TEST Infiniti M: První jízdní dojmy
Elegantní tvary modelu Infiniti M vycházejí z konceptu Essence z roku 2009, i zde tak jde o hru křivek inspirovaných větrem a vlnami.
Všechny modely M určené pro Evropu jsou vybaveny motorem vpředu a pohonem zadních kol. Vysoký podíl hliníkových částí přispívá k úspoře hmotnosti, karoserie dlouhá 4.945 mm, široká 1.844 mm a 1.501 mm vysoká se navíc vyznačuje dobrou aerodynamikou (cx = 0,27). Rozvor náprav měří 2.900 milimetrů.
Zážehový motor 3,7 V6 v modelu M37, který má variabilní časování i zdvih ventilů, dosahuje nejvyššího výkonu 235 kW a maximum točivého momentu 360 Nm.
Třílitrový turbodiesel M30d má výkon 176 kW. Své jednoturbové konkurenty od Audi a BMW překonává maximem točivého momentu 550 Nm. Standardem je sedmistupňová automatická převodovka.
Interiér
Vnitřek vozu působí opravdu prémiovým dojmem, ihned po nasednutí nás začal hýčkat výbornými materiály a semianilínovou kůží, což je jeden z nejkvalitnějších potahových materiálů jaký si v autě můžete přát. U modelů M GT a GT Premium je součástí standardní výbavy.
Ergonomie je na vysoké úrovni, k ovládání systémů slouží velká tlačítka (8palcová obrazovka navigace je dotyková), na jejichž rozmístění si při jejich počtu musíte nějakou tu chvíli zvykat. Přístroje jsou výborně čitelné i na přímém slunci.
Zabydlení se ve velkoryse dimenzovaných sedadlech nám díky možnosti elektrického nastavení v deseti směrech (včetně elektricky nastavitelné bederní opěrky páteře) nezabralo příliš mnoho času, a tak jsme si mohli užívat například klimatizaci se systémem Forest Air, který do vzduchu přidává opravdu jemnou vůni lesa.
Velmi kladně hodnotíme také reproduktory audiosystému Bose zabudované přímo do opěrek zad – dva z celkových šestnácti reproduktorů tak máte doslova několik centimetrů od ucha, což hudební zážitek velmi umocňuje.
Interiér nás opravdu nadchl, kvalita zpracování, použité materiály i perfektně vyřešené detaily jsou výraznou zbraní Infiniti M, na kterou bude zavedená prémiová konkurence jen velice těžko hledat odpověď.
Dynamický bezpečnostní štít
Řidiči tohoto eMka pomáhají asistenční systémy z tzv. „Dynamického bezpečnostního štítu“.
Výčet integrovaných systémů je dlouhý, což dokazuje, že japonská prémiová značka chce patřit do nejužší bezpečnostní špičky segmentu.
Tak tedy, elektronický bezpečnostní štít se skládá z aktivního potlačení hluku (ANC – Active Noise Control), systému sledování slepého úhlu (BSI – Blind Spot Intervention), který jako první na světě brání bočním srážkám, asistenta regulace vzdálenosti (DCA – Asistent Distance Control), varování před čelní srážkou (FCW – Forward Collision Warning), systémů prevence vyjetí z pruhu (LDW – Lane Departure Warning, LDP – Lane Departure Prevention), inteligentního brzdového asistenta (IBA – Intelligent Break Assist), nebo inteligentního tempomatu (ICC – Intelligent Cruise Control) se sledováním vozidel při nízkých rychlostech (LSF – Low Speed Following).
Na okruhu ve Vallelunze jsme nejdříve vyzkoušeli rozdíly mezi vozem vybaveným aktivním řízením kol zadní nápravy 4WAS (u sportovní verze M37S) a bez něj. Slalom mezi kužely s vozem bez aktivní zadní nápravy byl následován jízdou stejnou rychlostí s autem vybaveným 4WAS. A bylo to poměrně zábavné, protože způsob, jakým vůz měnil směr, byl opravdu o tolik hbitější a pohotovější, že jsme reakce přeháněli a zbytečně moc si nadjížděli do stran. U 4WAS není třeba tolik pohybovat volantem, takže i při prudkých manévrech můžete mít ruce stále pevně na volantu v nejlepší pozici známé jako „2:45“.
Následovala demonstrace BSI (Blind Spot Intervention) , kdy jsme simulovaným nechtěným vyjetím z jízdního pruhu mířili na auto jedoucí v levém jízdním pruhu těsně za námi. Automobil sám rozpoznal nebezpečí, přibrzdil kola na pravé straně a jemně tak korigoval směr jízdy mimo kolizní kurz. Návrat do svého pruhu tak byl jednodušší, kdybychom však i přes ztuhlý posilovač sveřepě směřovali dál směrem ke kolizi, systém by již nezasahoval. Zlaté asistenční pravidlo i zde platí: Stále jste pánem situace.
Velmi zajímavá ukázka nás čekala i na třetím stanovišti, kde jsme vyzkoušeli systémy FCW (Forward Collision Warning) , IBA (Intelligent Brake Assist) a LSF (Low Speed Following).
FCW (Forward Collision Warning) s použitím laserového detektoru upozorňuje řidiče vizuálními a zvukovými signály na možnou srážku s vozidlem vpředu. Současně preventivně zvýší tlak v brzdovém systému a připraví jej tak na nouzové brzdění v případě nutnosti. Pokud řidič nezareaguje a srážka se stane nevyhnutelnou, IBA (Intelligent Brake Assist) automaticky aktivuje brzdy, aby snížil nárazovou rychlost a zmírnil škody způsobené srážkou. Inteligentní tempomat (ICC – Intelligent Cruise Control), další součást dynamického bezpečnostního štítu, řídí rychlost a odstup od vozidla vpředu a neustále dbá na zachování bezpečné vzdálenosti. Inteligentní tempomat je doplněn funkcí sledování vozidel při nízkých rychlostech LSF, která umožňuje uvolněnou jízdu i v hustém a pomalém provozu.
Toť teorie, a co praxe? Sledovali jsme v malé rychlosti vůz jedoucí vpředu, který začal zpomalovat, my jsme ale drželi stále stejné tempo. Tu plynový pedál začal klást výrazně větší odpor a upozornil nás na blížící se překážku. Následně jsme nechali celou práci tempomatu, který nás bezpečně a jemně zastavil v simulované „koloně“ za před námi jedoucím vozem.
Jízda
Jízdní vlastnosti vozu se bez přehánění dají přirovnat k BMW řady 5.
Inženýři Infiniti při navrhování podvozku mysleli i na dynamicky zaměřené řidiče. Konstrukční základ sdílí Infiniti M s dalšími modely této značky. Podvozková platforma Front-Midship znamená motor umístěný podélně za přední nápravou.
Dvojité lichoběžníkové zavěšení vpředu i víceprvek vzadu odvádějí skutečně dobrou práci a jak se nám vůz pomalu dostával do rukou, začali jsme si jízdu užívat. Limitem samozřejmě vždy bude pohotovostní hmotnost (u benzinové verze 1715 kg, u dieselu 1845 kg), která pro okreskové sportování s vozy této kategorie nemá příliš pochopení.
Vyzkoušeli jsme obě nabízené šestiválcové verze, vznětové M30d i zážehové M37. Dieselová varianta nabízela na osmnáctipalcových kolech překvapivě (vzhledem ke sportovnímu charakteru vozu) dobré tlumení nerovností, u silnější benzinové verze na dvacetipalcových kolech už to s kvalitou jízdy na horším povrchu bylo o poznání slabší. Úseky s kvalitním asfaltem vozu seděly mnohem lépe a řidič si na nich jízdu opravdu užívá. Řízení je u obou verzí přiměřeně tuhé, poměrně citlivé a ideálně strmé. O to se stará posilovač s proměnlivým účinkem, který je standardně dodáván ke všem Infiniti M.
Citlivost plynového pedálu a odstupňování převodů jsou díky voliči Infiniti Drive jemně vyladěny podle jednoho ze čtyř volitelných jízdních režimů: standardního, ekonomického, sportovního a režimu pro jízdu na sněhu. Ekonomický režim (vlažnější reakce na sešlápnutí plynu) využívá zelené a žluté kontrolky na přístrojovém panelu, které informují o spotřebě paliva.
U verzí S a S Premium se v závislosti na vybraném jízdním režimu mění i nastavení odpružení a systému 4WAS. Změnu poznáte opravdu při prvním šlápnutí na plyn, ve sportovním režimu totiž jak vznětová tak benzinová verze vyrazí bez okolků kupředu, u benzinové verze navíc za doprovodu chytlavého, zpěvného barytonu. Avšak i výborně utlumený naftový šestiválec má zajímavý, podmanivý zvuk, i když samozřejmě nepůsobí tak sportovně.
Benzinová verze dále nabízí tzv. Eco Pedal, který je součástí standardní výbavy modelů M37 Premium. Při příliš agresivní jízdě řidič ucítí zpětný tlak plynového pedálu, který jej upozorňuje na zbytečně vysokou spotřebu. Systém je samozřejmě vypínatelný.
Celkově nemáme po zhruba stovce kilometrů za volantem k jízdním vlastnostem žádnou výtku, na konečný verdikt si ale počkejme na domácí půdu a regulérní test. Zatím vše vypadá slibně. Hodně slibně.
Infiniti řada M – technické detaily | ||
Model | M30d | M37 |
Převodovka | 7A | 7A |
Zdvihový objem [cm3] | 2993 | 3696 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 175/3750 | 235/7000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 550/1750 | 360/5250 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,9 | 6,2 |
Komb. spotř. [l/100 km] | 7,5 | 10,2 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1845 | 1715 |
Cena M [Kč] | 1.345.000,- | 1.320.000,- |
Cena GT [Kč] | 1.421.500,- | 1.396.500,- |
Cena GT Premium [Kč] | 1.577.500,- | 1.552.500,- |
Cena S [Kč] | 1.485.300,- | 1.460.300,- |
Cena S Premium [Kč] | 1.641.300,- | 1.616.300,- |
Podrobný popis jednotlivých stupňů výbavy naleznete ve článku Infiniti M30d: Příplatek za diesel 25 tisíc Kč, první cena 1,345 milionu korun .