První jízda s vylepšenými SUV Peugeot: 2008, 3008 i 5008 mají novou elektrifikaci
Peugeot vylepšuje elektrifikaci všech svých SUV. Nově v Česku začíná prodávat elektromobil e-2008 s výkonnějším elektromotorem i novým akumulátorem a doplňuje jej novým mild-hybridem pro dvojici větších SUV 3008 a 5008. S novinkami jsme se poprvé svezli ve Španělsku.
Francouzský Peugeot v dnešních dnech v Česku oficiálně zahajuje prodej inovovaných novinek. Nejvýraznější z nich je nepochybně výrazný facelift vlajkového liftbacku a kombíku 508 a značka spolu s ním uvádí i modernizace pro všechna svá SUV. Nově se v Česku objevuje faceliftovaný Peugeot 2008, který doplňuje technické vylepšení větších sourozenců 3008 a 5008.
Za nejmodernějšími Peugeoty jsem koncem června vyrazil do okolí španělské Málagy, abych mohl nasát první dojmy na klikatých silničkách v prosluněném středomoří. Vůbec poprvé jsem si tak vyzkoušel nový inovovaný čistě elektrický crossover e-2008 a seznámil se také s novým 48voltovým mild-hybridem pro větší modely 3008 a 5008. Ten se v budoucnu objeví i v nejúspěšnějším 2008.
Peugeot e-2008: Silnější elektromobil s delším dojezdem
Jednou z nejvýznamnějších novinek značky pro letošek je modernizace nejprodávanějšího SUV 2008. Při faceliftu se představil s modernějším designem, vylepšenou výbavou a širokou paletou motorů pro všechny cílové skupiny zákazníků. Spolu s benzinovými motory i vznětovou jednotkou se bude i nadále prodávat v čistě elektrické variantě s modelovým pojmenováním e-2008.
Elektrická verze jako jediná prošla zásadní technickou modernizací, když ji v Peugeotu vybavili novějším elektrickým pohonem. S novým elektromotorem se nejvyšší výkon zvýšil ze 100 kW (136 koní) na 115 kW (156 koní). Maximální kapacita nového lithium-iontového akumulátoru vzrostla z 50 na 54 kWh. S vylepšením účinnosti elektrického pohonu se současně zvýšil elektrický dojezd z dřívějších 345 až na 406 kilometrů podle WLTP.
A během prvního seznámení ve Španělsku na testovací trasu vyjíždím s reálným dojezdem okolo 400 kilometrů. Jenže vyprahlá kopcovitá krajina s techničtějšími okreskami a výraznými stoupáními i klesáními není pro efektivitu elektromobilů ideální. Ve výsledku se v tomto prostředí skutečná spotřeba elektrické energie pohybuje okolo 20 kWh/100 km a maximální dojezd je asi o stovku kilometrů nižší.
Elektrický Peugeot e-2008 si při modernizaci malinko přilepšil i jízdní dynamikou, ale trhačem asfaltu není. Reakce elektromotoru jsou v normálním jízdním režimu spíše klidnější a plný výkon je k dispozici až v nejostřejším režimu Sport. Vše je přizpůsobeno co nejvyšší účinnosti elektromotoru, vyšší rychlosti jsou vedlejší. Ve městech, kam je e-2008 určený, je důležitější pružnost, která mu díky instantnímu točivému momentu nechybí.
Už v příštím roce se přitom Peugeot 2008 dočká i další elektrifikované motorizace a to kompletně nového 48voltového mild-hybridu, jaký automobilka už představila a uvádí na trh ve větších modelech 3008 a 5008. A teď ve Španělsku mám první příležitost se svézt i s nimi a přinést vám první jízdní dojmy.
Nové Peugeot e-2008: Technická data | |
Největší výkon [kW] | 115 |
Nejvyšší točivý moment [Nm] | 260 |
Max. rychlost [km/h] | 150 |
Zrychlení 0 - 100 km/h [s] | 9,1 |
Spotřeba dle WLTP [kWh/100 km] | 15,3 |
Kapacita akumulátoru [kWh] | 54 |
Cena Active [Kč] | 895 000 |
Cena Allure [Kč] | 930 000 |
Cena GT [Kč] | 985 000 |
Peugeot 3008 a 5008: Nově s 48voltovým mild-hybridem
Současně, Peugeot letos uvádí i zcela novou elektrifikovanou motorizaci, kterou je mild-hybrid s oficiálním pojmenováním Hybrid 48V. Technickým základem inovativního 48voltového mild-hybridního pohonu je nová generace přeplňovaného zážehového tříválce 1.2 PureTech, kterou značka vyvinula pro optimální integraci s hybridizací. Vyvine maximálních 100 kW (136 koní), 230 Nm od 1.750 ot./min., pracuje s Millerovým cyklem pro lepší tepelnou účinnost a má turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek.
Automobilka novou jednotku spojila se synchronním elektromotorem s permanentními magnety, integrovaným do nové šestistupňové dvouspojkové převodovky e-DSC6. V převodové skříni se nachází také elektrický měnič a řídicí jednotka, což pomáhá s optimalizací hmotnosti vozů. Elektromotor přitom dosahuje špičkového výkonu 21 kW (28 koní) a točivého momentu 55 Nm, přičemž čerpá elektrickou energii z lithium-ion akumulátoru s celkovou kapacitou 898 Wh (dostupná kapacita je 432 Wh).
Nová elektrifikovaná motorizace, jakou automobilka postupně nahradí čistě spalovací jednotku 1.2 PureTech 130 EAT8 ve všech modelech, se nejprve představuje v SUV modelech 3008 a 5008. Budoucí majitelé se navíc nemusí bát, že by mild-hybrid omezil praktičnost vozů menším zavazadelníkem, protože kompaktní baterie se nachází pod levým předním sedadlem. Je tak zachovám celý objem zavazadlového prostoru i vnitřní prostornost kabiny.
První jízdní dojmy s modelem 5008
S novým mild-hybridem jsem se ve Španělsku svezl ve větším modelu 5008. Příjemně překvapuje celkovou kultivovaností a už standardně si žije svým životem. V návaznosti na zatížení samovolně přepíná mezi čistě elektrickým, čistě spalovacím nebo kombinovaným pohonem. Při parkování a v nižších rychlostech ve městech jezdí bez lokálních emisí, a když připojuje spalovací motor, děje se tomu plynule a bez cukání.
Po zkušenostech s brzy odcházející běžnou motorizací 1.2 PureTech je nejvýznamnějším pozitivem hybridu právě elektromotor, s nímž je konec nepříjemným emisním prodlevám. Díky elektrifikaci potěší okamžitou reakcí na plyn a lepší pružnou dynamikou, za jakou vděčí instantnímu točivému momentu elektromotoru. Současně umí spolupracovat s novou dvouspojkovou převodovkou, protože se hybridní 5008 pohybuje s vrozenou jemností.
Peugeot udává, že vlivem mild-hybridu kombinovaná spotřeba modelu 5008 klesne o přibližně 0,7 l/100 km podle WLTP. Ve klimaticky horkém letním Španělsku jsem však se zbrusu novým nezajetým autem jezdil za přibližně osm litrů. V nových mild-hybridních Peugeotech pak aktuální data sledujete na specifických přístrojových štítech zobrazujících aktuální stav nabití akumulátoru i tok točivého momentu.
Na oficiální českou cenu nových mild-hybridních Peugeotů si však budeme muset ještě počkat. Český ceník k nově elektrifikovaným modelům 3008 a 5008 zatím nebyl zveřejněn.