Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První jízda s vylepšenými SUV Peugeot: 2008, 3008 i 5008 mají novou elektrifikaci

Lukáš Volšický
Diskuze (8)

Peugeot vylepšuje elektrifikaci všech svých SUV. Nově v Česku začíná prodávat elektromobil e-2008 s výkonnějším elektromotorem i novým akumulátorem a doplňuje jej novým mild-hybridem pro dvojici větších SUV 3008 a 5008. S novinkami jsme se poprvé svezli ve Španělsku.

Francouzský Peugeot v dnešních dnech v Česku oficiálně zahajuje prodej inovovaných novinek. Nejvýraznější z nich je nepochybně výrazný facelift vlajkového liftbacku a kombíku 508 a značka spolu s ním uvádí i modernizace pro všechna svá SUV. Nově se v Česku objevuje faceliftovaný Peugeot 2008, který doplňuje technické vylepšení větších sourozenců 3008 a 5008.

Za nejmodernějšími Peugeoty jsem koncem června vyrazil do okolí španělské Málagy, abych mohl nasát první dojmy na klikatých silničkách v prosluněném středomoří. Vůbec poprvé jsem si tak vyzkoušel nový inovovaný čistě elektrický crossover e-2008 a seznámil se také s novým 48voltovým mild-hybridem pro větší modely 3008 a 5008. Ten se v budoucnu objeví i v nejúspěšnějším 2008.

Peugeot e-2008: Silnější elektromobil s delším dojezdem

Jednou z nejvýznamnějších novinek značky pro letošek je modernizace nejprodávanějšího SUV 2008. Při faceliftu se představil s modernějším designem, vylepšenou výbavou a širokou paletou motorů pro všechny cílové skupiny zákazníků. Spolu s benzinovými motory i vznětovou jednotkou se bude i nadále prodávat v čistě elektrické variantě s modelovým pojmenováním e-2008.

Elektrická verze jako jediná prošla zásadní technickou modernizací, když ji v Peugeotu vybavili novějším elektrickým pohonem. S novým elektromotorem se nejvyšší výkon zvýšil ze 100 kW (136 koní) na 115 kW (156 koní). Maximální kapacita nového lithium-iontového akumulátoru vzrostla z 50 na 54 kWh. S vylepšením účinnosti elektrického pohonu se současně zvýšil elektrický dojezd z dřívějších 345 až na 406 kilometrů podle WLTP.

Video se připravuje ...

A během prvního seznámení ve Španělsku na testovací trasu vyjíždím s reálným dojezdem okolo 400 kilometrů. Jenže vyprahlá kopcovitá krajina s techničtějšími okreskami a výraznými stoupáními i klesáními není pro efektivitu elektromobilů ideální. Ve výsledku se v tomto prostředí skutečná spotřeba elektrické energie pohybuje okolo 20 kWh/100 km a maximální dojezd je asi o stovku kilometrů nižší.

Elektrický Peugeot e-2008 si při modernizaci malinko přilepšil i jízdní dynamikou, ale trhačem asfaltu není. Reakce elektromotoru jsou v normálním jízdním režimu spíše klidnější a plný výkon je k dispozici až v nejostřejším režimu Sport. Vše je přizpůsobeno co nejvyšší účinnosti elektromotoru, vyšší rychlosti jsou vedlejší. Ve městech, kam je e-2008 určený, je důležitější pružnost, která mu díky instantnímu točivému momentu nechybí.

Už v příštím roce se přitom Peugeot 2008 dočká i další elektrifikované motorizace a to kompletně nového 48voltového mild-hybridu, jaký automobilka už představila a uvádí na trh ve větších modelech 3008 a 5008. A teď ve Španělsku mám první příležitost se svézt i s nimi a přinést vám první jízdní dojmy.

Nové Peugeot e-2008: Technická data
Největší výkon [kW] 115
Nejvyšší točivý moment [Nm] 260
Max. rychlost [km/h] 150
Zrychlení 0 - 100 km/h [s] 9,1
Spotřeba dle WLTP [kWh/100 km] 15,3
Kapacita akumulátoru [kWh] 54
Cena Active [Kč] 895 000
Cena Allure [Kč] 930 000
Cena GT [Kč] 985 000

Peugeot 3008 a 5008: Nově s 48voltovým mild-hybridem

Současně, Peugeot letos uvádí i zcela novou elektrifikovanou motorizaci, kterou je mild-hybrid s oficiálním pojmenováním Hybrid 48V. Technickým základem inovativního 48voltového mild-hybridního pohonu je nová generace přeplňovaného zážehového tříválce 1.2 PureTech, kterou značka vyvinula pro optimální integraci s hybridizací. Vyvine maximálních 100 kW (136 koní), 230 Nm od 1.750 ot./min., pracuje s Millerovým cyklem pro lepší tepelnou účinnost a má turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek.

Automobilka novou jednotku spojila se synchronním elektromotorem s permanentními magnety, integrovaným do nové šestistupňové dvouspojkové převodovky e-DSC6. V převodové skříni se nachází také elektrický měnič a řídicí jednotka, což pomáhá s optimalizací hmotnosti vozů. Elektromotor přitom dosahuje špičkového výkonu 21 kW (28 koní) a točivého momentu 55 Nm, přičemž čerpá elektrickou energii z lithium-ion akumulátoru s celkovou kapacitou 898 Wh (dostupná kapacita je 432 Wh).

Nová elektrifikovaná motorizace, jakou automobilka postupně nahradí čistě spalovací jednotku 1.2 PureTech 130 EAT8 ve všech modelech, se nejprve představuje v SUV modelech 3008 a 5008. Budoucí majitelé se navíc nemusí bát, že by mild-hybrid omezil praktičnost vozů menším zavazadelníkem, protože kompaktní baterie se nachází pod levým předním sedadlem. Je tak zachovám celý objem zavazadlového prostoru i vnitřní prostornost kabiny.

První jízdní dojmy s modelem 5008

S novým mild-hybridem jsem se ve Španělsku svezl ve větším modelu 5008. Příjemně překvapuje celkovou kultivovaností a už standardně si žije svým životem. V návaznosti na zatížení samovolně přepíná mezi čistě elektrickým, čistě spalovacím nebo kombinovaným pohonem. Při parkování a v nižších rychlostech ve městech jezdí bez lokálních emisí, a když připojuje spalovací motor, děje se tomu plynule a bez cukání.

Po zkušenostech s brzy odcházející běžnou motorizací 1.2 PureTech je nejvýznamnějším pozitivem hybridu právě elektromotor, s nímž je konec nepříjemným emisním prodlevám. Díky elektrifikaci potěší okamžitou reakcí na plyn a lepší pružnou dynamikou, za jakou vděčí instantnímu točivému momentu elektromotoru. Současně umí spolupracovat s novou dvouspojkovou převodovkou, protože se hybridní 5008 pohybuje s vrozenou jemností.

Peugeot udává, že vlivem mild-hybridu kombinovaná spotřeba modelu 5008 klesne o přibližně 0,7 l/100 km podle WLTP. Ve klimaticky horkém letním Španělsku jsem však se zbrusu novým nezajetým autem jezdil za přibližně osm litrů. V nových mild-hybridních Peugeotech pak aktuální data sledujete na specifických přístrojových štítech zobrazujících aktuální stav nabití akumulátoru i tok točivého momentu.

Na oficiální českou cenu nových mild-hybridních Peugeotů si však budeme muset ještě počkat. Český ceník k nově elektrifikovaným modelům 3008 a 5008 zatím nebyl zveřejněn.

Lukáš Volšický
Diskuze (8)

Doporučujeme

5. 7. 2023 18:36
Re: PUG a jeho úlety
Popsal si to přesně :yes:
Avatar - twistedTSD
5. 7. 2023 17:30
Automat
Jsem zvědavý, jak bude v praxi fungovat to šestistupňové DCT. Jen aby to po EAT8 nebyl krok zpět.
Avatar - twistedTSD
5. 7. 2023 13:40
Re: PUG a jeho úlety
Je pravda, že omezit celou nabídku (B až D segment) na dvě motorizace (kromě v ČR okrajových PHEV), z nichž ani jedna není vzor spolehlivosti nebo dechberoucích výkonů, je poněkud nešťastné. Přitom s cenami je Peugeot hodně sebevědomý.
4. 7. 2023 09:06
Co to je za absurdní titulek?!
Žádná elektrifikace nikdy nemůže auto "vylepšit"! :-[] :-[] :-[] :no:
3. 7. 2023 23:29
Re: PUG a jeho úlety
A protože si to nikdo normální nekoupi, tak jsou ty motory v nejprodávanějším evropské autě. Vrátil jsem se z dovolené, kde jsem měl 14 dni půjčenou 2008, přestože primárně jezdím s naprosto jinak technicky, výkonnostně a cenově založenými vozy, tak dávám palec nahoru. 2008 je velmi příjemné auto.