TEST Mazda MX-5 1,6
Po dlouhé řadě "obyčejných" osobáků se naskytla příležitost krátce projet novou Mazdu MX-5. Tento celosvětově velmi úspěšný model byl v minulém roce představen veřejnosti na Tokijském autosalónu ve zcela novém provedení.
Doposud se tohoto spartánského otevřeného vozu vyrobilo přes 430.000 kusů, což pasuje MX-5 na nejprodávanější otevřený vůz světa. Největších prodejních úspěchů bylo doposud dosaženo především v Japonsku a USA.
Testovaný kus byl vybaven menším z dvojice motorů - 1,6/81 kW (silnější verze 1,8 má nejvyšší výkon 103 kW).
Interiér je zpracován ve sportovním duchu. První co zaujme jsou výdechy vzduchu (viz foto), dále je to krátká řadící páka (viz foto), která umožňuje "sportovní" řazení s minimální délkou chodu a malý a dostatečně silný volant. Samozřejmě jednou z nejzajímavějších částí MX-pětky je plátěná "sundavací" střecha. Tu lze odklopit bez větších problémů odjištěním dvou úchytů na rámu čelního skla. Oproti minulé generaci MX-5, je zde vyhřívané zadní okno ze skla (dříve plastové).
Díky nízké hmotnosti vozu (1015 kg), nemá ani slabší motorová varianta, s jízdními výkony příliš problémů. Sprint na "stovku" zvládne za cca 11 sekund (verze 1,9 - 8,7 s). Subjektivně se jízda s motorem 1,6 jeví jako by byl pod kapotou silnější motor.
Podvozek je, tak jak je u sportovního vozu třeba, dosti tuhý, takže dává tělu pocítit každou nerovnost. Protože je však MX-5 velmi lehká, dochází často, při přejezdu větších nerovností v zatáčkách k mírnému "ustřelení" vozu do strany. Nejde však o nic nebezpečného. Brzdová soustava (vpředu i vzadu kotoučové - 255/251 mm) s ABS nemá s lehkým vozem příliš práce.
Co je však zvláště pro japonský automobil velmi neobvyklé, je podélně uložený motor a pohon zadních(!) kol. Díky tomuto "poznání" se pohled na toto autíčko dost výrazně mění. Při využití maximálního výkonu motoru je takto možno akcelerovat s efektním prokluzem zadních kol, narozdíl od "trapného" prokluzu předních :-) Samozřejmě i výjezdy z prudších zatáček lze provést pomocí řízeného smyku zadních kol, á la Porsche Carrera.
Zavazadlový prostor s objemem 144 litrů (dříve 124 litrů) je minimální, což je však v třídě kabrioletů vcelku obvyklý jev. Vzhledem k určení vozu to však není až takový problém.
Jízda s otevřenou střechou v letním "parném" dni je opravdovým osvěžením a dnes již chápu, proč se v jižních a teplejších, částech světa kabriolety tak dobře prodávají. Bohužel dva až tři teplé měsíce v roce u nás, tuto třídu vozů poněkud diskvalifikují.
Právě cena, dobré zpracování a design je to, co je rozhodující na celosvětovém úspěchu MX-5. Testované provedení totiž stojí přijatelných 669.000 Kč.