Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus LC 500 Luxury – Vysokootáčková nirvána i s filtrem pevných částic

Lukáš Volšický
Diskuze (14)

Fascinující Lexus LC 500 se stále prodává, a přestože už má filtr pevných částic, i nadále zůstává návykovou řidičskou nirvánou s vysokootáčkovým vidlicovým osmiválcem. Až bezchybné japonské kupé má jedinou vadu, kterou okamžitě přestanete řešit. Jakou?

Design, interiér


„Jak to ta Toyota dělá?“ Už je to rok a půl, co jsem naposledy seděl za volantem unikátního Lexusu LC 500 a dnes, když v něm znovu jedu podvečerní pražskou dopravní špičkou, zase přemýšlím nad těmi šikovnými japonskými ručičkami. Toyota je snad jedinou automobilkou, která když si řekne, že něco zkusí, udělá až dokonalou techniku. Ať už pro sebe nebo prémiovější značku Lexus, kterou Japonci založili koncem osmdesátých let pro luxusnější modely.

Když Toyota před přibližně jedním desetiletím odhalila, že pracuje na vývoji nového sportovně-luxusního kupé, všichni jsme zbystřili. Lexus v minulosti vyráběl hlavně limuzíny, ale když v roce 2010 zahájil výrobu exkluzivního desetiválcového supersportu LFA, ukázal nám, že to myslí vážně i s řidičskými zážitky a rychlostí. Nové zkušenosti inženýři následně vytěžili při vývoji „normálnějšího“ Lexusu LC, který je v dnešním světě jedinečným autem. Pokaždé vás posadí na zadek.

Dnes, s blížícím se koncem roku 2023, se blíží i konec ohromujícího „LCčka“. Pořád je však tady a my si jej můžeme užívat dosyta. Dokonce i dnes vypadá, jako kdyby se začal vyrábět teprve včera, i když jej značka oficiálně odhalila na severoamerickém mezinárodním autosalonu v Detroitu už v roce 2016. Dodnes vypadá jako koncept uvedený do sériové výroby, která mimochodem začala v březnu 2017.

Než z výrobní linky odjede poslední kus, je ideální šance, abychom si my benzinový nadšenci přiznali, že Lexus LC 500 ztělesňuje vše, co na autech máme rádi. Už teď jsem uvedl i přesnou motorizaci, protože sice vzniká i úspornější hybridní Lexus LC 500h, ale proč byste jej měli chtít? Elektrifikovaný šestiválec je kompromisem, zatímco vysokootáčkový atmosférický osmiválec ukazuje všem okolo, že vy žijete naplno.

A teď konečně nechme úvodního filozofování a pojďme se Lexusu LC 500 věnovat zblízka. Vedle nejmodernějších modelů značky je sice už trochu zastaralý, ale vadí to něčemu? Zub času je nejvíce viditelný v kabině, ale než otevřeme dveře a nastoupíme pod karbonovou střechu, věnujme se ještě chvíli exteriérovému designu. Pro zajímavost uvedu, že produkční verzi vyvinul automobilový návrhář Pansoo Kwon.

Až kosmický Lexus LC 500 i po letech bere dech, protože vůbec nestárne. Je překrásným luxusním kupé, jež v ulicích Prahy přitahuje velkou pozornost a v soutěži krásy i porazilo i dražší konkurenci. Dodnes má osobitý design, a přestože jsem se zpočátku obával pocitově nudného stříbrného odstínu „Platinová Sonic“, až nečekaně mu sluší – je elegantní a diskrétní.

Lexus LC 500 si dnes můžete objednat v deseti barvách, ale výrazně menší je individualizace luxusní kabiny. Automobilka nabízí pouze standardní černou variantu, kterou doplňuje světlejší okrová specifikace. V obou případech je čalounění z jemné kůže s typicky japonsky skvělým dílenským zpracováním.

Lexus LC 500 Luxury Lexus LC 500 Luxury

Minimálně na oko je luxusní interiér Lexusu LC opravdu příjemný, ale v našem testovaném kousku jsme stále museli pracovat se zastaralým infotainmentem, který donedávna byl snad největší bolestí značky. Až letos na jaře automobilka představila zatím poslední modernizaci s novým multimediálním systémem s 12,3“ dotykovým displejem a bez trackpadu.

Bohužel, české zastoupení značky zatím disponuje pouze starším modelem s „nemoderním“ displejem za krycím sklem. Při poslední modernizaci z vlajkového kupé značky zmizely i analogové hodiny, které byly hezkým detailem pro všechny milovníky hodinek.

Video se připravuje ...

A když se vrátím k ovládání staršího infotainmentu, chvílemi mě štve. Ovládání trackpadem a kurzorem na obrazovce je zdlouhavé a zadání adresy do navigace mi trvá déle, než za jak dlouho bych stejný úkon zvládl na dotykovém displeji. Ovládání prstem klávesnice přímo na displeji je v Lexusu LC možné až po letošní poslední modernizaci. Nově navíc budete mít radost i z modernějšího grafického zpracování i digitální architektury infotainmentu.

I po dlouhých letech na světě však vyjma zastaralého infotainmentu v testovaném Lexusu LC 500 nenacházím nic, co by mi vyloženě vadilo. Je příjemně prostý na ovládání a po nastartování můžete vyjet, aniž byste museli dlouze procházet nastavením a vypínat otravné asistenty. Většinu nastavení navíc uděláte pomocí tlačítek na volantu skrze posuvný displej digitálního přístrojového štítu.

Motor, jízdní vlastnosti


Elegantní Lexus LC se v Česku dodnes prodává v obou motorizacích – s hybridním šestiválcem a obchodním pojmenováním LC 500h i plnotučným atmosférickým osmiválcem jménem LC 500. A pokud se rozhodnete si vlajkové kupé japonské značky opravdu koupit, váš výběr nijak neovlivní katalogová cena, protože oba modely začínají se základní cenou od 2.950.000 Kč. Nehybridní osmiválec navíc můžete za příplatek spojit s větrem ve vlasech – verze Convertible je o půl milionu dražší.

Technickým základem Lexusu LC 500 je atmosférický pětilitrový vidlicový osmiválec 2UR-GSE s přímým vstřikováním paliva, Atkinsonovým pracovním cyklem a variabilním časováním ventilů VVT-i. Vrcholné kupé se původně představilo s nejvyšším výkonem až 351 kW (477 koní), ale v minulosti bohužel prošlo modernizací, která jej decentně oslabila. Pozitivní zprávou však je, že i nejnovější specifikace motoru je i nadále šťavnatá a zábavná.

Aktuální Lexus LC 500 má výsledných 341 kW (464 koní) a 530 newtonmetrů, je tedy o 10 kW (13 koní) a 10 newtonmetrů slabší než původní specifikace. A abych nezapomněl, po stejné modernizaci je Lexus LC 500 vybaven i filtrem pevných částic, aby přežil v emisně nekompromisní Evropě. Automobilka však těží z nízkých flotilových emisí své modelové řady, díky čemuž LC 500 naopak nemá ani systém stop-start. Prostě nastartujete a hned jedete.

Lexus LC 500 Luxury Lexus LC 500 Luxury

A když se vrátím k síle „LCčka“, maličkého oslabení si v reálném světě asi ani nevšimnete. Osmiválcový Lexus LC 500 si budete užívat zejména pro jeho chuť do otáček a návykový průběh výkonu a točivého momentu. S atmosférickým plněním je v nízkých otáčkách klidný, a jakmile ručička otáčkoměru mine střední pásmo a pokračuje k červenému poli otáčkoměru, osmiválec raketově nabírá na síle a hlasitě řve. Nádherně graduje s každou další otáčkou navíc.

Jenže… při letošním setkání se mi Lexus LC 500 dostal do rukou začátkem prosince, kdy Česko zasypala sněhová nadílka. A na čerstvém a později ujezděném sněhu se projevily všechny nevýhody nadupaných zadokolek se samosvorným diferenciálem. Dokonce i při odbočování v křižovatce s pouze lehkým plynem a zapnutou dynamickou stabilizací se na zimních pneumatikách Falken Eurowinter HS01 jezdil dveřmi napřed.

A pokud se odvážíte vypnout dynamickou stabilizaci i kontrolu trakce delším stiskem tlačítka na levé straně kapličky přístrojového štítu, řidičsky zábavného driftování si užijete do sytosti. Lexus LC 500 je charakteristický příjemnou ovladatelností, k níž mu pomáhá bohatá zpětná vazba. Ve svých rukách i zadku tak víte o každém sebemenším náznaku nedotáčivosti a přetáčivosti. S osmiválcem hladovým po otáčkách navíc není složité prohrabat se sněhem až na asfalt.

Ruku na srdce, jízda s vypnutou stabilizací je v něm na sněhu intuitivnější než jízda s ní. Tedy pokud víte, co máte dělat. S aktivovanými pomocníky je občas problém rozjet se i do menších kopců. Je tomu pár desítek minut, co jsem se snažil podél autobusové zastávky rozjet v zasněženém kopci, zatímco jsem neplánovaně zdržoval vyjíždějící autobus. Lexus LC 500 jel „deset“, neustále se snažil hrabat a elektronika mu zabraňovala zvýšit výkon.

Až na mokrých silnicích bez sněhu jsem si užil solidní dynamiku LC 500, s níž zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a jezdí maximální rychlostí 270 km/h. Přepněte desetistupňovou automatickou převodovku s režimem řazení Direct Shift magneziovými pádly pod volantem do manuálního režimu a užijete si střílení osmiválce do výfuku při přeřazení pod plným plynem. Převodovka se navíc stane i trochu ostřejší, protože při normální klidné jízdě jinak řadí tak, že to sotva zaznamenáte.

Inženýři Lexusu současně se snížením výkonu přišli i s decentním snížením hmotnosti, díky němuž je modernizované LC 500 o zhruba 10 kilogramů lehčí. Nově má spodní ramena z kovaného hliníku, tenčí duté stabilizátory, pevnější vinuté pružiny, nové naladění adaptivních elektronických tlumičů s delším zdvihem vpředu a optimalizovanou tuhost dorazů podvozku. Brzdovou soustavu pak vybavili větším obložením a vylepšili přímější zpětnou vazbou.

Lexus LC 500 Luxury Lexus LC 500 Luxury

Japonci tak přišli na způsob, jak ještě zlepšit techniku, jakou jsme už kdysi měli za dokonalou. Na okreskách se Lexus LC 500 pohybuje s agilními sportovními jízdními schopnostmi, vrhá se do každé zatáčky a opouští je s vrozenou přetáčivostí. Na dálnicích se pak z Lexusu LC 500 stává ideální cestovní auto, jež požírá kilometry a veze vás v příjemném komfortu. Na poměry sportovních kupé na velkých kolech je totiž až nečekaně komfortní.

V životě s osmiválcovým Lexusem LC 500 pak sice nebudete moc řešit spotřebu paliva, ale když budete jezdit rozumně, bude se pohybovat s reálnou kombinovanou spotřebou benzinu okolo 12,5 litru na 100 kilometrů. S dynamičtějším řidičským stylem jezdí za necelých patnáct litrů, a jakmile na to začnete opravdu šlapat a honit jej ve vysokých otáčkách, ani pětadvacet litrů na sto kilometrů nebude vzácností.

Závěr


Už jsem se o tom rozepsal v úvodu a v závěru se budu opakovat. Lexus LC 500 s atmosférickým osmiválcem je jeden z nejlepších a nejvíce návykových sporťáků, jaké si dnes můžete koupit. Tedy, sice není ryze sportovní, protože vznikl hlavně jako luxusní cestovní kupé, ale má všechny pozitivní vlastnosti sportovních aut. A to i v nepříznivém počasí.

Sice jsem si nejprve říkal, že silná zadokolka bude ve sněhu otravná, protože v tu chvíli se především neumí rozjet, a když už, tak dveřmi napřed. Jenže jakmile jsem vyjel na prosolené silnice, opět to byl ten starý dobrý Lexus LC 500, který nám jednou bude chybět. Ač to nerad říkám, vzhledem k průměrné době životních cyklů dnešních aut se nejspíše blížíme k oficiálnímu ukončení produkce.

A to je hlavní důvod, proč jsem našemu fotografovi řekl, aby jej vyfotil spolu se stříbrným kabrioletem Lexus LC 500 Convertible, abyste si je mohli prohlédnout společně. Už brzy budou minulostí.

Výjimečně dávám závěrečné hodnocení pěti hvězdami, protože jediným objektivním problémem osmiválcového Lexusu LC je i dnes pouze zastaralý infotainment. A na ten to prostě nejezdí.

Lexus LC 500 Luxury Lexus LC 500 Luxury

Nejlevnější verze modelu 2.950.000 Kč (LC 500)
Základ s testovaným motorem 2.950.000 Kč (LC 500)
Testovaný vůz bez příplatků 2.988.000 Kč (LC 500 Luxury)
Testovaný vůz s výbavou 2.988.000 Kč (LC 500 Luxury)

Plusy

  • Futuristický design
  • Atmosférický osmiválec
  • Komfortní podvozek
  • Luxusní interiér

Minusy

  • Zastaralý infotainment
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (14)

Doporučujeme

Lexus LC 500 Luxury
Cena základní sestavy 2 988 000 Kč
Výbava základní sestavy samosvorný diferenciál Torsen, adaptivní odpružení AVS, 21“ kola Luxury, audiosystém Mark Levinson s 13 reproduktory, konektivita Apple CarPlay a Android Auto, elektricky nastavitelná sedadla v deseti směrech, bi-led světlomety a další Kč
Cena testované sestavy 2 988 000 Kč
Výbava testované sestavy stříbrná barva Platinová Sonic, čalounění jemnou kůží - Okrová Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 341 / 7100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 530 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 270
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 17.4 / 8 / 11.5
Emise CO2: 263
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 197 / 0
Objem nádrže (l): 82
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1935 / 440
Rozměr pneu: 245/40 R21, 275/35 R21
Lexus LC 500 Luxury
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
16. 12. 2023 20:01
Re: vlastní zkušenost
Mal som možnosť si LC 500 vyskúšať a je to skvelé auto. Vlastne až vtedy som získal k Lexusu nejaký rešpekt. Za mňa je aj ten dizajn super. Nech ti slúži. :yes:
16. 12. 2023 11:24
Re: vlastní zkušenost
Pekne napísané, prajem veľa pohodových kilometrov :yes:
15. 12. 2023 22:11
vlastní zkušenost
Pořídil jsem si ho v cabriu a nemohu k tomu psát žádnou zásadní výhradu mimo toho vždy a všude skloňovaného infotainmentu. A le popravdě, kdo ho nějak do hloubky používá za jízdy? Ovšem silnou stránkou infotainmentu je zároveň Mark&Levinson. Když to oroštuju, tak to trhá bubínky a tá čistota zvuku je neuvěřitelná.
Jinak mám zkušenosti i s top prémiovkami z Německa, vlastnil jsem několik let 911 4S Targa i MB SL63 AMG jako majitel a ne že jsem se v tom svezl 2 krát a již vynáším soudy.
Porsche - ikona mezi autíčkáři ale nikdo nepřizná, že je těžký na zadek. MB -tvrdý jako prkno ve srovnání s LC-čkem. ABC je spíš problém než výhoda.
Lexus je ze všech nejkomfortnější. A nebudems ilhát do kapsy, že dnes taková auta se používají hlavně v provozu a na silnicích ne na uzavřených okruzích. Prostě tato auta se kupují často jako demonstrace možností majitele a očekáváte za to spíš komfort a výbušnost ale kde si člověk dovolí dnes driftovat nebo projíždět zatáčky bokem?
15. 12. 2023 21:11
HD foto
Krásný test, děkuji. Neuvažuje redakce nabídnout některé fotky ke stažení ve vysokém rozlišení? Jsou opravdu krásné, stříbrná barva auta krasne ladi k zimní krajině. A ty fotky společně s kabrioletem, to je uplne na PF2024.
15. 12. 2023 20:33
Re: Preto
koukám na profil a obsah příspěvků autorky a dovolím si tvrdit, že je to fake profil :no: