Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi Space Star 1.6 Family - Hvězdná pěchota (02/2003)

Nejmenší z MPV se třemi diamanty ve znaku - Space Star - jsme sice již dříve testovali, ale v modelovém roce 2003 prošel tento automobil zřejmě posledním faceliftem před nástupem nové generace a proto jsme jej rádi znovu vyzkoušeli.

Tentokrát se rodinný automobil od Mitsubishi podrobil našemu testu v provedení se silnějším motorem o objemu 1.6 l, ale v chudší výbavě Family. Ještě než začneme s popisem a hodnocením, zastavme se u zajímavého rodiště tohoto automobilu. Mitsubishi totiž naplánovalo výrobu těchto MPV do evropského závodu (mj. kvůli clům a tedy nižší ceně na evropských trzích). Na tom není nic moc zvláštního, dělá to tak například Nissan nebo Toyota ve Velké Británii. Zajímavost spočívá v tom, že automobily Mitsubishi (konkrétně Carisma) jsou vyráběny na lince firmy Nedcar v nizozemském Bornu společně Volvy S40/V40. Space Star vzniká také v Bornu, ale na samostatné výrobní lince Nedcaru, jediného velkosériového výrobce automobilů v zemi.

Inovace Space Staru 2003 se soustředily v prvé řadě na oživení vzhledu. Výrazně moderněji působí přední část automobilu s nižšími světlomety s čirou optikou. Nový je také nárazník, který přechází ve spoiler. Součástí nárazníku je většina masky chladiče, která je nyní také nižší než dříve. Připomeňme inovované logo, které již není sestaveno z červených, ale jen jednoduchých chromovaných diamantů. Spodní část nárazníku obsahuje několik vstupů pro chladící vzduch a své místo našly i elegantně zakomponované plastové lišty chránící zejména rohy karosérie. Space Star poprvé představený na ženevském autosalonu v roce 1998 byl uveden jako malé MPV. Jeho výška 1515 mm však již dnes není nic neobvyklého a tak ani na přeplněném parkovišti u supermarketu nehledejte vyčnívající Mitsubishi. Konkurence v podobě Peugeotu 307 nebo Fiatu Stilo se jako MPV netváří, ale přitom jejich výška činí 1512 resp. 1525 mm. Když hovoříme o rozměrech, šířka 1715 mm a délka 4030 mm byly výborně využity ve prospěch prostoru uvnitř automobilu. Na zadním čele jsou nové koncové svítilny s briliantovým efektem, které oživily tuto část automobilu. Ty prakticky nezasahují do výklopné stěny a vstupní otvor je proto maximální. Do Space Staru toho naložíte docela dost, i když jen se sklopenými sedadly. Nesmíme zapomínat, že jde o nejmenší z MPV, které Mitsubishi nabízí. Základní objem zavazadlového prostoru 370 l stačí na každodenní jízdy po městě, pro delší cesty bude třeba využít variabilitu uspořádání zadních sedadel a zvětšit tak prostor pro zavazadla jejich sklopením. Prostor tak lze rozšířit o celý jeden metr krychlový až na 1370 l. Velký vstupní otvor a zcela rovná podlaha při sklopených sedadlech umožňuje pohodlně přepravovat třeba velkou ledničku nebo televizor i s kartonovým obalem.

Cestující ve Space Staru se mají na cestách poměrně dobře. Vzpřímenější posaz řidiče, typický pro MPV nabízí větší výhled vpřed i do stran, což je vítáno nejen ve městě. Ostatní cestující sedí také vzpřímeněji než je běžné, ale ne nepohodlně. Naopak, přestože rozvor je jen 2500 mm, lze konstatovat dostatek místa na zadních sedadlech, i v případě, že vpředu pohodlně sedí například řidič výšky 180 cm. Nedostatkem testovaného automobilu s výbavou Family byla jistě strohá přístrojová deska, která zarazí zpočátku asi každého. Černý plast je všude kam oko dohlédne. První dojem z interiéru, který si odnášíte, vylepšuje jednak to, že ani na pražské dlažbě nic v automobilu neskřípe a nedrnčí a dále přítomnost centrálně umístěného multifunkčního displeje, který zobrazuje vedle údajů autorádia i základní funkce palubního počítače (průměrné spotřeby, rychlosti apod.). Nutno říci, že po týdnu života se Space Starem první nepříliš lichotivé dojmy z interiéru odezněly, zkrátka jsme si zvykli. Nepraktické se ukázaly být potahy sedadel světle šedé barvy se vzorem Family, které doznaly již po 9000 km života testovacího automobilu nejednu újmu, když někdo neopatrně v automobilu posvačil. Naopak v dnešní době je užitečné provedení středového panelu, který nabízí možnost ukrytí autorádia pod krytem před zrakem nenechavců. Dostatečný je také počet úložných míst, která najdeme na středové konzoli, před spolujezdcem, ve dveřích, mezi sedadly,...

Při běžné jízdě překonává automobil pohodlně všechny nerovnosti. Přitvrdíte-li v jízdním stylu, očekávejte větší boční náklony v zatáčkách. Zadní víceprvková náprava multi-link může v extrémních situacích působit nejistě, ale automobil drží poměrně dlouho zvolenou stopu resp. ji lze snadno korigovat. Problém může nastat při maximálním využití užitečné hmotnosti, neboť chování automobilu v zatáčce se změní na přetáčivé. Pochválit je třeba stabilitu při jízdě na dálnici. Automobil hned tak nějaký poryv větru "nerozhodí". Dobrá ovladatelnost automobilu na malém prostoru, třeba při parkování ve městě, pomůže nejen začínajícím řidičkám. Podobně je, díky typu karosérie, dobře odhadnutelný konec automobilu zejména při couvání.

Pohon našeho Space Staru obstarával zážehový motor 1.6 l o největším výkonu 72 kW (98 k) při 5000 ot. /min. Maximum jeho točivého momentu 150 Nm je položeno výše až ke 4000 ot. /min, což v praxi znamená lehčí zpřevodování (aby bylo možné těchto otáček rychleji dosáhnout) a například předpisová jízda po dálnici rychlostí 130 km/h, znamená již 3900 otáček motoru. Nám ukazoval palubní počítač v těchto jízdních režimech prům. spotřebu často přes 9 litrů. Podobná hodnota vyskočila po několika dnech jízdy po městě. S automobilem však lze, v kombinovaném režimu, při troše snahy jezdit za 6-7 litrů na 100 km. Více než 900 km strávených za volantem během testu vyústilo v průměrnou spotřebu 7,9 l/ 100 km. Absolvovali jsme také 250 km dlouhou cestu převážně po českých dálnicích při plném obsazení pěti dospělými osobami a příslušným nákladem a ani s takovou zátěží není Mitsubishi žádným hlemýžděm, takže třeba i cesta na dovolenou nemusí být s tímto MPV pomalejší než s běžným osobním automobilem, přičemž přirozenější poloha cestujících v MPV se kladně projeví na menší únavě pasažérů po dlouhé jízdě.

Střední výbava testovaného Space Staru (existuje ještě jednodušší Space Star Basic) obsahuje 2 přední a 2 boční airbagy v sedadlech, ABS+EBD, klimatizaci (ne pro menší motor 1.3 l), centrální zamykání a elektricky ovládaná přední okna. To vše za cenu 438.400,- Kč. Space Star 2003 je přes řadu zlepšení oproti minulému roku o 1-2% levnější. Nejlevnější, avšak jednodušší verze s motorem 1,3 (60 kW) a dvěma airbagy stojí 363.600,- Kč.

Pro ty z vás, kteří chcete neokázalý automobil, líbí se vám koncept MPV, máte rodinu a aktivně trávíte volný čas (a potřebujete sem tam odvézt jízdní kola nebo jiné sportovní náčiní) bude Space Star zřejmě dobrou volbou.

Cena základní sestavy 438 400 Kč
Výbava základní sestavy 2 přední airbagy, 2 boční airbagy, ABS+EBD, klimatizace, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, dělitelné zadní sedadlo v poměru 40: 60, víceúčelový displej (vč. palubního počítače), posilovač řízení, otáčkoměr Kč
Cena testované sestavy 462 400 Kč
Výbava testované sestavy základní + metalíza (+ 14.000,-), rádio (+ 10.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1584
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 72 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 5.9 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 1370
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1165 / 530
Rozměr pneu: 185/65 R14
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4050
b) šířka (mm): 1715
c) výška (mm): 1515
d) rozvor (mm): 2500
e) rozchod vpředu (mm): 1475
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano