TEST Mazda5 1.8i – pracovitá princezna
Nejdříve podrobné představení, poté důkladný test. V tomto logickém sledu jsme postupovali v minulých dnech na Auto.cz, když jsme vám nejprve podrobně představili novou Mazdu5 a poté novinku podrobili zatěžkávací zkoušce na snad všech druzích silnic, které protínají Českou republiku. Jelikož zevrubná analýza vzhledu a technických novinek nestihla pořádně vychladnout, zaměřím se v testu především na praktické užití vozu, jízdní vlastnosti či ekonomiku provozu.
Krasavice
Alespoň kratičkou zmínku o karoserii poznamenané filosofií Zoom Zoom si přesto neodpustím, neboť nepozastavit se nad vnějším vzhledem Mazdy5 by znamenalo dopustit se na nové japonské velkoprostorové naději obrovské křivdy. Právě karoserie Mazdy 5 oplývající svůdnými křivkami totiž patří v bohatém arsenálu vozu k nejefektivnějším zbraním, které dokáží obměkčit i ten nejstudenější z psích čumáků.
Ať jste nebo nejste příznivcem japonských vozů, budete na pětku zírat se zájem a s každým dalším pohledem i větším zalíbením. V segmentu, kde slovo krabicovitý bylo donedávna pravidlem, za jehož porušení se automaticky udělovala nálepka „divný“ (jen si vzpomeňte na divný Renault Scénic), reprezentuje Mazda5 novátorský přístup, jenž si nezaslouží pouze pozornost, ale podle mého i ocenění.
mazda testy mpv |
Když už ne za pečlivě zpracovaný koncept MPV začátku 21. století, tak za odvahu, kterou Mazda projevila při přechodu z usedlého designu předchůdce premacy na moderní tvary současné pětky. Mazda se ovšem nespokojila pouze s atraktivním zevnějškem, ale bedlivě sledovala funkčnost a využitelnost svého nového „empévéčka,“ a tak jako další automobilka dokázala, že funkčnost a moderní design nemusí být v rozporu.
Pokud vás Mazda5 nechytne za srdce křivkami, zaútočí na rozum rozměry. Mazda5 za vypadá mnohem větší než ve skutečnosti je, takže zpočátku nabudete dojmu, že si dává Volkswagen Sharan nebo Renault Espace k snídani. Pohled na tabulku vnějších rozměrů však ukazuje, že na délku měří pouze 4,5 metru, což na matadory typu sharan (galaxy, alhambra) nebo espace zdaleka nestačí.
Mazda5 a konkurence - srovnání základních rozměrů | |||||
Mazda5 | Renault Scénic | VW Touran | Opel Zafira | Toyota Corolla Verso | |
Délka [mm] | 4505 | 4260/4490 | 4390 | 4467 | 4360 |
Šířka [mm] | 1755 | 1810 | 1795 | 1801 | 1770 |
Výška [mm] | 1615 | 1620 | 1650 | 1645 | 1620 |
Rozvor [mm] | 2750 | 2685/2735 | 2675 | 2703 | 2750 |
Rozchod vpředu [mm] | 1530 | 1515 | 1540 | 1488 | 1505 |
Rozchod vzadu [mm] | 1520 | 1515 | 1520 | 1510 | 1495 |
Počet míst | 7 | 5/7 | 5/7 | 7 | 5/7 |
Zavazadlový prostor [l] | 112-1566 | 430-1840, 200-2240 | 695-1990, 121-1913 | 140-1820 | 667-1563/91-1563 |
Menší, než se zdá
Jenže Mazda5 nemíří mezi největší, ale kompaktní MPV, která délkou přes 4,5 metru jednoznačně překonává. Šířka a výška spadá do průměru, naopak rozvor dlouhý 2750 mm znamená společně s Toyotou Corollou Verso opět nejlepší hodnotu segmentu. Je pochopitelné, že v dlouhém MPV s velkým rozvorem nebude posádka strádat nedostatkem místa, ale ona nestrádá ani v ostatních oblastech.
