Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz E500 - luxusní rychlík

Libor Zezulka
Mercedes-Benz třídy E se hřeje na výsluní vyšší střední třídy již několik let. Přestože konkurence dělá, co může, aby mu znepříjemnila život, zůstává německý elegán klidný. Jeho uhlazená vizáž a vyspělá technika činí z jízdy příjemný...

Mercedes-Benz třídy E se hřeje na výsluní vyšší střední třídy již několik let. Přestože konkurence dělá, co může, aby mu znepříjemnila život, zůstává německý elegán klidný. Jeho uhlazená vizáž a vyspělá technika činí z jízdy příjemný zážitek. Ten se ještě znásobí, jestliže usednete za volant „éčka“ vybaveného silným zážehovým osmiválcem a novým sedmistupňovým automatem.

Ve vyšší střední třídě se hnuly ledy. Bavorák zahodil všechen stud a naservíroval zákazníkům novou pětku, která šokovala odvážným tvarem exteriéru a ještě odvážnějším tvarem interiéru. Přestože se novinka nedočkala pouze oslavných ód, ale musela si vyslechnout i četné negativními reakce, nehodil výrobce flintu do žita. Naopak začal své dítko mohutně propagovat a vysvětlovat zákazníkům, že jiný neznamená špatný. Uplynulo pouze několik měsíců a BMW 5 začíná stoupat na žebříčku popularity závratným tempem.

Auto, kterému mnozí prorokovali brzký pád, se začíná dotahovat na své největší konkurenty Audi A6 a Mercedes-Benz třídy E. Sebevědomé hlasy z Ingolstadtu nevidí v nástupu pětky větší problém. Dynamicky střiženou karoserii A6, moderní motory a jízdní vlastnosti posílené pohonem quattro údajně těžko někdo překoná. Bavorák sice může mávnout nad chvástáním svého krajana kolem, ale zapomíná přitom na konkurenta, který postává v pozadí a v tichosti vystavuje stříbrnou hvězdu.

Jsem mercedes, kdo je víc

Jmenuje se Mercedes-Benz a má za sebou bohaté zkušenosti výrobce, který stál u samého zrodu automobilového průmyslu. Přízemní půtky svých konkurentů ještě donedávna přehlížel, dnes kvůli ostrým loktům protivníků dění v segmentech pozorně sleduje, do tahanic se ovšem zapojovat nemusí. S předstíranou skromností stojí v pozadí a přemítá: „Kdo se směje naposled, ten se směje nejlíp.“

„Nejsem možná nejodvážnější, nevypadám jako poslední kousek barokního sochaře, ale na druhou stranu nikoho neurazím. Mám špičkovou techniku a hlavně, jsem mercedes“. A má pravdu. Třída E vypadá ze všech německých konkurentů nejusedleji, což ovšem neznamená, že svými klasickými křivkami nemůže zaujmout. Éčko pouze provokuje vnějším vzhledem méně než krajané.

Bez předních kulatých světlometů si umíme třídu E těžko představit, směsice jemných linek a oblých tvarů z ní činí záležitost mimořádně zajímavou. Proti předchozí generaci se vůz příliš nezměnil, i lehké úpravy ovšem dokázaly významně zvýšit prodejní ambice i atraktivitu pro okolí. Zejména zadní kulatá část vypadá lépe a moderněji než hranatá záď starší generace.

Klasika, která neurazí

Interiér třídy E následuje exteriér a vychází z předpokladu, že klasika nikdy neurazí. Zároveň však ukazuje, že i v automobilovém průmyslu se může slovo klasický rovnat slovu hezký. Vnitřek vozu v žádném případně nepřipomíná muzejní kousek, ale potěší smysly příjemnými materiály a jednoduchými tvary, které vytváří dojem vzdušnosti a lehkosti. „Já jsem mercedes“, vybaví se řidiči, když zrakem prozkoumá středovou konzolu s rozměrným barevným displejem.

Palubní deska vytvarovaná z kvalitních měkčených materiálů a přesně lícující plastové části tuto větu z hloubi mysli neustále vyvolávají. Pečlivý výběr a zpracování materiálů nemá pouze vizuální efekt, ale způsobuje, že v interiéru ani rozbitých cestách nic nevrže. Přestože jsme se interiéru podobně věnovali v našem starším testu E320 CDI Estate, dovolím si krátkou exkurzi.

Přístrojová deska tvořená analogovým rychloměrem a otáčkoměrem, digitálním palivoměrem, ukazatelem teploty motoru a multifunkčním displejem zůstala na svém místě a posílá všechny důležité údaje k oku řidiče skrze multifunkční čtyřramenný volant. Na displeji naleznete kromě obligátních dat z audio systému a palubního počítače také informace z video systému a dokonce nastavení vozidla.

