Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Mégane Grandtour GT 2,0 dCi (118 kW) – Naftový světoběžník

Aleš Jungmann
Diskuze (1)
V naší redakční garáži není Mégane Grandtour zdaleka poprvé, přesto nás čekalo něco úplně nového. K testu dorazilo nejsilnější vznětové kombi s lákavým přídomkem GT.

O tom, že máte tu čest s vozem z absolutního vrcholu nabídky řady, vás nemusí nikdo dlouho přesvědčovat; stačí překročit prahovou lištu s nápisem „Renault Sport“ a usednout do pohodlných, výrazně tvarovaných polokožených sedadel. Sportovní volant i řadicí páka jsou potaženy kůží, pedály jsou hliníkové. Inu, nezačíná to špatně, dojem z interiéru je na první (i druhý) pohled velmi dobrý.

Pod kapotou se ukrývá přeplňovaný vznětový dvoulitr o výkonu 118 kW při 3750 min-1, který dává 380 Nm ve 2000 min-1. Vůz díky tomu ochotně zrychluje již téměř od volnoběžných otáček, po překonání nevelké turbodíry. Dobrou zprávou je, že zátah odspodu není vykoupen brzkým útlumem – agregát si vezme oddychový čas až na začátku červeného pole, tedy při 4500 otáčkách. Nešetřilo se na tlumících materiálech, a tak nejenže čtyřválec pracující pod kapotou posádku neruší, výborně odtlumen je také aerodynamický hluk, či hluk odvalujících se 18palcových kol. Skvěle, takto přesně má fungovat opravdové GT.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni  

Spotřeba paliva je v normálu. Přesně touto větou jde popsat apetit šestnáctiventilového dvoulitru, splňujícího emisní normu Euro 5. Ve městě jsme jezdili za 7 až 8 litrů paliva, klidné stovkové tempo nádrž připravilo každých 100 km o 5,2 litru nafty. Agregát v tu chvíli točí na šestý, nejvyšší převodový stupeň, dva tisíce otáček za minutu a vy se tedy pohybujete na vrcholu křivky točivého momentu, což je samozřejmě velmi příjemné. Troufáme si tvrdit, že v pružném zrychlení by za silnější (132 kW, 300 Nm) benzinovou verzí Grandtouru GT dieselový Grandtour GT příliš nezaostával.

Zrychlení na reálných 130 km/h znamená nejen nárůst spotřeby (7,9 litru při 2700 min-1) ale také překvapivě malý nárůst hluku. Jak už jsme řekli, Mégane je opravdu dobře odhlučněn. Test jsme nakonec zakončili se spotřebou 6,2 litru na 100 kilometrů a to hlavně díky výletům daleko za hranice hlavního města, kde na okresních silnicích umí vůz i s mnohasetkilovým nákladem rychle průměr zmenšovat směrem k šesti litrům. Na šedesátilitrovou nádrž tak lze atakovat i tisícovku ujetých kilometrů na jedno natankování.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni  

Sportovnímu charakteru odpovídá i tužší naladění podvozku. Je vidět, že odborníci z Renault Sportu dělají svou práci skvěle – vůz se mnohem méně naklání, pneumatiky se asfaltu pouštějí až při opravdu divokých manévrech (jistá nervóznost Méganu při jízdě na limitu je zde výrazně potlačena) a jízda je poměrně komfortní i na standardně montovaných osmnáctipalcových pneumatikách o rozměru 225/40.

Ačkoliv je pod kapotou poměrně těžký vznětový motor; výraznější nedotáčivost jsme nezaznamenali. Zde by se měli přiučit i někteří další výrobci, kteří si pod „sportovnější verzí“ často představují prkenný, nepoddajný podvozek.

Jedinou pihou na kráse bylo řazení. Šestistupňový manuál sice bezezbytku splňuje nároky běžného uživatele, v souvislosti s měkkým koženým volantem, kovovými pedály a podařeným podvozkem ovšem za očekáváním lehce zaostává; ostatně ani Mégane RS v této oblasti nad svými „hot-hatch“ soupeři příliš bodíků neposbíral. Lehce gumové řazení ale lze rodinnému GT přeci jen odpustit mnohem snáze, než je tomu u nejrychlejší verze.

Stejně je na tom i řízení, více komunikativnosti ale od elektrického posilovače asi ani chtít nemůžeme, oproti klasické verzi se nám zdálo, že řízení bylo přeci jen o něco lepší. Naopak chvalitebná je brzdová soustava s, oproti běžným verzím, většími kotouči vpředu (296 vs. 280 mm), která modré GT držela bezpečně na uzdě a řidiči usnadňovala úlohu dobrou dávkovatelností brzdového účinku.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni  

Jak je z řádků výše patrné, vznětový Mégane Grandtour GT se nám velmi zamlouval. Dostatečně prostorný vůz (v rámci možností třídy) s velkým zavazadelníkem o základním objemu 491 litrů se snadno může stát sympaticky svižným rodinným vozem pro náročnější tatínky (či maminky). V základní výbavě za 574.900,- navíc nechybí nic z běžně dokupované výbavy, takže do úvahy připadá leda metalíza, bi-xenonové světlomety, navigační systém, či vyhřívaná přední sedadla. Vybavíte-li touto výbavou GT zjistíte, že se dostáváte na dostřel (či spíše dohod) k Laguně Grandtour GT se vznětovým dvoulitrem o výkonu 131 kW, která je nyní v akci za 649.900,- Kč.

První cena vozu309.900,- (1.6 16V 74kW Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací549.900,- (2.0 dCi AUT 110 kW Dyn.)
Základní cena testovaného vozu574.900,- (2.0 dCi 110 kW GT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků588.600,- (2.0 dCi 110 kW GT)

Plusy

  • Silný a pružný motor
  • Nízká spotřeba
  • Dobře naladěný podvozek
  • Nízká hrana zavazadelníku, v rovině s podlahou
  • Bohatá základní výbava, vkusné doplňky
  • Kvalita zpracování interiéru

Mínusy

  • Vyšší ceny naftových motorizací
  • Omezený výhled šikmo vzad
  • Omezený prostor na výšku na sedadlech vzadu
  • Nelze docílit zcela rovné dno po sklopení zadních sedadel

Aleš Jungmann
Diskuze (1)
Renault Mégane Grandtour GT 2,0 dCi (118 kW)
Cena základní sestavy 574 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBV a s asistenčním systémem brzd, elektronický stabilizační systém ESP s protiprokluzovým systémem ASR a kontrolou nedotáčivosti, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, čelní dvouobjemové adaptabilní airbagy pro řidiče a spolujezdce (odpojitelný), boční airbagy (chránící hrudník-pánev) na předních sedadlech, hlavové airbagy, karta Renault „Keyless Drive“, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově a hloubkově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, palubní počítač v angličtině, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, asférické na straně řidiče, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, stěrač zadního okna, manuální klimatizace s pylovým filtrem, centrální zamykání dveří a palivové nádrže, postupné rozsvěcení/zhasínání vnitřního osvětlení elektronickou kartou, elektrické ovládání předních a zadních oken, impulzní, s ochranou proti přiskřípnutí, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, dělená zadní sedadla 1/3 – 2/3, schránka pod podlahou u řidiče a spolujezdce, přední loketní opěrka s odkládacím prostorem, odkládací schránka spolujezdce, RadioSat Classic CD MP3 4x15 W, s ovládáním pod volantem, oddělený displej, 18palcová kola z lehké slitin, Dvouzónová automatická klimatizace s 3 režimy nastavení + dešťový a světelný senzor, Pack GT Line (sportovní podvozek, difuzor, sedadla typu RS, hliníkové pedály, kliky dveří, vnější zrcátka a střešní lišty v ocelově šedé barvě, spodní část nárazníku v barvě karoserie, zatmavené přední světlomety), parkovací senzory vzadu Kč
Cena testované sestavy 588 600 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+13.700,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 491 / 1567
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1424 / 490
Rozměr pneu: 225/40 R18
Renault Mégane Grandtour GT 2,0 dCi (118 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4559
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1507
d) rozvor (mm): 2703
e) rozchod vpředu (mm): 1543
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Ada je zase tady
7. 4. 2011 15:58
Trapné...
... aby auto s tak nízkým aerodynamickým profilem, vybavené dieselem, žralo při 130kmph na dálnici téměř 8 litrů je opravdu trapnost nad trapnost.

Můj starý Passat 4 motion s trvalym nahonem 4x4 (rozvodovka Torsen) s motorem 1,9TDI PD 96kW, který vážil výrazně více a měl výrazně větší plochu, žral při 130kmph 7,2 l/100km.

Je to jen další důkaz, že u rendlíků neumí udělat pořádný motor (a to už ani nemluvím o střední době životnosti takového motoru...).

Nejlepším důkazem kvality kreatur "Made by rendlík" je, že v samotné Paříži jezdí jako taxíky spousta Superbů, Octavií, sem tam nějaký Peugeot, ale prakticky žádné Rendlíky.

Zkuste se zamyslet nad tím, proč asi... >:D