TEST Nissan Navara 2.5D - voják v záloze
Zvláštní druh
Pick-up, symbol amerického automobilového světa, se v našich zeměpisných šířkách nikdy příliš nerozšířil. Prostor v rozměrné korbě sice obvykle je královský, ale v Evropě jej dlouho dokázali využít jen podnikatelé provozující specifické živnosti. Praktičtější dvojitá kabina pojme až 5 cestujících a místa pro náklad zbývá přesto mnoho. Pick-upy této třídy obvykle pořád sází na klasickou rámovou konstrukci, motor umístěný podélně vpředu a robustní podvozek, který odolává jak terénním zkouškám, tak velkému zatížení od nákladu nebo přívěsu.
Navara je dnes jedním z několika málo vozů tohoto typu v nabídce českých dovozců. Po krátkém testu z konce loňské zimy jsme vůz vyzkoušeli v mnohem lehčím režimu, který ale bude více odpovídat obvyklému provoznímu zatížení českými zákazníky.
První okamžiky
Těžký městský život
…budou zažívat všichni ti, kdo dosud používali vozidla běžných rozměrů, ale podlehli kouzlu offroadu. Navara se svými pěti a čtvrt metrem délky potřebuje nejen opravdu dost velkou mezeru pro zaparkování v řadě aut, ale třeba také dostatečně široké parkovací místo u supermarketu. O obtížích spojených s couváním a zajížděním na vyhlédnuté místo ani nemluvě. Poškození pochopitelně hrozí zejména na majetku okolo parkujících. Navara je na obtížně odhadnutelném zadním konci karoserie vybavena mohutným chromovaným nárazníkem, který obvykle k úhoně nepřijde. Zbytek vozu je až překvapivě vystaven životním nástrahám a na testovaném voze to bylo znát. Městský provoz je řidičsky náročnější i kvůli méně přesné kulise řadící páky, vyšší posaz a s tím související výhled z vozu vyvažuje horší obratnost tohoto velikána v městské džungli.
Silniční překvapení
…s Navarou zažijí všichni majitelé klasických offroadů. Podvozek s lichoběžníkovou nápravou vpředu a tuhou nápravou odpruženou listovými pružinami si totiž překvapivě snadno poradí s většinou českých silnic, aniž by posádka významně trpěla. Platí to i pro zcela nezatížený vůz, který vás potrápí snad jen na krátkých příčných nerovnostech, kde záď znervózní a tuhá náprava se občas zatřepetá. Podstatně klidnější jízdu z hlediska jistoty přenosu sil zajistí zařazení stálého pohonu všech kol, což je funkce ovládaná kulatým ovladačem na středové konzole. Automobil i pak vykazuje jistou tendenci k přetáčivosti, v zatáčkách jste o „více než dostatečné rychlosti“ informováni znatelným náklonem, který v kombinaci s vyšší stavbou karoserie a hmotou, kterou ovládáte, včas varuje před nejhorším.
Terénní potvrzení
Nastupování je další z indicií k tomu, že Navara je doma mimo silnice. Bez mezikroku na stupačku se do kabiny vyšvihnou jen opravdoví dlouháni. Za volantem je vše stejné jako v komerčnějším Pathfinderu, který ale disponuje silničnějším nezávislým zavěšením všech kol. Navara je oproti Pathfinderu vybavena i na středně těžký terén, kde se uplatní diferenciál se zvýšenou svorností a uzávěrkou, možnost přiřadit pohon přední nápravy, případně také redukci pro zdolávání extrémnějších překážek nebo vyřešení náročnějších trakčních úloh. Limitem v terénu obvykle nebude síla ani problémy s jejím vhodným rozdělením na kola. Mimo silnici vás pravděpodobně zastaví až geometrie náročnějších překážek. Navara sice disponuje minimálním předním převisem (nájezdový úhel 29°), ale konstrukce si vyžádala rozvor 3,2 m, který snížil průchodnost (přejezdový úhel 18°) podobně jako zadní převis (nájezdový úhel 22°). Světlá výška činí 233 mm, stoupavost až 39°. Navara zvládá boční náklon bezmála 50°.
Náklad tahem i na korbě
Komfortní výbava pro běžný život
I když se Navara tváří jako nekompromisní dříč, který myslí jen na odvedené výkony, nabízí posádce i řadu komfortních prvků výbavy které zpříjemní běžný život na cestách. Ještě donedávna nebylo obvyklé, aby se v takovém voze objevovala automaticky řízená dvouzónová klimatizace, vyhřívaná sedadla nebo tempomat. Příjemným překvapením je přítomnost šestice airbagů a možnost sklápění zadních sedáků, pro případ potřeby větší ložné výšky v interiéru.
Kdo ji využije?
První cena vozu | 644.538,-Kč bez DPH (KingCab, XE, 126 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 644.538,-Kč bez DPH (KingCab, XE, 126 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 839.412,-Kč bez DPH (DoubleCab, LE, 126 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 849.496,-Kč bez DPH (KingCab, LE, 126 kW) |
Plusy
- silný motor, dynamika jízdy na silnici
- terénní schopnosti, klasické uspořádání pohonu všech kol
- velkorysé možnosti tažení přívěsu
- bohatá výbava
- design
Minusy
- neosvětlené ovladače na volantu
- horší obratnost (průměr zatáčení 13,3 m)
- nepřesná kulisa řazení
- větší ovládací síly