TEST Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD – Spaghetti western
Po našich silnicích jsme se ve stylu kaubojů z jů es ej proháněli už dvakrát, takže potřetí zevrubně popisovat nový Grand Cherokee už nemá smysl. Po krátkém shrnutí se proto plně můžeme věnovat šestiválcové vznětové novince pod jeho kapotou.
Hlavních zbraní Grandu na našem trhu je vlastně několik. Image Jeepu je nesporná, tento model k ní navíc přidává evropsky přijatelný, velkoryse dimenzovaný interiér a hlavně spoustu výbavy i železa za vaše peníze. No uznejte sami, najít model s podobnými parametry a se srovnatelnou výbavou v ceně pod 1,5 milionu Kč není právě lehký úkol.
Podobně velká SUV (či offroady, chcete-li) jsou téměř výlučně z prémiových chovů, růžky vystrkuje například Pajero či Land Cruiser, což však nejsou úplně typičtí konkurenti, srovnáme-li i výbavu a nabídku motorizací.
suv jeep testy | Jeep Grand Cherokee si na našem trhu vytvořil třídu tak trochu sám pro sebe, kromě skalních fandů značky se mu však čím dál tím víc daří i infiltrace do řad konkurence. Velký vidlicový osmiválec či benzinový šestiválec jsou sice za oceánem možná neodolatelné motorizace, v Evropě však o bytí a nebytí rozhoduje u takto velkých modelů jedině nafta.
O ní bude ještě řeč, teď vám ještě dlužíme ono shrnutí. Šasi Grandu je nastaveno na klidnou jízdu, sportování nejde 2,3 tuny vážícímu drobečkovi příliš k pleti. Oproti modelu s benzinovým osmiválcem pod kapotou je v zatáčce dieselový Grand pocitově déle neutrální, hmotnost obou vozů je však srovnatelná. Jízda se vyznačuje stejnými průvodními jevy jako u osmiválce. Je velmi plavná ale zároveň ne tak komfortní, jak by člověk čekal. Sportovní naladění podvozku vám dá pocítit téměř všechny nerovnosti; jízda na vzduchovém polštáři by asi měla vypadat trochu jinak. Ne že by vás Jeep kopal na každém kanálu do ledvin, to určitě ne, ale čekali jsme o něco větší nadřazenost nad výmoly.
Řízení je stoprocentně komfortní, však je také volant vyhřívaný. Líbila se nám sedadla s účinným topením i odvětráváním, jejich boční vedení či možnosti nastavení by však mohly být větší. Adaptivní tempomat v reálu funguje velmi dobře, dokonce chápe návyky českých řidičů a pokud se mezi auto před vámi a vás zařadí někdo, komu bezpečná vzdálenost nic moc neříká, nezazmatkuje a jen lehce ubere plyn. Horší to bylo s varováním před nárazem do překážky (Forward Collision Warning). V průměru každých 50 kilometrů se bez příčiny spustilo varování, někdy systém spletl strom těsně u silnice, jindy snad nějaká neznámá vesmírná síla. Nutno však podotknout, že v simulované situaci, kdy systém varovat opravdu měl, nezaváhal. Alespoň že tak.
suv jeep testy |
VM Motori nastupuje
Třílitrový šestiválcový diesel od VM Motori nabízí slušných 177 kW a 550 Nm točivého momentu, což je mimochodem sympatický mezigenerační nárůst o 17 kW a 40 Nm. Šestiválec původem od Mercedesu jsme chválili, naštěstí ani italský produkt se nemá za co stydět. Ano, moderní vznětové šestiválce mívají vytříbenější chod a jsou pod kapotami prémiových SUV lépe utlumeny, od naftového Jeepu však čekáme hlavně dostatečný zátah a přijatelnou spotřebu paliva.
suv jeep testy | To první platí bezezbytku. Model se vznětovým agregátem pod kapotou má nespornou výhodu ve velkém točivém momentu 550 Nm dostupném už při 1800 min-1, přímé srovnání s benzinovým osmiválcem by sice zřejmě dopadlo o bizoní chlup lépe pro V8, diesel se však rozhodně nemá za co stydět. Vždyť ve sprintu na stovku dosáhl dle automobilky času 8,2 sekundy a to i s váhavým pětistupňovým automatem. Při předjíždění je nutné počítat s určitou prodlevou, když je ale vše připraveno, můžete se s hukotem bez obav vydat do levého pruhu.
A co spotřeba? Inu, žádné Lupo 3L to opravdu není, na takový kolos je ale dlouhodobá spotřeba kolem 10,5 litru nafty určitě přijatelná. Při ustálené stokilometrové rychlosti točí agregát 2100 min-1, spotřebu se i díky pomoci velkého Manitoua podařilo stlačit na 6,9 litru nafty. Zrychlení na 130 znamená nárůst spotřeby na rovných deset litrů, z otáčkoměru v tu chvíli odečteme hodnotu 2700 min-1. Ve městě počítejte se dvanácti či třinácti litry na 100 kilometrů.
suv jeep testy | Motor neztrácí tah ani kolem čtyř tisíc otáček, kam jej čas od času škodolibý automat zavede, po překonání čtvrté tisícovky je však lepší automatu pomoci a manuálně (pohybem páky v režimu D doprava) přeřadit na vyšší převodový stupeň. Akustická pohoda při dálničních přesunech není špatná, do kabiny však postupně začínají pronikat šelesty od kol či velkých zrcátek. O motoru nemluvě, ten si svou poctivou, lehce traktoroidní odrhovačku odpustit nehodlá. Ale nebojte, na nervy vám tento lehký, stále přítomný hudební podkres nepůjde. A kdyby přeci, nabízí Jeep jeden z nejlepších no-name audiosystémů, jaké jsme kdy v testovacím voze měli tu čest vyzkoušet. Jeho devět reproduktorů plus subwoofer a výkon 506 W odvádí opravdu poctivou práci.
Závěr
Italské srdíčko není rozhodně špatnou motorizací, pod kapotou Grandu nám tolik nevadí ani její drsnější chod i zvuk, v porovnání s agregáty prémiových automobilek. Potíž je jinde – ve ztrátě jedinečné osobitosti, kterou nás okouzlil Grand s vidlicovým osmiválcem. Dobrotivý, kultivovaný obr je ve spojení s karoserií Grandu Cherokee na našich silnicích opravdovým unikátem.
V případě dieselové verze sice ušetříte při nákupu 140 tisíc Kč plus pár tisíc ročně za palivo, opravdový Grand Cherokee však spaluje ve svých osmi objemných válcích benzin – s tím se zkrátka nedá nic dělat.
První cena vozu | 1.079.900,- Kč (3,6 V6 (210 kW), Laredo) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.099.900,- Kč (3,0 V6 CRD (177 kW), Laredo) |
Základní cena testovaného vozu | 1.449.900,- Kč (3,0 V6 CRD (177 kW), Overland) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.467.900,- Kč (3,0 V6 CRD (177 kW), Overland) |
Plusy
- Schopnosti mimo vozovku
- Prostornost
- Relativně úsporný motor
- Cena a výbava
Minusy
- Nevhodně umístěné tlačítko zavírání pátých dveří
- Nižší komfort odpružení
- Krátký zadní sedák
- Pomalý automat
- Zmatený FCW