Test: Scania OmniExpress H - Meziměstský lev
Úsporná ekonomická opatření nahrávají víceúčelovým vozidlům. Propad trhu s autobusy propukl v plné síle před rokem, a to dovedlo dopravce k tomu, aby pořizovali co nejuniverzálnější vozidla. Jedním z nich je i zkoušený OmniExpress, který s délkou 12 metrů dobře zvládne meziměstskou regionální dopravu. Může však být nasazen i na kratších linkových trasách.
Největší Omni
Produktová linie Scania Omni zahrnuje čtyři řady. Začíná městským autobusem OmniCity a pokračuje přes příměstský OmniLink k meziměstskému OmniLine. Zkoušený OmniExpress tvoří top nabídku a nabízí také třínápravové varianty až do délky 14,7 m. My jsme se svezli základním dvounápravovým typem. Výška vozidla dosahovala jen 3,4 metru, ale pro delší trasy lze pořídit vyšší variantu s 3,6 m.
Necelých padesát
Konfigurace sedadel 47+1 se nám u dvanáctimetrového autobusu zdála jako vhodná pro regionální přepravu. Sedadla s dvoubodovým bezpečnostním pásem byla příjemně vysoká a tuhá, takže cestující si na něm může během 1-2hodinové jízdy odpočinout.
OmniExpress pro vzdálenější linkovou dopravu dostal do konstrukčních skupin hliník. Výrobce tím snížil pohotovostní hmotnost vozidla a více kilogramů pak zbylo na užitečnou složku.
Jízda
První kilometry s OmniExpressem po kvalitní silnici první třídy se nám jevily jako naprosto komfortní. Dvanáctilitrový šestiválec poskytoval nadbytek energie, protože autobus byl obsazen pouze deseti osobami. Jednalo se tedy o mimořádné podmínky, běžně počítáme aspoň s polovičním využitím sedadel.
Malá obsazenost se projevila při sjetí z kvalitní silnice na tu horší. Poněkud tvrdší pérování nám dalo okamžitě znát, že s dírami a boulemi na vozovce nekomunikuje. Díky vysokoprofilovým pneumatikám 295/80 R22,5 sice otřesy v interiéru nebyly nepříjemné, ale s nostalgií jsme vzpomínali na svezení v komfortním Irizaru i4.
Pohonný řetězec
Autobus byl poháněn šestiválcem o výkonu 250 kW. Tichý chod a dobré odhlučnění patří dnes již ke standardu. Agregát byl spojený s převodovkou GR875R s ovládáním ComfortShift. Sedmistupňové ústrojí s možností předvoleb sice není nejmodernějším například ve srovnání s automatizovaným Opticruisem, ale pro potřeby meziměstského vozidla celkem stačilo.
K motoru, jehož maximum točivého momentu se nacházelo v úzkém rozpětí 1100-1350 ot. za min. by v kopcovitějším terénu byla vhodnější vícestupňová převodovka. My jsme však náročná stoupání nepřekonávali a autobus byl jen lehce zatížen.
Pohodlné nastupování
Ačkoliv „pokleknutí“ tzv. kneeling známe zejména u městských autobusů, tento komfortní prvek najdeme i u meziměstských vozidel. Díky pneumatickému pérování se výška prvního schodu dostala na minimální úroveň. Ještě jednu věc musíme pochválit – výstup na podlahu autobusu byl ulehčen třemi malými schody. Výrobce tak vyšel vstříc méně mobilním cestujícím.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Délka/šířka/výška (mm) | 11 990/2550/3400 |
Rozvor (mm) | 5900 |
Motor | Scania DC12 10 340 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 250/1800 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 1700/1100-1350 |
Převodovka | Scania GR875R ComfortShift |
Obsaditelnost | 47 + 1 |
Stálý převod | 2,92 |
Pneumatiky | 295/80 R22,5 |