Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kia Carnival
Kia Carnival
Kia Carnival
Kia Carnival
48 Fotogalerie

TEST Kia Carnival 2,9 CRDi - dostupný velkoprostor

Nový Carnival je dalším korejským modelem, jehož kvality by se i bez atraktivní prodejní ceny mohly směle měřit se zavedenými konkurenty. I přesto zůstává cena zajímavá. Jaké to tedy je mít před domem Carnival?

Doba, kdy korejská auta sklízela úspěchy jen díky dobré ceně je, díky některým novým modelům, již dávno pryč. Nová generace velkoprostorového vozu Kia Carnival nám to na začátku letošního září opět potvrdila. Novinka upravená pro Evropu v rüsselsheimském vývojovém centru Kia Motors (odkud asi Kia nabrala inženýry?) z americké verze má sice kratší celkovou délku 4810 mm, ale na zdejší poměry to není málo ani mezi plnohodnotnými MPV. Z velké Sedony pro americký trh (délka 5131 mm) zůstala zachována vskutku královská šířka 1985 mm a mezi evropskými MPV běžná výška 1750 mm. Karoserie novinky je o celých 40 mm širší než u předchozího provedení, z čehož těží nejvíce tři cestující ve druhé řadě sedadel.

Vnější design je umírněný, zřejmý je vliv evropského designérského centra, ale celek působí konzervativním - a v době S-Maxů, Grandisů a jim podobným - snad i trochu nudným dojmem. Konstruktéři dokázali elegantně zamaskovat mnohdy problematickou vodící lištu posuvných dveří, stylisté zase objemnou záď opticky zmenšili, když maximálně zvětšili koncové svítilny. Jejich výška činí 43 centimetrů, což je úctyhodný rozměr, ale díky tomu automobil vypadá menší než jak tomu ve skutečnosti je.

Co se funkčnosti týká nemá karoserie Carnivalu příliš mnoho problematických míst. Velké křídlové přední dveře a posuvné zadní dveře umožňují pohodlné nastupování i případnou manipulaci s nákladem. Mamutí rozměr zadního výklopného víka otevírá pravidelný vstupní otvor v zádi. Hrana sice není ve výšce podlahy, ale zásadní problém to není.

Šířka, šířka, šířka

Vysoký a hlavně nadprůměrně široký interiér dává řidiči a přednímu spolujezdci nevídanou volnost pohybu. Za volantem jsme si připadali zpočátku jako v autobuse, ale zvyknout si na „větší“ je celkem snadné. Vzhledem k vnitřní šířce 1640 mm (!) není paradoxně vůbec snadné z místa řidiče dovřít např. špatně zavřené dveře spolujezdce. Sedadla jsou podobně velkoryse dimenzovaná, jejich čalounění lze přiřadit ke zlatému středu na stupnici tuhosti, boční vedení je přiměřené zaměření automobilu. Volant s kůží obšitým věncem má pouze výškové nastavení, ale relativně vzpřímená poloha řidiče za volantem, spolu se seřizovacími rozsahy sedadla, umožňuje nalézt snadno pohodlnou polohu. Před řidičem je jednoduše navržený přístrojový štít s velkými kruhovými ukazateli. Jejich provedení působí kvůli velkým číslicím až příliš užitkově, funkci to však i zde prospívá.

Na vrcholu středové konzoly je místo pro dvouDINové autorádio, které sice nese logo firmy KIA, ale příliš důvěryhodně nevyhlíží. Ke zvuku ani schopnosti přijímat signál FM rádií zásadní výhrady nemáme – opět jde o zlatou střední cestu, kompromis mezi cenou a dodávanou kvalitou funkce. Středová konzola vystupuje do prostoru mezi přední sedadla. Optimálně umístěná řadící páka má hladce jdoucí chod, ale značné vůle v cílových pozicích. Zde ještě je co zlepšovat.

Ježek v kleci

Zadní řady sedadel jsou sestaveny ze tří a dvou samostatných sedadel. To je sice v Evropě standard, ale pro Carnival je to novinka, neboť první generace byla dodávána s konfigurací 2+2+3. Výhoda vyplyne ve verzích N1 s odpočtem DPH, protože i pak zůstává Carnival pětimístný. Na druhé řadě mají tři cestující k dispozici 1650 mm ve výši loktů, takže na nedostatek prostoru v příčném směru si rozhodně v Kii stěžovat nemohou. Zadní sedadla lze variabilně uspořádat v řadě kombinací. Ačkoli tak na první pohled vypadají, nejsou všechna stejná, takže při zpětné montáži je třeba dávat pozor zda se pokoušíte zabudovat správné sedadlo. Vyjmutí sedadel je otázkou chvilky, ale sedadlo je vzhledem ke svým rozměrům dost těžké. Tedy nic pro ženy.

Zpětná montáž je, jak jsme se přesvědčili, černou můrou budoucích majitelů, protože vyžaduje důkladnou teoretickou přípravu a cvik, abyste nemuseli řešit dlouhé minuty trvající rébus se zaklíněným sedadlem v nesprávné poloze. Prostor v podélném směru je ve druhé i třetí řadě přiměřený potřebám průměrně vzrostlých jedinců. I ve třetí řadě je dostatek místa do šířky pro dva cestující (1250 mm). Vyjmutí všech pěti sedadel promění interiér Carnivalu v přepravní box s kapacitou 3440 litrů. Pětimístné uspořádání poskytuje 1485 l, v každém případě je k dispozici užitečná hmotnost přes 800 kg.

Pětice cestujících na dvou řadách zadních sedadel bude trpět typickým neduhem velkoprostorových vozů s rovnou podlahou – malou výškou mezi hranou sedáku a podlahou. Stehna díky tomu nejsou podpírána a ani přes dobré prostorové poměry není poloha cestujících tak pohodlná, jako ve velkých vozech s karoserií kombi.

Život na palubě…

…zpříjemňuje třízónová klimatizace. Ke dvěma nastavením pro řidiče a spolujezdce se přidává další samostatné pro zadní pětimístnou část interiéru. Regulovatelné výdechy ve střeše jsou z hlediska komfortu na palubě optimálním řešením. Bedlivě sledovaný parametr počtu, důmyslnosti a praktické použitelnosti odkládacích prostor je v případě Carnivalu na vysoké úrovni. Středová konzola ukrývá uzavíratelné schránky na drobnosti, dvě schránky jsou před spolujezdcem a kapsy na tradičním místě ve dveřích. Mezi předními sedadly je možno nainstalovat sklopný stolek. Dvě osoby na předních sedadlech mají k dispozici osm (!) prolisů na kelímky nebo lahve s nápoji – dva ve dveřích a čtyři ve středové konzole, resp. mezi sedadly. V poslední řadě je k dispozici také čtveřice prolisů. Celková nápojová kapacita Carnivalu přesahuje jistě desítku litrů, uvažujeme-li láhve. Párty na palubě tohoto křižníku může začít.

kia testy mpvkia testy mpv | aczK ne právě samozřejmým prvkům výbavy patří možnost elektrického ovládání skel v bočních posuvných dveřích a elektrické vyklápění třetích bočních oken. I do posuvných dveří se podařilo zakomponovat prolis na láhev.

Praktické je vnitřní zpětné zrcátko umožňující snadnou kontrolu dětské posádky vozu ve druhé a třetí řadě, méně se nám líbilo umístění palubního počítače ke stropu a málo účinné potkávací projektorové halogenové světlomety. Konvenční odrazová obecná plocha reflektoru pro dálkový světlomet fungovala podle nás lépe.

Jízdní dojmy…

kia testy mpvkia testy mpv | acz… odpovídají očekáváním. Rozměrný korejský automobil přeci jen nemůžeme zařadit na úroveň sportovních MPV jakým dnes je například Ford S-MAX (test verze 2,5T s videem najdete zde), ale je-li měřítkem průměrný sedmimístný minivan, zpevňuje Kia Carnival tento průměr. Velkoobjemový čtyřválcový motor 2902 cm3 se vstřikováním common-rail prošel řadou úprav, takže nyní dosahuje slušného výkonu 136 kW při 3800 ot./min a točivého momentu 343 Nm mezi 1500 a 3500 ot./min. Značný objem připadající na jeden válec, a s tím související rotující hmoty, se podepisují na nízké ochotě motoru akcelerovat. Točivý moment je stále k dispozici, ale spíše než pro mohutnou akceleraci jej lze využít pro tažení hmotných přívěsů. Více než dravá jízda s mnoha přechodovými stavy lákají silnou jednotku stacionární režimy nízkých a středních otáčkách.

kia testy mpvkia testy mpv | aczPři konstantní cestovní rychlosti 100 km/h je na otáčkoměru 3800 ot./min při zařazeném třetím rychlostním stupni, 2600 ot./min na čtyřku a přibližně 2100 ot./min na nejvyšší, pátý, převodový stupeň. Šestka překvapivě chybí. 130 km/h představuje na pátý stupeň 2600 ot./min. Naše spotřeba se během testu dostala na 8,3 l/100 km, což je s uvážením dvoutunové pohotovostní hmotnosti akceptovatelná hodnota. Mimo město by mělo reálně stačit o málo více než 7 litrů nafty na 100 km jízdy.

Zvuková izolace motoru je dobrá, uložení v karoserii by si mělo získat ještě další pozornost konstruktérů. Vibrace se totiž v určitých otáčkách nepříjemně přenášejí do podlahy i pedálové skupiny, se kterou chtě nechtě musí být vaše nohy stále v kontaktu. Kotoučové brzdy na všech kolech jsou při brzdění z vysokých rychlostí mírně nestabilní, řízení má značný převod, podporující pocit řízení dodávkového automobilu. Odpružení je komfortně naladěno, takže i prázdný automobil se pyšní komfortem rodinného vozu. Jízdním vlastnostem prospívá zadní víceprvková náprava.

Kia Carnival je na českém trhu nabízena za cenu, která odpovídá minivanům o třídu menším s podobnou výbavou. Vozu by slušel turbodiesel s menším zdvihovým objemem a šestistupňovou převodovkou. Několik dalších neduhů Carnivalu jsme shrnuli níže. Jakmile s nimi v další generaci Kia něco udělá, dosáhne na technickou a kvalitativní úroveň těch nejlepších v segmentu.

První cena vozu719.980,-Kč (2.9 CRDi LX)
První cena vozu s testovanou motorizací719.980,-Kč (2.9 CRDi LX)
Základní cena testovaného vozu799.980,-Kč (2.9 CRDi EX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků813.980,-Kč (2.9 CRDi LX)

Plusy

  • prostorný interiér
  • výkonný motor s přiměřenou spotřebou paliva
  • bohatá výbava
  • poměr hodnota/cena
  • odkládací prostory

Minusy

  • vibrace motoru do pedálové skupiny a podlahy
  • vůle v mechanismu řazení
  • nevhodné umístění palubního počítače
  • nejvyšší sazba povinného ručení
  • absence ESP a TCS