Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Corsa 1.3 CDTI Sport vs. Škoda Fabia 1.4 TDI Sport – Blesk nebo šíp?

Ondřej Pavlůsek
Pět dveří, moderní karoserie, velké zavazadelníky a malé turbodiesely pod kapotou. Je rozumnější volbou blesk nebo se vyplatí novější šíp?

Dva modely, které se u nás na krátko potkaly, známe již velmi dobře, ale přímá konfrontace umožní přeci jen kvalifikovanější výrok než dva samostatné testy. Tady je.

Opel Corsa čtvrté generace je již ostříleným hráčem na poli malých hatchbacků. Ve své současné podobě se představil v roce 2006, zatímco Škoda Fabia druhé generace měla světovou premiéru na loňském ženevském autosalonu a prodává se tedy ani ne rok. K redakčnímu srovnávacímu testu jsme měli k dispozici verze, které se k sobě přibližují svými vznětovými motory i označením výbavy.

Německý bojovník dorazil k srovnávacímu testu s pětidveřovou karoserii ve výbavě Sport, s přeplňovaným vznětovým čtyřválcem 1.3 CDTI o výkonu 66 kW (90 k). Zástupce české značky se dostavil rovněž ve výbavě Sport a k jeho pohonu slouží přeplňovaný vznětový tříválec 1.4 TDI o výkonu 59 kW (81 k).

opel skoda fabia testy malevozy srovnavacitesty opel skoda fabia testy malevozy srovnavacitesty
 

Design

Designéři obou automobilek přistupovali k tvorbě malého pětidveřového hatchbacku poněkud odlišným způsobem. Corsa hraje na city zevnějškem, Fabia obléká vnitřní hodnoty do kabátu, který zákonitě nemůže zakrýt všechny disproporce. Když se Corsa s Fabii postaví vedle sebe, vynikají opelovy line auta pro mladé, zatímco Škoda kolemjdoucí oslňuje především svým nepřehlédnutelným žlutým lakem.

Opel Corsa má karoserii dlouhou 3999 mm, širokou 1737 mm, vysokou 1488 mm a má rozvor náprav 2511 mm. Škoda Fabia je dlouhá 3992 mm, široká 1642 mm, vysoká 1498 mm a má rozvor 2462 mm, což znamená, že je o 7 mm kratší, o 95 mm (!) užší, o 10 mm vyšší a má o 49 mm kratší rozvor náprav. Tyto rozdíly a celkové proporce karoserie mají zásluhu na tom, že Fabia vedle Corsy vypadá kratší, vyšší a užší, což u většiny pozorovatelů nahrává Opelu, který svým designem působí více jako dospělé auto s jistými sportovními ambicemi. Fabia působí hlavně ze zadu svérázným dojmem, neboť svou výškou hravě překonává přerostlé o třídu větší hatchbacky, ale současně šířkou zaostává nejen za srovnávanou Corsou, ale i za většinou moderních konkurentů. Jak uvidíme dále, to co ztratila Fabia na estetice vnějšího vzhledu, bohatě vyvažuje vlastnostmi interiéru.

opel skoda fabia testy malevozy srovnavacitesty opel skoda fabia testy malevozy srovnavacitesty
 

Vnitřní prostor

Design karoserie je sice to první co nás na voze zaujme, ale většinu času trávíme v interiéru, a tak se díváme dovnitř. Ani jeden z účastníků srovnání se za svůj interiér rozhodně nemusí stydět. Cestující v Opelu i Škodě budou mít k dispozici dostatek prostoru, příjemné textilní materiály a plasty.

