TEST Seat Ibiza: První jízdní dojmy
Všechno se to seběhlo až nečekaně rychle. Studie malého kupátka Seat Bocanegra představená v březnu v Ženevě byla pro mě velmi příjemným překvapením a takřka vzápětí nám automobilka ukázala první oficiální snímky produkčního pětidveřáku Ibiza, jenž z konceptu vychází. A teď, pouhé dva měsíce od skončení švýcarského autosalonu už na palubě příšerně vibrujícího a hlučícího letadla Fairchild Metro 23, jehož vrtule pracuje asi metr a půl od mojí hlavy, na trase Ibiza-Praha, píši tyhle řádky v naději, že se mi podaří nasměrovat svou pozornost jinam, než na to, že mám hlavu jako střep.
Emoce? Jak pro koho
Oč nadšenější jsem byl z Bocanegry, která naznačovala, že by mohla mít Alfa Mi. To zdatnou konkurenci v soutěži krásy segmentu B, o to rozpačitější jsem z designu pětidveřové Ibizy. Nebezpečně vyhlížející příď přechází do (i navzdory dvěma výrazným prolisům na pontonu) až překvapivě krotce a nenápadně působícího profilu. Dle mého názoru by autu prospěly ostřejší linie prosklení. A záď se zcela rovnou spodní linií zadního skla a malými svítilnami působí dost nudně, o menší vzpruhu se postará po rozsvícení jen docela zajímavě řešená optika. Ještě že je design tak subjektivní záležitost a tohle auto se vám klidně může líbit více, než mě, já si ale s konečným soudem počkám na produkční Bocanegru, neboli Ibizu 3D.
Interiér mě nenechá na pochybách, že sedím v Seatu. Přestože se nepodobá ani předchozí Ibize, ani současnému Leonu, nese si z každého něco a výsledkem jsou velice sympatické tvary. K tomu si přidejte fakt pěkně tvarovaný volant, jenž se výborně drží, standardní sedadla s lehkým bočním vedením a nízkým posazem, sportovně vyhlížející kapličku s přístroji - a máte velmi příjemné pracoviště řidiče. Ba co víc, potěší i dost velký kufr – 292 l patří k nejlepším hodnotám v segmentu. Snad pouze tvrdé plasty na celé palubní desce působily dojmem, že jsou tvrdé a plastové až moc.
Motor nepřekvapil
Tentokrát se nekonaly žádné motorické (nebo snad motoristické?) hody, měl jsem možnost vyzkoušet pouze jedinou pohonnou jednotku, takže jsem sáhl po té, která se zdála pro klikaté silničky španělského ostrova jasně nejlepší a tedy i tu, kterou zřejmě koupí sportovně orientovaný řidič – benzinovou šestnáctistovku o výkonu 105 koní. Nevím, jak na tom jsou ostatní motorizace, ale tahle je pro malé, sportovně laděné auto tak akorát. Libuje si spíš ve středních otáčkách a nevytáčí se tak ochotně, jak tomu bývalo u stejných objemů před pár lety, nebo jak tomu je u nejlepších šestnáctistovek současnosti. Její dynamika je spíš průměrná, ale na svižné svezení tento výkon postačuje, nečinilo mi problémy předjíždět. Litoval jsem jen, že omezovač zasahuje až příliš brzo – již kolem 6400 otáček. Ale nezoufejte, tahle verze je nejsportovnější jen dočasně, automobilka oficiálně potvrdila, že se časem objeví sportovnější verze FR a Cupra. Ocenit musím dobré odhlučnění čtyřválce, do kabiny pronikal zvuk příjemně a nevtíravě. Řazení pětistupňové manuální převodovky je typický Koncern – dráhy jsou krátké a přesné, rychlé sportovní řazení ale komplikuje odpor neutrální polohy. Meziplynem si nepomáhám, elektronika nereaguje zas tak rychle, aby to mělo nějaký efekt, takže je prostě třeba měnit rychlostní stupně méně impulzivně…
Znamenitý podvozek
Zatímco dosavadní vrcholné pohonné ústrojí nebudí kdovíjaké emoce, dostatečně jsem se „zahojil“ na podvozku. Seaty byly charakteristické hodně sportovně laděnými šasi, které zajišťovaly velmi dobré jízdní vlastnosti, vyžadovaly ale od posádky velkou shovívavost při přejezdech nerovností. Ibiza je ale od tohoto nastavení diametrálně odlišná. Její tlumiče totiž pracují znamenitě a poskytují velmi dobrý jízdní komfort. Přitom se ale hatchback v zatáčkách naklání jen minimálně a jízdní vlastnosti byly na kvalitních španělských silnicích znamenité. Nedotáčivost podvozku je dobře potlačena a při změně zatížení v zatáčce přichází neklid zádě jen zřídka kdy. Brzdy mají příjemný nástup a nepodařilo se mi je unavit ani při hodně dravém jízdním stylu. Řízení by mohlo fungovat ještě o něco lépe v oblasti kolem přímého směru, ale jinak je přesné a s nepřehnaným účinkem posilovače, rozhodně bude patřit mezi malými auty těm nejlepším.
Silný hráč
Seat Ibiza mě rozhodně překvapila kombinací jízdních vlastností a komfortu, naopak nepřekvapila typickou orientací na řidiče, a bohužel ani pohonnou jednotkou. Seat navíc prohlásil, že výrazně zapracoval na dosavadní slabině svých aut – kvalitě a spolehlivosti. Pokud se povede všechny tyto vlastnosti skloubit a doplní je tradičně atraktivní cena, má Ibiza velké šance výrazně promluvit do prodejů v segmentu B. Já ale stále čekám, jak to dopadne s Bocanegrou…
SEAT Ibiza - přehled motorizací | ||||
Motor | 1,2 12V | 1,4 16V | 1,6 16V | 1,9 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1198 | 1390 | 1598 | 1896 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 51/5400 | 63/5000 | 77/5600 | 77/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 112/3000 | 132/3800 | 153/3800 | 240/1900 |
Max. rychlost [km/h] | 163 | 175 | 187 | 186 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 15,0 | 12,2 | 10,5 | 10,6 |
Zrychlení 80-120 km/h na 5.r.s. [s] | 18,8 | 20,9 | 16,5 | 14,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 6,2 | 6,6 | 4,5 |