TEST Range Rover Sport TDV 8 – Dvě stě v bahně, tři sta v prachu.
Čtyřlitrový turbodiesel mnoho automobilek v nabídce nemá. Range Rover Sport už v předchozím testu zážehové verze 4.2 Supercharged prokázal, že extrémní motorizace snáší velmi dobře, takže využití commonrailového osmiválce bylo jen otázkou času.
K SUV patří turbodiesel, alespoň v Evropě. Land Rover je ale trochu „jiná“ značka a RR Sport také není srovnatelný například s Kia Sorento. Už na počátku tedy ohromí rozměry – 2,7 tuny vážící vůz je sice menší a kompaktnější než „klasická“ verze Range Rover, pohled na velikost a tloušťku dveří nebo žebrování přední masky nenechává na pochybách, že tohle nebude až tak obyčejné svezení…
suv landrover testy |
Interiér je sice hoden státnic z tlačítek, velmi dobré dílenské zpracování a kvalitní materiály korunované skvěle tvarovaným volantem dají na ovládací zmatek brzy zapomenout. Na poměry třídy výborný je zejména výhled z vozu, o zbytek se starají parkovací čidla na přídi i zádi. Elektricky seřiditelná sedadla padnou malým i velkým zádům, vzadu kvůli vyššímu posazu bývá nouze o místo nad hlavou.
suv landrover testy | Druh paliva v motoru může být hádankou hlavně pro kolemjdoucí – téměř dokonalé naladění výfuku propouští jen temné bublání, po charakteristickém klapání turbodieselu není kolem vozu ani stopy. Osmiválec 3,6 l s výkonem 200 kW dopuje dvojice turbodmychadel a jejich naladění omezuje turboprodlevu na rozumnou míru. Do přibližně 2000 ot./min je motor trochu letargický, probuzení k životu nad touto hranicí se ale obejde bez nakopnutí – posádka si užívá fantastického zátahu až do 4100 ot./min, kdy zaklepe na dveře omezovač. Výkon motoru je velmi dobře sladěn se šestistupňovou samočinnou převodovkou, řazení probíhá hladce a automatika dobře vyhodnocuje podřazování i kick-downy.
Značná hmotnost omezuje kromě užitečného zatížení do jisté míry i schopnosti vozu v terénu. Stálý pohon všech kol s rozložením točivého momentu mezi nápravy v poměru 50:50 spolu s redukční převodovkou 2,93:1 a především intelektuálně nenáročným systémem Terrain Response dokážou vyhrabat vůz z neskutečných děr a bláta, pozor je ale třeba si dát na sjíždění či vyjíždění svahů s horší trakcí. Elektronika se snaží ze všech sil, ale tři tuny v kombinaci se spíše silničními pneumatikami nemohou jít proti fyzice. I tak ale Range Rover díky schopnostem v terénu této třídě kraluje a majitel s pudem sebezáchovy s ním asi nikdy nepokusí vyzkoušet jeho hranice.
suv landrover testy |
Vzduchové odpružení, které dovoluje mj. měnit světlou výšku v rozmezí 172-227 mm má podstatný vliv i na relativně příznivé jízdní charakteristiky. Na boční náklony není problém si zvyknout, hlídat je třeba i občasnou náchylnost k nedotáčivému smyku. Brzdy Brembo nemají se zpomalením kolosu zjevně žádné problémy a dají se velmi dobře dávkovat.
Při umírněném jízdním stylu jsme spotřebu vozu bez problémů udrželi kolem desetilitrové hranice, delší pohyb po městě znamenal zvýšen o dva litry. Při plném využívání potenciálu motoru se pak výsledná hodnota přiblížila patnácti litrům.
suv landrover testy |
Unikátní kombinace prostornosti, luxusu, dynamiky, schopností v terénu a relativní úspornosti v podstatě postrádá konkurenci. Nevýhodou ale může být dost vysoká cena a nízká užitečná hmotnost.
Plusy
- Zátah motoru
- Komfort jízdy
- Schopnosti v terénu
- Citlivé řazení
- Spotřeba
Minusy
- Vysoká pohotovostní a nízká užitečná hmotnost
- Vysoká cena
- Sklon k nedotáčivosti
První cena vozu | 1.480.000 (2.7 TD V6 140 kW, S) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.802.000 (3.6 TD V8 200 kW, S) |
Základní cena testovaného vozu | 2.072.000 (3.6 TD V8 200 kW, HSE) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 2.251.000 (3.6 TD V8 200 kW, H |