Při přímé konfrontaci zaměřené na detaily se ale začnou projevovat rozdíly. Volanty obou vozů mají dobrý tvar, průměr i kvalitní zpracování, ale Opel Corsa má přeci jen ergonomičtější tvarování věnce, zatímco Škoda Fabia sází na perfektní kontakt rukou s kvalitnějším a odolnějším koženým potahem vence. Oba testované vozy mají výbavu s označením Sport, což mimo jiné znamená, že se od základních verzí odlišují sportovními předními sedadly. V německém voze jsou sedadla dobře tvarována a nabízejí dobré boční vedení, ale zástupce z domácích luhů a hájů je v této disciplíně ještě o kousek napřed a k dobře tvarovaným sedadlům přidává hodnotněji působící čalounění. Palubní desky obou vozů nabízejí dobrou ergonomii, všechny důležité ovládací prvky jsou rozmístěny podle zavedených zvyků. Fabia i zde nabízí hodnotněji působící materiály, a příjemně umístěný displej palubního počítače mezi přístroji v zorném poli řidiče.

opel skoda fabia testy malevozy srovnavacitesty opel skoda fabia testy malevozy srovnavacitesty U obou vozů se ale přesto najdou i drobné nedostatky, jako je například u Fabie vyhledávání stanic v menu autorádia spojeného s navigací, které příliš odvádí pozornost od řízení. U Corsy je poněkud nešikovná páčka pro přepínání směrových světel, při jejímž rychlém přepínání se lehce zapnou dálková světla, aniž by řidič chtěl. Středová konzola Corsy zasahující až k čelnímu sklu se nepříjemně zrcadlí.

Většina řidičů Fabie dříve nebo později narazí kolenem do rohu dvouDINového výčnelku pro rádio na středové konzole. Nic takového v Corse nehrozí. U Corsy odstává víko schránky před spolujezdcem, které po uzavření vytváří spáru proměnlivé šířky.

S názvem výbavy Sport lépe koresponduje poloha za volantem Corsy. Její volant lze nastavit mnohem snáze do sportovní polohy. Ve Fabii se sedí pohodlně, ale připadáte si spíše jako na plnohodnotné komfortní židli, a ne ve sportovním kokpitu.

Při srovnání prostoru na zadních sedadlech se do vedení dostává Fabia před Corsu, zásluhu na tom má vyšší stavba mladoboleslavského vozu, která umožňuje pohodlnější nastupování. Vyšší karoserie Fabie dovolila umístit zadní sedák 380 mm nad úroveň podlahy, zatímco u Opelu je tato míra pouze 340 mm. Kvůli tomuto rozdílu sedák Škody lépe podpírá nohy zadních cestujících než v Opelu. Dospělý cestující ve Fabii zaujme mnohem přirozenější polohu akceptovatelnou i pro delší cesty. V Corse si na zadních sedadlech cestující nebudou stěžovat na nedostatek prostoru, ale to jen proto, že sedáky jsou umístěny podstatně níže nad vozovkou (podlahou) než u Fabie. Kapitolu samu pro sebe představují zavazadlové prostory a jejich variabilita, což nejlépe dokumentují fotografie se zakreslenými údaji o rozměrech.

Za volantem

Pod kapotou Corsy pracuje vznětový čtyřválec 1.3 CTDI, disponující maximálním výkonem 66 kW (90 k) při 4000 ot./min. a točivým momentem 200 Nm v rozmezí od 1750 do 2500 ot./min. Tento agregát roztáčí kola přední nápravy prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky, jejíž řadící páka má v kulise přesný chod a dobře vymezené cílové polohy. Krátké převody přispívají k lepší dynamice jízdy a přestože je pod kapotou diesel působí Corsa při jízdě sportovním dojmem, na čemž se velkou měrou podílí sportovní podvozek, tuhá karoserie, přesné řízení a možnost vyhnat ručku otáčkoměru až k pětitisícové hranici. Maximální rychlost 172 km/h je vzhledem k nejvyšším povoleným rychlostem na našich komunikacích více než dostatečná a příjemným údajem je i průměrná spotřeba paliva, která je podle údajů výrobce 4,9 litru na 100 km. Kvalitní je i odhlučnění, které do interiéru propouští jen tolik hluku od pohonné jednotky, aby řidič věděl, že má pod kapotou motor, při dlouhých cestách neruší a ve městě se snadno ovládá díky postupnému nárůstu hnací síly.

Škoda Fabia dorazila s přeplňovaným vznětovým tříválcem 1.4 TDI s maximálním výkonem 59 kW (81 k) při 4000 ot./min a točivým momentem 155 Nm při 2200 ot./min. Tato pohonná jednotka spolupracuje pouze s pětistupňovou manuální převodovkou, která plně odpovídá vysokým standardům zavedeným u vozů koncernu VW a může posloužit jako vzor přesnosti. Zde Fabia Corsu překonává.

Testovaná Fabia stejně jako konkurenční Corsa disponuje sportovním podvozkem, který sice výrazně ubírá na komfortu, ale malý pětidveřový hatchback se díky němu nenechá vyvést z míry a při rychlých průjezdech sérií zatáček spolehlivě drží zvolenou stopu. Corsa se naklání více, stopu ale drží se stejnou bravurou. Jízdní pohodlí v Opelu je ale o poznání vyšší, což ovlivnil i vyšší profil pneumatik.

Maximální rychlost Fabie 172 km/h je stejná jako Corsy, zatímco údaje výrobce hovoří o průměrné spotřebě 4,8 litru nafty na 100 km. Přestože, je Fabia vybavena kvalitním odhlučněním ani to nedokáže zabránit pronikání hluku produkovaného tříválcovým turbodieselem do interiéru, což je pravděpodobně největší slabina tohoto automobilu.

opel skoda fabia testy malevozy srovnavacitesty opel skoda fabia testy malevozy srovnavacitesty Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 130 km/h hlásí otáčkoměr Corsy, že na pátý rychlostí stupeň pracuje motor 3100 ot./min. a při přeřazení na šestý rychlostní stupeň klesnou otáčky na 2700 ot./min. Tříválec Fabie s odlišnou vnější momentovou charakteristikou při rychlosti 130 km/h dosahuje 3200 ot./min. na pátý rychlostní stupeň, je hlučnější a přes větší zdvihový objem nepůsobí tak živě, jako čtyřválec v Opelu. Omezovač otáček motoru povolí motoru Corsy roztočit se maximálně na 5000 ot./min. a agregát Fabie je zastaven v rozletu při dosažení 4500 ot./min.

I když se Corsa může pochlubit převodovkou se šestým stupněm, který výrazně snižuje otáčky i hluk v kabině, nižší spotřebou paliva Škodu překonat nedokáže. Maloobjemové turbodiesely zřejmě zvolí řidiči, kteří budou jezdit často na dlouhých trasách, a tak jsme test spotřeby zaměřili právě tímto směrem. Při konstantní rychlosti 130 km/h jsou už oba motory dost zatíženy, takže výhoda turbodieselu ve srovnání s benzinovými motorem není tak výrazná, jako když jedete rychlostmi o 10-20 km/h nižšími. Po dotankování nádrží do plna po svižné jízdě (s průměrem kolem 130 km/h) jsme odečetli spotřebu Fabie 1,4 TDI 6,6 l/100 km, Corsa 1,3 CDTI potřebovala 7,0 l nafty na 100 km.

Úsporná, ale nikoli pomalá jízda končí v případě Škody hodnotou 4,7 l/100 km, Corsa zvládá stejné tempo za 5,1 l/100 km.

Na váze

Poprvé jsme se rozhodli prověřit údaje o pohotovostní hmotnosti udávané výrobci měřením na vozidlových vahách. Hodnoty uváděné výrobci v technických datech nebo technických průkazech jsou orientační zejména je-li automobil je vybaven mnoha příplatkovými položkami, tak jako v našem případě.

Opel Corsa se svými 1263 kg skutečné pohotovostní hmotnosti je o více než 70 kg těžší, než uvádí výrobce pro model v základní specifikaci. Fabia je s 1217 kg lehčí o 46 kg než Corsa, ale proti údaji výrobce jde o pohotovostní hmotnost vyšší o 87 kg!

