Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Mégane Grandtour 1.5 dCi

Jiří Baborský
Diskuze (327)
Jeden z nejoblíbenějších modelů v Česku přijíždí se svěží tváří, novou skladbou výbav a atraktivním akčním ceníkem. Modernizovaný Renault Mégane jsme jako první otestovali a do detailu prozkoumali.

Mégane je pro značku Renault dlouhodobě nejdůležitějším typem, což se mimo jiné odráží v abnormální péči, jaká je tomuto dítku ze strany rodičů věnována. Už minulá generace chodila na plastiku častěji, než bývá v branži zvykem. Ne kvůli zásadním změnám, ale spíš jen tak pro formu – vyhladit drobné vrásky. Podobně si Renault hýčká i třetí generaci, prodávanou od roku 2008.

Podruhé s větší razancí

Původní uhlazená tvář mégane se poprvé retušovala na jaře 2012, kdy se pod kapotu stěhovaly zbrusu nové motory Energy a celkově se inovovalo uspořádání nabídky.

Rok a půl nato tu máme druhý facelift. Tentokrát už se designéři pořádně opřeli do práce. Cíl byl zřejmý – začlenit stěžejní model značky do nové firemní identity. Clio, Captur, Fluence i Scénic už vozí na přídi velikánské logo Renaultu doplněné výraznou horizontální maskou chladiče, jaká dosud na hladké přídi mégane chyběla.

Jak už to při faceliftech chodí, nesmí chybět nové odstíny karoserie, jiné kombinace čalounění ani atraktivní provedení disků kol, sledující nejmodernější trendy.

Dohromady tyto změny výborně ladí, úpravy působí přirozeně a nebijí nás do očí, jak tomu u překreslování původního designu bohužel občas bývá. Nový mégane září mladickou svěžestí a tváří se, že má dostatek energie pro boj s konkurencí.

Výrazně mu nahrává také příznivá cenová politika dovozce.

Víc než jasný argument

Nový mégane patří k nejvýhodnějším kompaktům na trhu. Vezmeme-li v úvahu testované naftové kombi s plnou a opravdu štědrou výbavou Zen (tohle označení je novinka), dokáže našemu renaultu za akční cenovku 389 900 Kč konkurovat pouze rival od Peugeotu, jehož dosluhující kombíková řada 308 už netrpělivě vyhlíží nástupce. Podobně vybavení příslušníci ostatních národností se pohybují spíš kolem čtyř set padesáti tisíc, mnozí ale neváhají zabrousit vysoko nad půlmilionovou hranici.

Náš modrý Mégane Zen přitom vozí ve standardní výzbroji automatickou dvouzónou klimatizaci, tempomat, palubní počítač, kompletní elektrickou výstroj, rádio s USB a bluetooth nebo designové perličky, jako jsou kožené prvky v interiéru.

Stará známá pohoda

Interiér mégane nás vítá ve své původní podobě z roku 2008, designéři jsou s prací očividně stále spokojeni. A my také. Oblé tvary palubní desky jako by nestárly, stále zaujmou a k udržení mladistvého vzhledu si vystačí s úpravou barevných kombinací a dekoračních lišt. Změn napočítáme jako šafránu, v podstatě se omezují na nový panel rádia a uspořádání ovladačů infotainmentu mezi sedadly – neodpustíme si už tradiční poznámku, že umístění mimo zorné pole řidiče není nejšťastnější. Na druhou stranu pozici hlavních funkcí jsme dostali docela rychle do krve a pak už se v menu pohybovali po paměti.

Přední sedačky potěší rozměrnou konstrukcí i značným pohodlím, dva úhly pohledu se nabízejí na vyšší posaz vůči nízko položené přístrojové desce. Z renaultu je dobrý výhled, řidičům preferujícím sportovně nízký posaz ale nevyjde mégane vstříc.

Také vzadu jsme se rozložili komfortně, objektivně ale nutno uznat, že konkurenční kombíky umějí nabídnout více podélného prostoru.

