TEST Jízdní dojmy Range Rover Velar: Nízká střecha, vysoké cíle
Automobilový svět je stále pestřejší, barevnější a propletenější. Ani silná a tradiční značka jako Range Rover dnes nevystačí s jednou vysokou krabicí. Proto už dvanáct let rozšiřuje nabídku – nejprve ke zmenšenému, ale stále hranatému a ortodoxně terénnímu Range Roveru Sport, později k zaoblenému kompaktu Evoque s agregátem uloženým napříč. Právě mezi tyto dva modely míří typ Velar. Je nižší a atletičtější než Range Rover Sport, ale robustnější a terénnější než metrosexuál Evoque. Prostě něco mezi, kříženec kříženců.
Pokud stále vnímáte auta v ustálených kategoriích, asi vás napadne, na co je takový vůz potřeba. Se stejnou otázkou jsme před týdnem odlétali do norského městečka Molde, do jehož rázovitého okolí nás výrobce pozval na první jízdy.
Relativní atlet
Do krajiny tyrkysových fjordů obklopených tisícimetrovými horami a věčně zpívajícími lesy padne britsky distingované auto naprosto dokonale. Mohutná příď působí kvůli štíhlé masce a světlometům trochu zavalitě. Dává ale najevo příslušnost ke značce a dobře ladí s rodovými rysy, jako je mušlovitá kapota přesahující blatníky nebo tenké sloupky. Skleník karoserie je na poměry Range Roveru nápadně nízký. Právě tím se velar od větších sourozenců jednoznačně liší a jeho tvůrci to nezapomínají zdůraznit. Rádi by ke značce nalákali zákazníky, kteří dosud o roveru neuvažovali. Dosud jezdili nějakým velkým kombíkem, můžou si sednout trochu výš a projet něco terénu, ale nepotřebují kamioňácký rozhled a nechtějí nastupovat po štaflích.
Stejné téma se opakuje vzadu, kde už tak nízká silueta ještě dále klesá a připomíná spíš sportovně naladěné kombi. Dokonalý protiklad stěhovácké zádě originálního Range Roveru nebo sedmimístného Land Roveru Discovery. Velar je výhradně pětimístný a 763litrový kufr vděčí za svůj objem hlavně délce.
Základní ceny | Velar | SE | Dynamic | Dynamic HSE |
D 180 | 1 559 569 Kč | 1 896 191 Kč | 1 653 223 Kč | 2 217 809 Kč |
D 240 | 1 675 245 Kč | 2 014 287 Kč | 1 769 383 Kč | 2 333 485 Kč |
D 300 | 1 835 812 Kč | 2 174 612 Kč | 1 930 767 Kč | 2 494 052 Kč |
P 250 | 1 559 085 Kč | 1 897 885 Kč | 1 652 860 Kč | 2 217 325 Kč |
P 350 | 1 856 745 Kč | 2 192 641 Kč | 1 949 794 Kč | 2 512 686 Kč |
Sbohem, veliteli
Přestože je velar o neuvěřitelných sedmnáct centimetrů nižší než velký Range Rover, nad hlavou máme místa dost. Sedíme totiž podstatně níž, což usnadňuje nastupování, ale připravuje nás o jednu z nejvýraznějších vlastností britského klasika: velitelskou pozici za volantem, díky níž má řidič dokonalý přehled o okolí vozidla. Z velaru je vidět jen o trochu lépe než z běžných SUV dnešní doby. O co sedíme výš než v golfu, o to výš máme palubní desku, kapotu a boční okna. Na silnicích a křižovatkách takový výhled stačí, náskok v terénu ovšem velar ztrácí, protože situaci kolem vysoké přídě můžeme sledovat jen přes kamery. Ústupu od nejdrsnějších terénních dovedností mimochodem odpovídá i zjednodušení pohonu všech kol – místo ortodoxní sestavy tří diferenciálů a redukční převodovky velar připojuje přední pohon elektronicky řízenou spojkou.
Polem nepolem
Což ovšem neznamená, že bychom se terénu měli bát. Pánové od Range Roveru proložili čtyři sta kilometrů dlouhou testovací trasu poctivými
terénními vložkami s říčním brodem a rozblácenými lesními cestami plnými velkých kamenů, kde přicházejí k dobru jak dlouhé zdvihy kol, tak citlivě reagující elektronika pohonu obou náprav. Je ale pravda, že venku stojící figuranty ukazující „doleva – doprava“ potřebujeme kvůli nepřehledné přídi opravdu častěji, než jsme byli u této značky zvyklí.
Bonbonkem výletu je zdolání obslužné komunikace vyhlášeného lyžařského střediska ve Strandě. O její strmosti nejlépe vypovídá, že stoupá téměř z úrovně mořské hladiny do výšky 1100 metrů, odkud je hladina jednoho z fjordů přímo vidět. I tady se velar kamením a prachem prokusuje s nadhledem, zejména díky vrcholné specifikaci – bez redukční převodovky rozhodně přichází vhod masivní točivý moment třílitrového dieselu se dvěma turbodmychadly, který pro vůz této velikosti považujeme za ideální pohon.
Jízda doktora Wattsona
To se potvrzuje i na silničkách první a druhé třídy, které tvořily převážnou část testovacího okruhu. Motor tiše ševelí, osmistupňový automat stále udržuje otáčky kolem šestnácti set a auto se na pneumatickém podvozku nehmotně vznáší nad nerovnostmi cest i ostrými spárami mostů přes horské bystřiny. Dokonale izolováni od vnějšího světa si užíváme kultivovanou jízdu, famózní křesla čalouněná kůží ušlechtilého skotu, romantické norské krajinky i jazzovou trumpetu decentně šuškající z osmisetwattového ozvučení Meridian. Chybí nám snad něco? Ale ovšem, doutníky Arturo Fuente…
Jak jste jistě pochopili, urozené značce ani cenové hladině kolem dvou a půl milionu korun velar rozhodně nedělá ostudu. Lidem, kteří často nevyráží do neznámého terénu, nabídne všechno, co dělá range rover range roverem. Výraznou osobnost, maximální komfort, solidní užitnou hodnotu a pevné kramfleky v náročnějších podmínkách. Německé trojce i Volvu tu vyrůstá schopný konkurent.
Základní technické údaje | Diesel | Benzin | |||
Verze | D180 | D240 | D300 | P250 | P300 |
Motor | 2.0 turbo | 3.0 biturbo | 2.0 turbo | 3.0 kompresor | |
Výkon (kW při ot./min) | 132/4000 | 176/4000 | 220/4000 | 184/5500 | 250/6500 |
Točivý moment (N.m při ot./min) | 430/1750 | 500/1750 | 700/1650 | 365/1200 | 450/3500 |
Převodovka | Osmirychlostní planetová s měničem | ||||
Nejvyšší rychlost (km/h) | 201 | 217 | 241 | 217 | 250 |
Zrychlení na 100 km/h (s) | 8,9 | 7,3 | 6,5 | 6,7 | 5,7 |
Spotřeba dle výrobce (l/100 km) | 5,4 | 5,8 | 6,4 | 7,6 | 9,4 |
Provozní hmotnost (kg) | 1829 | 1841 | 1959 | 1804 | 1884 |
Vnější rozměry, rozvor (mm) | 4803 x 2032 x 1665, 2874 |
Salonek na úrovni
U dosavadních modelů Range Roveru jsme měli výhrady ke zpracování kabiny, zejména palubní desky. Velké plochy kvalitní kůže a dřeva se pojily
s nevzhlednými plasty a zastaralými ovladači z 90. let. Velar působí o poznání lépe díky jednoduchému triku: modernímu komunikačnímu systému se dvěma obrazovkami. Na horní se nastavuje navigace, rádio a telefon, na podstatně rozměrnější dolní ploše ovládáme ventilaci, sedadla, nastavení vozidla a pohonu všech kol. Můžeme však na ní i rychle přijmout hovor nebo přeladit rádio, abychom si nahoře nerušili navigaci. Druhou výhodou jsou velké otočné ovladače, jejichž funkce se mění podle nastaveného menu. Bez trochy listování nabídkami se tedy za jízdy neobejdeme, ale pro dnešní mraky funkcí je to šikovný a pozorně vyladěný kompromis. A navíc to vážně dobře vypadá.
Plusy
- Kvalitní zpracování
- Vynikající komfort a odhlučnění
- Přehledný informační systém
- Přiměřená průchodnost terénem
Minusy
- Horší výhled
- Absence redukční převodovky
- Menší vstup do kufru