Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz C 250 CDI Coupé - Velká hvězda

Aleš Jungmann
Diskuze (42)
Nové kupé třídy C nahrazuje dosluhující CLC a staví se čelem proti BMW řady 3 Coupé. To vše ve velkém stylu.

Z německých Brém dorazilo k redakčnímu testu šarmantní kupé řady C. Techniku sdílí s kupé třídy E, oproti němu je však o 108 milimetrů kratší a na rozdíl od něho cílí spíše na mladší řidiče, kterým nabídne sportovnější svezení. Tedy přímý konkurent pro BMW řady 3 Coupé.

To rozhodně není lehká úloha a proto jsme byli zvědaví, jak ji Mercedes zvládne.

Kam se poděly dva válce?

Motorová paleta vypadá na Mercedes nezvykle fádně, v nabídce jsou dva vznětové čtyřválce, dva zážehové čtyřválce, jediný benzinový atmosférický šestiválec a na samém vrcholu sedí jako hrdý lev na svém pahorku vidlicový osmiválec o objemu 6,2 litru spojený s verzí C 63 AMG.

Čtyřválců se vzhledem k jejich moderní technice i parametrům netřeba obávat, na absenci vznětového šestiválce si však zákazníci budou muset zvyknout. Zatímco u sedanu jej jako 300 a 350 CDI (170 resp. 195 kW) zakoupit můžete, u C Coupé je nejsilnějším dostupným vznětovým motorem dnes testovaná verze 250 CDI, tedy dvojitě přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2,1 litru s výkonem 150 kW.

Ptáte se proč? Evidentně bylo potřeba rozparcelovat trh tak, aby si obě příbuzná kupé nekonkurovala, a tak zatímco E Coupé dostala vznětové šestiválcové agregáty (tedy cílí řekněme na vyzrálejší manažery), C Coupé se může pyšnit vrcholnou verzí z dílen AMG kterou zase nebude mít E Coupé a tím si zvyšuje image u sportovněji založené klienty. To zní jako férový obchod.

Zvláště, když je nejsilnější čtyřválec opravdu povedený. Jednotka na volnoběh neslyšně pobrukuje, po nastartování a chvilkovém nýtování se během několika málo desítek sekund utiší a do kabiny tak žádné výrazné rušivé vlivy nepronikají. Až máme pocit, že se tam v předu přeci jen šest pístů pohybuje.

mercedesbenz testy strednitrida kupe mercedesbenz testy strednitrida kupe  

Vyšší otáčky čtyřválec usvědčí, lehce hrubší chod však vzhledem k charakteru vozu není rušivým elementem. Možná právě naopak, oproti sametovým šestiválcům je zemitější, avšak příjemně jiskrný zvuk čtyřválce zajímavou alternativou. Tedy pardon, v tomto případě vlastně nutností...

Rychle a za málo!

Z uživatelského hlediska je dvakrát přeplňovaný čtyřválec jednoznačně trefa. Zátahem přes celé spektru otáček se šestiválcům téměř vyrovná, přičemž si zachovává naprosto výbornou spotřebu paliva.

Nejvyšší točivý moment 500 Nm je dostupný již od 1.600 min-1 do 1.800 min-1 přičemž maximum výkonu (150 kW) je posazeno na 4.200 min-1.

V praxi je tedy téměř jedno, v jakých otáčkách právě motor pracuje, sešlápnutí plynového pedálu rovná se příjemné, téměř okamžité zatlačení do sedačky a zrychlování vozu vpřed. Příliv síly zastaví až omezovač umístěný na pěti tisících, žádné vadnutí, žádné neurozené akustické manýry, jen se zkrátka o něco zvýší hluk pronikající k pasažérům z motorového prostoru.

mercedesbenz testy strednitrida kupe mercedesbenz testy strednitrida kupe Ve spojení se šestistupňovým manuálem je čtyřválec opravdu střídmým jedlíkem, celý test jsme absolvovali se spotřebou 6,4 l/100 km. Při stokilometrové rychlosti točí agregát na šestku 1.700 min-1 (pohybujete se tedy v pásmu maximálního točivého momentu) a spotřeba paliva se ustálí na velmi dobrých 4,2 litrech nafty na 100 km. Zrychlení na 130 znamená nárůst spotřeby na 6,2 litru, otáčky poskočí na 2.300 min-1.

Interiér číslo 1

Testovaný vůz se uvnitř mohl pochlubit speciálním provedením Edition1 s bohatší výbavou, zahrnující mimo jiné příjemně se držící dvoubarevný volant Performance, ozdobné výplně v barvě „porzellan“ či černá perforovaná sedadla s kontrastním prošíváním. Interiér je vskutku stylový, kombinace černé a porcelánové na živo působí opravdu dobře.

Prostoru je taktéž dostatek, v tomto ohledu těží C Coupé ze shodné platformy s E Coupé. Rozchod stejný jako u kupé BMW řady 3 zaručuje relativní dostatek pohodlí i na zadních sedadlech, přesto bychom delší cestování ve druhé řadě dvoudveřového kupé spíše nedoporučili – svažující se střecha ubírá cenné centimetry a ani šířkou zadní řada sedadel nevyniká, byť ve dvou to nikomu předpokládáme vadit nebude.

Celkově je interiér na první pohled podobný většímu éčku, při delším pohledu však začnete odhalovat řadu detailů až zjistíte, že interiéry jsou opravdu zcela odlišné, respektují jen základní designová řešení.

Oproti kupé třídy E sice menší bratříček přišel o bezrámová okna, z funkčního hlediska je to ale možná spíše dobře. Přes masivní těsnění kolem oken do interiéru v podstatě nepronikají šelesty a to ani ve vysokých dálničních rychlostech.

mercedesbenz testy strednitrida kupe mercedesbenz testy strednitrida kupe Chyběl nám systém na podávání bezpečnostního pásu po zavření dveří, přeci jen je nutné se pro něj dozadu natáhnout relativně daleko. Hodně se nám zamlouvala velikost, rozložení i povrch pedálů, které se nesmýkaly ani s mokrými podrážkami. Parkovací brzda je stále ovládána malým pedálem umístěným vlevo, odbrzdění pak provádíte plastovým madlem táhla na levé straně vlevo pod volantem.

Jízda

Asi největší překvapení. Opravdu jsme nečekali, že kupé třídy C bude mít tak výborně sportovně naladěný podvozek, který nejenže na okreskách neztrácí jistotu, ale naopak vás o svých kvalitách přesvědčuje s každou zatáčkou a každým ujetým kilometrem čím dál tím více.

Podvozek kupé je o stupeň tvrdší než v sedanu, což v podstatě znamená, že se standardní naladění podobá AMG paketu u sedanu třídy C a C Coupé s AMG paketem jde ještě o krok dál do sportovna. Kupé v takové provedení je sice už docela tvrdé, díky dvojitým tlumičům Agility Control ale stále dokáže dobře pracovat i na nerovnostech. A právě tato rozumná sportovnost se nám moc líbí!

mercedesbenz testy strednitrida kupe mercedesbenz testy strednitrida kupe  

Díry v asfaltu sice slyšíte a většinou i cítíte, podvozek se však snaží výraznější nerovnosti vyžehlit a nedovolit velkým rázům proniknout až k vašim zádům. A to se mu daří.

Srovnání s BMW kupé řady 3? Na zásadní verdikt je bez obou konkurentů stojících vedle sebe brzo, nám se však více líbí Mercedes. Pocitově lépe sedí na vozovce a díky lehoučkému motoru vpředu je nedotáčivost téměř nepoznaným jevem. Zkrátka, kam volantem otočíte, tam Mercedes jede.

Líbí se nám i elektrický posilovač řízení. Díky vynikajícímu odladění se ale přesností a zpětnou vazbou v téměř vyrovná hydraulickým řešením. Ano, takto doladěné inovace (samozřejmě, že pod vlajkou snižování normované spotřeby) schvalujeme! Evropští komisaři i řidič si tak přijde na své.

Slabším článkem jsou brzdy, které nemají příliš přesvědčivý nástup a ani brzdný účinek není takový, jaký bychom si ke kvalitám podvozku představovali. Nebo že bychom byli zmlsaní kvalitami podvozku? Možná...

Zajímavým jevem v testovacích Mercedesech je manuální převodovka, obvykle jsme u této značky zvyklí na automat. Ale i Mercedes umí vyrobit velmi dobrou manuální převodovku, což dokazuje i v tomto případě. Agregát je se svými 500 Nm vhodným kandidátem spíše pro automat, s manuálem je však vůz najednou pocitově mnohem sportovnější. Řadička se po svých drahách pohybuje bez protestů, při rychlejší jízdě však můžete mít problém s přesností a ochotou jednotlivých stupňů zapadat jeden po druhém.

Závěr

Nový Mercedes třídy C Coupé se bezesporu povedl. Špičkově naladěný podvozek se skloubí s moderním silným agregátem a interiér ani exteriér nenechají nikoho na pochybách, že tento automobil je opravdu VELKÁ hvězda.

Příbuznost s větším kupé řady E jde menšímu bratrovi k pleti a vzhledem ke kvalitám motorizace 250 CDI snad ani tolik nevadí, že není možné objednat si jej se šestiválcovým dieselem. Těšme se na přímé srovnání s BMW řady 3 Coupé, bude to zajímavé. Trůn se třese!

mercedesbenz testy strednitrida kupe mercedesbenz testy strednitrida kupe  

TR>

První cena vozu 854.400,- Kč (C 180 BE Coupé)
První cena vozu s testovanou motorizací

TD>

1.151.200,- Kč (C 250 CDI Coupé)
Základní cena testovaného vozu 1.151.200,- Kč (C 250 CDI Coupé)
Cena testovaného vozu vč. příplatků

TD>

1.332.529,- Kč (C 250 CDI Coupé)

Plusy

  • Silný motor s nízkou spotřebou
  • Pohodlná sedadla
  • Podvozek a jízdní vlastnosti
  • Řízení
  • Odhlučnění interiéru

Minusy

  • Horší výhled vzad
  • Méně místa na zadních sedadlech v příčném směru
  • Řazení méně vhodné na sportovní jízdu
Aleš Jungmann
Diskuze (42)
Mercedes-Benz C 250 CDI Coupé
Cena základní sestavy 1 151 200 Kč
Výbava základní sestavy Umělá kůže Twin, funkce ECO Start-Stop, integrovaný servisní paket 6 let/120 000 km, adaptivní brzdové světlo - výstražné přerušované svícení, sada Style, ukazatel stavu zapnutých/vypnutých bezpečnostních pásů vzadu, ochrana chodců, koberečky pro speciální model, parametrické řízení, asistent mrtvého úhlu, LED-denní svícení, automatické tlumení odrazivosti vnitřních zrcátek, kožený volant a řadící páka, zadní sklopná opěradla 1/3 : 2/3, airbag pro řidiče a spolujezdce, kolenní airbag řidiče, stěrače s dešťovým senzorem, 6stupňová mechanická převodovka, asistent jízdy v pruhu, indikace poklesu tlaku v pneu, sportovní podvozek, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, COMAND APS Multimedia-System, 2zónová automatická klimatizace (THERMATIK), el. ovládaná okna, omývače světlometů, adaptivní asistent dálkových světel, AMG Styling, rozšířené blatníky pro AMG kola, alu disky 7 loukoťové 45,7 cm (18"), 3letá bezplatná aktualizace mapových podkladů pro navigaci, systém hlasového ovládání LINGUATRONIC, emise splňující EU5, sportovní sada AMG. Kč
Cena testované sestavy 1 332 529 Kč
Výbava testované sestavy Edition1 (101.640,- Kč), parkovací asistent (20.328,- Kč), asistent jízdy v pruhu (21.780,- Kč), tempomat SPEEDTRONIC (6680,- Kč), přední vyhřívaná sedadla (9292,- Kč), střešní okno (40.656,- Kč), zadní determální skla (10.744,- Kč), světla ILS (40.510,- Kč), media interface UCI (6.388,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1600 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.3 / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 0
Objem nádrže (l): 67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1580 / 545
Rozměr pneu: 235/45 R18
Mercedes-Benz C 250 CDI Coupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4590
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1406
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1552
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 450 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 890
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1320
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - CHerokee
2. 8. 2011 23:29
Re: Povedené
V pořádku. To jsou manuálové přežitky, o kterých o nás ve Stuttgartu vědí :-) . Jsem pravděpodobně mladší než vy. Vyzkoušel jsem obě převodovky, sice ne u tohoto typu, ale u značky. S lepší převodovkou než je 7G Tronic jsem ještě nejel. Vlastně jo AMG SPEEDSHIFT MCT .
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
Re: Povedené
Ale k charakteru auta i samotného motoru (ano, u čtyřválcového turba to zní nelogicky, ale je to tak), ten manuál skvěle ladí. C Coupé chce nabídnout všestranně fungující kompromis sportu a komfortu a manuální převodovka je nedílnou součástí toho balíčku. Bez ní prostě výsledek nemůže být tak fantastický.

Na druhou stranu chápu (a neberte to prosím osobně), že když si člověk dokáže pořídit více méně pro radost auto s cenovkou kolem milionu korun, zpravidla (a to i v celoevropském měřítku) už je starší a pohodlnější a přednosti manuálu buď už nedokáže tolik ocenit, nebo je pro něj rovnou auto bez automatické převodovky nepřijatelné.
Avatar - CHerokee
2. 8. 2011 19:54
Re: Povedené
Tak manuály u tohodle motoru přijdou do republiky dva - jeden pro novináře a jeden, který bude rok stát na autosalonu. 7G Tronic plus je rychlejší, úspornější, přesnější, má dva režimy + možnost těch pádel pod volantem.
Avatar - Sysoj Psojič
2. 8. 2011 18:35
Re: Auto bez motoru
U nás to ikona není, ale ve světě myslím že je.
O to ale nejde, mně přesvědčila účinnost a lehkost soužití s tímto vozem, což u žádné ameriky není a dlužno podotknout, že ta technologická i strojařská zaostalost např. právě Mustangu je otřesná :-)
SLS je drahé a pouze zadokolka.
Navíc na většině trati je pomalejší :-!
Avatar - Sysoj Psojič
2. 8. 2011 18:33
Re: Auto bez motoru
S tím velice souhlasím, my jsme ji brali jako jedni z prvních. Přesvědčila mně jízda a ženu tvary. Když ale vidím, co v tom teď jezdí za týpky, tak si říkám, že je to dost na ho-vno.