ale občas je potřeba. Nabíjení ze 61 na 80 procent mi zabralo 30 minut, přičemž jsem dosáhl nanejvýš 54 kW nabíjecího výkonu. Mrazy jsou pro elektromobily peklem.

Závěr


Od testování nového Hyundaie Kona Electric už uplynulo několik týdnů, ale dodnes přemýšlím, jak jej ve výsledku zhodnotit. Umím si představit, že pro spoustu majitelů a provozovatelů bude příjemným pohodlným elektromobilem pro každý den. A když jej budou moci doma nebo v práci nabíjet z wallboxu, ani je nebude trápit pomalejší stejnosměrné nabíjení. S elektrickou konou se jezdí tak nějak normálně, moc oslnivých dojmů ve vás nezanechá.

Vyšší spotřeba elektrické energie i pomalejší nabíjení v zimních měsících už k elektromobilů také patří, ale stále se nedokážu přenést přes přecitlivělé asistenty v interiéru tohoto konkrétního vozu. Občas mám pocit, že mi stále pípá v uších z toho otravného neustálého hlídání pozornosti a únavy. Tohle je to nejdůležitější, na čem by Hyundai měl v budoucnu zapracovat.

Nejlevnější verze modelu 899.990 Kč (Kona Electric Eco 48,6 kWh Smart)
Základ s testovaným motorem 1.129.990 Kč (Kona Electric Power 64,8 kWh Smart)
Testovaný vůz bez příplatků 1.394.990 Kč (Kona Electric Power 64,8 kWh Style Premium)
Testovaný vůz s výbavou 1.427.890 Kč (Kona Electric Power 64,8 kWh Style Premium)

Plusy

  • Příjemná dynamika
  • Jízdní komfort
  • Prostornost
  • Modernější technika než u předchůdce

Minusy

  • Otravné hlídání pozornosti a únavy
  • Slabý maximální nabíjecí výkon
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (50)

Doporučujeme

Hyundai Kona Electric 65,8 kWh Power
Cena základní sestavy 1 394 990 Kč
Výbava základní sestavy solární čelní okno, solární skla předních dveří, projektorové Full LED přední světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel (HBA), LED horizontální světelná lišta nad maskou chladiče, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, střešní ližiny, 19” kola z lehké slitiny, vyhřívání krytu nabíjecího konektoru, vyhřívaná i ventilovaná přední sedadla, LED osvětlení interiéru, dvouzónová klimatizace, audiosystém Bose, V2L externí zásuvka pro dobíjení a další Kč
Cena testované sestavy 1 427 890 Kč
Výbava testované sestavy černé lakování střechy (+15.000 Kč), kontrastní lakování Meta Blue Pearl/Abyss Black Pearl (+17.900 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 160 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 255 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 172
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 466 / 1300
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1773 / 0
Rozměr pneu: 215/45 R19
Hyundai Kona Electric 65,8 kWh Power
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4355
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1580
d) rozvor (mm): 2660
e) rozchod vpředu (mm): 1591
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1100 / 880
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 980 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 910
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
19. 2. 2024 07:35
Re: Urcite
Ty už tu prosím prestaň velebiť ten čínsky šrot, aj tak si ho nekúpiš. Rovnako ako si si nekúpil nie to Géčko, ale ani len ASX. Celé roky si nadával na VW a nakoniec kúpiš Polo ;-)
Avatar - m.z.
17. 2. 2024 17:54
stažené spoďáry
minule jsem za touto iKonou jel a pořád přemýšlel, co mi to zezadu připomíná...
17. 2. 2024 15:15
Re: Srovnání v rámci segmentu
a reálně jezdí ID4 za 20,8 a Kona za 16 nová je větší, tak bude za 18 jako Niro.
No já zapomněl že jsou mizerní řidiči, kde jsou i asistenti lepší. Tak to pak samozřejmě smysl dává a mnohe vysvětluje.
Ano souhlasím pro tebe jsou matrixi lepší. A takovým tedy budu dávat také dálku ať si to užívá.
Avatar - xxc
17. 2. 2024 14:37
Re: Srovnání v rámci segmentu
Spotreba Kona na 19kach 16,6, Ioniq 5 17, ID 4 16,08, stvorkolka 16,56. Tam by som fakt rozdiely nehladal. Ja viem, ako tie svetla funguju, pouzivam ich. Funguju lepsie, ako ludia. Ludia niekedy vypnu dialkove prilis skoro a potom nevidime nic, ani on, ani ja.
17. 2. 2024 13:19
Re: Srovnání v rámci segmentu
Jakou má auto spotřebu (nebo jiná věc) není jedno. nižší spotřeba= levnější nabíjení, delší dojezd, nemusí být tak rychlé nabíjení.... .
Víš jak fungují matrix (a vůbec všechna automatická světla). Samotný řidič, přepíná na potkávací, pokud už spatří kůžel světla před autem (ale samotné auto ještě nemusí vidět,tudíž neoslní). Ale citlivost asistentů musí být nastavena na vyšší jas. Proto ztlumují, nebo vykrývají tam kde už je vidět alespoň potkávací světlo. Proto neraguje na pouze poziční světla, nebo osvětlení cyklistů, odrazky ( to by vykrýval každý patník).Pak si dej dohromady jak funguje lidské oko, a zjistíš že to nemůže už z principu fungovat dobře na klikatých silnicích, kde je celé auto skryto a je vidět až na pár desítek metrů. Proč asi je zde taková kritika na další asistenční sistémy spoléhající se pouze na kameru (lane assist)?
Osobně jsem vždy rychlejší při přepínání světel než obyčejná automatika potkávací/dálka a u metrixu to není jinak. Možná to bude jednou ovládat umělá inteligence a bude lepší.