Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
Land Rover Range Rover Sport
46
Fotogalerie

TEST Range Rover Sport TDV 8 – Dvě stě v bahně, tři sta v prachu.

Osm válců, nafta, dvě turba, luxus a těžký terén jsou kombinace, která vyráží dech ekologovi i automobilovému nadšenci.

Čtyřlitrový turbodiesel mnoho automobilek v nabídce nemá. Range Rover Sport už v předchozím testu zážehové verze 4.2 Supercharged prokázal, že extrémní motorizace snáší velmi dobře, takže využití commonrailového osmiválce bylo jen otázkou času.

K SUV patří turbodiesel, alespoň v Evropě. Land Rover je ale trochu „jiná“ značka a RR Sport také není srovnatelný například s Kia Sorento. Už na počátku tedy ohromí rozměry – 2,7 tuny vážící vůz je sice menší a kompaktnější než „klasická“ verze Range Rover, pohled na velikost a tloušťku dveří nebo žebrování přední masky nenechává na pochybách, že tohle nebude až tak obyčejné svezení…

suv landrover testysuv landrover testy | acz
 

Interiér je sice hoden státnic z tlačítek, velmi dobré dílenské zpracování a kvalitní materiály korunované skvěle tvarovaným volantem dají na ovládací zmatek brzy zapomenout. Na poměry třídy výborný je zejména výhled z vozu, o zbytek se starají parkovací čidla na přídi i zádi. Elektricky seřiditelná sedadla padnou malým i velkým zádům, vzadu kvůli vyššímu posazu bývá nouze o místo nad hlavou.

suv landrover testysuv landrover testy | aczDruh paliva v motoru může být hádankou hlavně pro kolemjdoucí – téměř dokonalé naladění výfuku propouští jen temné bublání, po charakteristickém klapání turbodieselu není kolem vozu ani stopy. Osmiválec 3,6 l s výkonem 200 kW dopuje dvojice turbodmychadel a jejich naladění omezuje turboprodlevu na rozumnou míru. Do přibližně 2000 ot./min je motor trochu letargický, probuzení k životu nad touto hranicí se ale obejde bez nakopnutí – posádka si užívá fantastického zátahu až do 4100 ot./min, kdy zaklepe na dveře omezovač. Výkon motoru je velmi dobře sladěn se šestistupňovou samočinnou převodovkou, řazení probíhá hladce a automatika dobře vyhodnocuje podřazování i kick-downy.

Značná hmotnost omezuje kromě užitečného zatížení do jisté míry i schopnosti vozu v terénu. Stálý pohon všech kol s rozložením točivého momentu mezi nápravy v poměru 50:50 spolu s redukční převodovkou 2,93:1 a především intelektuálně nenáročným systémem Terrain Response dokážou vyhrabat vůz z neskutečných děr a bláta, pozor je ale třeba si dát na sjíždění či vyjíždění svahů s horší trakcí. Elektronika se snaží ze všech sil, ale tři tuny v kombinaci se spíše silničními pneumatikami nemohou jít proti fyzice. I tak ale Range Rover díky schopnostem v terénu této třídě kraluje a majitel s pudem sebezáchovy s ním asi nikdy nepokusí vyzkoušet jeho hranice.

suv landrover testysuv landrover testy | acz
 

Vzduchové odpružení, které dovoluje mj. měnit světlou výšku v rozmezí 172-227 mm má podstatný vliv i na relativně příznivé jízdní charakteristiky. Na boční náklony není problém si zvyknout, hlídat je třeba i občasnou náchylnost k nedotáčivému smyku. Brzdy Brembo nemají se zpomalením kolosu zjevně žádné problémy a dají se velmi dobře dávkovat.

Při umírněném jízdním stylu jsme spotřebu vozu bez problémů udrželi kolem desetilitrové hranice, delší pohyb po městě znamenal zvýšen o dva litry. Při plném využívání potenciálu motoru se pak výsledná hodnota přiblížila patnácti litrům.

suv landrover testysuv landrover testy | acz
 

Unikátní kombinace prostornosti, luxusu, dynamiky, schopností v terénu a relativní úspornosti v podstatě postrádá konkurenci. Nevýhodou ale může být dost vysoká cena a nízká užitečná hmotnost.

Plusy

  • Zátah motoru
  • Komfort jízdy
  • Schopnosti v terénu
  • Citlivé řazení
  • Spotřeba

Minusy

  • Vysoká pohotovostní a nízká užitečná hmotnost
  • Vysoká cena
  • Sklon k nedotáčivosti

První cena vozu1.480.000 (2.7 TD V6 140 kW, S)
První cena vozu s testovanou motorizací1.802.000 (3.6 TD V8 200 kW, S)
Základní cena testovaného vozu2.072.000 (3.6 TD V8 200 kW, HSE)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.251.000 (3.6 TD V8 200 kW, H