TEST Seat Leon 2.0 TDI Sport Up - v rytmu Salsy
V novém miléniu začal Seat hledat své místo v portfoliu skupiny VW, dostal se do dynamicky zaměřené odnože vedené značkou Audi, představoval pravidelně emocemi nabité studie, ale na nové modely s horkou krví se dlouze čekalo. Toto skóre příliš nevylepšily ani velmi silné verze Ibizy, Toleda nebo Leona, protože jejich karosérie byly až příliš konvenční.
Poté, co ze stolů zmizely projekty ryze sportovních Seatů se zdálo, že ze smělých plánů nezbude pro sériovou produkci mnoho. V atmosféře, ve které je konkurence hrající na city zákazníků na koni, přišla vlna novinek, které španělské automobilce dávají příležitost k renesanci. První dva představené modely – Altea a Toledo – způsobily u řady seatistů rozpačité pohledy, ale celá proměna výrobního programu je postavena na hlubších úvahách než jen na prvních dojmech. Možná, že se časem dozvíme jak vznikl nápad představit nejdříve Alteu, rodinný minivan, který vlastně neměl předchůdce a nebylo jasné zda se náhodou nejedná o náhradu za krátké Seaty nižší střední třídy. Pak přišlo Toledo, které šokovalo všechny „skalní“ ještě více. Jeho záď možná není právě sportovní, někomu se může zdát málo elegantní, ale svou cílovou skupinu má. Nyní když vidíme Leona, vypadá to, jakoby ústředním záměrem bylo šokovat; upozornit svět na zásadní obrat v programu Seatu. Nový Leon není tak rozporuplný jako jeho vyšší sourozenci, vlastně bychom jej mohli označit za nejčistší Seat, současné doby, se vším, co od této španělské značky člověk čeká.
Nový Leon: vše začalo Salsou
seat testy nizsistredni
Smyslný tanec dal v roce 2000 jméno studii Seatu, která byla o dva roky později oživena, přepracována a stala se základem pro tvary sériového Leonu druhé generace. Základní znaky jeho karosérie jsou společné modelům Altea a Toledo: kapkovitá příď s novým výrazným tvarem masky chladiče, výrazně prostorově tvarované prolisy karosérie, které se namísto běžných vzhledových funkcí (lehce dotvářet dojem, ukrývat nebo naopak zvýrazňovat části karosérie) nekompromisně podepsaly na definitivní podobě nové trojice. Přítomna je i charakterová linie na obou dveřích, optickou sílu Leonu dodávají zvýrazněné lemy blatníků. Podobnost s Alteou a Toledem idealizuje dokonce i uspořádání bočních oken s malým předním trojúhelníkem, ale vězte, že na karosérii je méně shodných dílů než byste na první pohled odhadovali.
Leon je především o 11 cm nižší než jeho sourozenci, což při délce 4315 mm (tj. o 35 mm více než Altea) dělá karosérii Leona opticky sportovně nízkou, k celkově dobrému dojmu přispívá delší přední převis a vysoká spodní hrana oken, která se dynamicky zvyšuje. Zakomponované spojlery neruší, ale jsou přitom jednoznačným příslibem hbitého svezení. Záď, která je nejnovějším počinem designérů Seatu, se podle několika našich modelových zákazníků podobá Mazdě3, se kterou byl Leon srovnáván i při pohledu z bočního profilu.
Srovnání vnějších rozměrů s koncernovými příbuznými – Golfem a A3 Sportback – dopadá nejlépe pro Leona. Oblé tvary ovlivňují vnímání designu Leona. Délka 4315 mm je o 110 mm větší než u VW a o 35 mm než u Audi, Leon je o 38 mm vyšší než Audi A3 Sportback a o 27 mm nižší než Golf.
seat testy nizsistredni
Designérskými lahůdkami jsou jednak stěrače ukryté ve sloupích karosérie v aerodynamicky optimální vertikální poloze; ještě zajímavější je úkryt dveřní kliky druhého páru dveří, což je řešení, kvůli kterému „vyrobili“ designéři úkol pro technology. Malé trojúhelníkové boční okno je z plastu netradičního tvaru, který umožňuje zanořit ruku do štěrbiny zadních dveří, v níž je konečně kýžená klika. Leonu sluší nová podstatně sportovnější vnější zpětná zrcátka uchycená do plechu dveří.
Jízda: splněná očekávání
Vizuální zážitky z okolí nového Seatu Leon, které vás naladí na vhodnou španělskou notu, odpovídají těm, které lze přivodit jízdou. Briskní reakce sportovního podvozku (součást výbavy Sport Up) v kombinaci se sedmnáctipalcovými koly z lehkých slitin, obutých do pneumatik Bridgestone Potenza 225/45 R17 jsou špičkovým řešením, jež je spolu s platformou Fordu Focus v současnosti na vrcholu třídy. Vyznavači pohodlí asi budou s naladěním tohoto Leona nesouhlasit, ale k silnému motoru TDI a celkovému stylu Leona nám tato volba připadá optimální. Navíc stále existuje možnost volby kompromisního nastavení standardního podvozku v provedeních Reference a Stylance, kde lze očekávat přívětivější utlumení.
Řízení s elektrohydraulickým posilovačem opět chválíme za optimálně naladěný software, pomáhající programově tam kde to řidič sám očekává, v případě Seatu se už poněkolikáté setkáváme také s výborným volantem, který řidiči nabízí možnost plně vychutnat ovládání vozu.
Hnací ústrojí se v našem exempláři sestávalo ze známé kombinace čtyřválce 2.0 TDI (103 kW) a šestistupňové manuální převodovky. K motoru snad není třeba bližšího popisu, protože jsme se s ním již nesčetněkrát setkali a vedle příjemné síly (320 Nm mezi 1750 a 3200 ot./min) je příjemná také možnost širokého použitelného otáčkového spektra (od 1700 až za 4000 ot./min). Tradiční výtka směřující k vyšší hlučnosti při dálničním provozu se nám v Leonu nepůsobila významnější nepohodlí, příznivá je také subjektivně vnímaná hladina aerodynamického hluku. Převodovka vyniká přesnými drahami, po kterých se řadící páka lehce pohybuje, dálniční rychlost 130 km/h představuje 2500 ot./min na 6. rychlostní stupeň, podřadíte-li o jeden dolů ukáže při stejné rychlosti otáčkoměr 3000 ot/min. Zpřevodování Toleda, Altey i Leona s motorem 2.0 TDI (103 kW) je shodné.
Spotřeba se při jízdě mimo město dostala k 5,0 l/100 km. Dálniční cestování žádá mezi 6,5 a 7,0 l nafty na 100 km a celková spotřeba během testu (1/3 městský provoz) činila 6,8 l/100 km.
Interiér
Uvnitř španělského elegána panuje zajímavá atmosféra. Díky značně plochému čelnímu sklu a malým trojúhelníkovým oknům u A-sloupků je sportovní vzezření exteriéru úspěšně přeneseno také na posádku, která okolí vozu vnímá skrze nízké okenní plochy tvarované téměř jako v kupé. Přístrojová deska je z rodu Altea-Toledo-Leon a přes aplikaci koncernových dílů i elektroniky působí svébytným dojmem. Praktické jsou větší rozestupy mezi jednotlivými ryskami rychloměru v oblasti 0 až 140 km/h, protože v často používaném pásmu lze snáze odečítat aktuální hodnoty, naopak při rychlostech nad 140 km/h (např. při jízdě po Německu) již není příliš podstatné zda jedete 150 nebo 155 km/h, čemuž vyhovují menší rozestupy na číselníku. Optimistické maximum rychloměru (240 km/h) bude reálně využitelné snad až v chystaných sportovních verzích FR nebo Cupra.
Chvála patří sportovním sedadlům (série u výbavy Sport a Sport Up) za jejich rozměry, tvarování i vzor potahové látky. Středová konzole je jednoduchá, ale snášela před naším panelem hodnotitelů největší kritiku za strohost, příliš velké rozměry, ale přitom jen málo ovladačů. Z ergonomického hlediska ji nelze mnoho vytknout, ale vzhledem k ceně vozu šplhající přes 600 tisíc korun, bychom čekali „více muziky“.
seat testy nizsistredni
Ani na zadních sedadlech netrpí cestující nedostatkem prostoru. Ve srovnání s Alteou nebo Toledem jej je méně do výšky, ale průměrně vzrostlý jedinec nebude mít problémy. Základní zavazadlový prostor (341 l) lze zvětšit sklopením opěradel, sedák však zůstává na svém místě a tak vzniká asi 8 cm vysoký schod a zadní strana opěradla vytváří jen nakloněnou rovinu.
Cenový mix dovozce nastavil jinak než u koncernového Volkswagenu Golf. Nejlevnější Leon stojí u nás 429.900,- Kč, je dodáván s motorem 1.6 (75 kW), předními, bočními a okenními airbagy, ABS+TCS. Připlácet je však třeba za rádio s CD přehrávačem (+15.520,-Kč), klimatizaci (+30.100,- Kč, resp. 42.900,-Kč za automatickou), ESP+EBA+DSR (+13.900,- Kč) nebo palubní počítač dodávaný výhradně s tempomatem za 8.550,- Kč.
Závěr
Leon je ryzí Seat, takový jakého si všichni přejí: se sportovní karosérií, podvozkem, řízením, řazením, zkrátka se vším, na co sáhnete. Přitom vychází z koncernových základů, které by měly zajistit potřebnou kvalitu a výdrž. Leon je uvnitř stejně prostorný jako Golf, ale zvenku a při jízdě je mnohem, mnohem zábavnější!
První cena vozu | 429.900,- (1.6 75 kW, Reference) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 592.900,- (2.0 TDI 103 kW, Stylance) |
Základní cena testovaného vozu | 611.900,- (2.0 TDI 103 kW, Sport Up) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 688.020,- (2.0 TDI 103 kW, Sport Up) |
Plusy
- vzhled
- výborné jízdní vlastnosti
- přímé řízení, přesné řazení
- dobré zpracování
- sportovní sedadla
Minusy
- stroze působící středová konzola
- horší výhled šikmo vpřed, přes A-sloupky