TEST Jeep Renegade: První jízdní dojmy
Nejmenší Jeep technicky vychází z chystaného Fiatu 500X. Podaří se mu dostát pověsti slavného jména, nebo si uřízne ostudu?
Značka Jeep patří mezi ikony automobilového průmyslu, vždyť legendární willys, známý z kolbišť 2. světové války, je považován za praotce moderních terénních aut. Proto to nebude mít novinka v podobě modelu Renegade neboli odpadlíka vůbec lehké. Jedná se totiž o první výsledek přímé spolupráce
Američanů s mateřským Fiatem. Již fakt, že velká část techniky (například vznětové a některé zážehové motory) pocházejí z Itálie a že produkce bude probíhat tamtéž v továrně Melfi, budí u pravověrných fanoušků značky hrůzu.
Designéři se ovšem snažili vtisknout renegadu tvář připomínající slavné modely značky Jeep. Předku vévodí výrazná maska se sedmi otvory a kulatá světla, jež jsou jedním z poznávacích znaků ultimativnějšího wrangleru. Zadní hranaté svítilny doplňuje vzor ve tvaru křížku, jenž se opakuje i v interiéru.
Uvnitř vládne mladistvá atmosféra. V případě testované verze černý interiér doplňovaly barevné dekory okolo ventilace nebo voliče převodovky. Madlo před spolujezdcem nebylo jen na ozdobu, v terénu přišlo vhod. Dojem trochu pokazily tvrdé plasty na dveřích, ruce s nimi ovšem přijdou do styku jen minimálně, tudíž se jedná spíše o estetickou výtku.
Jeep Renegade - Ceny a motory | |||||||
Motor | 1.6 E-TorQ EVO | 1.4 MultiAir 2 | 1.4 MultiAir 2 | 1.6 Multijet | 2.0 Multijet | 2.0 Multijet | 2.0 Multijet |
Pohon | FWD | FWD | 4WD | FWD | 4WD | 4WD | 4WD |
Převodovka | 5M | 6M | 9A | 6M | 6M | 9A + redukce | 9A + redukce |
Největší výkon [kW] | 81 | 103 | 125 | 88 | 103 | 103 | 125 |
Cena Sport [Kč] | 431.900 | – | – | 523.900 | – | – | – |
Cena Longitude [Kč] | – | 531.900 | – | 556.900 | 632.900 | – | – |
Cena Limited [Kč] | – | 574.900 | 697.900 | 599.900 | 675.900 | 755.900 | – |
Cena Trailhawk [Kč] | – | – | – | – | – | – | 806.900 |
Cena Opening Edition [Kč] | – | 620.900 | – | 645.900 | 721.900 | – | – |
Díky krabicovitému tvaru má řidič stále velmi dobrý přehled o karoserii, což se hodí ve městě i v terénu. Malý jeep se totiž nebojí ani výletu mimo zpevněné povrchy. Do ruky nám přišla vrcholná verze Trailhawk, která je k dispozici pouze s motorem 2.0 Multijet o výkonu 125 kW, devítistupňovou (!) samočinnou převodovkou ZF a pohonem všech kol. Ten nabízí čtyři režimy: Auto, Snow, Sand a Mud, respektive ještě Rock u trailhawku. Na rozdíl
od drtivé většiny konkurentů renegade dokáže zcela odpojit zadní kola, čímž šetří palivo. Testované provedení navíc nabízelo systém Active Drive Low, tedy blokování prvního, extrémně krátkého stupně. Zmíněná verze se lišila také jinými nárazníky a světlou výškou 220 mm (+20 mm proti běžné čtyřkolce). První kilometry nás zavedly na dálnici, kde překvapilo velmi dobré odhlučnění motoru, jenž byl slyšet jen při výraznější akceleraci. Valivý
hluk od celoročních pneumatik (pro trailhawk standard) ale do interiéru pronikal celkem výrazně.
Zmíněné obutí má ale opodstatnění, na horším povrchu toho zvládne více než klasické letní pneumatiky, o čemž jsme se sami přesvědčili. Součástí testovacích jízd byla několik kilometrů dlouhá offroadová trať. Před začátkem jsme přepnuli do režimu Rock a Low a vyrazili vstříc dobrodružství. Nejzábavnější částí byl bahnitý úsek s téměř kolmým stoupáním, o kterém jsme mysleli, že bude nad síly nového jeepu. Jaké překvapení, když Renegade prokličkoval s hbitostí kamzíka mezi stromy a vyšplhal se tam, kam by to nezvládl ani člověk s pohorkami. Podmínky spíše pro Subaru Forester zvládla novinka na jedničku. Neznáme moc podobných aut, která by z tohoto úkolu vyšla se ctí.
Jeep Renegade je hodný jména značky. Ačkoliv míří spíše do měst, neztratí se ani na blátivé lesní cestě. Geny se prostě nezapřou, ani když jsou namixovány s italskými.
Plusy
- Charakteristický vzhled
- Schopnosti v terénu
- Možnost devítistupňové převodovky
- Odhlučnění motoru
Minusy
- Laciné detaily v interiéru
- Vyšší cena, hluk od pneumatik
Technické údaje | |
Motor | Přeplňovaný vznětový čtyřválec DOHC |
Objem | 1956 cm3 |
Výkon | 125 kW při 3750/min |
Točivý moment | 350 N.m při 1750/min |
Převodovka | samočinná devítistupňová |
Pohon kol | Elektronicky spínaný pohon všech kol s možností oboustranného odpojení kloubového hřídele |
Pneumatiky | 215/60 R 17 |
Rozvor | 2570 mm |
Vnější rozměry | 4232 x 1800 x 1690 mm |
Objem zavazadelníku | 350-869 l |
Normovaná spotřeba | 5,9 l na 100 km |