Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz E Kupé 350 CDI - Odpor je zbytečný

Aleš Jungmann
Některé automobily není třeba zdlouhavě představovat, stačí jeden pohled a všichni už moc dobře vědí, s čím mají tu čest. S nástupcem CLK je to podobné, i když názvosloví Mercedesu teď už dokáže pořádně zamotat hlavu.

Možná je to velkou hvězdou na chladiči, ostře řezaným designem s uhrančivou přídí, maximálně elegantním profilem... a nebo tím vším dohromady. Jakmile někde vystoupíte z Mercedesu E Kupé, stáváte se pánem situace. Odpor je zbytečný.

Byl to pekelně těžký úkol navázat na větší CLS a dát světu nové, moderní a stylové kupé třídy E. I když ono vlastně není úplně přímým příbuzným třídy E, nakolik nás název a reklamní slogany přesvědčují o opaku. Jedná se totiž o přímého nástupce modelu CLK, i když pravda, s mnoha rysy vyšší třídy. Postaven je na platformě stávající třídy C, která se ke sportovněji laděnému vozu asi hodí spíše než nová platforma třídy E. Tak to jen na vysvětlenou, proč že E Kupé vychází při cenovém srovnání jako konkurence pro BMW 3 Coupe nebo Audi A5.

mercedesbenz testy vyssistredni kupe mercedesbenz testy vyssistredni kupe  

Raději golf než vzpírání

Sportovního ducha nového kupé poznáváme hned v prvních ostřejších zatáčkách. Totam je kroucení karoserie i blátivé řízení, v autě se cítíme opravdu sportovně. A to je u 4,7 m dlouhého Mercedesu docela příjemné zjištění. Automobil si totiž stále zachovává velmi dobrý komfort jízdy a tam kde si v trojkovém kupé málem překousnete jazyk, vás E Kupé i na osmnáctkách jen ostřeji zhoupne.

Podvozek je velmi čitelný, v zatáčce se velmi dlouho chová spíše neutrálně až lehce nedotáčivě a výraznější přetáčivost se dostaví až po popohnání motorem. Díky větší strmosti řízení a sportovnímu posilovači je nyní vůz nakloněn i lehkým hrátkám s vlající zádí a řidič při tom nemusí zbytečně ručkovat. Po nastavení sportovního módu tlačítkem na středovém panelu už stabilizace tolik nekouká pod ruce a dovolí i trošku divočejší kousky. Ve většině ostatních Mercedesů by to možná působilo lehce nepřístojně, E Kupé ale svým charismatem žádné diskuze nepřipouští. Má opravdového sportovního ducha, stále je ale spíše golfistou nežli vzpěračem. Tím ostatně ani být nechce.

mercedesbenz testy vyssistredni kupe mercedesbenz testy vyssistredni kupe  

Sedmistupňová automatická převodovka svým komfortním naturelem zábavu za volantem ale trochu kazí. Už v klasickém Éčku jsme k rychlosti její práce měli výhrady a zde si (vzhledem k charakteru vozu) musíme doslova poplakat. V komfortním režimu je vysloveně vláčná, což by tak nevadilo, pokud by v tom sportovním znatelně zrychlila. Ona opravdu zrychlí – ale málo. Stále se chová až moc rozvážně, až příliš civilizovaně. A to je v autě, které dokáže zrychlit na 100 km/h za 6,7 sekundy zkrátka nevýhoda. Když do hry vstoupí manuální řazení a pádla pod volantem, situace se o mnoho zlepší, stále ale zapomeňte na bleskové reakce dvouspojkových převodovek. Když dojde na brzdění, je na tom E Kupé velmi dobře, líbil by se nám ale o něco ostřejší nástup brzd. Ty v testovaném kuse byly od AMG, tedy vrtané. Přivést je k výraznějšímu vadnutí znamenalo jet opravdu na hraně.

