Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 308 1,6 VTi vs. Renault Mégane 1,6 16V – Premium vs. optimum

Ondřej Pavlůsek Ondřej Láník
Na dobře vybavený hatchback nižší střední třídy vám dnes stačí 350 tisíc korun. Co za tyto peníze dostanete u Peugeotu a co u Renaultu?

Cenová válka se v nižší střední třídě odehrává především mezi francouzskými a korejskými hatchbacky. Když svůj výběr omezíte na Francii, zužuje se výběr na tradiční trojici Citroen C4, Peugeot 308 a Renault Mégane. Ke srovnávacímu testu jsme vybrali dva modernější hatchbacky s nejprodávanějšími atmosférickými šestnáctistovkami.

Vyšší proti nižšímu (karoserie a design)

Na první pohled vypadají oba hatchbacky dost odlišně. Peugeot se hlásí o roli vyššího, Renault je zase jednoznačně navržen jako sportovněji střižený hatchback. Až přímé srovnání rozměrů ukáže, jak moc design klame. Ano, Peugeot je opravdu vyšší, ale jen o necelé 3 centimetry. Renaultu pomáhá k lepším vizuálním dojmům nepatrně větší délka, která přibližuje karoserii k úctyhodnému rozměru 4,3 m.

Samotné provedení karoserií prozrazuje, že Renault je přeci jen z lacinějšího rodu. Peugeot působí na pohled celistvěji, designově čistěji. U Renaultu se designéři a technologové poněkud prali se zakončením druhých bočních dveří u C-sloupku. Naopak pochvala směřuje za praktické tmavé boční lišty ve spodní části dveří, které nejen účinně chrání před drobnými poškozeními, ale současně dále opticky snižují karoserii.

renault peugeot testy nizsistredni srovnavacitesty renault peugeot testy nizsistredni srovnavacitesty
 

Vertikální uspořádání karoserie Peugeotu si vyžádalo vysoké čelní sklo, které zvládají obsluhovat jen protisměrně pracující stěrače. Příď Peugeotu působí urozeněji, ale umístění registrační značky na spodní okraj předního nárazníku, ani lakování bočních lišt a zadního nárazníku, není příliš praktické.

Luxusní proti běžnému (interiér)

Uvnitř dostupných hatchbacků jste ještě nedávno nemohli čekat příliš mnoho luxusu, ale to se změnilo. Peugeot jde ostatním příkladem a přiváží do neprémiové nižší střední kvalitní interiér, za který by se nemusely stydět modely s cenovkou začínající na půlmilionu korun. Renault působí o poznání skromněji, ale i tady je přístrojová deska z měkčených plastů a spousta místa.

Řidič třistaosmičky sedí za volantem typického rodinného vozu z Francie. Má před sebou obrovské čelní sklo, kterým dovnitř proniká mnoho světla (a tepla) a velký, ale prakticky nevyužitelný prostor, který dodává posádce pocit vzdušnosti interiéru.

Vnitřní rozměry Peugeotu jsou objektivně větší než v případě Renaultu. Vnitřní šířka (1490 mm vpředu, 1475 mm vzadu) se může směle měřit se všemi modely ve střední třídě a je na vrcholu nižší střední. Podobné je to s výškou nad sedáky (1030 mm vpředu, 970 mm vzadu). V Peugeotu se sedí výše než v Renaultu a je z něj taky lépe vidět. Dvojnásob to platí o výhledu vzad, protože Peugeot má relativně kolmé zadní sklo s větší výškou, kterým je dobře vidět při couvání i skrze vnitřní zpětné zrcátko. Naopak výhled vpřed ztěžuje v Peugeotu silný a dlouhý A-sloupek.

renault peugeot testy nizsistredni srovnavacitesty renault peugeot testy nizsistredni srovnavacitesty Místo pocitu řízení rodinného MPV máte v Renaultu dojmy veskrze osobní. Čelní sklo má pozemské rozměry, jeho šířka je jednoznačně větší než výška. Chybějící interiérové centimetry na výšku dohání Renault rozvorem a větším prostorem v podélném směru. Sedí se níže než v Peugeotu, ale ne vyloženě nízko. Vnitřní šířka (1470 mm vpředu, 1420 mm vzadu) je stále nadprůměrná, ale zejména vzadu je místa o několik centimetrů méně.

Přístroje v Peugeotu ctí klasickou ergonomickou školu, čtveřici budíků doplňuje bodový displej, který umí zobrazovat i navigační pokyny. Renault zavedl kombinaci analogového zobrazení otáčkoměru a digitálního multifunkčního rychloměru. Displej palubního počítače ukazuje jen základní funkce, máte-li vestavěnou navigaci, zobrazují se pokyny jen na její pevně umístěné obrazovce. Řešení Peugeotu je sice dražší, ale je o poznání elegantnější.

Středový panel v Peugeotu taky připomíná MPV – je skloněný, dobře viditelný, ale horní ovladače jsou dále od řidiče. V Renaultu je vše blíže, panely klimatizace i rádia jsou poměrně nízko. V obou případech se bohužel šetřilo na panelech rádia – hlasitost se bohužel neovládá intuitivnějšími otočnými ovladači, ale jen tlačítky…

Vertikální proti standardnímu (sezení)

renault peugeot testy nizsistredni srovnavacitesty renault peugeot testy nizsistredni srovnavacitesty Lepší sedadla dostal Peugeot. Jsou nejen vizuálně hezčí, ale taky větší (sedák měří úctyhodných 510 mm, proti 490 mm v Renaultu), mají výraznější boční vedení v oblasti sedáku i opěradla a kvalitnější potahovou látku. Sedadla v Renaultu nejsou špatná, ale na Peugeot ztrácí ve většině důležitých parametrů. Navrch mají v možnosti seřizování hlavové opěrky.

Sezení vzadu nabízí lepší Peugeot. Jeho vertikálnější posaz lépe odpovídá rodinnému určení, navíc ani obsazení zadní lavice třemi osobami není z kategorie sci-fi. Peugeot umí nabídnout více prostoru na výšku (970 mm, proti 950 mm), na délku (630/910 mm proti 610/890 mm) a sedák je výše nad podlahou (370 mm vs. 360 mm), takže dospělým lépe podpírá stehna.

Široký proti ještě širšímu (zavazadlový prostor)

Zavazadelníky mají podobné objemy, ten v Renaultu je podle výrobce v základním uspořádání překvapivě trochu větší s 372 l. Při podobné délce u dna a výšce po plato má Renault navrch hlavně ve vnitřní šířce. Ta má úctyhodný rozměr 1130 mm, Peugeot se musí spokojit s nadprůměrnými, ale výrazně horšími 1050 mm mezi podběhy.

Zavazadlový prostor Peugeot Renault
Základní objem [l] 348 372
Maximální objem [l] 1201 1129
Nejmenší šířka [mm] 1050 1130
Výška po kryt [mm] 530 520
Nejmenší délka [mm] 760 750
Délka po sklopení sedadel [mm] 1410 1380

Sklápění sedadel je v obou případech dvoufázové – nejprve sedák, za ním pak opěradlo. Vždy vzniká v podlaze schod, ten v Peugeotu je nižší (asi 30 mm), u Renaultu pak 50 mm. Peugeot vítězí v maximálním využitelném objemu po střechu (po sklopení sedadel), díky větší vnitřní výšce.

Hrana zavazadelníku – důležitá při nakládání těžkých předmětů – je u Peugeotu 770 mm nad zemí, u Renaultu jen 720 mm.

Milým překvapením je přítomnost plnohodnotných náhradních kol v obou vozech: Peugeot měl pod podlahou zavazadelníku rozměr rezervy 225/45 R17, Renault 205/55 R16 – klobouk dolů.

Úsporný proti šestistupňovému (motor a spotřeba)

K zajímavému duelu došlo na poli motorů. Klasické zážehové šestnáctistovky zatím u francouzských modelů vedou v popularitě, ale je to nejspíš dáno relativně dostupnou cenou a dostatečným výkonem.

Motor Peugeotu je technicky vyspělejší, výkonnější a úspornější. PSA se chlubí spoluprací s BMW, která se hmatatelně projevuje na nižším hluku, přítomnosti proměnlivého zdvihu sacích ventilů a asi půllitrové úspoře na spotřebovaném množství benzinu v reálném provozu.

Šestnáctistovka v Renaultu je jednodušší, ale nižší výkonové maximum (81 kW proti 88 kW) vás zase tolik bolet nebude, rozhodnete-li se pro něj. Trochu horší je to s maximem točivého momentu (151 Nm proti skvělým 160 Nm u Peugeotu) a zejména s jeho horším průběhem. Tady se projevuje náskok motoru PSA v každodenním provozu, při běžných zrychlováních a běžné jízdě. Renault si byl tohoto hendikepu zřejmě vědom, a tak náš Mégane má standardně šestistupňovou převodovku, zatímco Peugeot se musí spokojit s pěti stupni.

Co se kvality řazení týče, hraje Renault první ligu, kdežto Peugeot svou tradiční divizi. Řazení v Meganu je přesné, dráhy jsou relativně krátké a dobře vymezené, jen občas se řadička v kulise zadrhne a nejde tak hladce jako například u Octavii. Peugeot stále trpí na dlouhé dráhy, které jsou od sebe dost vzdáleny, dále velké vůle v kulise a gumové dorazy jednotlivých rychlostí.

I když má Renault těžší převody a je o 70 kg lehčí, jeho spotřeba paliva je v konstantních rychlostech vyšší. Ve 130 km/h pracuje na 6. převodový stupeň motor Méganu s 3750 min-1, motor Peugeotu na pětku potřebuje 4100 min-1. Překvapivé je, že Peugeot má i v této situaci tišší interiér.

Spotřeba paliva Peugeot Renault
Rychlost 100 km/h na nejvyšší r.s. [l/100 km] 5,5 6,2
Rychlost 130 km/h na nejvyšší r.s. [[l/100 km] 7,7 8,3

Při doplňování paliva do objemných palivových nádrží (60 l v obou případech) vás možná u Peugeotu překvapí odemykání víčka klíčem, Renault má praktické hrdlo, které kryje pouze víčko zamykané centrálně.

Francouzský proti evropskému (podvozek)

Lepší motor má Peugeot, ale sportovnější podvozek najdete u Renaultu. Ten, jakoby se přestal hlásit k francouzské škole, začal v poslední době prosazovat tužší naladění tlumičů a uložení ramen v karoserii, takže jeho jízdní projev působí výrazně agilněji než u předchozí generace a o dvě třídy sportovněji než u Peugeotu.

Začít bychom měli u řízení, které má Renault přímější, s autem máte kontakt skrze volant o průměru 370 mm, který se dobře drží a má ve voze dobrou polohu vůči řidiči, ale dává v nižší střední jen standardní (a tedy ne zrovna ukázkovou) zpětnou vazbu. Hlavně v nižších rychlostech je řízení velmi lehké.

Peugeot se vodí skrze nepochopitelně velký volant (průměr 385 mm), který má komfortnější posilovač, který na dálnici tuhne jen o málo více než v ten v Renaultu. Výrazně pomalejší převod řízení zhoršuje ovladatelnost při vyhýbání v krizových situacích.

renault peugeot testy nizsistredni srovnavacitesty renault peugeot testy nizsistredni srovnavacitesty
 

Podvozek Renaultu je nečekaně tuhý, dobře tlumí i relativně velké nerovnosti a houpe se jen na opravdu dlouhých silničních vlnách. Při běžné jízdě občas odpružení působí (s našimi 16palcovými koly) neharmonicky, zejména na špatném povrchu a při nezatížené zadní nápravě. Peugeot měl 17palcová kola z lehkých slitin, ale jeho jízdní projev byl vyloženě pohodový. Malé i velké díry na vozovce způsobují při přejetí v Peugeotu nepříjemné rázy od kol, jejich tlumení je horší než v Renaultu.

Dominantním poznatkem, který si z jízdy v Peugeotu odnášíme, je špičková akustika interiéru. Motor v běžných rychlostech neslyšíte, stejně jako podvozek. Cestovní komfort v dálničních 130 km/h je výrazně lepší než v Renaultu, 308 tichým interiérem velmi připomíná vozy střední třídy. Když nutíte 120 koní do práce, nemá na druhou stranu motor Peugeotu moc chuti zvukově dokazovat, co v něm je. Zvuk motoru 1,6 VTi pod zatížením není příliš zajímavý a rozhodně řidiče neprovokuje k rychlejší jízdě.

Dostupný proti dostupnému (ceny)

Ceny běžných modelů v nižší střední třídě jsou tak nízko jako nikdy předtím a zatím to nevypadá, že by se český zákazník měl obávat skokového zdražení. Konkurence je totiž velmi ostrá.

Rodinný rozpočet s 350 tisíci Kč dnes bez dalšího smlouvání dosáhne na velmi dobře vybavené modely, které se příliš neliší od těch, které jsme měli k dispozici pro srovnávací test. Agresivně naceněný Renault se v posledních měsících musí mít na pozoru i před Peugeotem, který dlouho otevřenému cenovému souboji o koncového zákazníka odolával.

Dnes je Peugeot jen o 5 tisíc korun dražší, ale má kompletnější balík výbavy v ceně, který z něj dělá - čistě ekonomicky - lepší koupi.

Ceny a výbava [Kč] Peugeot Renault
Model 308 1,6 VTi Mégane 1,6 16V
Výbava Premium Expession
Základní cena 339.900,- 334.900,-
Čelní airbagy S S
Boční airbagy S S
Hlavové airbagy 9.700,- S
ABS S S
Stabilizační systém S S
Manuálně regulovaná klimatizace - S
Automaticky regulovaná dvouzónová klimatizace S 10.100,-
Autorádio s CD a MP3 S S
Navigační systém 22.000,- 13.700,-
Metalický lak 13.000,- 13.700,-
Centrální zamykání s d.o. S S
Elektricky ovládaná okna vpředu S S
Elektricky ovládaná okna vzadu S S
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním S 3.100,-
Kola z lehkých slitin 16" S 14.200,-
Mlhové světlomety S S
Vyhřívání předních sedadel 4.800,- 5.600,-
Palubní počítač S S
Parkovací senzory vpředu i vzadu 23.200,- 10.100,- (pouze zadní)
Tempomat 9.700,- S

Závěr

Vítězem našeho testu je Peugeot, protože podle našich zkušeností lépe plní roli univerzálního rodinného auta, má úspornější motor, velmi tichý a prostornější interiér, úplnější výbavu a nižší cenu.

Renault bychom doporučili zájemcům o více zážitků za volantem. Tento Francouz má lepší řízení, podvozek, který lépe tlumí nerovnosti a méně se naklání. Šestistupňová převodovka má precizní kulisu, interiér je uspořádán jako v osobním autě a ne tak jako v MPV.

renault peugeot testy nizsistredni srovnavacitesty renault peugeot testy nizsistredni srovnavacitesty
 

Peugeot

Plusy

  • Prostornější interiér
  • Luxusnější atmosféra na palubě
  • Motor s vyšším výkonem, lepším zátahem v nízkých otáčkách
  • Nižší spotřeba
  • Velmi tichý interiér
  • Lepší výhled vzad skrze velké zadní sklo
  • Komfortní podvozek
  • Sofistikovanější elektronika
  • Navigační data taky na displeji v přístrojovém štítu

Minusy

  • Rázy od kol na nerovnostech
  • Horší tlumení podvozku
  • Vyšší hmotnost
  • Nepřesné řazení s velkými vůlemi
  • Jen pětistupňová převodovka
  • Zvuk motoru pod zatížením

Renault

Plusy

  • Přímé řízení
  • Přesné řazení
  • Agilnější jízdní vlastnosti, dobré tlumení nerovností
  • Velký zavazadlový prostor, velká šířka
  • Šestistupňová převodovka
  • Nízké otáčky při cestovní rychlosti na dálnici

Minusy

  • Vyšší hluk od motoru i podvozku za jízdy
  • Vyšší spotřeba paliva
  • Občas nepohodlné odpružení
  • Ovládání hlasitosti rádia tlačítky
  • Po dorovnání výbavy vyšší cena
  • Některé detaily příliš připomínají skutečnou cenu vozidla
Ondřej Pavlůsek Ondřej Láník
Model Peugeot 308 Renault Mégane
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 6000 81 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 4250 - 4250 151 / 4250 - 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 5.2 / 6.7 9.3 / 5.6 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 348 / 1201 372 / 1129
Objem nádrže (l): 60 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1287 / 528 1215 / 519
Rozměr pneu: 225/45 R17 205/55 R16
Peugeot 308
Renault Mégane
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4276 4295
b) šířka (mm): 1815 1808
c) výška (mm): 1498 1471
d) rozvor (mm): 2608 2641
e) rozchod vpředu (mm): 1536 1546
f) rozchod vzadu (mm): 1531 1457
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 790 / 1000 800 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 910 610 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970 950
k) šířka vpředu (mm): 1490 1470
l) šířka vzadu (mm): 1475 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510 490
délka sedáku vzadu (mm): 470 460
výška opěradla vpředu (mm): 610 610
výška opěradla vzadu (mm): 590 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano