TEST Opel Corsa Sport - korzování se sportem
Není Sport jako Sport
V názvu zapůjčené Corsy je sice slovo Sport, ale to dnes nemusí znamenat až tak mnoho. Všeslibující pojmenování jednoho ze základních výbavových stupňů najdete nejen u Opelu, ale také u Škody Roomster, u některých Hond, u Mazdy 3 i Mazdy 6.
Opel neponechal nic náhodě a svou velkoseriově vyráběnou novinku s přívlastkem Sport náležitě vybavil. Týká se to především podvozku. Tužší odpružení se sportovními pružinami a tlumiči snížilo vůz o 15 mm vpředu a o 18 mm vzadu, řízení má velmi přímý převod, který má kolem střední polohy hodnotu 13:1 a při větším otočení volantu (nad 90°) se mění až na 12:1. Standardní Corsy se slabšími motory přitom mají běžně méně přímé řízení s převodem 15,5:1. Upravenou charakteristiku má také posilovač řízení. Standardem jsou v této výbavě větší (ale jen ocelová) kola s pneumatikami 195/55 R16. Designově je výbava Sport odlišena jen nenápadnou chromovanou koncovkou výfuku, specifickým čalouněním a plastovým obložením interiéru.
Corsa - třídveřová
Za A-sloupkem začínají první změny. Jediný pár velmi dlouhých dveří zpřístupňuje interiér 1080 milimetrů dlouhým nástupním otvorem, který je 960 milimetrů vysoký. Přední místa jsou dostupná ukázkově, usadit se dozadu resp. vysvobodit se ze zadních sedadel už není tak snadné, stejně jako u konkurenčních třídveřových hatchbacků. Prostor na zadních sedadlech je srovnatelný s pětidveřovou verzí a díky tomu, že přední sedadla jsou posunuta o několik centimetrů vpřed, bylo možno překonat i handicap snižující se střechy, která nyní bude obtěžovat jen opravdu vysoké pasažéry.
Sportovní silueta je vytvářena výrazným obloukem bočních skel, který však zcela nekoresponduje s linií střechy, aby zbytečně neokrádal cestující o cenný prostor kolem hlav. Sportovně střižená záď vytvořená mnoha těžko „uchopitelnými“ obecnými plochami je krásná a v mnoha ohledech připomíná nejen Astru, ale i vozy s karoserií kupé.
Za volantem…
…vás v první chvíli potěší sériová sportovní sedadla s výrazným bočním vedením v oblasti sedáku i opěradla a široké rozsahy nastavení sedadla i volantu. První křižovatka, na které budete odbočovat vlevo, vám připomene jakáže je ta hlavní nevýhoda takřka jednoprostorových karoserií dnešních kompaktních hatchbacků. Výhled šikmo vpřed skutečně není silnou stránkou Corsy. Potíže ve městě – nejen při parkování – činí mohutný C-sloupek, malé zadní okno a malé prosklení ze B-sloupkem. Velká mrtvá vzdálenost před vozem vyžaduje cvik v odhadu kde končí bez milimetru čtyřmetrový hatchback.
Nevhodné je umístění ovladače světlometů, nízko vlevo vedle volantu, kde je třeba hledat také titěrná tlačítka spínající mlhové světlomety. Stříbrný dekor uprostřed přístrojové desky se nepříjemně odráží za každého počasí v čelním skle.
Zavazadla na palubě
Jízda
Dynamické vlastnosti bohužel příliš nekorespondují s hbitým podvozkem a strmým řízením. Ani čtyřválcový motor 1,4 16V – do příchodu Corsy OPC nejsilnější benzinová motorizace – neumožňuje malému Opelu akceleraci z 0 na 100 km/h za méně než 12,4 s. Při zrychlování z volnoběžných otáček se motoru příliš nechce a aby měl dostatek elánu, je třeba setrvávat v pásmu nad 3000 ot./min. Zdrojem obtíží je pravděpodobně vysoká pohotovostní hmotnost (1250 kg), která vozidlu nedovoluje stejnou dynamiku jakou nabízejí stejně výkonní konkurenti. Převodovka s kratšími převody se ovládá snadno, páka má v kulise přesný chod a dobře vymezené cílové polohy. Krátké převody vylepšují o něco dynamiku jízdy, ale hladina hluku je s tímto motorem vyšší než u ostatních motorizací Corsy.
Řízení je opravdu strmé a připomíná podstatně dražší „motokárově“ zaměřené hatchbacky. K dokonalosti schází výraznější vracení se do přímé polohy po výjezdech ze zatáček a přirozenější zpětná vazba. Brzdy mají dramatický nástup, což u sportovní verze není na škodu. V běžném provozu nebo při častém přesedání z jiných vozů vás bude rychlý nástup brzd asi spíše obtěžovat. Na druhou stranu brzdný účinek je excelentní a neklesá ani po zahřátí brzd.
V městském provozu počítejte se spotřebou 8,5 l/100 km, mimo město lze jezdit i za 6 l/100 km, na dálnici se zřejmě nedostanete pod 7 l/100 km.
Užívat si s Corsou Sport
Cena tohoto vozu začíná s danou výbavou a motorem na 361.900,-Kč, což považujeme za adekvátní částku. Bez příplatku dostanete 6 airbagů, kompletní elektrickou výbavu, rádio s CD přehrávačem nebo větší kola. Za klimatizaci ale i pak musíte připlatit nemalých 35.000,-Kč.
První cena vozu | 249.900,-Kč (1.0 12 V (44 kW), Essentia) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 311.900,-Kč (1,4 16 V (66 kW), Enjoy) |
Základní cena testovaného vozu | 361.900,-Kč (1,4 16 V (66 kW), Sport) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 418.900,-Kč (1,4 16 V (66 kW), Sport) |
Související články:
Plusy
- design, třídveřová karoserie výrazně odlišná od pětidveřové
- jistý podvozek
- snadná ovladatelnost
- přímé řízení, přesné řazení, účinné brzdy
Minusy
- jen průměrná jízdní dynamika
- nedostatky v ergonomii (umístění ovladače světel, zrcadlení stříbrné středové konzoly)
- nedostatky v dílenském zpracování (slícování schránky u spolujezdce)
- příliš rychlý nástup brzd, obtížné dávkování brzdného účinku
- vyšší hluk
- nízká užitečná hmotnost