Test: Peugeot Boxer dvojkabina 350 L3 2.2 HDi - Valník na béčko
Lehká užitková vozidla mají obrovské možnosti využití. Jednu z nich tvoří valník, v testovaném případě s trojstranným sklápěním. Vše bylo podřízeno co nejlehčí konstrukci k dosažení maximálního užitečného zatížení. Hliníková nástavba od italské společnosti Sanmarco vážila celkem jen 290 kg, tudíž pohotovostní hmotnost vozu s nástavbou činila pouhých 2100 kg. Pro posádku a náklad zbylo značných 1400 kg, při šestičlenném obsazení je tak možné na korbu doložit přibližně 900 kg.
Další možnosti
Valníková nástavba měla výklopný stupínek na zadním čele. Kvůli příliš vysokým gumovým dorazům docházelo při zatížení stupínku k mimořádnému namáhání čepů čela a je otázkou, jak dlouho by při každodenní zátěži vydržely v nezměněném stavu.
To však majitele vozidla nemusí v době záruky trápit, protože Boxer valník prodává importér francouzské značky jako celek a také za něj ručí.
Testovaná verze L3 je nejdelší, na kterou Peugeot valníkovou nástavbu dodává. Lze ji získat také na délku L2 (5,74 m), v obou případech s jednoduchou i dvojitou kabinou. Kdo by měl zájem o sklápěcí nástavbu, může ji také pořídit přímo od Peugeotu s podvozkem. Třístranná sklápěcí nástavba s úhlem vyklápění 50° váží 580-700 kg v závislosti na použité délce L1 až L4 (z toho 2600-3700 mm zabírá nástavba).
Motor jako břit
Na jaře jsme zkoušeli model Boxer s motorem 2.2 HDI/88 kW a z jeho dynamiky u naloženého vozidla jsme nadšeni nebyli. Nehledě k tomu, že krátké převody po dálnici působily hluk a zbytečný nárůst spotřeby. To šlo o čtyřválec plnící emisní požadavek Euro 4, tentokrát boxer poháněla jednotka 2.2 HDI Euro 5. Ta se nabízí v provedeních 81, 96 či 110 kW, přičemž základní motorizace je u valníkové nástavby dostupná jen s dvojkabinou a celkovou hmotností 3300 kg.
To považujeme za velmi rozumné, protože slabý motor s maximem 250 N.m je pro prázdné vozidlo o pohotovostní hmotnosti 2,1 tuny vhodný maximálně pro popojíždění ve městě postaveném v rovinaté oblasti. Cenový rozdíl k prostřednímu provedení 96 kW (320 N.m) činí 20 000 korun bez daně, což lze navzdory minimálním nákladům výrobce na silnější verzi skousnout.
Nejsilnější jednotka 2.2 HDI/110 kW nás uchvátila tahem. Do táhlého sedmistupňového stoupání při zatížení 1,2 tuny boxer držel na šestku 1800 ot./min a jel 80 km/h. Nevěřili jsme vlastním očím.
První trasa s naloženým vozidlem na 3,4 tuny si vzala 9,8 l/100 km, druhá pouze s řidičem jen 8,5 l/100 km. Rozdíl 1,3 l/100 km považujeme za velmi slušný a pozitivní vliv přikládáme nejsilnější motorizaci. Kdo však nehodlá jezdit do delších stoupání, může klidně volit prostřední výkon 96 kW a ušetří při nákupu ve srovnání s testovaným čtyřválcem 20 000 korun bez daně.
Sedm chlapů
Dvojkabina nabídla místo sedmi cestujícím, přičemž čtveřice urostlých mužů se vcelku pohodlně usadila na zadní lavici. Ti krajní měli k dispozici tříbodové bezpečnostní pásy ukotvené ve skeletu vozidla, prostřední dvojice se musela spokojit s dvoubodovými pásy fixovanými do podlahy. Jednoduchá konstrukce lavice nedovolovala jakýkoliv pohyb s ní ve smyslu rozšíření prostoru na podlaze k uložení například montážní bedny s nářadím, kdyby „montparta“ šla na oběd a chtěla si nářadí dát pod zámek.
Opěradla i sedáky měly mírné boční vedení pro každého sedícího, což u vozidel pro pracovní čety tvoří velmi ceněný bonus.
Pouze opěrky hlavy pokryté tvrdou gumou si zaslouží malou výtku. Nebylo možné je výškově nastavit, ale i dlouhán dva metry vysoký by měl oporu hlavy v bezpečné poloze.
Tři vpředu
Umístit trojici cestujících v první řadě pohodlně umí z nabídky vozidel Peugeot jen Boxer. Expert či dokonce Partner sice tuto možnost poskytují také, ale prostřední sedadlo nebývá plnohodnotné. Pro Boxer to však neplatí, vpředu lze cestovat ve třech i na delší trasu. Opět však výtka směřuje k tvrdým opěrkám hlavy i pro řidiče. Na jeho místě jsme ocenili standardně dodávanou a stavitelnou loketní opěrku na vnitřní straně. Část prostředního opěradla bylo možné vyklopit a využít jako odkládací stoleček. Opět ve standardu! K uchycení provozních dokumentů sloužil držák
na přístrojové desce.
Bohatá výbava
Další praktický prvek v základní ceně tvořila elektricky ovládaná okna, dálkové centrální zamykání a elektricky stavitelná vnější zpětná zrcátka.
Zvýhodnění
K Boxeru valník s oběma kabinami a všemi motory dostanete stabilizační systém ESP zdarma. Mimořádná nabídka také zahrnuje paket obsahující
klimatizaci s rádiem a CD přehrávačem za 15 000 korun bez daně a valník v hodnotě 42 000 Kč bez DPH zdarma.
Plusy
- Lehká valníková nástavba
- Sedm míst
- Silný motor
Minusy
- Příliš dlouhé gumové dorazy zadního čela
- Gumové opěrky hlavy
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.2 HDI |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 2198 |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 110/3500 |
Točivý moment (N.m/ot. za min) | 350/1750 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Délka/šířka/výška (mm) | 6228/2050/2254 |
Rozvor (mm) | 4035 |
Provozní hmotnost (kg) | 2100 |
Celková hmotnost (kg) | 3500 |
Povolené zatížení P/Z nápravy (kg) | 1850/2000 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 750 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 2500 |
D/š/v nákladového prostoru (mm) | 2888/2034/400 |
Objem nádrže paliva (l) | 90 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,7/7,5/8,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 160 |
Cena (Kč bez DPH) | 494 625* |
*v rámci zvýhodnění |