Tak třeba obyčejné nastupování a nakládání předmětů. Snad každý výrobce osobních automobilů považuje snadný přístup do vozidla a nakládání zavazadel za důležité, nebo to alespoň v oficiálních komuniké uvádí. Jak máme ovšem srovnat Mazdu5 s konkurenčními MPV, když problémy s malým vstupním otvorem řeší dvojicí posuvných dveří a u víka zavazadlového prostoru dokonce nabízí dvě polohy otevření.
Po odsunutí bočních zadních dveří se odkryje obrovský nástupní prostor široký u podlahy 700 mm, uprostřed už 810 mm a v nejvyšší poloze 920 mm. Takovým otvorem nastoupíte i vystoupíte, aniž byste museli řešit problémy s nedostatkem místa nebo například odřeniny svého či sousedního vozu na parkovišti. Díky posuvným dveřím také mnohem rychleji upevníte dětskou sedačku a posadíte do ní potomka.
mazda testy mpv | Víko zavazadlového prostoru se standardně otevírá do nižší polohy, pokud na víko přitlačíte, zvedne se ještě o několik centimetrů výše, takže se pod ním může bezpečně pohybovat i vysoký člověk. Zavazadlový prostor se v standardním sedmimístném provedením nemůže pochlubit objemem větším než 112 litrů, sklopením sedaček velikost vzroste na slušných 1566 litrů.
V testovaném pětimístném provedení s odpočtem DPH měl zavazadlový prostor základní objem 426 litrů, nakládací hrana leží ve výšce 550 mm od země, hloubka kufru činí 890 mm, výška 600 mm a šířka 1040 mm.
Stíhací závod
Japonské automobilky si podobně jako automobilky americké v minulosti příliš nelámaly hlavu s kvalitou materiálů použitých v interiéru i jejich zpracováním. Zvláště německé značky naopak věnovaly kvalitě plastů či látek velkou pozornost, a tak vzniklo rčení o německé preciznosti. Němečtí výrobci si na hodnotně vyhlížejících interiérech zakládají stále, ale japonské či korejské vozy jejich náskok zdatně stahují.
Když se podíváte do útrob Mazdy5 a v zápětí obrátíte zrak do interiéru například nového Opelu Zafira (už nyní vám můžeme slíbit srovnávací test), bude vám jasné, že Němec, co se samotných materiálů a z nich vzniklého dojmu týče, vyhraje. Pokud patříte mezi motoristy, kteří dojmům nepodléhají a zvažujete čistě racionální faktory, můžete na věty výše klidně zapomenout.
Zkrátka a jednoduše palubní deska,středová konzola, výplně dveří a všechny ostatní plastové části jsou vymodelované z tvrdých plastů, které však nevypadají vůbec špatně. Každopádně slícování a zpracování materiálů nemá vlastně žádné nedostatky, u testovaného kousku jsem nenarazil na větší nepřestonat či otřepený díl.
Že inženýři Mazdy používají při stavbě vozů hlavu, dokazuje umístění snad jediného měkčeného prvku, a to na madle dveří. Právě na tomto místě byste měkčený materiál nebo polstrování očekávali a on tam naštěstí je. Ergonomická stránka nepřestavuje v nové Mazdě5 problém, ovládací prvky umístěné v drtivé většině na středové konzole jsou dostatečně velké a dobře přístupné.
Jediná výtka směřuje na adresu ovládání klimatizace. V Mazdě si bohužel špatně spočítali, co může způsobit dlouhá řadicí páka umístěná ve výšce loktů (jako u všech nových MPV) ve spojení s vystouplými ovladači umístěnými v téže výšce. Jestliže jste zvyklí na úchop řadicí páky s vystrčeným palcem, budete si při řazení prvního rychlostního stupně vypínat klimatizaci, u třetího zase zapínat vyhřívání předního skla.
Odkládacích prostor není v Mazdě5 málo, uvnitř naleznete vše, co v rodinném voze očekáváte, tedy držáky nápojů, nejednu přihrádku na středovém tunelu, hlubokou, ale zvláštně řešenou přihrádku před spolujezdcem, kapsy na dveřích. Cestujícím vzadu se dostalo péče v podobě loketní opěrky a držáků nápojů, odkládacích prostor pod sedadlem a třeba praktických stolečků.
mazda testy mpv | Kvalita sedaček odpovídá úrovni vozu, sedadla mají dostatečné boční vedení i podporu stehen a optimální měkkost. Dostatečný komfort poskytují i zadní sedadla, avšak pouze dvojici pasažérů, sedadlo uprostřed se ve všech směrech jeví jako nouzové a cesta delší 50 – 100 kilometrů je více utrpením než zážitkem.
Zde musím nicméně připomenout, že základní uspořádání popisuje Mazda vzorcem 6+1, to znamená kromě nepohodlného sezení uprostřed druhé řady další místa v řadě třetí. Testované provedení vyměnilo výhodu sedmimístného interiéru za možnost odpočtu DPH, takže mi nezbylo, než objevovat variabilitu vozu pouze s druhou řadou. I tak systém sklápění sedadel karakuri dokázal své kvality.
Zadní lavici můžete posunout vpřed a vzad, posun slouží v standardním provedení pro přístup na třetí řadu sedadel, zároveň můžete nastavit sklon opěradla. Po odklopení sedáku na levé straně odkryjete prostor, do kterého můžete složit prostřední sedadlo a na uvolněné místo odklopením pravé strany umístit držák nápojů se síťkou. Kromě toho lze sklopit prostřední opěradlo a vytvořit z něj loketní opěrku, kterou navíc můžete vyklopit a tím vytvořit prostor pro dlouhé předměty, například lyže.
Důstojný základ
Pryč jsou doby, kdy Japonci sázeli pouze na benzínové motory, zvláště Evropa si žádá kvalitní turbodiesely, čehož si je Mazda vědoma. Proto sestavila motorovou paletu nové pětky ze dvou zážehových motorů s objemem 1.8 a 2.0 litry a vznětového dvoulitru s výkonem 81 a 107 kW. Testovaná 1.8 plní úlohu základního a také nejlevnějšího motoru, takže jsem byl zvědav, co v MPV předvede.
Sluší se připomenout, že Mazda opět stlačila hmotnost auta na minimum, takže pětka váží s motorem 1.8 litru zajímavých 1395 kg. Čtyřválec DOHC s čtyřmi ventily na válec poskytuje maximální výkon 85 kW při 5300 ot./min. a točivý moment 165 Nm při 4000 ot./min. To nejsou ohromující hodnoty, ale šokovat sportovním potenciálem není účelem žádného základního motoru a už vůbec ne v MPV.
Základní dobrou vlastností jednotky je kultivovanost. Chvíli po nastartování zavládne v kabině líbezné ticho, takže si nebudete jistí, zda jednotka běží. Minimální úroveň hluku přetrvává uvnitř v nízkých i středních otáčkách, hlučnost motoru výrazně vzroste teprve ve vysokých otáčkách. Od 5000 otáček po zásah omezovače v 6500 otáčkách motor už docela nepříjemně křičí.
Do těchto končin se naštěstí dostanete zřídkakdy, většinou při předjíždění či pokusu o akceleraci. Co se dynamiky týče, motor zvládá klidnou i svižnější jízdu, ale na sportování zapomeňte. Výkon narůstá lineárně, takže vymáčknout z motoru maximum, které mimochodem budete při předjíždění potřebovat, znamená podřadit většinou o dva stupně a dostat otáčky hodně nahoru.
I tak ovšem musíte počítat s dostatečnou rezervou na předjetí, přestože se odpor vzduchu zdá v rámci kategorie na nízký, výška a délka vozu dělá své. Výkon 85 kW a točivý moment 165 Nm ale rozhodně stačí na svižnou jízdu po dálnici a bez větších problémů si poradí s naloženým vozem. Rodinná dovolená na jihu je tedy pro Mazdu5 hračka.
Převody – měření redakce Auto.cz | 2 | 3 | 4 | 5 |
Pružnost | ||||
50 -> 90 km/h | 7,3 s | 11,3 s | ||
90 -> 120 km/h | 7,3 s | 8,5 s | ||
Otáčky motoru při rychlosti | ||||
50 km/h | 2500 | 1900 | ||
70 km/h | 3600 | 2600 | 2100 | |
90 km/h | 3400 | 2600 | ||
110 km/h | 4300 | 3300 | ||
130 km/h | 5000 | 3900 | ||
160 km/h | 4700 | |||
Max. rychlosti | 90 km/h | 135 km/h |
Spotřeba jednotky 1.8 litru se bohužel neudržela v mezích vytyčených výrobcem, ve městě si řekla o 11 litrů benzínu, v kombinovaném provozu jsem dokázal pouze na chvíli pokořit hranici 10 litrů. Na konci testu se kombinovaná spotřeba ustálila na 10,1 litru, přičemž spotřeba zahrnuje jízdu ve městě, mimo město i na dálnici. Na dálnici se spotřeba držela právě kolem 10 litrů.
Vrozený talent
Mazda5 jako další automobil z koncernu Ford stanul na podvozkové platformě C1, jež se osvědčila ve Fordu Focus C-Max, Volvu S40 či Mazdě3. Kvality této podvozkové platformy už ocenili novináři i samotní majitelé, takže není překvapující, že jízdní vlastnosti Mazdy5 dosahují absolutního vrcholu ve svém segmentu. Přestože není pětka žádný drobeček a se svou délkou 4,5 metru klade na podvozek značné nároky, odpovídají její jízdní výkony a zvláště chování v zatáčkách více osobnímu vozu než MPV.
mazda testy mpv | První známkou přítomnosti pokročilé podvozkové platformy v Mazdě5 je míra komfortu a schopnost auta na 16palcových kolech překonávat nerovnosti bez slyšitelných rázů. Mazda5 jde z hlediska komfortu ještě dále než Focus C-Max a způsobem tlumení nerovností hodně připomíná sedany z vyšší střední třídy. Tuto vlastnost oceníte na zalátaných okresních silnicích a také na dálnici D1, kde se vozu celkem úspěšně daří eliminovat nepříjemnost spojené s vyskákanými panely.
Při takovém nastavení podvozku vás zákonitě napadne, že v zatáčkách dochází k velikým náklonů, ale opak je pravda. Mazda5 se v zatáčkách chová příkladně a i když se mírně nakládání, drží výborně zvolenou stopu a dlouho na sobě nedává znát sklony k vrozené neotáčivosti. Na automobil kategorie MPV jsou výsledky ze zakroucených cest nezvykle dobré. Mírnou nervozitu pocítíte pouze na zvlněném povrchu, kde se vůz kvůli měkčímu nastavení podvozku a značné délce trochu pohupuje.
Příjemný zážitek z jízdy umocňuje elektrohydraulický posilovač řízení, jenž poměrně dobře informuje o dění na vozovce a poskytuje řidiči dostatek informací, brzdy nastupují pomaleji, ale s dostatečnou razancí. Příjemně mě překvapila pětistupňová převodovka s krátkými drahami a přesným chodem bez znatelného odporu mezi jednotlivými stupni. Jen na dálnici se projevuje vůz citlivost na boční vítr.
Pětka je jednička
Mazda se nadechla k velkým výkonům a nová pětka je dalším krokem na cestě za větším tržním podílem na evropských trzích. Pod atraktivní karoserií se ukrývá prostorný a variabilní interiér, moderní technika a bohatá výbava, jež stojí na špičkové podvozkové platformě zajišťující komfortní a bezpečné svezení. Zážehový motor 1.8 litru není z nejúspornějších, ale má dostatečnou sílu a v běžném provozu neobtěžuje hlukem. Jen tak dále, Mazdo.