TEST Mitsubishi ASX 1.6 – Myška v nových šatech
Facelift Mitsubishi ASX přinesl nejen drobné změny v designu, ale také vylepšení podvozku a interiéru. Omlazený model jsme vyzkoušeli se základním motorem, atmosférickou šestnáctistovkou. Praxí prověřený agregát není v naší redakci nováčkem, stejná jednotka poháněla ASX například ve srovnávacím testu s konkurenčním Qashqaiem. Výkon 86 kW nesvádí k závodění, klidní řidiči si s ním však bez problémů vystačí. Jen si budou muset častěji podřazovat.
Asi nejviditelnější změnou je přepracování předního nárazníku a nová maska chladiče. Ozdobné chromování rámečku už není přísně čtyřúhelníkové, na spodních okrajích přibylo zaoblení, takže nyní by tvar geometři označili za šestiúhelník. Změněno bylo i zakomponování mlhovek do rohů karoserie a zvýšil se podíl lakovaných částí karoserie. Subjektivně řečeno, i tato decentní změna vzhledu ASX velmi prospěla, jistá dřívější nazlobenost byla vystřídána mnohem méně prvoplánovým, solidnějším výrazem. Stále je však na první pohled jasné, že máme tu čest s malým SUV od Mitsubishi.
suv mitsubishi testy |
Také interiér doznal změn, byť ani zde není seznam úprav nikterak dlouhý. Zmiňme například čalounění s novým vzorem, upravenou středovou konzolu s panelem autorádia a tlačítko ovládání volby pohonu všech kol AWC (All Wheel Control) místo stávajícího otočného ovladače 2WD/4WD/Lock. To poslední však ve spojení s testovaným motorem 1.6 MIVEC nemáte šanci získat, pohon všech kol je vyhrazen pouze pro turbodiesely 1.8 a 2.2 DI-D. Tam jej však dostanete už v základní výbavě a tedy bez příplatku. I proto je skok mezi nejdražším benzinovou verzí Invite (druhý ze čtyř výbavových stupňů) a nejlevnějším turbodieselem 1.8 DI-D ve stejné výbavě obrovských 125.000 korun. Po technické stránce se změnilo pouze naladění zadní nápravy, díky kterému vůz dostal více jistoty v zatáčkách. Vysoká úroveň komfortu, která je obecně silnou zbraní ASX, naštěstí zůstala zachována.
Pracovitý držák
Atmosférické motory jsou v současné době poněkud neprávem přehlíženy - kdo nemá pod kapotou turbodmychadlo, jako by nebyl. V jistém smyslu je to logické: zákazníkům se líbí zátah z nízkých otáček a automobilkám možnost prodávat dané agregáty za vyšší cenu. Svou roli hrají také nízké tabulkové hodnoty spotřeby, kvůli kterým ostatně downsizing z velké části vděčí za svůj vznik. Zájemce o benzinové ASX však rozhodně nemusí smutnit: reálná spotřeba čtyřválce objemu 1,6 litru není nikterak velká. Při dálniční stotřicítce (na pětku točí motor 3.600 min-1) si každých sto kilometrů řekne o zhruba 8,5 litru, klidné brázdění okresních silnic v rámci povolených limitů ji sníží klidně až o tři litry.
Pohonná jednotka své „rodinné“ povinnosti bez problémů zvládne, ostatně trhače asfaltu asi nikdo v ASX hledat nebude. A nemusíte ani příliš často nechat motor vytáčet do vysokých otáček, ve kterých ztrácí kultivovanost: relativně silné střední pásmo dovoluje svou nabídkou točivého momentu pokrýt většinu situací, samozřejmě mimo předjíždění.
suv mitsubishi testy |
Jízdní vlastnosti korespondují s možnostmi testovaného motoru - automobil sází na komfort a při rychlejší jízdě vám svou nelibost dá poměrně jasně najevo velkými náklony karoserie. Brzdy patří spíše k lehčímu podprůměru kvůli tupému pocitu a horší dávkovatelnosti, řízení je svou citlivostí v průměru, zato řadicí páka se v kulise pohybuje po solidně vymezených drahách a bez protestů.
Zavazadlový prostor v závislosti na sklonu zadního opěradla nabízí objem od 419 do 442 litrů, přičemž boduje hlavně svým pravidelným tvarem a tím i výbornou využitelností. Ačkoliv byste to do auta dlouhého 4,3 metru možná neřekli, nabídka podélné prostornosti je opravdu velkorysá. Ani vysocí pasažéři nebudou mít na zadních sedadlech problém s místem nad hlavou, to se však nedá říci o šířce: v oblasti loktů jsme naměřili jenom 141 centimetrů. To však pro rodiny, kdy vzadu jezdí pouze děti, není zásadním problémem.
Závěr
Dostat za 400.000 korun slušně vybavené SUV není vůbec špatný obchod. Jistě, na pohon všech kol musíte zapomenout, nicméně položky jako kolenní airbag pro řidiče, automatická klimatizace, litá kola, tempomat nebo mlhovky nebývají u aut této cenové kategorie standardem. Situace na trhu s novými automobily však nahrává nám, zákazníkům: tak třeba takový Nissan Qashqai je díky příchodu nové generace taktéž prodáván za velmi zajímavé ceny.
suv mitsubishi testy |
Pro srovnání s ASX, verze s benzinovou šestnáctistovkou o shodném výkonu má ve výbavě Acenta (387.700 Kč) oproti ASX třeba sedmnáctipalcová litá kola, dvouzónovou automatickou klimatizaci nebo bluetooth handsfree. Bohužel jde už pouze o skladové vozy, nová generace velmi silně klepe na dveře. Znovu však zdůrazňujeme: pokud se nyní vydáte do showroomu pro malé SUV s předním pohonem, dostanete velmi solidní auto za rozumné peníze. Kdo by to před několika lety řekl?
Nejlevnější verze modelu | 360.000 Kč (1.6 MIVEC/86 kW Inform) |
Základ s testovaným motorem | 360.000 Kč (1.6 MIVEC/86 kW Inform) |
Testovaný vůz s výbavou | 414.000 Kč (1.6 MIVEC/86 kW Invite) |
Plusy
- Relativně prostorný interiér
- Přesné řazení
- Základní cena a výbava
Minusy
- Horší tlumení rázů od nerovností
- Větší náklony v zatáčkách
- Necitlivá spojka
Foto: Petr Homolka