Optitronové podsvícení zajišťuje výbornou čitelnost údajů.

Na středové konzole testovaného vozu upoutal pozornost zejména rozměrný barevný displej systému COMAND zobrazující informace z audiosystému, DVD navigace i DVD přehrávače. Reprodukce DVD disku dokáže zkrátit nepříjemné čekání v koloně, přičemž jako bezpečnou hranici jízdy a souběžného sledování filmu stanovili inženýři mercedesu hranici 20 km/h. Jakmile překročíte tuto rychlost, systém sledování filmu automaticky zakáže. Při opětovném snížení rychlosti, systém reprodukci obnoví.

Vítejte v kině

Kvalita zvuku možná předčí vaše očekávání a nebýt malé obrazovky, budete si připadat jako v kině. Práce s ovládacími prvky se nese ve znamení jednoduchosti, všechna důležitá tlačítka jsou dostatečně veliká a snadno přístupná. To se týká středové konzoly i volantu. Nejeden majitel či uživatel si pochvaluje vůz, protože disponuje řadou prvků, které dokazují, že při vývoji, stavbě a testování někdo přemýšlel.

U mercedesu takových elementů naleznete několik. Tak například jemný stisk chromované kapky na středovém tunelu otevře dvířka v těsné blízkosti voliče automatu a vysune CD měnič. Místo lovení v přihrádce spolujezdce a ztráty drahocenného prostoru zkrátka zmáčknete tlačítko a vsunete CD.

Jak jednoduché. Trochu méně důvtipu ukázal mercedes u kombinace elektrického a manuálního nastavení sedadel.

Drobná žena nemůže na elektrické prvky téměř dosáhnout, muž zase bojuje s úzkým prostorem, jenž manipulaci se sedadlem ztěžuje. Z tohoto pohledu nejvíce vyhovují (oběma pohlavím) ovládací prvky umístněné na dveřích. Ty nijak nepřekážejí a navíc umožňují jednoduchou manipulaci se sedadly i vně vozu.

Osmiválcový silák

Testovat automobil se zážehovým osmiválcem se nepoštěstí každý den. Na českých vozovkách podobných motorů mnoho neuslyšíte, ve srovnání s počtem nízkoobjemových benzínů a vznětových jednotek různých objemů představují takové pochoutky mizivé procento. Agregát od mercedesu s objemem 4966 cm3 a výkonem 225 kW doslova hladí duši. Motor je nesmírně kultivovaný, má sílu…a řekne si o spoustu benzínu.

Vysoká spotřeba ovšem není handicapem, ale přijímanou samozřejmostí, jež nemůže budoucího majitele zastrašit. Po otočení klíčku zapalování se ozve tiché šumění připomínající závan větru. Otáčky mírně vyskočí nahoru, motor se zachvěje (to můžete zpozorovat pouze zvenčí a s otevřenou kapotou) a úplně utichne, takže máte pocit, že prostě „zhasnul“. Tím jakoby jednotka naznačovala, že se budete muset vypořádat s pořádným dravcem.

Asi nebude překvapením, že s rostoucími otáčkami se zvuk prakticky nemění a hladina hluku v interiéru téměř nestoupá. I v maximálních otáčkách zůstává motor až neuvěřitelně kultivovaný a místo nezřízeného řvaní se projevuje krásným zvonivým zvukem konejšícím smysly. Výkon 225kW při 5600 otáčkách a točivý moment 460 N.m při 2700 – 4250 otáčkách vytváří předpoklad dynamické až sportovní jízdy, na trhání asfaltu ovšem zapomeňte.

Mercedes-Benz E 500 totiž přesně odpovídá charakteristice luxusního sedanu s velmi výkonným a maximálně kultivovaným motorem. Právě takový motor vám dokáže, že krása benzínu skutečně ještě nevyprchala a zřejmě nikdy nevyprchá. Absolutně žádné rušivé vlivy, plynulý zátah od nízkých otáček, žádné dunění a hluk. Po sešlápnutí plynového pedálu vás motor okamžitě zatlačí do sedáků (žádné sekundové prodlevy, žádné nabíhání turba…), přesto stále cítíte rozvahu a důraz na komfort luxusního vozu, zkrátka „klidná“ síla.

Pokud se rozhodnete pro dynamickou jízdu, nebude vůz protestovat. Stačí na převodovce zvolit sportovní režim, tím zvýšit otáčky a motor v otáčkách pomocí plynového pedálu neustále držet. Potom si můžete užít skutečně zajímavou a rychlou jízdu, aniž by se vytratil pocit bezpečí a všudypřítomné pohodlí. Při klidném stylu jízdy se ručička otáčkoměru povaluje okolo 1200 otáček a vůbec se neobtěžuje posunout výše.

Pokud přidáte plyn, ručička vyletí rychle nahoru a převodovka začne měnit stupně až za 5000 otáčkami. S přihlédnutím k hmotnosti a proporcím vozu cvičí motor s „éčkem“ velmi pěkně. Spotřeba odpovídá uvedeným skutečnostem a parametrům. Ve městě se klidně přehoupnete přes 20 litrů, mimo město není problém překročit 14 l/100 km. Na dálnici s nastaveným tempomatem sice pokoříte 13 litrů, ale vyžaduje to jemnou nohu na plynu.

Sedm stupňů pohody

Novou sedmistupňovou automatickou převodovku 7G-TRONIC výrobce masivně propagoval, neboť stojí na vrcholu nabídky. O to víc nás zajímalo, jak se shodují superlativy tiskových zpráv s realitou. Sedmistupňový automat obohatil výbavy modelů E 500, S 430, S 500, CL 500 a SL 500, v nichž nahradila dosavadní pětistupňové varianty. Výrobce uvádí, že nová převodovka snižuje spotřebu paliva až o 0,6 l/100 km.

Zlepšení o 0,3 s nastalo rovněž u hodnoty zrychlení 0 - 100 km/h, citelně se zdokonalil i komfort řazení. To je nyní měkčí a komfortnější než u pětistupňových automatů. Automat získal pro optimální převody malé odstupňování otáček a zároveň větší rozsah převodů mezi nejnižším a nejvyšším převodovým stupněm, čímž došlo ke snížení otáček pozitivně ovlivňujících právě kultivovanost motoru.

Ve skutečnosti je nový automat ve společnosti zážehového osmiválce třešničkou na dortu.

V podstatě vše, co automobilka slíbila, potvrzuje i reálný provoz. Při první změně rychlostního stupně okamžitě zaznamenáte rozdíl proti starším automatům. Změna převodu probíhá hladce, jakékoliv cukání a prodlevy jsou omezeny na téměř nepostřehnutelné minimum. Všechny procesy probíhají natolik automaticky až se vám může zdát, že jedete na jednu rychlost.

Stačí však sešlápnout pedál hluboko k podlaze a nechat se pohladit kickdownem o tři stupně.

Rychlosti se mění velmi rychle, mezi aktuálním zařazeným stupněm a stupněm požadovaným není velká prodleva. Kickdown vypadá v podstatě tak, že automat za sebou rychle naskládá např. šestku, pětku a skočí na čtvrtý stupeň, takže slyšíte, jak přeskočí šestý a pátý rychlostní stupeň a velmi rychle zrychlujete na stupeň čtvrtý.

Na plynový pedál reaguje převodovka o poznání rychleji než předchozí generace, takže nebudete mít pocit, že se nic neděje a automat zbytečně dlouho váhá. Velmi mě potěšilo, že převodovka projevuje větší snahu chápat řidiče, např. v kopci stačí chvíli přidržet plynový pedál a otáčky automaticky vyskočí nahoru, takže můžete i bezpečně předjíždět. Zkrátka a jednoduše u převodky 7G-TRONIC jsem měl konečně pocit, že mi rozumí.

Sportovní režim je konečně sportovní, otáčky, které se líně povalují okolo číslovky 1300, se zvednou a převodovka změní charakteristiku. V tomto režimu si užijete skutečnou zábavu, nicméně volič automatu můžete přesunout do polohy S, i když potřebujete rychlejší reakci např. při předjíždění.

Aristokrat se schopnostmi atleta

Chování E v různých jízdních situacích vhodně doplňuje převodovku i motor, přes úctyhodné proporce působí lehce, zároveň oslní výbornou ovladatelností a schopností ustát i krizové situace (např. prudká změna směru jízdy). Vzduchové pérování Airmatic DC umožňuje měnit tuhost tlumičů v závislosti na vašem momentálním rozpoložení. Pro sportovní jízdu slouží režimy Sport, komfortní svezení zajistí režim Comfort.

I když rozdíl mezi prvním a druhým sportovním režimem není velký, vyhovuje právě sportovní režim dynamické jízdě a dává jistotu v zatáčkách. Těmi můžete projíždět i velmi rychle, hranice přilnavosti leží daleko za schopnostmi běžného řidiče. Pohon zadních kol způsobuje na limitu přetáčivost, kterou však bedlivě kontroluje a v zárodcích ničí systém ESP. Brzy SBC (sensotronic brake control) jsou pro mercedes možná drahé, pro řidiče nicméně velmi pohodlné.

Brzdový pedál zbavený veškerých vibrací při nástupu ABS a hlavně schopnost přibrzdit v zatáčce podle potřeby vnitřní nebo vnější kolo znamená skutečný důkaz technické vyspělosti. S brzdami SBC se totiž brždění v zatáčce stává místo vrcholného manévru zcela obyčejnou záležitostí. Můžeme jen doufat, že prohlášení automobilky o tom, že dokáže chování brzd SBC dosáhnout i s konvenčními brzdami, se dočkají naplnění.

S brzdami souvisí zajímavé funkce SBC Stop a SBC Hold. Funkce SBC Stop řeší únavné situace kdy stojíte v koloně a šinete se pomalu kupředu. Za normálních okolností musíte neustále šlapat na plyn a brzdu a zase opačně. U Mercedesu stačí v rychlosti nižší než 20 km/h aktivovat tempomat. Místo zafixování rychlosti se aktivuje funkce SBC Stop. Po sešlápnutí plynu se auto rozjezde, ale po uvolnění plynu se vůz po několika metrech automaticky zastaví (není třeba brzdit).

Nemusíte tedy neustále střídat pedály. Funkci SBC Hold využijete především na křižovatkách, ale i rozjezdech do kopce a parkování. V tomto případě stačí po zabrždění prošlápnout brzdový pedál více k podlaze, dokud se na displeji nerozsvítí nápis SBC H. Potom stačí lehce sešlápnout plyn, funkce se deaktivuje a vy můžete vyrazit vpřed.

Zasloužený úspěch

Přestože konkurence v segmentu vyšší střední třídy výrazně posílila, drží se Mercedes-Benz třídy E stále mezi nejúspěšnějšími vozy. Svůj dlouhodobý prodejní úspěch si bezesporu zaslouží, vždyť každým centimetrem interiéru i exteriéru dokazuje, že k dokonalosti nemá daleko. Bohatá nabídka motorů doplňuje neméně bohatou výbavu dostupnou od základních cen, špičkové verze jako E500 splní požadavky nejnáročnějších. Spojení silného zážehového osmiválce s vynikajícím sedmistupňovým automatem dráždí všechny smysly, vůz přitom neztrácí nic ze svého komfortu. Nebýt vysoké spotřeby neměla by tato varianta prakticky žádnou chybu. Komu však na nějakém litru benzínu nezáleží, nebude z E500 rozhodně zklamaný.

Libor Zezulka
Mercedes-Benz E500
Cena základní sestavy 1 949 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS+EDB+BAS+ESP+ASR+SBS, 5st automatická převodovka, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, okenní airbagy, elektricky ovládaná okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, duální klimatizace, variabilní posilovač řízení, dřevěné obložení, elektricky polohovatelná sedadla (výška a opěradlo), palubní počítač, tempomat+speedtronic, mlhová světla, multifunkční volant, osvětlené kliky dveří, rádio MB 20 s CD, dešťový senzor, loketní opěrky, automatické rozsvěcování světel, zelená tónovaná skla včetně slunečního pruhu, ozdobné prahové lišty, zvětšena palivová nádrž 80l, el. sklopné opěrky zadních sedadel Kč
Cena testované sestavy 2 392 226 Kč
Výbava testované sestavy metalíza šedá perlit (+27.452,-), černá kůže antracit (+47.948,-), parkovací systém (PTS) (+23 078,-), paměťový blok – sedadla řidiče a vnější zpětná zrcátka (+27.827,-), sklopná sedadla vzadu vč. Loketní opěrky (+15.038,-), držák na kelímky (+1.041,-), komfortní sedadla vpředu včetně vyhřívání a větrání (+34.826,-), spodní kryt motoru (+3.333,-), COMAND APS s DVD navigací (+87.481,-), aktivní bi-xenonové světlomety (+13.664,-), sound systém surround harman/kardon Logic7 (+22.745,-), CD přehrávač ve středovém tunelu (+14.330,-), vyhřívané ostřikovače (+5.790,-), ochrana vnitřního prostoru a proti odtažení (+5.582,-), příprava pro telefon včetně handsfree (+20.968,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4966
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 460 / 2700 - 42500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.6 / 8.3 / 11.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / 0
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1427 / 383
Rozměr pneu: 245/45 R17
Mercedes-Benz E500
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4818
b) šířka (mm): 1822
c) výška (mm): 1452
d) rozvor (mm): 2854
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1552
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano