TEST Renault Mégane Grandtour GT 2,0 dCi (118 kW) – Naftový světoběžník
O tom, že máte tu čest s vozem z absolutního vrcholu nabídky řady, vás nemusí nikdo dlouho přesvědčovat; stačí překročit prahovou lištu s nápisem „Renault Sport“ a usednout do pohodlných, výrazně tvarovaných polokožených sedadel. Sportovní volant i řadicí páka jsou potaženy kůží, pedály jsou hliníkové. Inu, nezačíná to špatně, dojem z interiéru je na první (i druhý) pohled velmi dobrý.
Pod kapotou se ukrývá přeplňovaný vznětový dvoulitr o výkonu 118 kW při 3750 min-1, který dává 380 Nm ve 2000 min-1. Vůz díky tomu ochotně zrychluje již téměř od volnoběžných otáček, po překonání nevelké turbodíry. Dobrou zprávou je, že zátah odspodu není vykoupen brzkým útlumem – agregát si vezme oddychový čas až na začátku červeného pole, tedy při 4500 otáčkách. Nešetřilo se na tlumících materiálech, a tak nejenže čtyřválec pracující pod kapotou posádku neruší, výborně odtlumen je také aerodynamický hluk, či hluk odvalujících se 18palcových kol. Skvěle, takto přesně má fungovat opravdové GT.
Spotřeba paliva je v normálu. Přesně touto větou jde popsat apetit šestnáctiventilového dvoulitru, splňujícího emisní normu Euro 5. Ve městě jsme jezdili za 7 až 8 litrů paliva, klidné stovkové tempo nádrž připravilo každých 100 km o 5,2 litru nafty. Agregát v tu chvíli točí na šestý, nejvyšší převodový stupeň, dva tisíce otáček za minutu a vy se tedy pohybujete na vrcholu křivky točivého momentu, což je samozřejmě velmi příjemné. Troufáme si tvrdit, že v pružném zrychlení by za silnější (132 kW, 300 Nm) benzinovou verzí Grandtouru GT dieselový Grandtour GT příliš nezaostával.
Zrychlení na reálných 130 km/h znamená nejen nárůst spotřeby (7,9 litru při 2700 min-1) ale také překvapivě malý nárůst hluku. Jak už jsme řekli, Mégane je opravdu dobře odhlučněn. Test jsme nakonec zakončili se spotřebou 6,2 litru na 100 kilometrů a to hlavně díky výletům daleko za hranice hlavního města, kde na okresních silnicích umí vůz i s mnohasetkilovým nákladem rychle průměr zmenšovat směrem k šesti litrům. Na šedesátilitrovou nádrž tak lze atakovat i tisícovku ujetých kilometrů na jedno natankování.
Sportovnímu charakteru odpovídá i tužší naladění podvozku. Je vidět, že odborníci z Renault Sportu dělají svou práci skvěle – vůz se mnohem méně naklání, pneumatiky se asfaltu pouštějí až při opravdu divokých manévrech (jistá nervóznost Méganu při jízdě na limitu je zde výrazně potlačena) a jízda je poměrně komfortní i na standardně montovaných osmnáctipalcových pneumatikách o rozměru 225/40.
Ačkoliv je pod kapotou poměrně těžký vznětový motor; výraznější nedotáčivost jsme nezaznamenali. Zde by se měli přiučit i někteří další výrobci, kteří si pod „sportovnější verzí“ často představují prkenný, nepoddajný podvozek.
Jedinou pihou na kráse bylo řazení. Šestistupňový manuál sice bezezbytku splňuje nároky běžného uživatele, v souvislosti s měkkým koženým volantem, kovovými pedály a podařeným podvozkem ovšem za očekáváním lehce zaostává; ostatně ani Mégane RS v této oblasti nad svými „hot-hatch“ soupeři příliš bodíků neposbíral. Lehce gumové řazení ale lze rodinnému GT přeci jen odpustit mnohem snáze, než je tomu u nejrychlejší verze.
Stejně je na tom i řízení, více komunikativnosti ale od elektrického posilovače asi ani chtít nemůžeme, oproti klasické verzi se nám zdálo, že řízení bylo přeci jen o něco lepší. Naopak chvalitebná je brzdová soustava s, oproti běžným verzím, většími kotouči vpředu (296 vs. 280 mm), která modré GT držela bezpečně na uzdě a řidiči usnadňovala úlohu dobrou dávkovatelností brzdového účinku.
Jak je z řádků výše patrné, vznětový Mégane Grandtour GT se nám velmi zamlouval. Dostatečně prostorný vůz (v rámci možností třídy) s velkým zavazadelníkem o základním objemu 491 litrů se snadno může stát sympaticky svižným rodinným vozem pro náročnější tatínky (či maminky). V základní výbavě za 574.900,- navíc nechybí nic z běžně dokupované výbavy, takže do úvahy připadá leda metalíza, bi-xenonové světlomety, navigační systém, či vyhřívaná přední sedadla. Vybavíte-li touto výbavou GT zjistíte, že se dostáváte na dostřel (či spíše dohod) k Laguně Grandtour GT se vznětovým dvoulitrem o výkonu 131 kW, která je nyní v akci za 649.900,- Kč.
První cena vozu | 309.900,- (1.6 16V 74kW Authentique) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 549.900,- (2.0 dCi AUT 110 kW Dyn.) |
Základní cena testovaného vozu | 574.900,- (2.0 dCi 110 kW GT) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 588.600,- (2.0 dCi 110 kW GT) |
Plusy
- Silný a pružný motor
- Nízká spotřeba
- Dobře naladěný podvozek
- Nízká hrana zavazadelníku, v rovině s podlahou
- Bohatá základní výbava, vkusné doplňky
- Kvalita zpracování interiéru
Mínusy
- Vyšší ceny naftových motorizací
- Omezený výhled šikmo vzad
- Omezený prostor na výšku na sedadlech vzadu
- Nelze docílit zcela rovné dno po sklopení zadních sedadel