Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot e-2008 GT – Stylovka pro rozvážné

Marek Bednář
Diskuze (67)

Modernizovaný Peugeot 2008 vypadá vážně k světu a má lepší infotainment. Elektrický pohon mu skvěle sedí, verze e-2008 je pohodlná a za svou cenu nabízí docela dost. Bude se ovšem líbit výhradně těm, kteří hledají auto pro klidnou, rozvážnou jízdu a jiný styl cestování nevyhledávají.

Design, interiér


Peugeot 2008 je na světě už nějaký ten pátek, ovšem koncem jara ho automobilka odhalila v modernizované verzi, jejíž nejvýznamnější novinka v případě elektrické verze e-2008, kterou jsem dostal na týden „na hraní“, není vidět.

Začněme ale od toho, co vidět je – nové lampy na obou koncích auta, trojice „drápů“ denního svícení v rozích předního nárazníku či upravená maska chladiče. Nejvýraznější jsou samozřejmě ty „drápy“, nahrazující „zuby“ – tedy jedinou linku na každé straně – dosavadního provedení.

Peugeot e-2008 GT Peugeot e-2008 GT

„Dvatisíceosma“ se mi vážně líbila už před modernizací a spolu s trojicí čoček hlavních světlometů vypadá příď ještě o něco lépe. Vodorovné segmenty zadních lamp místo svislých zrcadlí spíš hlavní světla než podpis denního svícení na přídi, třebaže se rozsvěcují právě s denním svícením; právě tím, že svítí i vzadu trvale, u mě má e-2008 malé plus. Druhé je v párových couvacích i mlhových světlech.

Ergonomicky překvapivě slušný

Interiér, upřímně, modernizovat nepotřeboval, díky svému poměrně extravagantnímu designu pořád působí neokoukaně. Kromě zvětšení centrálního displeje na 10 palců úhlopříčky se tedy u Peugeotu soustředili na to, co je uvnitř – infotainment. Zastarávající systém je ten tam, e-2008 po modernizaci dostala novější verzi, známou z modelu 308 či jeho koncernových sourozenců.

Kromě vítané možnosti nastavovat si „widgety“ na několika domovských obrazovkách je nový systém výrazně snazší, intuitivnější na ovládání, a to navzdory faktu, že vůz nedostal druhý displej s nastavitelnými zkratkami, v 308 nazvaný i-Toggles. Zkratky mají pořád podobu fyzických dotykových tlačítek o patro pod displejem, doplněných o pár skutečných tlačítek k ovládání základních funkcí klimatizace.

Za šera jsou piktogramy v obou řadách hůř čitelné, ale kromě toho jsou pořád výborně použitelné. Velmi se mi líbí zejména, že k zapínání výhřevu sedaček či vnitřního okruhu ventilace se nemusím přehrabovat někde v menu klimatizace.

Peugeot e-2008 GT Peugeot e-2008 GT

K sedačkám s příjemným čalouněním, dostatečným bočním vedením a hezkým designem nemám výhrady, stejně jako k nenápadnému voliči převodovky na středové konzoli; ta tam je podivná páka, za kterou člověk musel pro zařazení D potáhnout nahoru.

Drobnou výhradou budiž jen fakt, že jak volič, tak třeba startovací tlačítko je nutno v žádané pozici chvíli, tak půl sekundy podržet, aby auto volbu zaregistrovalo. A samozřejmě, jako v každém peugeotu, přes věnec volantu nevidím dobře na přístrojový štít – kterému ale po grafické stránce těžko něco vytýkat. Jeho největším mínusem je, že se zobrazená rychlost mění s prodlevou snad v sekundovém taktu, takže klidně o 5 i 7 km/h najednou.

Peugeot e-2008 GT Peugeot e-2008 GT

A také, že místo pádel pod volantem, kterými by se dala regulovat intenzita rekuperačního brzdění, tu k zapnutí jeho silnější verze je mrňavé tlačítko B u voliče převodovky. Když už Peugeot nechce řidiči nabídnout pádla – která přitom do aut s konvenčním pohonem a automatickou převodovkou namontovat umí – aspoň by bylo fajn zapínat režim B druhým potažením voliče k sobě po zařazení D, abych se tam hluboko dolů nemusel dívat, když chci za jízdy režim přepnout.

Prostor na zadních sedačkách je poplatný třídě auta – nenadchne, ale neurazí. Stejně tak poměrně masivní práh, který zrovna neusnadňuje nastupování, si e-2008 ponechala z předchozího provedení. Naopak se mi líbí slušně prostorný kufr s dvojitou podlahou; pod falešné dno se toho dá schovat docela dost včetně nabíjecích kabelů. To ale nedělejte, nebo budete muset jako já vyndávat všechny věci z kufru, když přijedete k pomalé nabíječce.

Motor, jízdní vlastnosti


Nakousl jsem, že největší změna e-2008 po modernizaci není vidět. Je to totiž větší trakční baterie – přibyly jí 4 kWh na celkových 54, využitelná je ale pod padesáti – 48,1 kWh. Není to moc, ale v rámci snahy o zachování ceny na uzdě a také v rámci segmentu to není špatná hodnota.