Podobně je na tom grandtour i s přepravou zavazadel. Udávaným objemem 486 litrů netrhá rekordy, musíme mu však připsat body za fair play. Celý uvedený objem může posádka využít pro svou bagáž, zatímco „papírově“ větší konkurenti do pompézních hodnot započítávají i nejrůznější kapsy a prohlubně, takže výsledný rozdíl není tak dramatický. V reálu nabízí Mégane Grandtour dostatečnou kapacitu pro cesty na hory či letní dovolenou, kufr je dobře přístupný a prakticky tvarovaný.

Pod podlahou se našlo místo pro příplatkovou rezervu (2000 Kč) a v zadní části ještě pro povinnou výbavu. Na fotkách se pak můžete podívat na vtipné řešení dělicí přepážky, nechybějí kapsy na drobnosti ani páska třeba pro ukotvení kanystříku s ostřikovací kapalinou.

Nenápadné překvapení

Pohled do ceníku prozradí dva naftové motory 1.5 dCi a 1.6 dCi. Ony jsou ale ve skutečnosti tři. Pozorné oko si totiž všimne, že v testované nejvyšší výbavě Zen figuruje patnáctistovka s 81 kilowatty dvakrát. O deset tisíc korun dražší provedení Energy má totiž řadu špičkových úsporných technologií a opatření typických právě pro novou rodinu motorů Renaultu. Na mysli máme systém stop-start samočinně vypínající motor, olejové čerpadlo s variabilním průtokem, filtr pevných částic umístěný blíž turbu, efektivnější nízkotlaký EGR okruh nebo inteligentní dobíjení. Ač se to tedy na první pohled nezdá, můžeme mluvit o novém agregátu. Renault jej kombinuje s šestistupňovým manuálem, ostatně jako už všechny agregáty v novém mégane.

Kombinace ekologicky šlechtěného motoru a vhodně poskládaných rychlostí přináší ovoce v podobě velmi nízké spotřeby, která by se měla podle výrobce ustálit na fantastických 3,5 l/100 km. Realita je méně optimistická, pořád ale velmi ohleduplná k řidičově peněžence. Po městě lze jezdit za šest litrů, okresní silnice jsme poklidným tempem brázdili dokonce za 4,5 l/100 km. Celkový průměr pět litrů můžeme připsat k pozitivům testované motorizace. Kromě spotřeby si nás diesel získal kultivovaným během, rychlým zahříváním na provozní teplotu při ranních mrazících a hlavně nepoměrně menší prodlevou turbo dmychadla, než má větší šestnáctistovka. Ani 1.5 dCi Energy není vyloženým milovníkem nejnižších otáček a ke spokojenosti potřebuje ideálně 1500 ot./min, zátah odspodu je ale v každém případě plynulejší.

V dobré společnosti

Kdysi bývalo pravidlem, že vozy ze země galského kohouta měly měkká gaučovitá sedadla, kolíbavé pérování a s tím související rozbředlé jízdní vlastnosti. Tomu se může nový mégane jen smát. Na řidiče působí sportovně tuhým a jakoby utaženým dojmem. Řízení klade příjemně tuhý odpor, a pomineme-li méně citlivou oblast kolem středové polohy, diktuje kolům směr dostatečně přesně, byť zpětné vazby nemá na rozdávání.

Podvozek má do zmiňované pověsti daleko, na šestnáctipalcových kolech naopak patří k tvrdším. Na krátkých ostrých nerovnostech zaznamenáte zřetelnější bouchnutí, celkově je ale cestovní komfort uspokojivý i na rozbitých cestách.

Parketou podvozku jsou zatáčkovité pasáže s kvalitním povrchem, kde se může řádně předvést. Ač není rodinné kombi primárně určené k nějakému dovádění, svižnějšímu tempu se nebrání, naopak jej vítá.

Chová se stabilně, čitelně, ochotně mění směr a na limitu naznačuje kombi spíš sportovní přetáčivost místo nedotáčivého úprku ze zatáčky po tečně.

Stabilizační systém nejde v duchu francouzské tradice vypnout v rychlostech nad 50 km/h, a jak jsme se přesvědčili, mluví řidiči do práce v rozumné míře a až tehdy, kdy je to skutečně potřeba. Celkově vnímáme naladění mégane jako zdařilý univerzální kompromis, který vyhoví vysokému procentu řidičů.

Specialita podniku

Pětiletý Renault Mégane dozrál jako dobré francouzské víno. S novou vizáží získal zářivou jiskru, díky módním odstínům karoserie chytl správnou barvu a s akurátním jízdním projevem zachutná jak klidnému, tak dynamicky založenému řidiči. Praktickým kufrem, bohatou výbavou a atraktivní

cenou pak představuje lákavé a vyvážené menu.

Základní údaje
Motor Přeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem 1461 cm3
Rozvod OHC, 2 ventily na válec
Výkon 81 kW při 4000 ot./min
Točivý moment 260 N.m při 1750 ot./min
Pohon předních kol
Převodovka Šestistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,4 s
Emise CO2 90 g/km
Spotřeba město/ mimo město 3,9/3,2 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 3,5 l/100 km
Rozvor náprav 2703 mm
Délka x šířka x výška 4567 x 1804 x 1507 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1377/562 kg
Objem palivové nádrže 60 l
Rozměr pneumatik 205/55 R 16
Objem kufru 486/1595 l
Celková záruka 5 let nebo 100 000 km, 3 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie
Cena testovaného provedení 447 500 Kč*
Výbava metalíza 14 200 Kč, rezerva 2000 Kč, parkovací čidla a elektricky sklopná zrcátka 9000 Kč, vyhřívaná přední sedadla 5600 Kč, navigace 13 700 Kč, elektronická parkovací brzda, asistent rozjezdu do kopce a handsfree karta 10 000 Kč)
Základní cena 389 900 Kč *
* akční cena

Plusy

  • Atraktivní design
  • Hodnotný a líbivý interiér
  • Prostor pro posádku
  • Úsporný turbodiesel
  • Lákavá cena, bohatá výbava
  • Jisté jízdní vlastnosti

Minusy

  • Skromnější objem kufru
  • Horší ergonomie ovladačů R-Link
  • Vyšší posaz vpředu
  • Rázy od kol na kratších nerovnostech
Jiří Baborský
Diskuze (327)
27. 12. 2013 12:15
Re: dokonalá Cestovní idylka
Prostě multilink je prostorově náročnější, to je prostě dané a je to tak.To co ty řešiš má jiné důvody.Velký kufr jde udělat s oběma řešeníma, v tom máš pravdu..... a třeba u Civiku 8G, tam by se víceprvek fakt nevešel, pravda třeba by to vymyslet šlo.....je to pak jen otázka peněz, nákladů na výrobu auta.
27. 12. 2013 12:00
Re: Dobré auto za tu cenu
Počkej, výborné je za 1.A s tím tedy nesouhlasím.Je to dobré auto, to ano, ale podvozkově jsou lepší auta a i kdyby nebyla, tak jedničku rozhodně tohle auto nemůže v kategorii podvozek dostat.Ani náhodou.Tak za 3.
27. 12. 2013 10:47
Re: Dobré auto za tu cenu
Proto jsem napsal DEKRU a ne TUV. :-)
26. 12. 2013 20:18
Re: Dobré auto za tu cenu
pod každým článkom s výsledkami technických kontrol vypisuješ komentáre o tom, že je to štatistika vypaléných žiaroviek :-!
26. 12. 2013 18:43
Re: Dobré auto za tu cenu
ADAC, německé STK DEKRA, francouzské STK, britské statistiky,... nejsou založené na výsledku jednoho auta ty komiku. :-) Ty statistiky po 100 000 km jsou už jen třešničkou na dortu potvrzujících tyto statistiky.