TEST Renault Megane 1.5 dCi (63 kW) – Návrat mezi oblíbence
Zcela nový model nižší střední třídy bez výbavových pastí a s přiměřeně výkonnými motory dokáže dnes na českém trhu v třísettisícovém pásmu nabídnout jen několik málo značek. Renault patří k těm cenově nejvíce progresivním, k těm, na které musí dosavadní lídři trhu reagovat.
Mají nízké ceny nového auta také nějaké vedlejší účinky? Stigma nekvalitní značky a designérsky výstředního modelu se snaží Renault odstranit masivní reklamní kampaní, a když už se podaří zákazníka dostat do prodejen rozsáhlé dealerské sítě, má dovozce i prodejce takřka vyhráno. První dojem je totiž více než dobrý! Jaké je auto ve skutečnosti už naznačily naše jízdní dojmy z konce minulého roku. Teď už víme i to, jak se s ním žije na českých silnicích.
Optimismus se opakuje
Nadšení z příchodu předchozí generace bylo na počátku velké. Mezigeneračně se i tehdy odehrál skok v technice i designu, který evropská nižší střední třída dlouho nezažila. Teď se situace opakuje. Jak dlouho vydrží euforie si netroufáme po prvním týdnu s autem říci, ale jedno je jisté: design už není příčinou rozdělení motoristického národa mezi příznivce a odpůrce francouzské moderny.
Zaoblená karoserie pětidveřového hatchbacku ztratila hodně z vyhraněnosti předchozí generace, ale mluvíme přeci jen o modelu, který má ambice ročního odbytu ve statisících kusů, takže zde logicky není na experimenty mnoho místa, což má teď už Renault podloženo i tvrdými daty. Ostatně ikony značek VW, Ford nebo Opel to ctí celkem dlouho. V rámci aktuálního portfolia značky lze jistou příbuznost najít s větší Lagunou, která má ale méně oblin a více původního stylu značky Renault.
renault nizsistredni testy S větším modelem střední třídy sdílí Megane nejen design, ale také subjektivně vnímanou kvalitu v interiéru (materiály, zpracování, design). Kvalita v širším slova smyslu má u Renaultu, podle firemních prohlášení, již několik let absolutní prioritu. Veřejné mínění se kazí rychle a napravuje pomalu, takže koupě auta této značky bude ještě pár let ukazovat spíše na progresivitu zákazníka, jeho nekonformnost a nezávislost na tom, co se mezi lidem říká. Hodně s českým uvažováním udělá i cena, což Renault moc dobře ví a tuto kartu naplno využívá už od počátku prodeje.
Malá Laguna pro všechny
Interiér je velkým překvapením, hned po novém vnějším designu. Kvalita materiálů na přístrojové desce se blíží svou prémiovostí tomu, co používají drahé německé značky, vhodné tvarování středové konzoly řeší účinně oblasti, kde by mohlo docházet ke kontaktu s koleny a nevadí proto, že měkčený plast končí v úrovni ovladačů klimatizační jednotky. Ke zpracování dílů z pestré řady různých materiálů nelze mít výhrady. Nacházíme se v pokojíčku druhé nejlevnější verze Expression, kterou asi zvolí většina zákazníků. A nebudou se mít za co stydět. Místa, na nichž by se snad šetřilo, tu nejsou. Dokonce i dnes často opomíjené dveřní kliky vypadají jakoby to byly hliníkové odlitky. Nejsou, ale to poznáte až po důkladném prozkoumání jejich pokoveného povrchu, který nejen vypadá jako kov, ale dokonce i při dotyku podobně chladí.
|
PŘEDSTAVUJEME Renault Mégane - La Golf française (12/2008) |
Sedadla mají na pohled jednoduché látkové čalounění s příjemným povrchem. Kdo má rád nízký posaz blízko podlaze, bude v Megane spokojen, ale ani opačný extrém není překvapivě mimo možnosti jejich výškového nastavení. Skromnější rozměry (délka sedáků jen 460 mm, konkurence mívá i přes 500 mm) by mohly být důvodem ke stížnostem na nedostatečnou tělesnou podporu, ale nejsou. V běžné praxi působí sedadla pohodlně, byť mají stále spíše měkčí výplně než německé vozy.
renault nizsistredni testy Místa vzadu odpovídají standardu nižší střední třídy. To znamená, že se zde dospělý muž s výškou 1,8 m snadno usadí, aniž by se hlavou dotýkal stropu. Sedáky nemohou být vzhledem k výšce vozidla (1471 mm) příliš vysoko, ale vzdálenost 37 cm od podlahy patří také spíše k průměru. Ano, velkokapacitní Peugeot 308 nabídne vzdušnější interiérové klima, ale design Renaultu Megane posádku neomezuje prakticky v ničem a to je – při vnějším vzhledu nového Renaultu – rozhodně dobrá zpráva. Zvláště, když se před vámi po otevření výklopné zádě rozprostře plocha s délkou 800 a šířkou 1100 mm!
Dobře utajený objem
Zavazadelník je především hodně široký a díky tomu i nadprůměrně objemný (372 l). Designéři odvedli mistrovskou práci. Těch 372 litrů byste zvenku kompaktně působícímu Meganu zkrátka nehádali. Problém nastává až při nakládání, když se – podobně jako u řady konkurenčních hatchbacků – musíte se zavazadly obtěžovat do výšky tři čtvrtě metru nad zemí (úroveň prahu zavazadelníku) a pak zpět o 20 cm dolů (hloubka zavazadlového prostoru od prahu ke dnu).
Po sklopení sedáků a překlopení opěradel vzniká nedokonalá, ale přeci jen rovina, u chystaného kombi o zcela rovném dně nepochybujeme.
1.5 dCi (63 kW) jako základ
Malý turbodiesel je osvědčenou jednotkou, kterou Renaultu tiše závidí většina konkurence. Renault si je vědom jeho kvalit, a proto za něj žádá příplatek 50 tisíc korun. Úvahy nad ekonomičností této volby ponecháme v tomto prvním přiblížení stranou, i vzhledem k proměnlivosti cen nafty v posledních 12 měsících.
Nad přední nápravou nám trůní malý lehce přeplňovaný čtyřválec na jehož základní parametry se díváme s despektem. 63 kW ve 3750 ot./min skutečně není na 4,3 m dlouhé auto mnoho, ale záchrana spočívá v točivém momentu dostupném v nízkých a středních otáčkách. Týdenní zkušenost s nejpomalejším Meganem (175 km/h, 0-100 km/h za 12,9 s) potvrzuje smysluplnost této motorizace. Vše, co se v ní skrývá, je totiž snadno dostupné, snad s výjimkou rychlostí přesahujících u nás zakázané číslice 150 (km/h). To už autu přeci jen dochází dech a očekávaná principiální úspora malého turbodieselu zde rychle mizí. Ve městě se těšte na snadné dávkování hnací síly, měkký a klidný chod a spotřebu, kterou lze držet v pěti až šestilitrovém pásmu.
Mimo město je Megane 1,5 dCi (63 kW) příjemným společníkem díky dobrému odhlučnění karoserie, odladění uložení motoru v karoserii (izolace od jeho vibrací zasluhuje uznání) a výrazně vylepšenému řazení. To má briskně vymezenou kulisu, ve které je páce dovolen pohyb opravdu jen v připravených drahách. Bohužel lehkost pohybu bude třeba ještě dále ladit. Změna polohy řadičky představuje nutnost překonávání mechanických odporů, které se už jinde podařilo eliminovat.
Dálničním křižníkem základní turbodiesel není, ale určitě se na nich necítí zle. Cestovní stotřicítka je jen těsně pod režimem neekonomických otáček. Nízký výkon se nejvíce projevuje právě tady. Pátý převodový stupeň posílá otáčky v této rychlosti do výše 3100 min-1, šestka je k dispozici až ve výkonnějším provedení. Spotřeba 6,6 l/100 km není zrovna rekordní, ale nesmíme zapomínat na to, že sedíme v základní naftové motorizaci, kterou můžete mít i za 350 tisíc korun. Doménou tohoto auta jsou nižší rychlosti. Při konstantní stovce se běžně dá jezdit pod 5 litrů, my jsme s lehce zajetým motorem dosáhli na 70 km dlouhém úseku hodnoty 4,7 l/100 km při rychlostním průměru 95 km/h. Velký dojezd na jedno natankování podporuje i palivová nádrž s objemem 60 l (!).
Jízda s vlečeným komfortem
Francouzské automobilky zůstávají věrné jednoduchým zadním nápravám i po příchodu nového Renaultu Megane. Vedle nízké ceny je zřejmou výhodou vlečených ramen spojených torzně poddajnou příčkou prostorová nenáročnost, která v případě testovaného vozu má i jednoznačně měřitelný přínos v oblasti šířky a objemu zavazadelníku. Co na to ale jízdní vlastnosti?
Začneme trochu obšírněji. Renault Megane zůstává především komfortním autem. Jeho vlastnosti jsou evidentně pod vlivem tuhnoucích podvozků evropských aut, ale s našimi 16palcovými koly a pneumatikami 205/55 R16 patří Megane k pohodlnějším hatchbackům nižší střední třídy. Ceníme si především kultury přejezdů děr a krátkých nerovností a schopnosti auta zareagovat na náhlý impuls v řízení, třeba když se chcete vyhnout blížícím se kráterům.
renault nizsistredni testy Malý motor naštěstí při jízdě prakticky necítíte. Auto je jen o málo těžší, než se zážehovou jedna-šestkou, odpružení přední nápravy nemusí řešit, co se značnou hmotou velkého turbodieselu, což je základ vyrovnaných vlastností při rychlejší jízdě zatáčkami. Stabilitě našeho exempláře pomáhá nadstandardní (příplatkový) rozměr pneu, ale taky standardní rozměr velkých rozchodů kol vpředu (1546 mm) i vzadu (1547 mm). Zázraky se ale nedějí. Náklony v rychle projížděných zatáčkách jsou sice přiměřené, ale stabilizátory (a polotuhá vazba zadních kol) s oblibou v extrémních situacích pozvedávají zadní vnitřní kolo jako u předchůdce. Kontakt s vozovkou je o poznání bezprostřednější díky lépe nastavenému řízení s přesnější reakcí kolem středové polohy a přirozenějším odporem. Labilita ve vysokých dálničních rychlostech je pryč. Standardní stabilizační systém vypomáhá jemnými zásahy usměrňovat auto v zatáčce i při náhlém úhybném manévru a řeší tak část problémů, kterým by předešla složitější víceprvková konstrukce.
Kdesi v hloubi tohoto auta je cítit alespoň koncepční příbuznost s předchozí generací, ale celek je vyváženým kompromisem, který dobře splňuje představy Čecha o rodinném autě na české silnice.
Příjde zdražení?
Přesně takovou otázku si klademe, když pročítáme ceník nového Renaultu s datem 12.1.2009. Cenovky, které tu jsou, mohly ještě před několika měsíci patřit Fabiím. Žádnému Meganu nechybí ABS, ASR ani ESP, manuální klimatizace, 4 airbagy, centrální zamykání nebo elektricky ovládaná přední okna a zrcátka…Cenovka prvního modelu s benzinovým motorem začíná na 299.900,-Kč, první turbodiesel pořídíte za 349.900,-Kč.
|
Renault Megane: Ceny na českém trhu začínají na 299.900,- Kč (01/2009) |
Ceny v posledních měsících u aut pro běžné smrtelníky sice klesaly tempem připomínajícím šíření pyramidových her, ale teď když se euro vrátilo do obvyklejších sfér, je jen otázkou času a podnikatelské odvahy, kdy příjde první návrat do obvyklých kolejí. Záchranou pro aktuální ceníky může být snad jen klesající poptávka v celé Evropě a snaha automobilek prodat za každou cenu. Tak uvidíme.
Závěr
Novému Renaultu Megane držíme palce. Překvapil v mnoha disciplínách a jako takový dnes patří k nejzajímavějším zástupcům nižší střední třídy. Ceny, které dovozce nasadil, jsou lákavé, ale pro běžného smrtelníka bude zřejmě výhodnější koupě zážehové motorizace. Náš základní turbodiesel se perfektně osvědčil. Zvládá jízdu všemi běžnými rychlostmi, ale úsporný provoz lze čekat jen budete-li jezdit rozumně asi do 110 km/h. Kdo chce dálniční auto, musí jít do výkonnějších dCi. Atraktivní kabát ukrývá průměrně prostorný interiér, což ale v dnešní době úplně stačí. Průměr nižší střední se totiž v minulých několika letech znatelně zvětšil. Proti podobně naceněné konkurenci umí Megane uvnitř nabídnout špičkové materiály a téměř dokonalé zpracování. Tužší podvozek je nadále hlavně pohodlný, řízení se zbavilo největších neduhů a řazení se přesností vyrovná těm lepším ve třídě. Zapomínat by se nemělo na již téměř standardní pětihvězdičkový výsledek v testu Euro NCAP, v případě tohoto Renaultu korunovaný ziskem plného počtu 37 bodů. Už teď jsme zvědaví na zážehové jedna-šestky, které z atraktivní ceny turbodieselu ukrajují další desítky tisíc korun…
První cena vozu | 299.900,-Kč (1.6 16V Authentique) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 349.900,-Kč (1.5 dCi 63 kW, Authentique) |
Základní cena testovaného vozu | 379.900,-Kč (1.5 dCi 63 kW, Expression) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 434.900,-Kč (1.5 dCi 63 kW, Expression) |
Související články:
- Renault Mégane Coupé - Sportovnější tvář Mégane (12/2008)
- Renault Mégane: První jízdní dojmy (12/2008)
Plusy:
- Tichý a měkce běžící motor
- Velmi dobré odhlučnění interiéru
- Hodnotně působící materiály, dobré zpracování
- Komfortní odpružení
- Bohatá výbava
- Velký objem zavazadlového prostoru
- Příznivé ceny
- Velký dojezd na jedno natankování
- Design
Mínusy:
- Vysoké příplatky za turbodiesel
- Vysoký práh zavazadelníku nad zemí
- Nastavitelné opěrky nedrží svůj tvar
- Jednoduchá konstrukce zadní nápravy