TEST Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD – Evropské skalpy
První test současné generace vozu Jeep Grand Cherokee odhalil, že přes nepochybný kvalitativní skok se vůz i díky extrémním úsporám v designu interiéru podobá daleko spíše kvalitnímu pracovnímu nástroji než luxusnímu vozu. Modelový rok 2008 byl tedy příslibem změn právě v této oblasti a proto jsme sáhli po jinak stejném provedení znovu.
Změny v exteriéru zaznamená skutečně jen extrémní znalec značky. Přední mřížka chladiče, která zachovává tradiční prvek modelu Cherokee, je protažená směrem dolů, světlomety jsou nyní bi-xenonové, kulatější i ve spodní části a mlhovky se kvůli lepší účinnosti posunuly ještě níže. Mírné úpravě neušly ani zadní svítilny a oceňujeme také instalaci parkovací kamery.
Podstatnější a nutno říct pro uživatele příjemnější změny se odehrály v interiéru. Grand Cherokee nabízí nyní dvoubarevné provedení přístrojové desky a téměř neuvěřitelnou, ale o to vítanější novinkou je podélně i výškově nastavitelný volant. V námi testovaném stupni výbavy Overland kombinoval volant potah kůží i dřevem, což v kombinaci s imitací hliníku na horní dvojici ramen působilo poněkud přeplácaně, naštěstí ale bez ztráty kvality. Také k ovládání informačního systému tlačítky na volantu stále nepovažujeme za intuitivní.
suv jeep testy
Středová konzole s dvojicí držáků nápojů a madlem ruční brzdy čalouněným kůží nám připadala o kus praktičtější. Stejně jako většina vozů Chrysler a Jeep dostal i Grand Cherokee multimediální informační systém s dotykovou obrazovkou, navigací a vnitřní pamětí dvacet giga, kam se vejde až sto hodin muziky. Součástí systému je také hlasový záznamník. Nové a o poznání estetičtější jsou výplně dveří a diodové podsvícení přístrojů před řidičem. Všechny změny interiéru nejdou na úkor pohodlí, stále jde o jeden z mála plnohodnotně pětimístných vozů.
suv jeep testy
Zavazadelník je sice přístupný odklopením celých pátých dveří nebo jen jejich skla, dno je ale stále poměrně vysoko a skrytý prostor na drobnosti pod jeho podlahou mnoho nezachrání. Umístění plnohodnotné rezervy nechráněně pod podlahou je věcí názoru, závažnější nám ale připadala malá výška pod víkem otevřených pátých dveří, se kterými se dostával do kontaktu i 187 cm vysoký redaktor.
Doplněna byla i nabídka motorů, z nichž ale na českém trhu chybí základní zážehový šestiválec 3,7 V6 i zcela nový osmiválec 4,7 V8. Ale ani tuzemsky dostupné osmiválce s objemem 5,7 a 6,1 litru netvoří většinu prodejů a pod kapotou testovacího vozu proto bublá známý vznětový třílitr, jehož šestice válců produkuje maximální výkon 160 kW a hodnota točivého momentu vrcholí hodnotou 510 Nm. V praxi je asi největším překvapením jeho pružnost, vnímatelná prostou ochotou hýbat těžkým vozem v jakékoli rychlosti se svižností, kterou od amerik jinak čekat nelze. Automat sice ubírá trochu elánu, ale na rozjezdy i předjíždění je síly dostatek a kupodivu ani tolik nezáleží na zatížení. Vše je navíc relativně úsporné, takže jsme po týdnu intenzivního ježdění odevzdávali vůz s průměrnou spotřebou 10,1 l/100 km, což odpovídá údajům výrobce.
suv jeep testy
Jízda po zpevněných silnicích sice není kvůli tuhé zadní nápravě vzorem komfortu, výhrady ale končí s první nerovností, ať už je jí výmol nebo příčný retardér. Americky plavný podvozek se totiž jen dvakrát zhoupne a řidič navíc v každém okamžiku ví, co která náprava či kolo dělá. Na rozdíl od sofistikovaných systémů vzduchového odpružení je Jeepův podvozek sympatickou kombinací robustnosti a přijatelné míry komfortu. Ano, v zatáčkách se ty dvě tuny naklání a při brzdění máme tendenci rýt nosem do asfaltu – zde jde ale o očekávatelné projevy, kterým vévodí, stejně jako u řízení, čitelnost. Že se právě tyto vlastnosti hodí při jízdě v terénu, je nabíledni. Kvůli použitým pneumatikám jsme nezkoušeli žádné extrémní manévry, ovšem plavnost, s jakou se Grand Cherokee nese přes polnocestní i luční nerovnosti, by mohl výrobce vyučovat. Takhle má být odpružena tuhá zadní náprava!
Ve výbavě se objevil zdokonalený elektronický systém pro sjíždění extrémních svahů. Systém pracuje jak pro jízdu dopředu, tak pro couvání. Další ze systémů, trailers-way-control, pomáhá řidiči při jízdě s přívěsem. A ve výbavě Grand Cherokee teď najdete i parkovací kameru.
Pohled do ceníku navíc odhaluje blahodárný vliv sílící koruny. Ceny sice ještě nedosahují úrovně těch amerických, přibližování je ale stálé a sympatické. Jeep Grand Cherokee si tak může připsat další úspěch v boji o evropské skalpy.
První cena vozu | 1.235.000,- (Laredo 3,0 CRD 160 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.235.000,- (Laredo 3,0 CRD 160 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.475.000,- (Overland 3,0 CRD 160 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.604.300,- (Overland 3,0 CRD 160 kW) |
Plusy:
- pružný a úsporný motor
- komfortní podvozek
- čitelné jízdní vlastnosti
- prostornost
Minusy:
- nízká hrana otevřeného víka zavazadelníku
- nelogické ovládání palubního počítače