Kdykoliv při nabíjení dosáhnu sta procent, displej ukazuje 400 km dojezdu. Tolik ovšem na jedno nabití jednoduše ujet nedokážu. Jezdil jsem povětšinou placatým Polabím a na polovinu baterie – tedy v moment, kdy displej ukázal 50% stav nabití – jsem měl za sebou 158 km a vůz ukazoval dojezd dalších 166 km. Celkem 324.

Když jsem však s 22 % baterie připojoval vůz k nabíječce, bylo to po 243 km se zobrazeným dojezdem 62 km – celkem 305 km. A to jsem nejezdil nijak ostře, průměrnou spotřebu vůz ukázal 16,4 kWh/100 km – dobrá to mezi elektromobily hodnota.

Video se připravuje ...

Svižnější jízdou je dojezd pochopitelně nižší, po plném nabití jsem ujel 191 km s průměrnou spotřebou 17,8 kWh/100 km a displej hlásil 31% stav nabití s dojezdem 90 km; celkem tedy 281 kilometrů. Počítejte tedy, že i na třísetkilometrový dojezd bude potřeba se aspoň trochu snažit.

Sportovní jízda? Co to je?

„Dvatisíceosma“ vám to však usnadní tím, že navzdory papírově nijak mizernému výkonu 156 koní jezdí, řekněme, rozvážně. Zapomeňte na prudkou akceleraci, prudké vystřelení z místa, to se tady vůbec nenosí ani v režimu Sport. Dynamika není špatná, jen prostě trvá, než elektromotor pošle kolům své maximum. Po chvíli se přizpůsobím, nechci po něm žádné sprintování, a nakonec to je docela fajn.

Naladění podvozku, jehož odpružení je velmi měkké a houpavé, takové jízdě odpovídá. Do zatáček si prostě přibrzdíte – a vlastně ani to ne, prostě včas sundáte nohu z plynu, aby vůz k zatáčce doplachtil zhruba přiměřenou rychlostí k jejímu projetí, maximálně mu pomůžete aktivací režimu „Brake“ u voliče převodovky (právě proto mi vadí, že je tlačítko B tak malé – používám ho pořád), projedete ji a pak zase zvolna přidáte.

Peugeot e-2008 GT Peugeot e-2008 GT

Kvitovat musím také klidnější zadní nápravu ve srovnání s „předfaceliftovou“ benzinovou verzí. Protože automobilka o změnách na podvozku v rámci modernizace nehovořila, připíšu to na vrub rovnoměrnějšímu rozložení hmotnosti díky baterii v podlaze. Zatímco u benzinu byla zadní kola, zavěšená jednoduchou torzní příčkou, na nerovnostech neposedná a jízda tak nebyla příjemná, tady žádný takový problém nevnímám, záď se chová způsobně i na nerovnostech. Hlavně patrně díky tomu, že zavěšení kol je částečně nezávislé na deformovatelné příčce s Panhardskou tyčí.

Plusem budiž dobré odhlučnění interiéru, slušný audiosystém, již zmíněná pohodlná sedačka s vcelku měkkým čalouněním. A také poměrně bohatá výbava verze GT, která zahrnuje adaptivní tempomat i aktivní vedení v jízdním pruhu – ovšem to ve spolehlivosti nemá na řadu jiných automobilek a adaptivní tempomat reaguje poměrně pozdě na to, když auto před vámi uhne do jiného pruhu, či naopak z něj najede před vás.

Závěr


Peugeot e-2008 není vůbec špatné auto – ovšem pouze pokud vám sedne do noty. Máte-li rádi klidnou, rozvážnou jízdu bez spěchu. A samozřejmě jste-li připraveni za malé auto – nebudeme si lhát, stěhovák to není, i když jsem s ním pomáhal kamarádovi při stěhování – zaplatit aspoň 900 tisíc korun, věřím, že s ním budete spokojeni.

Není to totiž univerzál, který by zvládal všechno. Je to auto, které plní specifické požadavky, a zvládá to velmi dobře. O to hůř se dokáže vypořádat s jakoukoliv odchylkou, ale to zákazníkům, hledajícím zajímavý design zvenčí i uvnitř a pohodlí, vůbec nemusí vadit.

Peugeot e-2008 GT Peugeot e-2008 GT

Nejlevnější verze modelu 470.000 Kč (2008 PureTech 100 S&S MAN6 Active)
Základ s testovaným motorem 895.000 Kč (e-2008 156 k 54 kWh, Active)
Testovaný vůz bez příplatků 985.000 Kč (e-2008 156 k 54 kWh, Active)
Testovaný vůz s výbavou 1.078.000 Kč (e-2008 156 k 54 kWh, Active)

Plusy

  • Jízdní pohodlí
  • Design

Minusy

  • Dojezd na jedno nabití
  • Na můj vkus příliš rozvážná jízda
Zobrazit celý článek
Marek Bednář
Diskuze (67)

Doporučujeme

Peugeot e-2008 GT
Cena základní sestavy 985 000 Kč
Výbava základní sestavy Pack Safety: Aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu / neozačeného kraje vozovky (PFIL - s možností korekce jízdní dráhy), Active Safety Brake (systém automatického nouzového brzdění - kamera), Distance Alert (upozorní řidiče akustickým a vizuálním signálem na blížící se překážku), Driver Attention Alert (systém sledování pozornosti řidiče za pomoci kamery umístěné na čelním skle a pohybů volantu), Rozšířený systém rozpoznání dopravního značení (identifikace vybraných dopravních značek), Elektrická parkovací brzda, Zatmavená skla zadních oken, Barevný kapacitní dotykový 10" displej HD, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, Středová konzola s ovladačem volby jízdního režimu, Středová loketní opěrka vpředu, Podlaha v zavazadlovém prostoru dvoupolohová, PEUGEOT i-Connect®: Bezdrátový Mirror Screen (Apple Car Play/Android Auto), Možnost nastavení 8 řidičských profilů, (rozpoznání řidiče podle připojeného smartphone), Možnost připojit 2 smartphony přes Bluetooth (telefon, hudba), Visiopark 1 (couvací kamera 180°) + přední a zadní parkovací asistent, PEUGEOT Full LED Technology: Přední světlomety Full LED s automatickou výškovou regulací, LED denní světla s kresbou „3 drápů“, LED směrová světla, Automatické přepínání dálkových světlometů (High Beam Assist), PEUGEOT i-Cockpit® 3D: Vyvýšený digitální 3D sdružený přístroj 10“ s možností personalizace, Hands-free přístup a startování vozu Proximity, Pack LED Ambiance, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou (bez rámečku), Vnější zpětná zrcátka s bočním osvětlením karoserie, Dynamická sedadla vpředu se zesíleným bočním vedením, Kombinované látkové čalounění BELOMKA černá se zeleným prošíváním, Vkládané textilní koberečky, Indukční bezdrátové dobíjení telefonu (15 W), Sportovní hliníkové pedály, Střecha Black Diamond, Pack Look GT, Lithium-ion baterie 54 kWh - dojezd až 406 km (WLTP kombinovaný), Záruka na trakční baterii 8 let / 160 000 km při garanci zachování 70 % kapacity baterie, Palubní třífázová nabíječka (OBC) 11 kW, Nabíjecí třífázový kabel pro WallBox (výkon 22 kW; 32 A) pro připojení do WallBoxu nebo veřejné dobíjecí stanice (AC), Zásuvka CCS - Type 2: pro standardní dobíjení střídavým proudem (AC), pro rychlé dobíjení stejnosměrným proudem (DC) (max 100 kW - nabití na 80% za cca 30 min), Programovatelné vytápění/vychlazení interiéru vozidla, Kontrola stavu nabití baterie na dálku Kč
Cena testované sestavy 1 078 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak Bílá Okénite (+16.000 Kč), Kombinované čalounění ALCANTARA černá se zeleným prošíváním (obsahuje Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče v 8 směrech s masážní funkcí v bederní oblasti) (obsahuje NA01 - Vyhřívaná sedadla řidiče a spolujezdce (+40.000 Kč), Pack Vision: Visiopark 2 (couvací a přední kamera 360°), Systém sledování mrtvého úhlu, Vnější zpětná zrcátka s bočním osvětlením karoserie (+8.000 Kč), PEUGEOT i-Connect® Advanced - On-line 3D navigace + e-Call (+8.000 Kč), Pack Drive Assist Plus: Pack Safety, Active Safety Brake (rozšířený systém automatického nouzového brzdění - kamera & radar), Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go (ACC Stop & Go), Lane Positioning Assist (udržuje vozidlo v jízdním pruhu) (+15.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 500 - 4060
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 150
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 434 / 1647
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1623 / 407
Rozměr pneu: Continental 215/60 R17
Peugeot e-2008 GT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4304
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1550
d) rozvor (mm): 2605
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
18. 10. 2023 11:56
Re: Jó...
Jo, v tomhle byl tehdy Renault hodně napřed. A dneska? Koukni na crashtest Zoe... 😬

To ESP jsem psal právě proto, že např. pro i30 byl tehdy příplatek 20t. Megan v zákludu, Clio za nějakých 7-8t...
18. 10. 2023 11:52
Re: Jó...
Přesně 👍
18. 10. 2023 11:51
Re: Jó...
Já o voze, ty o koze.

A ne, bylo to bez šrotovného. A v roce 2015 kombi Megane III Limited, TCe 130, všechny extras vyjma jedné položky... 370.

Jen vyvracím blábol, že auta jsou dnes levná. Je to totální blbost. Lež, chceš-li.
Proč tomu tak je v tomto vlákně neřeším.
18. 10. 2023 11:47
Re: Jó...
Ubral jsi mimálně 50 tisíc, spíš víc. A to se bavíme o začátku 2023.
18. 10. 2023 10:12
Tak si to shrňme...
...: děsivá cena, mizerná použitelnost a (diplomaticky řečeno) kontroverzní i-Cocpit. Kdo by do něčeho takového dobrovolně šel? Jedině úplný blázen! :-O :no: