Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus LS 460: první jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (469)
Luxusní značka koncernu Toyota Motor Corporation právě dokončila obměnu modelové řady. Třešničkou na dortu je pětimetrový sedan se zážehovým osmiválcem a množstvím elektroniky na palubě. Krátce jsme jej vyzkoušeli v okolí francouzského Nice.

V srpnu 1983 se na stole managementu firmy Toyota Motor Corporation objevilo zadání postavit „nejlepší luxusní automobil na světě“. Ambiciózní záměr, který stál i na počátku luxusní značky Rolls-Royce, lze považovat za počátek značky Lexus, která se objevila nejprve na americkém trhu v roce 1989. Tehdy šlo o první generaci největšího modelu LS 400, který si v USA získal pro konkurenci překvapivě rychle své zákazníky. Po úspěšných sedmnácti letech je zde zcela nová vlajková loď, která se již uchází o zákazníky na celém světě.

Toyota jde za svými cíli dobře naplánovanou a pečlivě vybranou cestou. Zatímco jiní automobiloví giganti investovali v devadesátých letech do nákupu prestižních značek s nepřehlédnutelným historickým odkazem, automobilovému Japonsku se tato vlna zcela vyhnula. Místo toho byla asijská píle, um, strojařská, elektrotechnická a marketingová zdatnost spojeny, aby mohly být vytvořeny nové značky a pro ně pak i výjimečné automobily. Toyota má svůj Lexus, Nissan své Infiniti, Honda pěstuje Acuru a Mazda to zkoušela s Xedosem. Jedinou svébytnou značkou, která je zastoupena v Evropě zůstává Lexus, ostatní buď zcela zanikly (Xedos) nebo vyrábějí více, či méně upravené verze původních modelů mateřských značek.

Lexus je na konci roku 2006 na vrcholu svých technických schopností, má malý sportovní sedan IS, luxusní řadu středních sedanů GS, luxusní SUV RX a nyní i zcela novou vlajkovou loď LS. S výjimkou IS se všechny modelové řady dočkají hybridního pohonu, naopak pouze IS se může pochlubit vznětovým motorem. Největší model sice nemá tak bohatou nabídku motorizací jako tradiční evropští konkurenti, ale jeho silnou stránkou má být celková harmonie člověka a stroje, efektivní využití moderních technologií a zvláštní kouzlo automobilové osobnosti se špetkou exotiky a výraznou příchutí vzdálenější budoucnosti.

Lexus LS 460 - čtvrtá iterace

Pomineme-li detaily, koncepce designu velkého pětimetrového sedanu se za 17 let příliš nezměnila. Přísně tříprostorové provedení s jednoznačně definovaným vysokým a směrem dozadu rostoucím pontonem karoserie je společné všem dosavadním Lexusům LS. Aktuální provedení získalo na mohutnosti, kterou se na druhou stranu designéři snažili rozbít elegantními detaily (tvar bočních oken, bohaté chromování jejich rámů a spodní lišty na dveřích), velkými světly (vpředu i vzadu) a velkými koly (18 palců standard, 19 palců za příplatek). Na obrázcích a z některých úhlů i ve skutečnosti nevypadá Lexus LS 460 tak velký jak ve skutečnosti je.

V ruce máme kartu, jejíž velikost není příliš odlišná od rozměrů kreditní karty, a tak automobil nás vítá s odemknutými dveřmi. Usedáme za volant a seznamujeme se s interiérem. Vpředu nečeká na první pohled žádné zásadní překvapení. Ti, kdo jezdili s IS, RX nebo GS si budou připadat jako doma. Důvěrně známá grafika optitronového přístrojového štítu má pokročileji vytvarovány bodové displeje. Středové konzole vévodí osmipalcová dotyková obrazovka s logikou, kterou mají i levnější vozy modelové řady Lexusu. Zde je, jaksi samozřejmě, mnohem rozsáhlejší seznam nejrůznějších elektronických funkcí. V tomto článku se jimi nebudeme zabývat podrobně, více se o nich dočtete v dalším článku o tomto voze v magazínu Auto.cz. Chválíme, že řidiče množství elektroniky neobtěžuje. I ten, kdo se o všechny funkce nezajímá nebo je vůbec nezná, může bez obav usednout za volant, bez problému odjet a třeba si snadno pustit rádio nebo nastavit klimatizaci.

Zadní řada sedadel poskytuje vzhledem k rozvoru 2970 mm královský prostor v podélném směru, podobné to je i v dalších dimenzích. Příplatkové nastavení polohy zadních krajních sedadel umožňuje změnit sklon opěradla nebo polohu sedáku tak abyste se cítili téměř jako ve vašem domácím křesle. Pokud již skoro ležíte a vaše postava je jen lehce nad populačním průměrem, pochopíte, proč je v nabídce na americkém trhu ještě verze s rozvorem delším o dalších 12 centimetrů. Pak už není třeba dalších prostorových kompromisů, můžete na vašich cestách pohodlně sedět i „skoroležet“. Stejně jako vpředu je i dvěma komfortně usazeným cestujícím k dispozici řada kláves pro ovládání základních funkcí čtyřzónové klimatizace a sedadel, LCD displej zobrazuje nastavení hodnoty. Uvnitř multifunkční loketní opěry má své místo dálkové ovládání špičkového pojízdného domácího kina.

Startujeme a podobně jako v dalších sedanech této cenové kategorie jsme překvapeni neslyšností agregátu. Jestli je Lexus tišší než konkurenti, to si bez přímého srovnání netroufáme říci, ale velmi tichý tento automobil rozhodně je. Ve vyšších rychlostech je převažující ruchovou složkou aerodynamický šelest od zpětných zrcátek. Výrobce se chlubí hodnotou koeficientu odporu vzduchu cx=0,26.

Jednu z rozhodujících disciplín svědčících o kvalitách automatické převodovky - rozjezd - zvládla první osmistupňová převodovka na výbornou. Připomínky nemáme ani k plynulosti a rychlosti řazení dalších stupňů, nezaznamenali jsme ani obávané "váhání" nad tím jaký převodový stupeň vlastně zařadit. Takové problémy řeší řídící jednotka vzhledem ke své výpočetní kapacitě levou zadní. Je trochu škoda, že v automatickém režimu se vlastně nikdy nedozvíte jaký převodový stupeň máte zařazen, v tom manuálním to zobrazuje displej. Volit lze ze tří stupňů tuhosti nastavení tlumičů, které spolupracují se špičkovým vzduchovým odpružením. Systém omezuje náklony karoserie, ale naše nedávná zkušenost ukazuje, že konkurenční řešení Mercedesu pracuje v této disciplíně efektivněji. Aktivní řízení s elektrickým posilovačem má zcela novou konstrukci, odlišnou od dosud známých uspořádání. V praxi funguje přiměřeně určení vozu - je tedy komfortní, poskytuje jistou zpětnou vazbu, ale jednoznačně sportovní charakteristiku nečekejte.

S Lexusem se jezdí luxusně

Při dravější jízdě s mnoha změnami směru a při opakované akceleraci a deceleraci je dost cítit značná hmota automobilu. Brzdám, řízení ani jízdním vlastnostem nelze v tomto směru cokoliv vyčítat, ale lehkost, kterou má automobil při poklidné jízdě krajinou (byť vysokou rychlostí) při dravějším jízdním stylu trochu ztrácí. Teorie relativity, alespoň její automobilová verze, platí i tady. Nářky jsou vysvětleny aktuálními rychlostmi, o jejichž skutečných hodnotách informují řidiče jen palubní přístroje. Tichý volnoběžný chod motoru se s plným zatížením a vyššími otáčkami mění v příjemně tlumený zvuk, zadní kola zřejmě prokluzují, ale to signalizuje jen příslušná kontrolka, bez výrazných vedlejších projevů. Akcelerace z 0 na 100 km/h je otázkou méně než šesti sekund ale to si uvědomíte jen se stopkami v ruce. Izolace posádky od okolí, hluku a vibrací plní základní požadavek komfortní a rychlé dopravy posádky z místa A do místa B dokonale.

Elektronika nade vše? Ne, vozu vládne stále řidič

Množství elektronických funkcí je jednou z charakteristik automobilů značky Lexus. Lidé si tyto auta kupují právě díky jejich technické vyspělosti, na jejímž vrcholu stojí hybridní verze kombinující spalovací motory s elektromotorem. Na testovací trati jsme vyzkoušeli funkce které jsou rozšířením PRE-CRASH systémů. Jedním z nich je monitoring hlavy řidiče. 6 diod a kamera sleduje tvář řidiče po celou dobu jízdy, jakmile se přiblíží krizová situace a řidič nevěnuje plně řízení (dívá se mimo směr jízdy), je nejprve upozorňován a následně jsou aktivovány všechny dostupné prostředky omezující riziko plynoucí nehody. Krizové situace automobil nerozpoznává pouze z informací aktivního radaru, ale kombinuje také stereoskopický obraz vytvářený dvěma kamerami pracujícími na hranici infračerveného záření. Obraz je pak počítačem vyhodnocován a je-li zjištěna blížící se překážka, jsou podniknuta varovná opatření případně zasahuje PRE-CRASH System. Ten poprvé zahrnuje také snížení rizika poranění při nárazu zezadu. Integrováno je také aktivní řízení, které mění vhodným způsobem v krizové situaci převod, a tím i schopnost řidiče rychle se vyhnout překážce.

Poprvé lze v Lexusu zcela vypnout stabilizační systém, což jsme zkoušeli v dalším testu na uzavřené trati. Necelých 70 km/h stačilo k tomu, abychom při náhlém ostrém vyhýbacím manévru dostali záď dvoutunového vozu mimo žádanou trajektorii. Asi jen dobrý povrch a připravenost na tuto situaci umožnily včasnou reakci. Se zapnutými elektronickými systémy byl stejný manévr pochopitelně dětsky jednoduchý...

Zajímavou zkušeností je asistent jízdy v jízdních pruzích. Máte-li zapnut adaptivní tempomat stereoskopický obraz slouží nejen pro varování, ale také iniciuje zásah do řízení. Funkce je dost závislá na kvalitě a druhu značení jízdních pruhů a jak jsme na vlastní kůži vyzkoušeli, také na aktuálním osvětlení. I když systém nepracoval stoprocentně za všech situací, jde o zajímavý příspěvek v oblasti pasivní bezpečnosti.

Lexus LS 460 - základní technická data
Zdvihový objem [cm3] 4608
Válce/ventily 8/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 280/6400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 493/4100
Max. rychlost [km/h] 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 11,1
Cena [Kč] 2.459.000,-
Ondřej Láník
Diskuze (469)
Avatar - Charger
27. 12. 2006 21:40
Re: FILOZOFIE
A co třeba Fiat Coupé? Taky od Bangla, taky převratné a mělo úspěch
21. 12. 2006 19:12
Re: Vsechny jsou skvele!!!
rozhodne jsem te nechtel privest k infarktu ;-) ...fakt ne ;-) ...ten prispevek je nadsazka...utoci na fanatiky...ne na Subaru a ostatni. Tady se srovnava nesrovnatelne...je to, jako kdyz sportovec okresniho formatu kritizuje reprezentanta :-) A to SUshiBARU ber pozitivne, protoze sushi je vyborny, zdravy pokrm :yes: ;-)
21. 12. 2006 19:02
Re: Vsechny jsou skvele!!!
dekuji, dekuji, dekuji ;-) :-)
21. 12. 2006 18:27
Re: Dinár zase předvádí svou jednoduchost
měl jsem možnost si do nového LS sednout a .. a jakože moc príma, zavolant bych s dostal asi taky ale žel bohu auto dojelo až když jsem požil tak jsem měl smůlu .... Musím říct že na mě LS stejně jako předtím třeba GS udělalo hodně dobrý dojem ... jinak to jak jsi napsal proč jsi si vybral lexus tak to se mi líbí :yes: :-)
21. 12. 2006 08:43
Re: :]
Asi je to vekom, asi elektrosokmi a mozno len velmi chces opet pisat o ludovych autach, ale tema Phaeton tu bola rozobrana viackrat. Pripomeniem, vysledok vzdy rovnaky. Velky tank, neurobil dieru ani v europe, ani nikde inde. Nepredava sa. Nechcu ho. Je mnoho inych lepsich aut. Dalsia generacia bude to same. Zato taky lexus bodoval uz s prvou generaciou LS naplno. Koniec. Nie je dalej o com.