Uvnitř: Echt Mercedes

E Kupé umí člověka okouzlit ještě před tím, než vůbec nastoupí do interiéru. Díky absenci střešních B sloupků je jednak prostor pro nastupování na zadní sedadla poměrně velkorysý, hlavně ale po stažení všech čtyř bočních oken vynikne krásná silueta vozu. Kazí ji snad jen zbytek po druhém bočním okně u zadního sloupku.

Sedadla se mohou pochlubit nadprůměrným bočním vedením a to zejména zásluhou sedáku i opěradla s možností vzduchového nastavení bočnic. Celkově by si zasloužila jasnou jedničku, nebýt podivného ovládání. Vždyťpro přesné nastavení potřebujete notnou dávku trpělivosti a nejlépe delší nehty.

Co si pomyslnou jedničku bezpochyby zaslouží je volant. Je o něco menší než ve třídě E, tlustší, dole zploštělý, tříramenný a hlavně se díky perforované kůži Nappa a anatomickému vybrání v prostřední části skvěle drží. Stále zůstává (typicky) poměrně tvrdým, takže milovníky měkkých M volantů od BMW zklameme, ale opravdu to není na škodu. Když jej vezmete do ruky, bude vám připadat, že ho držíte snad už odjakživa – a tak tomu má ve sportovně střiženém kupé být.

Stejně jako výše zmiňovaná sedadla, sportovní posilovač, vrtané kotouče, hliníkové pedály či výrazná osmnáctipalcová kola je součástí sportovního paketu AMG. A tak vlastně za naší chválu může jedna položka v seznamu příplatkové výbavy – to je poměrně jasný signál pro všechny zájemce o tento vůz...

mercedesbenz testy vyssistredni kupe mercedesbenz testy vyssistredni kupe  

Díky velkému rozsahu nastavení volantu i sedadel si svou pozici za volantem najde opravdu každý, potěšitelná je pak zejména možnost jízdy na dlouhé nohy a krátké ruce , kterou rozsah nastavení průměrně vzrostlému řidiči bez problémů umožňuje. Milovníci nízkého posazu také nepřijdou zkrátka.

Ohledně materiálů a celkového zpracování nemáme vážnější výhrady, je ale potřeba konstatovat, že interiéry Audi jsou v tomto ohledu dnes jasnou špičkou. Vnitřek vozu je svým ztvárněním povedenou transformací interiéru z rozměrově větší třídy E do menšího základu, který poskytla platforma modelu C.

Co se vnitřních rozměrů na předních sedadlech týče je na tom E Kupé i céčko totiž v podstatě stejně. Na zadních sedadlech lze poměrně bez problémů převážet i dospělé pasažéry, na dlouhé výlety to ale kvůli nižší střeše a omezenému prostoru pro kolena zkrátka není.

Zadní pneumatiky vstupují do stávkové pohotovosti...

...z panické obavy o svůj vzorek. Pod kapotou totiž trůní přeplňovaný vznětový šestiválec o objemu 2987 cm3. Díky němu máme pod pedálem plynu k dispozici fantastických 540 Nm již při 1600 min-1, výkon vrcholí při 3800 min-1 hodnotou 170 kW.

Agregát umí s autem o pohotovostní hmotnosti 1730 kilogramů hodně slušně zacvičit, a tak není divu, že nejvyšší rychlost musela být vzhledem k tradici limitována na 250 km/h. Zajímavá je ale jiná věc. Přišlo nám, že tento motor je ve větším sedanu třídy E o kousek živější (i přes vyšší hmotnost vozu) a je i zvukově lépe naladěn. Kdo ví...pravdu by ukázal až plnohodnotný srovnávací test.

mercedesbenz testy vyssistredni kupe mercedesbenz testy vyssistredni kupe Co ovšem můžeme říci rovnou je fakt, že každodenní život s agregátem 350 CDI je opravdu příjemnou zkušeností. Oproti předchozím generacím je opět o kus kultivovanější, má méně výrazný turboefekt a nabízí tolik síly, že se předjíždění stane radostí. Dokonce má ve vyšších otáčkách poměrně libý zvuk, vysavačovité hučení známé třeba z 3.0 TDI je zde doplněno jemným náznakem zvuku benzinového šestiválce – a to není nikdy na škodu.

Agregát se také může pochlubit výbornou spotřebou. Při reálné stotřicetikilometrové rychlosti byl odběr nafty z nádrže roven 7,6 litru na 100 km. V tomto režimu motor točil 2000 min-1 což znamená, že se pohyboval v pásmu nejvyššího točivého momentu – ani do prudších kopců si tak nemusel podřazovat a případné zrychlení do levého pruhu je dílem okamžiku. Při stokilometrové rychlosti klesly otáčky o dalších 600 min-1 a spotřeba se snížila na výborných 6,1 litru na 100 km. Chuť na sportování po okresních silnicích znamená průměrnou spotřebu okolo 11 litrů, snaha o maximálně ekologickou jízdu srazí apetit motoru pod šest litrů...až se tomu skoro nechce věřit. Celý test jsme završili s průměrnou spotřebou 9 litrů nafty na sto kilometrů, nebýt ale několika ostřejších vložek pohybovala by se spotřeba někde lehce nad osmi litry.

E Kupé: Dostupná krása?

Mercedes-Benz E Kupé si z obou tříd vzal to nejlepší. Image a přirozenou autoritu třídy E se zde podařilo báječně skloubit s agilitou a větší sportovností třídy C. Když k tomu navíc přidáte atraktivní vzhled a v našem případě i naprosto úžasný motor, vyjde vám rovnice o pouze jedné neznámé a tou je cena.

V tomto případě zaplatíte za standardně vybavený vůz 1.243.550,- Kč což rozhodně nevypadá špatně. A to se E Kupé dá s motory 250 CDI a 250 CGI pořídit už za 1.141.210,- Kč. Když se ale nebudete držet moc zkrátka, a zaškrtnete stejné položky příplatkové výbavy jako má naše testovací vozidlo, dostanete se rázem o zhruba 400 tisíc výše; cena testovaného kusu se totiž vyšplhala až na 1.659.125,- Kč.

Mercedesy nikdy nebývaly právě nejlevnějším zbožím a to platí i v případě E Kupé. Kupce, kteří si nepotrpí na exkluzivní výbavu, ale relativně příznivá základní cena jistě potěší.

První cena vozu 1.141.210,- Kč (E Kupé 250 CDI, 150 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.243.550,- Kč (E Kupé 350 CDI, 170 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.243.550,- Kč (E Kupé 350 CDI, 170 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.659.125,- Kč (E Kupé 350 CDI, 170 kW)

Plusy

  • Kultivovaný, silný a úsporný vznětový motor
  • Jízdní vlastnosti a komfort
  • Atraktivní design
  • Špičkový příplatkový audiosystém
  • Přijatelná spotřeba

Minusy

  • Ovládání vzduchem nastavitelných sedadel
  • Dražší příplatková výbava
  • Příliš vláčná převodovka
  • Méně prostoru na zadních sedadlech
Aleš Jungmann
Mercedes-Benz E 350 CDI Coupe
Cena základní sestavy 1 243 550 Kč
Výbava základní sestavy ATTENTION ASSIST (asistent pozornosti řidiče), Boční airbagy vpředu a kolenní pro řidiče, Čidlo zatížení sedadla spolujezdce, E-Call nouzový systém telefonního volání v Evropě, Indikace stavu provozních kapalin- motorového oleje a chladící kapaliny, ISOFIX- úchyty na upevnění dětských sedaček vzadu s přídavnými úchyty na opěradlech, Opěrky hlavy 4ks, vpředu nastavitelné aktivní NECK-PRO, vzadu 2ks integrované, PRE-SAFE® System, Tříbodové bezpečnostní pásy v barvě čalounění, 4ks vč.komfortního automatického nastavení vpředu, Ukazatel vnější teploty, Varovná signalizace pro nepřipoutaného řidiče a spolujezdce, aktivní parkovací brzda při rozjezdu a aktivní světlomety při opuštění vozu, Vícestupňové airbagy vpředu; okenní airbagy vpředu a pro zadní pasažéry, Vratné bezpečnostní pásy s PRE-SAFE® nastavením vpředu a vnější vzadu s omezovači upínací síly, Aux-in-vstup pro připojení externích audio přístrojů ve schránce před spolujezdcem, Integrovaná handsfree sada spojení přes Bluetooth, Rádio Audio 20 CD s 5,8"- s barevným displejem,dvojitým tunerem, CD-přehrávačem vč. mp3, Bluetooth telefonním připojením, 8 reproduktory, integrovanou anténou, Automatický podavač bezpečnostních pásů vpředu, s přídavným ovládáním, 2-zónová automatická klimatizace THERMATIC s dělenou regulací teploty pro řidiče a spolujezdce, prachovým filtrem a vnitřní cirkulací s komfortní funkcí vč.vývodů pro zadní cestující, Easy-Entry nástupní funkce dozadu, El.ovládání oken 4x, s komfortním ovládáním vpředu, ochranou proti přivření vpředu a uzavírací funkcí PRE-SAFE ®, Elektrické nastavení výšky opěradla předních sedadel s mechanickým nastavením náklonu, Indikace nedostatku kapaliny v ostřikovačích, Kombinované čalounění látka/ umělá kůže Artico (dle vzorníku), Loketní opěrky vpředu s poličkou pod krycí roletkou, Multifunkční volant s 12 ovladači, Odkládací polička mezi zadními sedadly s integrovaným dvojitým držákem kelímků, Odkládací polička s 12-V zásuvkou pod středovým panelem, Odvětrávání vzadu pomocí vývodů ze středové konzole, Osvětlení Ambiente pro střední loketní opěrku, prostoru nohou vpředu a dveřní madla, Osvětlení vzadu, Palubní počítač v multifunkčním displeji (ovládání na volantu), Přístrojová deska s tubusy pro 5 analogových kruhových přístrojů, otáčkoměr a analogové hodiny, Sada vnitřního osvětlení, Sluneční clony s osvětleným make-up zrcátkem, Směrovky s komfortní dotekovou aktivací, Světla ve dveřích při výstupu, Ukazatel servisních intervalů ASSYST PLUS, Volant v kůži Nappa proložený s perforovanou kůží a chromovanými pásky a řadící/volící páka v kůži, Volant výškově a podélně mechanicky nastavitelný, Zadní dělená sedadla, Aktivní kapota (ochrana chodců), Parametrické řízení, Sedadlo spolujezdce elektricky nastavitelné, Paměťová sada- elektricky nastavitelná přední sedadla, sloupek řízení a vnější zrcátka s pamětí, Ortopedická sedadla vpředu s nastavením PRE-SAFE®, Automatická 7stupňová převodovka 7G-TRONIC, Řadící pádla na volantu, Alarm včetně ochrany proti odtahu, Automatické tlumení dálkových světel, Ozdobné hliníkové výplně interiéru, Využití zbytkového tepla, Intelligent Light System Kč
Cena testované sestavy 1 659 125 Kč
Výbava testované sestavy Sada osvětlení (+43.090,-), paměťová sada (+37.931,-), parkovací asistent (+21.848,-), dvojitý držák nápojů (+1.670,-), ostřikovače světel (+8.500,-), parkovací senzory vzadu (+12.000), komfortní sedadla vpředu (odvětrávaná a vyhřívaná) (+31.862,-), sada jízdní dynamiky (+18.510,-), automatická klimatizace (+17.904,-), sada AMG Sport (+77.380,-), COMAND APS, kód 527, vč. měniče DVD na 6 DVD a systému hlasového ovládání LINGUATRONIC (+86.787,-), Media Interface (UCI) - propojení na externí audio v přihrádce proti spolujezdci (iPod,USB atd) (+6.069,-), Surround-Soundsystem (Harman/Kardon LOGIC7®) (+21.242,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 170 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 540 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.9 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1730 / 450
Rozměr pneu: 235/40, 255/35 R18
Mercedes-Benz E 350 CDI Coupe
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4698
b) šířka (mm): 1786
c) výška (mm): 1397
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 450 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 890
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1310
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano