Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Leon ST: První jízdní dojmy

Martin Frei Martin Frei 5. 12. 2013 • 08:56
59
56
Zobrazit náhledy (59)
Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon
Po experimentech s vysokými karoseriemi ve stylu MPV přichází Seat konečně s tím, co máme rádi: s obyčejným kombíkem.

Češi mají jasno. Ať se zeptáme prodejců nových nebo ojetých vozů, věčně rozlítaných obchodních zástupců či kolegů novinářů, všichni se shodují: Seatu se dosud nepovedlo přeskočit laťku stanovenou první generací toleda ze začátku devadesátých let. Tak zdařilý koktejl praktičnosti, skvěle využitého prostoru, přímočaré ovladatelnosti a jednoduché elegance aby člověk pohledal. O pár let později podobnými zbraněmi zaútočila Škoda Octavia a Seat se od té doby marně snažil najít nějakou jinou zvláštnost, kterou by zaujal.

Toto období je šťastně za námi a přijíždí Leon ST. O sedmadvacet centimetrů delší než základní hatchback, přičemž celý tento nárůst slouží zavazadlům. Co jim to přináší? Přesně 587 litrů pravidelného tvaru s nízkým vstupním prahem. Tedy o 18 l méně, než nabídne Golf Variant, a o pouhý litr méně než slovutná Octavia Combi, když si do ní objednáte rezervní kolo.

Seat Leon ST – ceny zážehových motorů na českém trhu
Motor 1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 1.8 TSI
Převodovka 5M 5M (6M) (7DS) 6M 6M 6M (7DS)
Zdvihový objem [cm3] 1197 1197 1395 1395 1798
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 63/- 77/- 90/- 103/- 132/-
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 160/1400-3500 175/1400-4000 200/1400-4000 250/1500-3500 250/1250 - 5000
Max. rychlost [km/h] 178 191 (191) 202 211 226 (224)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,1 10,4 (10,3 (10,3) 9,6 8,4 7,8 (7,7)
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,2 5,2 (4,9) (5,0) 5,3 5,3 5,9 (5,7)
Cena Basis [Kč] 329.900 - - - -
Cena Reference [Kč] 353.900 373.900 - - -
Cena Style [Kč] - 423.900 444.900 466.900 -
Cena FR [Kč] - - 469.900 491.900 529.900

Leon ST už tolik nevyčnívá z davu a bez splývající zádě nepůsobí úplně a atleticky, ale ostatní přednosti dvacet let starého toleda předvádí tak spontánně, až si říkáme, že na tom španělském temperamentu přece jen něco bude. Nechybí tu nic: akurátní poměr místa v kabině a kufru, tichá jízda s dobrým výhledem ven, jemně vyladěná mechanika motorů a převodovek, lehké a plynulé řízení ani nezáludná obratnost. Že to všechno odněkud znáte? Ano. Tato rubrika se sice jmenuje Jízdní dojmy, ale upřímně řečeno, kdyby nám někdo zakryl palubní desku, neměli bychom šanci poznat, který z kombíků platformy MQB právě řídíme. Se shodnou technikou jezdí všechny stejně dobře. O odlišnostech mechanického rázu už dnešní svět není, kromě toho by byla škoda palubní desku schovávat, když právě leon ji má z celého tria sourozenců nejnápaditější.

S kvalitou příbuzných modelů přicházejí také jejich nevýhody. Zadní sedák je nízký a plochý, takže nepodepře stehna, a kvůli schodu palivové nádrže nemáme kam s patami. Správně zvolená kombinace per a tlumičů dodává dlouhé zádi v zatáčkách potřebnou kázeň, aniž by se nezatížený vůz choval nervózně na hrbolech. Jako u všech sourozenců se ale i tady opakuje zvláštní „syndrom MQB“, kde vlečená náprava na nerovnostech nenechá karoserii volně vypérovat nahoru, ale tlumeně sebou cukne vzad, jako by zbytek auta nechtěla přes hrbol pustit.

Seat Leon ST – ceny vznětových motorů na českém trhu
Motor 1.6 TDI 1.6 TDI 2.0 TDI
Převodovka 5M 5M (7DS) 6M (6DS)
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 66/- 77/- 110/-
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 230/1400-2750 250/1750-2750 320/1750-3000
Max. rychlost [km/h] 178 191 215 (211)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,0 11,1 (11,0) 8,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,1 3,8 (3,9) 4,1 (4,5)
Cena Reference [Kč] 413.900 433.900 -
Cena Style [Kč] - 483.900 537.900
Cena FR [Kč] - - 562.900

S kombi přichází do rodiny leonů pár technických novinek. Ke sportovnímu podvozku výbavy FR dostaneme za příplatek aktivní tlumiče DCC. To je dobře, protože dokážou zmírnit jeho tradičně přehnanou tvrdost. Na jaře se pak výhradně v kombi objeví dieselová šestnáctistovka s pohonem 4x4.

Leon ST nepřináší proti koncernovým bratrancům revoluci, ale nabídku Seatu doplňuje o podstatný a dlouho postrádaný článek. Nezpochybnitelnou praktičnost koření elegantním designem, přívětivě vyladěnou technikou bez slabých míst a v Čechách také kouzlem čehosi méně všedního. Cena je o 30 000 Kč vyšší než u hatchbacku a první vozy se u prodejců objeví ještě před Vánoci.

Porovnání vozů kombi na platformě MQB
  Délka (mm) Rozvor (mm) Zadní převis (mm) Objem kufru* (l)
Seat Leon ST 4535 2636 1046 587
Škoda Octavia Combi 4659 2680 1087 588
VW Golf Variant 4562 2635 1085 605
* S rezervním kolem

Plusy

  • Kufr na špičce třídy
  • Prostorná kabina
  • Vzhledem k dlouhému převisu dobrý komfort odpružení (mimo FR)
  • Motor 1.2 TSI volitelně s 6° převodovkou

Minusy

  • Nízký a plochý zadní sedák
  • Motor 1.6 TDI pouze s 5° převodovkou
  • Zbytečně tvrdé pérování verze FR
Témata
Avatar - rohYpnol
7. 12. 2013 16:50
Re: Z extrému do extrému
dle Škody je jeich zákazníkům úplně jedno, jaká je vzadu náprava. Možnosti příplatku se nedočká, tedy alespoň zatím... Tak třeba snad s FL, doufám.
Avatar - rohYpnol
7. 12. 2013 14:34
Re: Z extrému do extrému
Podle mě muselo někomu ve vedení Seatu "hrknout", jinak nevím. Toledo II i Leon I byly podle mě přesně takové, jaké by měly být. Sportovněji střižené a elegantnější. V Cuprách i dostatečně sportovní, Octavia RS mohla na Leon Cupra zapomenout...

A pak, z čista jasna ony MPV, samy o sobě jistě povedené, kdyby přišly jako doplněk k Leonu a Toledu, pak ani nehlesnu. Místo toh přišel Leon coby designový klon Altey...

Rozmazlený Seat? To prosím vnímej jako pohled z vnějšku. Nevík kdo co komu přikázal a do jaké míry si za to může VW samotný... Ale Seat zcela zamrzl, za poslední hoooodně dlouhou dobu představil Alteu na 3 způsoby, toť vše. A pak se někdo diví, že prodeje nejdou? S SUV tu mávali málem již v minulém tisíciletí a dodnes výsledek nikde?

Proto rozmazlený Seat. Protože zatím od koncernu jen bere. Tu z Sharana, tu z Rapida, tu z A4, tu z Up!... Sami nepřišli s ničím. Škoda sice má jasný mantinel být horším VW, ale přesto dokázali přijít s vlastní identitou, s vlastními nápady, s vlastní vizí, dokázali naplnit poměrně smysluplně modelovou řadu. Ano, naprosto postrádám MPV od Škody, které by jí tak slušelo. Ale jinak modely mají hlavu patu.

Seat dělá možná zajímavé modely, ale má naprosto nezajímavou nodelovou nabídku. Nebo má snad někdo nějaký důvod, proč jít k Seatu? Jednoduše stačí doplnit - Seat cílí na.... Ne, seat necílí na nikoho a jen tak pálí od boku. (resp. pálil). Teď je motivován heslem "hlavně neudělat chybu", což mi přijde logicky celkem málo.
Avatar - rohYpnol
7. 12. 2013 14:17
Re: Z extrému do extrému
ono ty výzkumy jsou opravdu zajímavé, např. za neúspěchem Leonu II viděli madla zadních dveří schované do rámu okna... (naprostá pitomost dle mě)
6. 12. 2013 18:36
Zaujimavy postreh
Vobec prvykrat vidim napisanu tuto vetu> "Zadní sedák je nízký a plochý, takže nepodepře stehna, a kvůli schodu palivové nádrže nemáme kam s patami."
Ten isty problem ma O3 a tam to nikto nikdy nevycital.
Je to dost neprijemne.
6. 12. 2013 15:05
nejlehčí kombi ve své třídě!
Leon ST je nejlehčí kombík ve své třídě a za to zaslouží konstruktéři SEATu :yes: