Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus RX 450h+ – Do zásuvky v plné parádě!

Stanislav Kolman
Diskuze (62)

Nová generace Lexusu RX přijíždí do redakce k druhému plnohodnotnému testu. Tentokrát ale z opačného spektra nabídky.

Design, interiér


Není to tak dávno, co jsme vám přinesli první test Lexusu RX v nové generaci. Nenafasovali jsme ale auto v plné palbě, jak u novinářských kousků bývá zvykem. Byl to základní hybrid ve střízlivě nakonfigurované variantě, ze které se i díky cenovce pod 1,8 milionu korun mohla vcelku snadno stát zajímavá alternativa třeba k Toyotě Highlander. A pokud jste test četli, jistě už dobře víte, že auto to nebylo vůbec špatné!

Tentokrát vyzkoušíme stejný, ale přeci jiný lexus. Verze 450h+, tedy plug-in hybrid do zásuvky, sice není úplným vrcholem (nad ním je posazena ještě „pětistovka“ coby nepřímý nástupce šestiválce), testovaná výbava Luxury však ano. Připlácí se pouze za dvě věci, a ani ty nám na palubě nechybí. Vstupme tedy společně do luxusního světa:

Nejvýraznější

A když v plné parádě, tak ať je auto vidět, řeklo si nejspíš české zastoupení při konfiguraci tohoto kousku. Jednou z příplatkových položek je totiž červené lakování Morello (+40.000 Kč), přičemž jde o nejkřiklavější barvu z celé palety. A nutno říct, že SUV RX náramně sluší, podobně jako pro nejvyšší výbavu standardně dodávaná jednadvacetipalcová kola v tmavě šedém odstínu.

Designu auta jsme se věnovali už v minulém testu, pojďme si tedy připomenout alespoň ty zásadní inovace. Na rozdíl od předchůdce už se novinka nenabízí se třetí řadou sedadel. Snad i díky tomu není karoserie v zadní části tak nabobtnalá a auto má atraktivnější siluetu. Z přední části zmizela obrovská maska, která byla výsadou lexusů v několika posledních generacích. Ony tu tedy průduchy ke spalovacímu motoru jsou, ale z části v barvě karoserie a hlavně už nebudí dojem, že vás auto hodlá slupnout ke svačince.

Video se připravuje ...

Ač délka 4890 mm zůstala zachována, vůz má s novou platformou TNGA-K delší rozvor náprav (+60 mm na 2850 mm) a širší rozchod kol vpředu i vzadu. Navíc se mezigeneračně hublo, RX na váze hlásí úbytek devadesáti kilogramů. Maska je prakticky kolmo k silnici, přední sloupky jsou zase posunuty o něco více vzad což společně s tenčími sloupky vzadu pomáhá lepšímu výhledu všemi směry.

Druhým dostupným příplatkem je elektricky sklopné a posuvné panoramatické střešní okno s elektricky ovládanou sluneční clonou za 50.000 Kč. Všechno ostatní, co můžete vidět v přiložené fotogalerii, už je součástí standardní výbavy. To z velké části ospravedlňuje fakt, že varianta Luxury je oproti standardnímu provedení Comfort dražší o rovný půlmilion!

Těžko najdete prvek, který by vám ve výčtu výbavových položek chyběl. Součástí jsou Tri-LED světlomety s adaptivními dálkovými světly, čalounění kůží v pískovcové barvě, vyhřívání a odvětrávání předních sedadel, vyhřívaný dřevěný volant, digitální zpětné zrcátko, čtrnáctipalcová obrazovka multimédií s navigací a bezdrátovou podporou Apple CarPlay či prémiové audio Mark Levinson s jednadvaceti reproduktory!

A tak na vás duch luxusního auta dýchne ještě citelněji než v případě výbavy základní. Materiály jsou prémiové, na nejfrekventovanějších místech měkčené a těší vás i nejrůznější drobnosti, které každodenní soužití řidiče s vozem zpříjemňují. Třeba pomaloučké dojezdy bočních okének, které jsou díky tomu výrazně tišší. A mimochodem je můžete ovládat i hlasem.

Lexus RX 450h+ Lexus RX 450h+

Lexus vyslyšel kritiku a odstranil z kabiny nepříliš intuitivní ovládání touchpadem. Obrazovka uprostřed je dotyková a pro ovládání vyhřívání či ventilace má vespod napevno lištu. Po té sice musíte ťapkat, samotné nastavení stupňů či výhřevu oken už ale probíhá otočnými čudlíky a fyzickými tlačítky. Menu infotainmentu je navíc o poznání přehlednější, takže se zorientujete velmi snadno. To vše zůstává podpořeno hezkou grafikou a kvalitním obrazem systému. V tomto ohledu si Japonci mezigeneračně hodně polepšili.

To platí i pro pohodlí a prostornost. Přední sedačky jsou rozměrné a elektricky nastavitelné, zabydlíte se v nich prakticky okamžitě. Prostoru vzadu je díky nataženému rozvoru více, s výškou 178 cm sedím „sám za sebou“ s velkou rezervou před koleny a slušná porce prostoru mi zůstává i nad hlavou, panoramatickému střešnímu oknu navzdory. Protože je ale převis oproti předchůdci kratší, kufr pojme shodných 612 litrů. Zkoušený plug-in hybrid má sice větší baterie, ta ale ze zavazadelníku nic navíc neukrajuje. Dobíjecí kabeláž navíc můžete s trochou šikovností poskládat pod jeho podlahu.

Design, interiér


Jediný do zásuvky

U Lexusu RX máte v nové generaci na výběr tři motorizace – základní 350h, a nejvýkonnější 500h doplňuje zlatá střední cesta v podobě plug-in hybridu 450h+. Ten kombinuje 2,5litrový čtyřválec s Atkinsonovým cyklem o výkonu 136 kW a 227 newtonmetrech točivého momentu se dvěma elektromotory. Přední má 134 kW a 240 Nm, zadní přidává ještě 40 kW a 121 Nm. A ano, díky tomu je tvořen i pohon všech kol. Systémový výkon má hodnotu 227 kW (309 k) a auto rozpohybuje na stovku za 6,5 sekundy. Kdo má na německém autobahnu příležitost, ten SUV s pohotovostní hmotností skoro dvě a čtvrt tuny rozpohybuje na maximálních 200 km/h.

Vyšší hmotnost plug-in hybridů často znamená nevalný dojezd na jedno nabití. Lexus tady však nasadil akumulátor s kapacitou 18,1 kWh, jenž v tabulkách slibuje až 65 kilometrů čistě elektrického dojezdu. Zároveň prý produkuje na každém kilometru jen 26 gramů CO2, takže u nás bezpečně dosáhne na „elektrické“ registrační značky. S nabíjecím výkonem 6,6 kW se auto na wallboxu dobije za zhruba dvě a půl hodiny.

Sladění pohonu do zásuvky si zaslouží pochvalu. S dobitou baterií jezdíte prakticky jako s elektromobilem. Na elektřinu vůz startuje a rozjíždí se, spalovací dva a půlka se o slovo přihlásí jen při opravdu důrazné akceleraci. Na tabulkový dojezd jsem sice nedosáhl, s mixem městských a příměstských přesunů jsem se však vždy bezpečně dostal alespoň na padesát kilometrů. Dle stylu a profilu trasy jezdíte s nějakou šťávou v baterii se spotřebou 0 až 3 l/100 km. A ani s vybitým akumulátorem to není žádná hrůza. Lexus RX v takovém případě pořád funguje jako klasický hybrid a z nádrže si bere sedm až osm litrů na dálnici pak ještě nepatrně více.

Lexus RX 450h+ Lexus RX 450h+

Plná akcelerace je hodně mrštná, bezpečného předjíždění či rychlého připojení do levého dálničního pruhu se tedy nemusíte obávat. Rykot vytočeného čtyřválce spojeného s převodovkou e-CVT při plném sešlápnutí sice zaznamenáte, jenže perfektní odhlučnění auta jej potlačuje jen na nutné minimum. Lexus v tomto ohledu vůz opravdu hodně piplal, zapracoval třeba i na limitaci vibrací čelního skla či zadních dveří, ani na hrubším povrchu pak nepřichází rušivý valivý hluk od kol.

Komfortní elegance s drobnou kaňkou

Už z řádků výše je vám asi jasné, jak samotná jízda novým RX probíhá. Je přesně tak kultivovaná a harmonická, jak se na luxusní japonskou automobilku sluší a patří. Vnější ruchy jsou opravdu potlačeny na absolutní minimum, i při dálničním tempu se můžete s cestujícími vzadu bavit bez toho, abyste přehnaně zvyšovali hlas.

Auto s takovou pohotovostní hmotností sice není úplným atletem, navíc se oproti „pětistovce“ musí obejít bez natáčecí zadní nápravy. Přesto ale utaženými serpentinami projíždí jistě a bez přehnaných náklonů karoserie. Až náhlé změny směru dávají vozu trošku více zabrat, vcelku rychle narazíte na nedotáčivost a klepnutí přes prsty prostřednictvím elektronické stabilizace.

Vůz v dané výbavě obouvá standardně jednadvacítky, které zdárně tlumí i nejrůznější nástrahy českých cest. Dokonce ani série nerovností v zatáčce nečiní adaptivnímu podvozku žádný problém, ladně a bez uskočení zádě se přes ně přenese a bez ztráty kytičky pokračuje dále. Naladění je ale oproti základnímu 350h s devatenáctkami tužší, jako kdyby utaženější, a tak už z principu není jízda tak plavná. Drobnou kaňkou je pak překonávání městských nástrah – zejména retardérů – v nizoučkých rychlostech. Tady už se jednadvacítky umějí ozvat výrazněji, pořád to ale není nic dramatického.

Lexus RX 450h+ Lexus RX 450h+

Součástí nejvyšší výbavy je i plejáda bezpečnostních a asistenčních systémů. Některé vám při každodenním dojíždění mohou „práci“ usnadnit, jiné jsou ale vyloženě otravné. Třeba upozornění na nepozornost řidiče. Stačí, když se na provoz vzadu skrz zpětná zrcátka zadíváte jen o chviličku déle a asistent už o sobě otravným pípáním dává intenzivně vědět. Naštěstí jde ale většina těchto sympaťáků snadno deaktivovat, čímž se z RX stane normální a příjemné SUV.

Závěr


Závěr

Lexus RX je v základním provedení skvělé auto a z velké části to platí i pro plug-in hybrid v nejvyšší výbavě. Jen počítejte s tím, že tady už musíte sáhnout o něco hlouběji do kapsy. Zatímco základ se vejde pod 1,8 milionu korun, verze do zásuvky startuje na částce 2.090.000 Kč. Pokud ale hovoříme o zkoušené výbavě Luxury a připočteme ještě jediné dva příplatky, už jsme na hranici 2,7 milionu korun. A to není úplně málo peněz.

Zase ale dostáváte perfektně odladění plug-in hybrid se slušným reálným dojezdem a hlavně sympatickou spotřebou i po jeho vybití. Velmi dobrý je i cestovní komfort, kdy vás Lexus uzavře ve svém vlastním světě a vy se nikterak nerozptylujete okolním děním. Ruku v ruce s tím jde i komfortní podvozek, jehož jediným slabším místem jsou větší nerovnosti v malých rychlostech. Kvitujeme i vyslyšenou kritiku stran složitého ovládání multimédií a rovněž progres v podobě vnitřního prostoru. Jo, Lexus RX se vážně povedl!

Nejlevnější verze modelu 1.790.000 Kč (350h/184 kW Comfort)
Základ s testovaným motorem 2.090.000 Kč (450h+/227 kW Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků 2.590.000 Kč (450h+/227 kW Luxury)
Testovaný vůz s výbavou 2.680.000 Kč (450h+/227 kW Luxury)

 Plusy  

  • Intuitivní ovládání  
  • Prostorná kabina  
  • Sladěný hybrid  
  • Dojezd a spotřeba

Minusy  

  • Vyšší cena testovaného kusu  
  • Horší komfort v nízkých rychlostech  
  • Otravné upozorňování asistentů
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (62)

Doporučujeme

Lexus RX 450h+
Cena základní sestavy 2 590 000 Kč
Výbava základní sestavy 21“ kola z lehkých slitin, čalounění kůží v pískovcové barvě, adaptivní dálková světla, adaptivní odpružení, Tri-LED světlomety s adaptivními dálkovými světly, vyhřívání a odvětrávání předních a zadních sedadel, dřevěný vyhřívaný volant s pádly, digitální vnitřní zpětné zrcátko, 14“ dotkyový displej Lexus Media Display s navigací, audiosystém Mark Levinson s 21 reproduktory, bezdrátové nabíjení telefonu atd. Kč
Cena testované sestavy 2 680 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak červená Morello (+40.000 Kč), paket Panoramic (+50.000 Kč; elektricky sklopné a posuvné panoramatické střešní okno s elektricky ovládanou sluneční clonou) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2487
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 227 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 227 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.1
Emise CO2: 26
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 612 / 0
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2110 / 540
Rozměr pneu: 235/50 R21
Lexus RX 450h+
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4890
b) šířka (mm): 1920
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1655
f) rozchod vzadu (mm): 1695
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mikesus
21. 6. 2023 15:14
Re: LEXUS RX
No někdy v budoucnosti určitě. Ale to ještě nějaký pátek potrvá
Avatar - xxc
21. 6. 2023 13:14
Re: LEXUS RX
podla mna v buducnosti skoncia predaje stvorvalcov aj 6valcov na 0, cize sa to nejako extra neprejavi :-D
Avatar - Ozzman
21. 6. 2023 09:24
Re: Na co Lexus když můžeš mít Mazdu
Ano - znak mercedesu na kapotě je zaměřovač :D " Kdybych neotevřel ty dveře, tak ji mineme" Nebo nejak tak to bylo :D
21. 6. 2023 09:16
Re: Otravne asistenty...
Mám skúsenosť len s novým NX a vypínanie / zapínanie asistentov bolo v pohode. Okrem prvých pár km, keď som si myslel, že mám adaptívny tempomat a bol klasický. Našťastie som včas ubrzdil :-! .

Celkovo ten nový infotainment je vcelku fajn, aj fyzické ovládanie teploty apod, len zopár vecí nedoriešených. Napr. prepínaš stanice na volante, a na displeji sa ti neskroluje zoznam. Takže vlastne nevieš kam prepínaš.

Ale inak v pohode, nič zásadné.
Avatar - Mikesus
21. 6. 2023 09:00
Re: Otravne asistenty...
Volant dotykové plochy sice nemá ( nebo má, ale s mechanickou vazbou, proroze auto nějak pozná na kterém tlačítku mám prst a ukazuje mi to ), ale tlačítka nemají stálou funkci, kterou si přepínas a co vlastně budeš ovládat vidíš na pristrojovce. To jsem si za tu hodinu nezvykl vůbec.