Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 1007: román pro ženy (první dojmy)

Ondřej Láník
Diskuze (13)
Jeho posuvné dveře jsou vedle extrémně krabicovitého tvaru krátké karosérie tím prvním, čeho si všimnete. Tento Peugeot nemá být lvem salónů, ale miláčkem žen…

Stavba karosérie připomíná trochu minivan, ale copak je možné považovat auto, kratší než je malá dvěstěšestka, za velkoprostorové? Argumentů, které vás mají přesvědčit je celá řada: jednoprostorová silueta, výška 1620 mm a posuvné dveře. Právě ty jsou unikátním řešením v dané třídě, které odlišuje 1007 nejen od ostatních „řadových“ Peugeotů, ale také od zbytku automobilového světa.

Snahou výrobce bylo vytvořit unikát, který si nespletete s ničím jiným, na ulici vyprovokuje obdivné nebo alespoň zvídavé pohledy. Že se to povedlo, není překvapivé tolik, jako fakt, že v 1007 je mnoho netradičních řešení, která jsou nejen originální, ale také výborně použitelná.

Sésame: velké dveře se otevřely

Začněme dveřmi, které jsou bezesporu tím zásadní novinkou mezi malými auty. Tato konstrukční lahůdka chytře řeší přístupnost vozidla zaparkovaného na malém prostoru, což je ve městě velmi častý problém. Po otevření elektricky ovládaných dveří vznikne 92 cm široký vstupní otvor a současně je třeba jen minimum prostoru kolem vozu (vysunou je mimo půdorys vozu jen o 183 mm), který by klasické dlouhé dveře na pantech při otevření zabíraly.

Konstrukci bočních dveří Peugeotu 1007 byla věnována mimořádná pozornost tvůrců. Dveře jsou v praxi ovládány elektricky a to buď dálkově (standardní položka výbavy), nebo stiskem tlačítka v interiéru (řidič může ovládat oboje dveře, spolujezdec jen ty své). V tomto směru vlastně nejde o úplnou novinku, neboť obdobné ovládání funguje v minivanu 807. Pokud zapomenete dveře zavřít, samočinně se po dosažení rychlosti 5 km/h uzavřou.

Dveře by měly být podle Peugeotu bezpečné za všech okolností. Z uživatelského hlediska je důležitá ochrana před přivřením. Při zavírání je proto elektromotor vypnut a dveře se vrátí v případě, že dveře narazí na nečekaný odpor (zapomenutá ruka). Pasivní bezpečnost je zajištěna odpojením elektrického otevírání po nehodě. Pak cestující mohou otevřít dveře mechanicky. Praktické je zablokování dveří na pravé straně v situaci, kdy máte otevřené víčko nádrže.

Dodavatelem elektrický dveří je koncern Delphi, který se podílel také na vývoji (vývojové centrum Delphi je v německém Wuppertalu). Delphi je již dodavatelem elektrických posuvných dveří pro kvarteto velkých MPV (Peugeot 807, Citroën C8, Fiat Ulysee a Lancia Phedra), kde je síla elektromotoru kabelem přenášena ve vodící liště přibližně ve středu výšky dveří. Peugeot u modelu 1007 přesunul tento mechanismus do podlahy za předními sedadly, takže dveře jsou otevírány elektromotorem, jehož síla působí zcela dole. Elektronická řídící jednotka tohoto systému je umístěna pod předním sedadlem.

Na otevřených dveřích je vidět mimo elektrických kontaktů, také dvojice zámků a dva kolíky (nahoře a dole), hlavní kolejnice posuvných dveří je umístěna u prahu, ve středu výšky dveří je ještě pomocná kolejnice. Na zadní straně dveří je další zámek a jeden stabilizační kolík.

Bezpečnost: Euro NCAP naděloval

V testech pasivní bezpečnosti uspěl malý Peugeot 1007 jako žádný jiný malý automobil, když získal celkem 5 hvězd za hodnocení bezpečnosti cestujících a 36 bodů. Metodika zkoušení dokonce umožňuje srovnání s výsledky mnohem větších vozů, což Peugeot 1007 zvládá s podobně lichotivými závěry.

Podrobné výsledky crash testu Euro NCAP naleznete v CRASHTESTsekci magazínu Auto.cz.

Výjimečný i v rámci modelové řady Peugeotu

Tisícsedmička je zatím jediným automobilem, kterému Peugeot místo jediné nuly nadělil rovnou nuly dvě, stylizované do podoby ležaté osmičky, symbolizující nekonečno. Výjimečný název patří výjimečnému modelu, který zakládá řadu stylových automobilů, formujících image značky.

Specifickou zákaznickou skupinu tohoto vozu charakterizuje výrobce jako lidi hledající něco nového, výjimečného až extravagantního, neobyčejný automobil do města. Převážně půjde o ženy ve věku 25 až 40 let, ale 1007 prý bude schopen oslovit také další zákazníky. Mohou se jimi třeba stát starší manželé s odrostlými dětmi, kteří si původně přišli pro třídveřové verze třistasedmičky, ale zjišťují, že ta je pro ně příliš velká (téměř +0,5 m do délky).

Základní srovnání vnějších rozměrů současné modelové řady Peugeotu ukazuje, že 1007 je o 10 cm kratší než dvěstěšestka, do výšky však předčí všechny srovnávané Peugeoty, což spolu s nadprůměrnou šířkou vytváří předpoklady pro prostor v interiéru.

Třídveřové Peugeoty 107 1007 206 307
Délka [mm] 3430 3731 3835 4212
Šířka [mm] 1635 1662 1655 1746
Výška [mm] 1470 1620 1430 1510
Rozvor [mm] 2340 2315 2442 2608
Poh. hmotnost [kg] 800 1215 910 1230

Interiér: variabilita a barvy

Dvě přední místa jsou samozřejmě vzhledem k výšce vozu a posuvným dveřím výborně přístupná. Po elektrickém otevření (trvá přibližně 5 sekund) dveří vzniká otvor o rozměrech 920 x 1275 mm, kterým pohodlně nastoupí i méně pohybliví lidí. Automobil je otypován jako čtyřmístný, dva cestující vzadu mají však být spíše děti, vzhledem ke složitějšímu nastupování a přeci jen omezenějšímu prostoru.

Zadní dělená sedadla mají kromě obvyklé možnosti sklápění, také možnosti podélného posuvu (23 cm). Zavazadelník lze tak variabilně (12 různých kombinací) rozšiřovat za základních 178 l až na 1048 l (měřeno po střechu) ve dvoumístném uspořádání. Sedadlo spolujezdce lze také sklopit a vytvořit tak stolek nebo prodloužit využitelnou délku interiéru.

Moderní interiér Peugeotu se vyznačuje množstvím odkládacích schránek (mj. pod sedadly, vzadu v podlaze, v loketní opěrce ve dveřích).

Především ženy má oslovit barevný koncept výměnných dílů interiéru Caméléo, který umožňuje rychlou výměnu 18 dílů čalounění a částí přístrojové desky. Konkrétně jde o osm dílů potahů sedadel (uchyceno zipy), dva koberečky na palubní desce (suché zipy), čtyři kryty výstupů vzduchu, dvě čalouněné výplně dveří a dva kryty bočních odkládacích schránek v zadní části. V nabídce je 8 různých barevných variant, vedle prvního setu z výbavy lze další přikoupit v rámci nabídky originálního příslušenství.

Caméléo je jednoduché, originální a zřejmě na něj výrobce nemusel vynaložit příliš mnoho nákladů, hlavní je myšlenka a snaha porozumět specifickým potřebám cílové skupiny. A Francouzi ženám, jak víme, rozumějí.

Technika: čtyři motory, dvě převodovky

Peugeot 1007 je nabízen se silnějšími agregáty než jaké jsou v nabídce lidovějšího modelu 206. Jejich přehled je uveden v tabulce. Standardní pětistupňové převodovce sekunduje v základní motorizace 1.4 (54 kW) ještě automatizovaná převodovka 2-Tronic, která je současně jedinou možností pro zájemce o nejsilnější tisícsedmičku s motorem 1.6 16V (80 kW). První svezení s touto koncernovou převodovkou máme již dávno za sebou, ale v novém Peugeotu nám její použití výborně ladí s celkovým řešením auta, převodovka úspěšně zvládá komfortní změnu převodu, ale když vyžadujete rychlou akci, dokáže být i hbitá. Příjemný je také pouze dvacetitisícový příplatek za 2-Tronic.

Peugeot 1007 Technická data
Motor/palivo 1.4 1.4 2-Tronic 1.6 16V 2-Tronic 1.4 HDI
Zdvihový objem [cm3] 1360 1360 1587 1398
Válce/ventily 4/2 4/2 4/4 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 54/5400 54/5400 80/5800 50/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 118/3300 118/3300 147/4000 160/2000
Max. rychlost [km/h] 165 165 190 160
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,4 16,6 11,8 15,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,6 6,3 6,6 4,7
Zákl. cena [Kč] 379 000 Kč 399 000 Kč 469 000 Kč 419 000 Kč

První dojmy

První krátké svezení potvrdilo očekávání velkého prostoru na předních sedadlech, záď má však celkem vysokou nakládací hranu (780 mm), což u městského vozu pro ženy může být problém. Za volantem má člověk dobrý přehled o rozměrech vozu, dvě boční trojúhelníková okna jsou užitečným pomocníkem při přejíždění z pruhu do pruhu, zadní negativně skloněný sloupek zase uvolňuje místo rohovému oknu, které pomůže při parkování.

Na palubě vládne vzdušná atmosféra, mezi cestujícími a čelním sklem je překvapivě velký prostor, který dodává pocit bezpečí. Tvar čelního profilu je blízký takřka dokonale pravidelnému čtverci a stejný dojem má i posádka sedící uvnitř. Řidič si tedy připadá jako v rozměrné dodávce nebo obytném Hymeru, kde je vlastně také v jakémsi hranatém skleníku. Do rozměrného čelního skla zasahují u horní hrany dvě komicky působící boule ve střeše, v nichž jsou vodící koleje pro horní úchyt dveří.

Jízdní vlastnosti jsou dobrým kompromisem pro auto do města. Odpružení je spíše komfortnější, i když francouzský výrobce má v nabídce i měkčí podvozky. Náklony v zatáčkách jsou přiměřené, ale krátký rozvor si příliš nelibuje v dynamicky projížděných zatáčkách a nečekaných úhybných manévrech.

Zvykat si je třeba na elektrické ovládání dveří. Zpočátku má člověk snahu se s nimi přetahovat (což si nechají líbit), ale jakmile se naučí používat dálkový ovladač se dvěma novými tlačítky, resp. nové ovladače na přístrojové desce, otevírají a zavírají za něj již jen elektromotory. Ty údajně nejsou o mnoho větší než elektromotory elektrického ovládání oken a tak elektrická soustava zůstává podobně dimenzovaná jako u běžných vozů. Bez klíčku v zapalování se dveře otevřou jen dvakrát, což chrání akumulátor před vybitím.

Cena a výbava

Peugeot 1007 se na českém trhu prodává od minulého týdne. Dovozce chce u nás umístit letos 150-200 vozů a příští rok pak 250 až 300 vozů. To jsou ambiciózní čísla uvážíme-li, že za styl a originalitu v malém balení se u Peugeotu platí 379 až 505 tisíc. Součástí standardní výbavy je čtveřice airbagů, ABS, elektronický rozdělovač brzdných sil, brzdový asistent, variabilní posilovač řízení, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání a otevírání dveří, palubní počítač, audio systém s CD přehrávačem nebo elektricky ovládaná okna.

Jediným pastelovým odstínem je žlutá Tacoma, v nabídce je pak dalších 10 metalických laků za 9.000,-Kč. Další příplatkové položky jsou ESP+ASR za 24.000,-Kč, hlavové airbagy+kolenní airbag pro řidiče za 12000,-Kč nebo manuální klimatizace za 32.000,-Kč (u vyšší verze Trendy, příplatek za automatickou klimatizaci 16.000,-Kč).

Ondřej Láník
Diskuze (13)