Hmotnosti Corsa Fabia
Pohotovostní hmotnost dle TP [kg] 1190 1130
Celková hmotnost dle TP [kg] 1610 1645
Užitečná hmotnost [kg] 420 515
Naměřená pohotovostní hmotnost [kg] 1263 1217
Naměřené zatížení přední nápravy [kg] 766 770
Naměřené zatížení přední nápravy [kg] 497 447
Rozložení hmotn. mezi př./zad. nápr. [%] 60/40 63/37

Zajímavý je také údaj o rozložení hmotnosti na nápravy. Corse dozajista pomohl několika kilogramy výsuvný nosič kol v zádi, ale i bez něj by na tom zřejmě byla lépe, díky modernějšímu a menšímu čtyřválci nad přední nápravou.

Za kolik?

Srovnání cen je v této třídě stále tím rozhodujícím kritériem, které po zvážení všech předchozích vlastností rozhoduje o nákupu nového vozu. Při porovnání základních cen testovaných vozů se dostává do vedení Fabia, která ve verzi Sport s motorem 1.4 TDI stojí 431.900,- Kč, zatímco Corsa Sport s motorem 1.3 CDTI v nejvýkonnější verzi se donedávna prodávala za 438.900,- Kč. Cenový rozdíl v základním provedení není příliš velký, což se ale může změnit při zaškrtávání položek příplatkové výbavy. Opel již v základním vybavení disponuje například kompletní sadou čelních, bočních i hlavových airbagů, zatímco u Škody si zákazník za hlavové airbagy připlatí 7.000,- Kč. Situace se, ale opět otočí při pohledu na klimatizaci, kterou má Škoda již v základním provedení s poloautomatickou regulací, kdežto u Opelu bylo nutné si připlatit 35.000,- Kč za manuální klimatizaci. Situace na trhu se ale mění každým okamžikem, o čemž svědčí skutečnost, že verzi Sport už v tuto chvíli v ceníku Opelu nenajdete.

Zvolili jsme proto pro aktuální srovnání nejbližší výbavu Enjoy, kombinovanou s akční nabídkou EcoFlex. Výsledek? Ceníkové ceny obou modelů po dorovnání výbavy budou velmi podobné. Počítat lze ale také s další slevou, kterou poskytnou prodejci. Který z modelů tedy nakonec vyjde levněji není snadné říci.

Ceny a výbava Corsa (Enjoy EcoFlex) Fabia (Sport)
Základní cena 388.900,- 431.900,-
Čelní airbagy S S
Boční airbagy 22.500,- * S
Hlavové airbagy 22.500,- * 7.000,-
ABS S S
Stabilizační systém 19.800,- 15.000,-
Manuálně regulovaná klimatizace S S
Automaticky regulovaná klimatizace 16.500,- 12.000,-
Autorádio s CD S (vč. MP3) S (vč. MP3)
Metalický lak 9.500,- 8.500,-
Centrální zamykání S S
Centrální zamykání s d.o. S S
Elektricky ovládaná okna vpředu S S
Elektricky ovládaná okna vzadu - 5.000,-
Elektricky ovládaná zrcátka - S
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním 3000,- S
Kola z lehkých slitin 17.000,- (pneu 185/65 R15) S (pneu 195/55 R15)
Mlhové světlomety S S
Vyhřívání předních sedadel 11.000,-** 5.000,-
Palubní počítač 9.800,-*** S
Parkovací senzory vzadu 10.000,-Kč 9.000,-

* Sada boční + hlavové airbagy
** Sada vyhřívaná přední sedadla+vyhřívaný sportovní volant
*** Sada - palubní počítač + tempomat

opel skoda fabia testy malevozy srovnavacitesty opel skoda fabia testy malevozy srovnavacitesty
 

Závěr

V testu Auto.cz Corsa překonává Fabii především mnohem vyváženějšími vlastnostmi hnacího ústrojí. Čtyřválec CDTI je o třídu pohodovější společník na cestách, ale má i dostatek síly, která je k dispozici v širokém rozmezí otáček. Motor spolupracuje se šestistupňovou převodovkou, kterou nejen Škoda, ale i řada konkurentů ve třídě vůbec nenabízí. Výbušnost a nízká spotřeba se už dlouhá léta snoubí se zkratkou TDI, k níž však patří i hlučný provoz znepříjemňující každodenní používání auta. Naším vítězem je Corsa, i když asi tušíte, že rozdíly v jednotlivých disciplínách jsou velmi malé.

Slabinou Škody je úzká karoserie, horší výhled z vozu vpřed a do stran nebo problematický tvar středové konzoly. Argumenty, kterými přesvědčují prodejci Škody jsou známé a pravdivé: velký zavazadelník, spousta místa na zadních sedadlech, pokud jsou obsazena nejvýše dvěma osobami, odolná a robustní konstrukce karoserie, pečlivě vybrané materiály, kvalitně vyrobené a sestavené komponenty.

Související články:

Opel Corsa Sport 1.3 CDTI

První cena vozu 249.900,-Kč (Corsa Essentia 3 dv., 1,0 l 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 371.900,-Kč (Corsa Enjoy 3 dv., 1.3 CDTI 66 kW)
Základní cena testovaného vozu 438.900,-Kč (Corsa Sport 5 dv., 1.3 CDTI 66 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 466.700,-Kč (Corsa Sport 5 dv., 1.3 CDTI 66 kW)

Plusy

  • prostorný, solidně zpracovaný a komfortní interiér
  • při řízení pocit většího auta
  • výborné odhlučnění
  • snadné ovládání
  • velmi dobrý kompromis mezi komfortem a ovladatelností
  • pohodlná a rozměrná sedadla
  • široký výběr příplatkové výbavy

Minusy

  • příliš rychlý nástup brzd, obtížné dávkování brzdného účinku
  • nízká užitečná hmotnost
  • vyšší spotřeba paliva
  • méně precizní zpracování
  • drobné nedostatky v ergonomii (umístění ovladače světel, zrcadlení stříbrné středové konzoly)

Škoda Fabia Sport 1.4 TDI

První cena vozu 249.900,-Kč (Fabia, 1.2 HTP 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 377.900,-Kč (Fabia Classic, 1.4 TDI 59 kW)
Základní cena testovaného vozu 431.900,-Kč (Fabia Sport, 1.4 TDI 59 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 554.500,-Kč (Fabia Sport, 1.4 TDI 59 kW)

Plusy

  • prostorný, solidně zpracovaný a komfortní interiér
  • pohodlná a rozměrná sedadla
  • místo nad hlavou a u kolen vpředu i vzadu
  • přesné řízení a řazení
  • vynikající jízdní vlastnosti
  • dobrý rejd
  • ostré brzdy
  • nízká spotřeba

Minusy

  • hlučný motor
  • problematický tvar středové konzoly
  • úzké odkládací kapsy na dveřích
  • horší výhled do boku a šikmo vpřed
Ondřej Pavlůsek
Model Opel Corsa Sport 1.3 CDTI Škoda Fabia Sport 1.4 TDI
Cena základní sestavy 438 900 Kč 431 900 Kč
Cena testované sestavy 466 700 Kč 554 500 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1248 1422
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4000 59 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1750 - 2500 195 / 2200 - 2200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 172 172
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.7 13.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 4.1 / 4.9 6 / 4.1 / 4.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 285 / 1100 300 / 1163
Objem nádrže (l): 45 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1190 / 420 1130 / 515
Rozměr pneu: 185/65 R15 205/45 R16
Opel Corsa Sport 1.3 CDTI
Škoda Fabia Sport 1.4 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3999 3992
b) šířka (mm): 1737 1642
c) výška (mm): 1488 1498
d) rozvor (mm): 2511 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1485 1436
f) rozchod vzadu (mm): 1478 1426
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 830 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930 970
k) šířka vpředu (mm): 1400 1370
l) šířka vzadu (mm): 1390 1370
délka sedáku vpředu (mm): 500 510
délka sedáku vzadu (mm): 490 470
výška opěradla vpředu (mm): 640 620
výška opěradla vzadu (mm): 580 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano